Kokemus voi opettaa

Siperia-opettaa

Faktatietoa saamme lisää koko ajan, mutta kaikille se ei riitä. Jotkut eivät vain usko, koska eivät tahdo uskoa., Jos ideologia painaa vaakakupissa enemmän kuin tosiasiat, ei mikään muu voi auttaa oma kokemus. Näin kävi mm. vastaanottokeskuksen työntekijälle Saksassa: hänen silmänsä avautuivat oman kokemuksen myötä.

Lainaus:

Haastettelussa, joka julkaistiin otsikolla “En kestä enempää”, sosiaalityöntekijä aloittaa kertomalla, miten innoissaan hän oli mahdollisuudesta työskennellä täysipäiväisesti hampurilaisessa pakolaisten vastaanottokeskuksessa. Nainen suhtautui myönteisesti pakolaisten maahantuloon.

“Olin hakenut siihen työhön, koska se oli täsmälleen sitä, mitä halusin tehdä. Kun varmistus työn saamisesta saapui sähköpostiini, odotin työn alkamista aivan täpinöissäni.”

Nainen meni intoa puhkuen ensimmäisenä aamuna vastaanottokeskukseen – lopultakin hän pääsisi auttamaan käytännössä.

Seuraavien päivien aikana nainen paiski hommia. Käytännössä hän ohjasi ja opasti noin 1 500 vastaanottokeskuksen arabi- ja afrikkalaisasukasta.

“Minun vastuullani oli auttaa pakolaisia sosiaalipuolen ongelmissa, kuten turvapaikka-anomuksen tekemisessä ja lääkärintarkastusten sopimisessa”, nainen kertoo.

“Kun ensimmäiset pakolaiset tulivat tapaamaan minua toimistolle, huomasin heidän vierailujensa jälkeen, että myönteinen ja idealistinen suhtautumiseni heihin ja heidän käytökseensä olikin todellisuuden vastainen.”

“Jos vastaan täysin rehellisesti, noin 90 prosenttia opastamistani ihmisistä oli epämiellyttäviä. Monet heistä olivat äärimmäisen vaativia.”

“He tulivat luokseni ja vaativat, että minun täytyy välittömästi järjestää heille asunto, hieno auto ja erinomainen työpaikka. Kun kerroin heille, ettei se ole mahdollista, heistä tuli kovaäänisiä ja vihamielisiä. Yksi afgaani uhkasi tappaa itsensä siihen paikkaan, jos en auttaisi häntä saamaan hänen vaatimuksiaan läpi.”

“Syyrialaiset ja afgaanit ilmoittivat menevänsä syömälakkoon, jos en auttaisi heitä pääsemään toiseen paikkaan. Yksi arabi huusi työkaverilleni: “Me katkaisemme kaulasi”.”

Naisen mukaan poliisi piti kutsua paikalle työntekijöiden suojaksi monta kertaa viikossa.

http://mvlehti.net/2016/01/19/vastaanottokeskuksen-tyontekija-kertoo-en-kesta-enempaa/

1

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siperia-opettaa

Nainen kertoi haastattelijalle, että hän ja hänen työkaverinsa kaiken todennäköisyyden mukaan lopettavat työnsä, koska he eivät enää jaksa itseensä kohdistuvaa häirintää.

“Suhtauduin aikaisemmin hyvin vakaumuksellisesti tähän työhön ja koko asiaan, ja minun on vaikea myöntää, että todellisuus on niin erilainen kuin mitä olin kuvitellut.”

“Emme kuitenkaan jaksa enempää. Emme kestä enää katsoa, miten väärin kaikki täällä on, emmekä voi tehdä mitään muuttaaksemme asioita.”

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      20
      1761
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      146
      1748
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      320
      1421
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1108
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      209
      1102
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      139
      1058
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      975
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      955
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      945
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      898
    Aihe