Vene 2016 - Ainutlaatuinen kokemus?

eiahdasta

Tulevia venemessuja mainostetaan ainutlaatuisena kokemuksena, varmasti

Tuleekohan yhtään purjevenettä?

58

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaantulee

      No sehän se olisi sitten ainutlaatuista jos ei tulisi...

      • Turun messuilla syksyllä oli kaksi purjevenettä, joista toinen oli 8-metrinen vanha puuvene. Toinen oli muistaakseni Bavaria 37 tms. Moottorivenekauppiaat jaksavat tuoda paattejaan esille. Vaikka kyllä nekin ovat siksi kalliita, että luulisi purjeveneilläkin olevan sitten kysyntää. Sisältä karu ja ilman matkavarustusta oleva TG 6.9x maksoi alkaen 60000 euroa. Samanlainen vene alumiinisena (Arronet 23) oli 80000 euroa. Purjeveneissä saa todella paljon venettä samalla rahalla.


      • huonoahinnoittelua

        koomista kun järjestäjä tunkee listaan saman maahantuojan 4 kertaa ja vekkosen sivukölisarjan ym skeidan jotta ei näyttäisi aivan toivottamalta.


      • Tasamaan_tallaaja
        huonoahinnoittelua kirjoitti:

        koomista kun järjestäjä tunkee listaan saman maahantuojan 4 kertaa ja vekkosen sivukölisarjan ym skeidan jotta ei näyttäisi aivan toivottamalta.

        Listan tarkoitus on helpottaa kävijöitä löytämään osastot ja venemerkit. Listalle tulee useita rivejä, jos samalla maahantuojalla on messuilla useita näyttelyosastoja ja useita eri tavaramerkkejä.

        Sivukölisarja on näytteillä, koska kansainvälisten liikemiesten ja seikkailijoiden lisäksi messuilla käy myös meitä tavallisia palkansaajia.


      • Voiveikkoset
        huonoahinnoittelua kirjoitti:

        koomista kun järjestäjä tunkee listaan saman maahantuojan 4 kertaa ja vekkosen sivukölisarjan ym skeidan jotta ei näyttäisi aivan toivottamalta.

        Kuka maahantuoja?


    • ainutlaatuista

      Viime vuonna oli kuusi purjevenettä ja niistä kolmannes kilpatiimin näytillepanemia. Tänä vuonna kuulemma purjeveneitä on reilusti vähemmän. Ainakin sen suhteen tulee ainutlaatuinen kokemus.

      Toisaalta en ole eläissäni ostomielessä veneitä messuilla katsellut, vain muutamassa käynyt katsomassa uusia trendejä. Eiköhän tavalliset tapaamiset tuttujen kanssa varustehallissa mene totuttuun tapaan.

      • Kaksivaiyksi

        Reilusti vähemmän? siis kolmesta?


      • kolmevaineljävai
        Kaksivaiyksi kirjoitti:

        Reilusti vähemmän? siis kolmesta?

        Ei oikein aukea matematiikkasi. Siis tuo, että sanot viime vuonna olleen kolme purkkaria, kun edellä todistettiin niitä olleen kuusi. Jos tänä vuonna sattuisi olemaan neljä, niin prosentuaalisesti se olisi aika paljon, 33%, vähemmän.


    • josmessuilleasiaa

      MP messut huomattavasti mielenkiintoisemmat

      • ehei_kuule

        Siellä on vielä vähemmän purjeveneitä - ei kiinnosta


      • Samakummassakäy

        Mutta ero kapenee koko ajan.


      • HUIKKUINENSAVU

        MP messut oli aivan hanurista!!


    • kausialkaamessuilta

      Tätä messujen mollamista jo odottelinkin.
      Eiköhän sieltä sivustolta näe kohtapuoliin
      mitä on näytillä ja pakkohan ei ole mennä.

    • Onoikeassa

      Purjeveneitä on messuilla varmaan ihan oikeassa suhteessa niiden myyntimääriin. Jos niitä ei myydä, ei niitä hirveästi kannata messuhallin viedä. Purjeveneen katselijoille on helsingin uiva oikea paikka. Siellä on kattavin kattaus purkkareita.

      • inhorealisti55

        Juuri näin. Messujen tarkoitus on myynnin edistäminen ja niihin osallistuminen näytteilleasettajana on kallista kun ajatellaan purjeveneen kokoista tuotetta. Vaikka osa maksusta voi tulla valmistajalta niin edustajakin joutuu satsaamaan


        Kun markkina on muutamia veneitä vuodessa niin ei niitä paatteja huvikseen tuoda Suoli24 tyhjätaskujen irvittäviksi.


      • Markkinatutkimus.kertoo

        Ja jos maahantuojat ovat katsoneet suoli24-palstalta, millaisia veneitä halutaan ja siis mitä kannattaisi messuille tuoda niin selvä homma kuin pläkki, ainoat kelvolliset ovat pitkäkölisiä vanhanmallisia ja materiaalina mieluiten puu.


      • sinun.tutkimuksesi
        Markkinatutkimus.kertoo kirjoitti:

        Ja jos maahantuojat ovat katsoneet suoli24-palstalta, millaisia veneitä halutaan ja siis mitä kannattaisi messuille tuoda niin selvä homma kuin pläkki, ainoat kelvolliset ovat pitkäkölisiä vanhanmallisia ja materiaalina mieluiten puu.

        Ja mistäköhän maahantuojat toisivat uusia pitkäkölisiä tai eväkölisiä puuveneitä Suomeen ja mikä olisi niiden hintaluokka? Eikö käsityö ole kaikkialla kalliimpaa kuin sarjatuotanto? Myös hyvälaatuinen puumateriaali on lujitemuoveja kalliimpi vaihtoehto.
        Lasikuitupaattien massatuotanto on parempi bisnes kuin modernit puuepoksiveneet. Itsekin voisin harkita uutta puuvenettä, jos hinta olisi halvempi. Etenkin RM-veneet kiinnostavat, vaikka niissä vaihtoehtoina onkin eväköli, nostoköli tai tuplaköli, mutta ei pitkää köliä. Lasikuituisia pitkäköliveneitä kyllä valmistetaan yhä, mutta niitä ei meidän venemessuilla näe.


      • UppoPalloNalle
        Markkinatutkimus.kertoo kirjoitti:

        Ja jos maahantuojat ovat katsoneet suoli24-palstalta, millaisia veneitä halutaan ja siis mitä kannattaisi messuille tuoda niin selvä homma kuin pläkki, ainoat kelvolliset ovat pitkäkölisiä vanhanmallisia ja materiaalina mieluiten puu.

        Varmasti osa kannattaa sellaisia mutta on täällä aika paljon puhuttu toisentyyppisistäkin veneistä.


      • niinpä.tuo
        UppoPalloNalle kirjoitti:

        Varmasti osa kannattaa sellaisia mutta on täällä aika paljon puhuttu toisentyyppisistäkin veneistä.

        Näin minäkin asian näen. Tavallisempaa kuin pitkäkölisen puuveneen hehkuttaminen, on itse asiassa sellaisen mollaus. Mollaus yleensä aikaansaa jonkun puolustuspuheenvuoron. Pitkälle matkalle useampi haluaa pitkän kölin, mutta kun niitä pitkälle matkalle lähteviä ei ole kuin yksi tai kaksi vuodessa, eikä heistäkään läheskään kaikki pitkää köliä halua, vielä harvempi puuvenettä.


    • seppomartti

      Katsokaapa näyttelytilan hinnastoa ja verratkaa todennäköiseen myyntivolyymiin messuilla. Näytteille asettajat ottavat melkoisen riskin. Ja ilman riskiä ei synny kauppaa senkään vertaa. Ei ole helppo asetelma.

    • Jos olen oikein ymmärtänyt näytteilleasettajien tilanteen, niin maahantuojilla ei nykyisin juuri ole esittelyveneitä itsellään vaan messuilla näytetään jo myytyjä veneitä, jotka ollaan keväällä luovuttamassa ostajille (ja joiden ostajat todennäköisesti ovat saaneet vähän rabattia siitä, että sallivat messukäytön). Ja kun uusia purjeveneitä tällä hetkellä myydään 10-15 kpl vuodessa, niin lienee helppo laskea, ettei siitä kovin montaa riitä messuille.

      • Kuka nyt tuolta purjeveneen ostaisikaan, kun sen saa vasta vuoden ja neljän kuukauden päästä. Syksyn messuilta sen saa puolen vuoden päästä.


    • tipaton-loppuu

      Halpaa kaljaa löytyy molemmista näyttelyistä!

      • montakokaljaa

        Montako kaljaa pitää ottaa, että tienaa pääsylipun hinnan?


      • VP_mies

        Ei messukalja ole ikinä halpaa ollut paitsi jos veneiden hintaan vertaa. Mutta ei sitä lasiin syljetä. Skål.

        Juu ja onhan siellä messuilla välillä hyviä tarviketarjouksia.


      • Outoaika

        Vähän aikaista kalialle mutta on siellä yleensä jo aamusta joku tuopilla.


    • kohtiuusiapettymyksiä

      myydyt purjeveneet viime vuonna 12 kpl tilastojen mukaan.
      mutta koska käytettynä maahantuodut veneet rekisteröidään
      uusina on todellinen kpl määrä ehkä 5-6 maksimissaan.
      Parhaimpina vuosina on myyty 300 kpl.
      Ihmettelen kun automaahantuojat itkevät että menee niin
      huonosti. Myynti romahtanut 15- 20 %..
      Kyllä purjevenmyynnin 98 % romahdus kuullostaa
      huomattavasti pahemmalta.

      • Milloinkahan ne "parhaat vuodet" olisivat olleet, jolloin on purkkareita myyty 300 kpl? Ei tule kyllä viimeisten 30 vuoden ajalta mieleen. Kolmannes tuossa mielestäni on liioittelua. Mutta silti pudotus on raju.

        Numerot vaihtelevat sen mukaan, puhutaanko Finnboatin myyntitilastoista vai Trafin rekisteröinneistä. Trafin mukaan viime vuonna on ensirekisteröity 21 purjevenettä. Tosin siellä näkyy olevan mm. yksi Brig, joka on kaiken järjen mukaan virhe. 3 omavalmistetta, 2 "muu". Yksi Tattoo, joka ei soita minulle mitään kelloa. Tunnetumpien merkkien osalta:
        1 Bava
        2 Bene
        2 Lagoon
        2 Hallberg-Rassy
        2 Dufour
        1 Pogo
        1 Arcona
        1 Finn Flyer
        1 Hanse
        1 Dehler

        Yhteensä 14 sellaista, jotka tunnistan köliveneiksi. Milloinkahan on mahtanut aiemmin olla tilanne, että HR on jaetulla ykkössijalla?

        Kokonaisuutena tuosta tulee sellainen tunne, että ne harvat, joilla todella on rahaa, ostavat nytkin ja (melkein) kaikki ne, joiden venekaupat edellyttäisivät lainarahaa tai olisivat muuten siinä ja siinä kestokyvyn suhteen, joutuvat jättämään ostamatta. Puolet myydyistä on merkin perusteella arvioituna hintavammasta päästä (HR, Lagoon, Arcona, Dufour), yksi on selvä urheiluvene (Pogo). "Perinteisiä halpamerkkejä" (Bava, Bene, Hanse) neljä.


      • Suomaaonrikas

        Tällä liiketoiminnan laajuudella kukaan täyspäinen ei enää osta uutta venettä kotimaiselta maahantuojalta. Riskit ovat aivan liian suuret ja maahantuoja ei niitä kykene kantamaan ollenkaan eli mikäli haluaa ostaa veneen kotimaasta on varauduttava ylimääräisiin kulueriin joista voi sitten tehtaan kanssa neuvotella, ehkä pitkäänkin.

        Tilanne on siis se, että uusi vene on ostettava Saksasta tai Ruotsista ja sovittava paikallisen maahantuojan kanssa takuumenettelystä.

        Hyvä käytetty on perusteltu erinomainen vaihtoehto, tarjontaa on ja hinnatkin varmaan joustavat tosiostajalle.


      • TattooONpurkkari
        10-14 kirjoitti:

        Milloinkahan ne "parhaat vuodet" olisivat olleet, jolloin on purkkareita myyty 300 kpl? Ei tule kyllä viimeisten 30 vuoden ajalta mieleen. Kolmannes tuossa mielestäni on liioittelua. Mutta silti pudotus on raju.

        Numerot vaihtelevat sen mukaan, puhutaanko Finnboatin myyntitilastoista vai Trafin rekisteröinneistä. Trafin mukaan viime vuonna on ensirekisteröity 21 purjevenettä. Tosin siellä näkyy olevan mm. yksi Brig, joka on kaiken järjen mukaan virhe. 3 omavalmistetta, 2 "muu". Yksi Tattoo, joka ei soita minulle mitään kelloa. Tunnetumpien merkkien osalta:
        1 Bava
        2 Bene
        2 Lagoon
        2 Hallberg-Rassy
        2 Dufour
        1 Pogo
        1 Arcona
        1 Finn Flyer
        1 Hanse
        1 Dehler

        Yhteensä 14 sellaista, jotka tunnistan köliveneiksi. Milloinkahan on mahtanut aiemmin olla tilanne, että HR on jaetulla ykkössijalla?

        Kokonaisuutena tuosta tulee sellainen tunne, että ne harvat, joilla todella on rahaa, ostavat nytkin ja (melkein) kaikki ne, joiden venekaupat edellyttäisivät lainarahaa tai olisivat muuten siinä ja siinä kestokyvyn suhteen, joutuvat jättämään ostamatta. Puolet myydyistä on merkin perusteella arvioituna hintavammasta päästä (HR, Lagoon, Arcona, Dufour), yksi on selvä urheiluvene (Pogo). "Perinteisiä halpamerkkejä" (Bava, Bene, Hanse) neljä.

        TAttoo on kyllä MacGregorin nostokölillä varustettu traileroitava purkkari. Muistaakseni samaa tehtiin jollain muulla vähän tunnetummalla merkillä.

        Käsittääkseni siitä on yritetty tehdä kelvollinen sekä purkkarina että moottoriveneenä. Niitä on eri kokoisia, ja muistaakseni pieninkin maahantuotu malli on 26-jalkainen ettei ihan pikkufiiatin perässä kulje, tulossa joku pienempi.

        Ilmeisesti tuotu vehje on mennyt maahantuojalle koska näin sellaisen 26:en jossain myynnissä.


      • TattooONpurkkari kirjoitti:

        TAttoo on kyllä MacGregorin nostokölillä varustettu traileroitava purkkari. Muistaakseni samaa tehtiin jollain muulla vähän tunnetummalla merkillä.

        Käsittääkseni siitä on yritetty tehdä kelvollinen sekä purkkarina että moottoriveneenä. Niitä on eri kokoisia, ja muistaakseni pieninkin maahantuotu malli on 26-jalkainen ettei ihan pikkufiiatin perässä kulje, tulossa joku pienempi.

        Ilmeisesti tuotu vehje on mennyt maahantuojalle koska näin sellaisen 26:en jossain myynnissä.

        Ai se on se. Eikös siinä ollut ideana jonkinmoiset painolastitankit, jotka tyhjenevät, kun käännetään perämoottorin kaasukahvaa vähän räväkämmin?


      • Tattooonpurkksriw
        10-14 kirjoitti:

        Ai se on se. Eikös siinä ollut ideana jonkinmoiset painolastitankit, jotka tyhjenevät, kun käännetään perämoottorin kaasukahvaa vähän räväkämmin?

        En muista mutta kuulostaa uskottavalta - monissa traileripurkkareissa on muutenkin vesitankit paarlastina. Noissa on myös isoimmillaan jopa 50hv koneet jolla 26-jalkainen varmaan jo puoliplaaniin nousee ja näyttääkin ne vähän vähän moottoriveneellä, ehkä vähän liikaakin.


      • vesipaarlasti
        Tattooonpurkksriw kirjoitti:

        En muista mutta kuulostaa uskottavalta - monissa traileripurkkareissa on muutenkin vesitankit paarlastina. Noissa on myös isoimmillaan jopa 50hv koneet jolla 26-jalkainen varmaan jo puoliplaaniin nousee ja näyttääkin ne vähän vähän moottoriveneellä, ehkä vähän liikaakin.

        Magregorissa käydessä omistajan mukaan vesipainolasti 1500kg, ja 50hp perämoottorilla matkanopeus ei 13 solmua enempää.


      • vesipaarlasti kirjoitti:

        Magregorissa käydessä omistajan mukaan vesipainolasti 1500kg, ja 50hp perämoottorilla matkanopeus ei 13 solmua enempää.

        Muistelen MacGregoria mainostetun purjeveneenä, joka nousee liukuun. Juurikin järeän perämoottorin kera. Mutta kerrankos mainosmiehet liioittelevat :)


      • vesipaarlasti

        Semmoista puoliplaania se meni yhden hengen kuormalla 50hp-moottorilla ilman vesipainolastia.


      • 10-14 kirjoitti:

        Ai se on se. Eikös siinä ollut ideana jonkinmoiset painolastitankit, jotka tyhjenevät, kun käännetään perämoottorin kaasukahvaa vähän räväkämmin?

        Oli siinä vesitankit. Täytyyhän ne voida tyhjentää ja köli nostaa ennen veneen vetoa ylös trailerille. Aikoinaan en tuollaisesta välittänyt, mutta ehkä se voisi olla käypä yhteysvene moottoriveneen sijaan. Jos vaikka ajelee mökille, sitä varten täytyy olla moottorivene, jotta perille pääsee nopeammin. Tuollaisen hybridin kanssa voi sitten ajasta ja tuulesta riippuen ajaa toiseen suuntaan purjeilla. 13 solmua on kyllä riittämätön vauhti, jos tavallisella purjeveneelläkin pääsee koneella 7 solmua. Pitäisi ainakin 20 solmua olla matkanopeuden, jotta tulisi tarpeeksi hyötyä.


    • Itseäni messuissa kiinnostaa lähinnä tarvikepuoli, moottorit etc. Onhan se toki ihan mukavaa käydä vähän haaveilemassa, siihen riittää minulle varsin hyvin muutama vene. Ari Huuselan vene oli kiinnostava viime vuonna.

    • Kuriositeetin mukaan vielä rekisteröintitilasto kunnittain:
      Helsinki 7
      Espoo 3
      Turku, Kuopio, Tampere kukin 2
      Porvoo, Jyväskylä, Vaasa, Lahti, Hanko kukin 1.

      Se Tattoo oli muuten rekisteröity Kuopioon.

    • kaljallevaan

      Heh heh," olisin ostanut purkkarin messuilta, mutta kun ei ollu näytillä!"

      No ostitko moottoriveneen, niitähän oli
      paljon. "
      Äh, raha meni kaljatuoppiin"

    • Uudenaikaisempaa
    • taviksillekamaa

      Jokavuotinen juttu tämä.

      Isoja moottoriveneitä kannattaa tuoda näytille koska niillä myydään sellaisia pieniä ja keskikokoisia merkonomiveneitä. Ja kyllähän ihmiset ostelee aika tehokkaitakin moottoreita.

      Ja "uistelu" on myyty ihmisille vapaa-ajan harrastukseksi aika hyvin. Poltetaan bensaa, juodaan bisseä ja heitellään pois kaikki kalat paitsi taimeneet. Keskiverto messumöhömaha ostaa uisteluveneitä kaljan lisäksi. Ja jos kipinä iskee, niin moottoriveneet toimii kun avaimesta kääntää ja navigointitaidot joko on tai sitten mennään plotterilla ja tuurilla.

      Mutta purkkaritehtaalla ei ole oikein mitään tarjottavaa taviksille. Vain vähän kokeneemmat ostavat sellaisia purkkareita joita kannattaa tuoda maahan ja ne osaa kyllä hakea muualtakin.

      • avaimestakääntäjä

        Kylläpä oli aseenteellinen ja tyhmä kommentti heittouistelusta, uistelijoista ja moottoriveneilijöistä. Kertoo vain kirjoittajan rajoittuneisuudesta.
        Ehkä ne purkkarit ei vain kiinnosta ihmisiä. Niinhän se markkinatalous toimii. Miksi tuoda näytille jotain, mikä ei ostajia kiinnosta.


      • VP_mies

        Markkinatalous toimii, välillä hyvin ja välillä huonosto. Mutta tämähän on Purjehdus osasto joten anteeksi annettakoon asenteelliset kirjoitukset.


      • avaimestakääntäjä kirjoitti:

        Kylläpä oli aseenteellinen ja tyhmä kommentti heittouistelusta, uistelijoista ja moottoriveneilijöistä. Kertoo vain kirjoittajan rajoittuneisuudesta.
        Ehkä ne purkkarit ei vain kiinnosta ihmisiä. Niinhän se markkinatalous toimii. Miksi tuoda näytille jotain, mikä ei ostajia kiinnosta.

        Itse asiassa se on kyllä totta, että heittokalastajat on kyllä huonoimpia veneilijöitä. Ne ei taakseen katsele, mitä vahinkoja aaltonsa tekevät. Nykyisin ne on kyllä niin huippuvarustautuneita ja elektroniikkaa on vene täynnä, että ei siinä varmaan pysty kaljaa juomaan, kun painaisi väärää nappia.


      • ratti.ja.penkki
        avaimestakääntäjä kirjoitti:

        Kylläpä oli aseenteellinen ja tyhmä kommentti heittouistelusta, uistelijoista ja moottoriveneilijöistä. Kertoo vain kirjoittajan rajoittuneisuudesta.
        Ehkä ne purkkarit ei vain kiinnosta ihmisiä. Niinhän se markkinatalous toimii. Miksi tuoda näytille jotain, mikä ei ostajia kiinnosta.

        Purjevene on keskivertoveneilijälle vaan käsittämätön laite ja moottorivene on kaikille tuttu vaikkei edes olisi vielä veneitä itse omistanutkaan.


      • ratti.ja.penkki kirjoitti:

        Purjevene on keskivertoveneilijälle vaan käsittämätön laite ja moottorivene on kaikille tuttu vaikkei edes olisi vielä veneitä itse omistanutkaan.

        Vaikka tuossa selvästi olikin yritystä nyrpistää nenää moottoriveneilijöille, niin on siinä sen verran totuudensiementäkin, että tokihan moottorivene on se valtavirta. Suomessa on rekisteröitynä parisataatuhatta venettä ja niistä alle 10% on purjeveneitä. Rekisteröimättömien puolella suhde taitaa olla vielä rajummin moottoriveneiden hyväksi.

        Minä ostin ensimmäisen oman veneeni 90-luvulla, kun talouteni oli vakiintunut siinä määrin, että oli varaa ostaa kerralla mieleisen kokoinen (toki skidinä paljon olin mukana perheen pikkuveneessä, mutta välivuosia tuli ilman veneilyä). Silloin moottorivene tuntui luontevalta valinnalta jo siksi, että purjehduskokemus oli nolla ja silloin kuvittelin purjehtimisen olevan hirmuisen vaikeaa, tietysti myös rikaus tuntui avaruustieteeltä. En kadu valintaa, koska moottoriveneellä tuli koluttua Itämerta niin laajalti, että nyt malttaa paremmin sen, ettei purjeveneellä ehdi yhtä nopeasti yhtä kauas. Mutta nykykokemuksella tiedän alkuperäisen perusteeni olleen väärän: purjehtiminen perustasolla on helppo juttu. Viimeisen solmun kymmenyksen tai puolikkaankaan hinkkaaminen nopeuteen on eri juttu, mutta miksipä sitä edes pitäisikään tehdä tai yrittää?


      • ratti.penkki

        Purjeveneet vain sivuutin pitkään koska en mitään niistä ymmärtänyt eivätkä tututkaan niistä tienneet yhtään enempää. Oli oikeastaan kuin niitä ei olisi ollut olemassakaan. Moottoriveneitä vaan. Onnekkaan sattuman kautta vaan päädyin lopulta purjehtimaan.


      • Mistäaallotkäki
        Bossu kirjoitti:

        Itse asiassa se on kyllä totta, että heittokalastajat on kyllä huonoimpia veneilijöitä. Ne ei taakseen katsele, mitä vahinkoja aaltonsa tekevät. Nykyisin ne on kyllä niin huippuvarustautuneita ja elektroniikkaa on vene täynnä, että ei siinä varmaan pysty kaljaa juomaan, kun painaisi väärää nappia.

        Miten ne heittokalastajat niitä aaltoja tekee? Heitteleekö ne samalla veneestä, joka ajaa 25s. vai ajeleeko se paatti itsekseen kun kaveri on rantakalliolla heittelemässä???


      • Mistäaallotkäki kirjoitti:

        Miten ne heittokalastajat niitä aaltoja tekee? Heitteleekö ne samalla veneestä, joka ajaa 25s. vai ajeleeko se paatti itsekseen kun kaveri on rantakalliolla heittelemässä???

        Ne heittelee yhdessä paikassa 5-10 min, sitten ne ajaa 30 solmua seuraavaan paikkaan. Kyllä se vähän alkaa ärsyttämään, kun vene nostetaan plaaniin aina juuri siinä missä halutaan, eikä katsella ympärille ollenkaan. Kapeammassa salmessa lasketaan vene puoliplaaniin ja ajetaan vaikka metrin päässä laiturissa olevista veneistä. Olen niitä sen verran tarkkaillut, että selkeä kuva on muodostunut.


    • niinkuin

      joka vuosi oon käyny alkaen -74 tai -75 jääny sittemmin
      ovat sellaisia pieniä ja keskisuuria veneitä välineineen Aina

    • Bavanneau

      Uivassa on purkkareita. Tällä markkinalla ei ole juurikaan järkeä lähteä messuille venettä kauppaamaan, kun purjevenettä ei kesäksi kuitenkaan saa vaikka sen helmikuussa tilaisi ja messut maksaa päälle kymppitonnin kuluineen. Tosiostajat käyvät Dusseldorfissa, mikäli oikeasti kiinnostaa. Usein ostotapahtumakin tosin tapahtuu mannerEuroopan puolella, koska tarjontaa käytetyissäkin on yllinkyllin.

      • ekonomististi

        Heh, tulikohan mieleen että venemessuissa on kyse myynninedistämisestä, ei kaupanteosta.


    • ytghtgytrtrd

      Nro noinhan se ei ole alkuunkaan..ha haa..kaiken maailman viisastelijoita..loiki sinne Dusseldorfiin mielipiteinesi!!

      • ssppss

        Dysselissä myydään näyttelystä moni verroin enemmän veneitä kuin Suomessa koko vuonna


      • ssppss kirjoitti:

        Dysselissä myydään näyttelystä moni verroin enemmän veneitä kuin Suomessa koko vuonna

        Niin no. Saksassa eli Düsseldorfin messujen "ydinmarkkina-alueella" on asukkaitakin melkein 15-kertainen määrä Suomeen nähden. Ja maan keskimääräisen elintasonkin arvioidaan yleensä olevan hiukan Suomea edellä, vaikka ero ei mitenkään järjettömän suuri olekaan. Ja siihen tietysti vielä päälle hollantilaiset, ranskalaiset, brititkin, joille Düsselsorfin messut ovat paljon lähempänä ja kiinnostavampi kuin vaikkapa Helsingin.

        Suomi nyt vaan sattuu sijaitsemaan lähestulkoon maailman ulkopuolella. Kuinka moni on kuullut Helsingin (tai muillakaan suomalaisilla) venemessuilla muuta vierasta kieltä kuin venäjää asiakkaiden keskenään puhumana (ruotsi ei ole vieras kieli Suomessa :) ).


      • Venhoclobe

        Ari Huusela yksin ilman apua yli Atlantin...
        Niin mekin mentiin ilman apua.....


    • Kawa900

      Jätän moottoripyörämessut ensi vuonna kokonaan väliin. Jotenkin tuntuu siltä, että messujen anti ei enää vakuuta. Jatkossa harkitsen kotimaan sijasta ulkomaisia mp-messuja.

    • Tuleva_ostaja

      "Hyvä käytetty on perusteltu erinomainen vaihtoehto, tarjontaa on ja hinnatkin varmaan joustavat tosiostajalle. "

      Näinhän se on. Mutta loppuu kohta tämäkin mahdollisuus, jos niitä uusia ei Suomeen enää juuri myydä. No, käytettyjen hintaan sillä on toki nostava vaikutus, varsinkin silloin kun nousukausi taas alkaa. Kysynnän ja tarjonnan laki nostaa käytettyjen hintaa, jos tarjonta on rajallinen.

      Suurin osa tulevasta ostakunnasta kun ei kuitenkaan lähde ostamaan venettä ulkomailta. Se on oikeasti harvojen herkkua. Vertaa esim.autokauppoja, ulkomailta ei autojakaan juuri haeta, vaikka tarjonta olisi laajempi ja hinnat kilpailukykyisemmät verot maksettuna Suomeen. Näin se baan menee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      76
      2894
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      2025
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1628
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      152
      1471
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      313
      1436
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1222
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1219
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1139
    9. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1123
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1067
    Aihe