Keinovalo

Puutarhaopiskelija

Haluaisin sellaisen putkilampun kasvieni ylle. Asunnossani ei ole valmiina ikkunoissa paikkaa sellaisille, joten miten toimin? Onko ne helppo asentaa? Miten sellaisen saisi matalammalle? Senhän pitäisi olla n 40 cm päässä kasveista. Olisiko kenelläkään tietoa? :)

19

3038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sepa

      nii jos sä pilvee meinaat kasvattaa nii se pitäs olla joku 400 tai 600 wattine loisteteho lamppu...oisko toi www.viherpeukku.com aikas kova

      • Puutarhaopiskelija

        Niin, no...Minä ajattelin vaan pitää limoviikunan, posliinikukan, nukkumaijan, rahapuun, rönsyliljat,peikonkämmenet, kumifiikuksen, vuoripalmun, pullojukan, herttaköynnösvehkan ja orkideat hengissä ;) Mutta kiitti linkistä. Loisteteholamppu...hmm, minkä pituinen se pitäis olla? Väh. 120cm? Saako niitä isoista marketeista? Minkälainen runko siihen pitää olla?


    • perhonen

      Mulla on kanssa samantyyppinen systeemi hankinnassa. Asentamisen jätän varmaan jonkun asiasta tietävän harteille - itse kun en ymmärrä näistä asioista oikein mitään. Ilmeisesti sellaisia seinään tökättävällä töpselillä varustettuja loisteputkivalaisimia ei ole oikein saatavilla. Sähkö pitäisi siis ottaa katosta tai osata itse muuttaa systeemi toisenlaiseksi. Valaisimen voi ripustaa kettingeillä kattoon, niin saa sen sopivalle korkeudelle.

      Finnparttian kuvastosta (www.finnparttia.fi) löytyy sellainen valmis kasvivalaisin, joka vaikuttaa kätevältä. Ainoa vain, että siihen saa yhden korkeintaan 36 W putken, mikä on ainakin itselleni liian vähän. :(

      • Puut.opisk. (ei kirjaudu???)

        Niin, no sehän on ongelmallisempaa sitten, jos niissä ei ole katkaisijaa... Olohuoneen lampunpaikka on viety ja ikkunassa ei ole ollenkaan sellaisille pitkille lampuille tarkoitettua paikkaa. Toisaalta nykyään kehutaan niitä energiansäästölamppuja. Minulla on yksi sellainen käytössä, mulla valo ei leviä koko kukkapöydälle. Siksi ajattelin pitkää loisteputkea. Siinä on sinäänsä ikävä ja kalvakka valo, jos kotia ajattelee. Pidän itse kellertävistä hehkulampuista kotona, sillä niissä on tunnelmaa. Löytyyhän energiansäästölampuistakin pitkiä versioita? Korjatkaa joku, jos olen hakoteillä ;)


      • perhonen
        Puut.opisk. (ei kirjaudu???) kirjoitti:

        Niin, no sehän on ongelmallisempaa sitten, jos niissä ei ole katkaisijaa... Olohuoneen lampunpaikka on viety ja ikkunassa ei ole ollenkaan sellaisille pitkille lampuille tarkoitettua paikkaa. Toisaalta nykyään kehutaan niitä energiansäästölamppuja. Minulla on yksi sellainen käytössä, mulla valo ei leviä koko kukkapöydälle. Siksi ajattelin pitkää loisteputkea. Siinä on sinäänsä ikävä ja kalvakka valo, jos kotia ajattelee. Pidän itse kellertävistä hehkulampuista kotona, sillä niissä on tunnelmaa. Löytyyhän energiansäästölampuistakin pitkiä versioita? Korjatkaa joku, jos olen hakoteillä ;)

        Käsittääkseni energiansäästölamput ovat vain "rullalle taitettuja" loisteputkia. Loistelamppuja siis kummatkin. Loisteputkistahan löytyy kanssa erilaisia sävyjä lämpimästä kylmään. Lämpimimmätkään sävyt eivät tosin ilmeisesti yllä hehkulamppujen tasolle. Lisäksi kasveille lämpimistä sävyistä ei ole ainakaan yhtä paljoa hyötyä kuin kylmemmistä.

        Paras olisi kasveille erikseen tarkoitettu violetti sävy, joka on kyllä aika mahdoton asuintiloissa. Seuraavaksi paras on päivänvalosävy, jollaiseen olen itse päätynyt. Omistan kirkasvalolampun, ja siihen totuttuani olen itse asiassa alkanut vierastaa tavallisten hehkulamppujen "hämärää" valoa. Nyrkkisääntö on, että mitä korkeampi värilämpötila (K=Kelvin), sitä parempi kasveille.

        Tänään huomasin kaupassa, että näkyy sellaisia töpselikiinnitteisiäkin loisteputkivalaisimia olevan myynnissä. Nekin vaan kaikki päättyivät 36 Wattiin.


      • Puutarhaopiskelija
        perhonen kirjoitti:

        Käsittääkseni energiansäästölamput ovat vain "rullalle taitettuja" loisteputkia. Loistelamppuja siis kummatkin. Loisteputkistahan löytyy kanssa erilaisia sävyjä lämpimästä kylmään. Lämpimimmätkään sävyt eivät tosin ilmeisesti yllä hehkulamppujen tasolle. Lisäksi kasveille lämpimistä sävyistä ei ole ainakaan yhtä paljoa hyötyä kuin kylmemmistä.

        Paras olisi kasveille erikseen tarkoitettu violetti sävy, joka on kyllä aika mahdoton asuintiloissa. Seuraavaksi paras on päivänvalosävy, jollaiseen olen itse päätynyt. Omistan kirkasvalolampun, ja siihen totuttuani olen itse asiassa alkanut vierastaa tavallisten hehkulamppujen "hämärää" valoa. Nyrkkisääntö on, että mitä korkeampi värilämpötila (K=Kelvin), sitä parempi kasveille.

        Tänään huomasin kaupassa, että näkyy sellaisia töpselikiinnitteisiäkin loisteputkivalaisimia olevan myynnissä. Nekin vaan kaikki päättyivät 36 Wattiin.

        Ai jaa, minä olen saanut sellaisen käsityksen, että ne erotellaan toisistaan; "on uusia energiansäästölamppuja ja tavallisia loisteputkia". Joo, nuo valon sävy-jutut on hanskassa muuten, tämä tekninen puoli vain kummastuttaa ;)
        Sitä violettia en sietäisi kotona, punainen olis hyvä. Osaisiko Putte Puutarhuri sanoa kumpi tukee sitä vegetatiivista kasvua ja kumpi kukintaa (pun/sin)? Olen ymmärtänyt, että sellaisiakin voidaan jaotella. En harrasta paljon kukkivia kasveja, olisiko jompi kumpi parempi..?

        Ja jos joku kolmas selventäisi tuota säästölamppu-loisteputki-juttua, niin oltaisiin varmoja asiasta :).


      • Puutarhaopiskelija
        Puut.opisk. (ei kirjaudu???) kirjoitti:

        Niin, no sehän on ongelmallisempaa sitten, jos niissä ei ole katkaisijaa... Olohuoneen lampunpaikka on viety ja ikkunassa ei ole ollenkaan sellaisille pitkille lampuille tarkoitettua paikkaa. Toisaalta nykyään kehutaan niitä energiansäästölamppuja. Minulla on yksi sellainen käytössä, mulla valo ei leviä koko kukkapöydälle. Siksi ajattelin pitkää loisteputkea. Siinä on sinäänsä ikävä ja kalvakka valo, jos kotia ajattelee. Pidän itse kellertävistä hehkulampuista kotona, sillä niissä on tunnelmaa. Löytyyhän energiansäästölampuistakin pitkiä versioita? Korjatkaa joku, jos olen hakoteillä ;)

        Siis, tuo hehkulamppu-juttu liittyi sisustukseen yleensä ja kodin tunnelmaan. Ymmärrän, ettei kasvit hehkulampuista välitä eikä hyödy mitenkään. Meillä kotona (äidin luona) on olohuoneen ikkunoissa loisteputkset, jotka ovat selvästi paremmat kukille kuin keskellä kattoa oleva hehku. Minun mielipide siis on sellainen että, ne loisteputket on koko huoneen tunnelman kannalta inhottavat. Tulee muuten aivan koulu tai joku laitos mieleen siitä kalpeasta valosta :)
        Tietty mielipiteitä on erilaisia, meistä on moneksi! Mutta ennen kaikkea, kukkien parasta sitä pitää ajatella.


      • perhonen
        Puutarhaopiskelija kirjoitti:

        Siis, tuo hehkulamppu-juttu liittyi sisustukseen yleensä ja kodin tunnelmaan. Ymmärrän, ettei kasvit hehkulampuista välitä eikä hyödy mitenkään. Meillä kotona (äidin luona) on olohuoneen ikkunoissa loisteputkset, jotka ovat selvästi paremmat kukille kuin keskellä kattoa oleva hehku. Minun mielipide siis on sellainen että, ne loisteputket on koko huoneen tunnelman kannalta inhottavat. Tulee muuten aivan koulu tai joku laitos mieleen siitä kalpeasta valosta :)
        Tietty mielipiteitä on erilaisia, meistä on moneksi! Mutta ennen kaikkea, kukkien parasta sitä pitää ajatella.

        Wikipedia: "Energiansäästölamput ovat pieniä
        loisteputkivalaisimia" (http://fi.wikipedia.org/wiki/Loisteputki ). Mutta en tiedä, onko niissä sitten kuitenkin jotain eroa, joku kolmas voisi tosiaan kertoa. Minun pointtini lähinnä oli se, että ei kai se valon häiritsevyys ole hirveästi kiinni siitä, onko kyseessä hehkulamppu, loisteputki, energiansäästölamppu jne., vaan valon väristä.

        Tai olisiko se sitten kiinni lampun muodosta. Pitkänomaisesta loisteputkesta valo levittyy huoneeseen eri tavalla kuin pallomaisemmasta energiansäästölampusta. Jos siis olisi putkimallisia energiansäästölamppuja, ne varmaan häiritsisivät ihan yhtä paljon kuin loisteputket, jos spektrikin olisi sama. Ja siis minun mielestäni edelleen putkimallinen energiansäästölamppu = loisteputki.

        Tulipa sekavaa... :)


      • Putte Puutarhuri
        Puutarhaopiskelija kirjoitti:

        Ai jaa, minä olen saanut sellaisen käsityksen, että ne erotellaan toisistaan; "on uusia energiansäästölamppuja ja tavallisia loisteputkia". Joo, nuo valon sävy-jutut on hanskassa muuten, tämä tekninen puoli vain kummastuttaa ;)
        Sitä violettia en sietäisi kotona, punainen olis hyvä. Osaisiko Putte Puutarhuri sanoa kumpi tukee sitä vegetatiivista kasvua ja kumpi kukintaa (pun/sin)? Olen ymmärtänyt, että sellaisiakin voidaan jaotella. En harrasta paljon kukkivia kasveja, olisiko jompi kumpi parempi..?

        Ja jos joku kolmas selventäisi tuota säästölamppu-loisteputki-juttua, niin oltaisiin varmoja asiasta :).

        Tuo kasvien valo-oppi on mielenkiintoinen ja yllättävän laaja. Sillä voi myös säädellä monia asioita kasvissa. Molemmat värit vaikuttaa molempiin. Kuitenkin sininen enemmän siellä lehtivihreässä, koska sinisessä aallossa on enemmän energiaa. Yhteyttämistapahtuman eräät vaiheet käynnistyäkseen vaatii energisemmän säteen. Punainen on kukintaan enemmän vaikuttava. raja ei ole kuitenkaan voimakas. Punaisen ja sinisen suhteen vaihtelu ja määrä vaikuttaa kukan avautumiseen ja sulkeutumiseen. Sinistä valoa ei kannata kovin paljon käyttää kukkalampuissa sisällä, koska se vähentää voimakkaasti ihmisen melatoniinin tuotantoa. Illasta se näkyy nukahtamisvaikeutena. Vihreää valoa mainostaa jotkut kukkavalojen valmistajat. Ne eivät ole kuitenkaan hyviä. Niissä on taas aallonpituus liian lyhyt. Sininen on seuraava vihreästä pitempään. Punainen on näkyvistä pitkäaaltoisin. Punaisen ja sinisen välillä olevilla aalloilla ei ole niin paljon merkitystä. On kuitenkin.


      • Puutarhaopiskelija
        perhonen kirjoitti:

        Wikipedia: "Energiansäästölamput ovat pieniä
        loisteputkivalaisimia" (http://fi.wikipedia.org/wiki/Loisteputki ). Mutta en tiedä, onko niissä sitten kuitenkin jotain eroa, joku kolmas voisi tosiaan kertoa. Minun pointtini lähinnä oli se, että ei kai se valon häiritsevyys ole hirveästi kiinni siitä, onko kyseessä hehkulamppu, loisteputki, energiansäästölamppu jne., vaan valon väristä.

        Tai olisiko se sitten kiinni lampun muodosta. Pitkänomaisesta loisteputkesta valo levittyy huoneeseen eri tavalla kuin pallomaisemmasta energiansäästölampusta. Jos siis olisi putkimallisia energiansäästölamppuja, ne varmaan häiritsisivät ihan yhtä paljon kuin loisteputket, jos spektrikin olisi sama. Ja siis minun mielestäni edelleen putkimallinen energiansäästölamppu = loisteputki.

        Tulipa sekavaa... :)

        Kiitos, tuo oli jo pidemmän päälle selventävää! ;D Eli ne ovat samoja.

        Aivan, se valon väri. Ymmärsit ajatuksen, hih.


    • Putte Puutarhuri

      Kasveille ei ole sama millaista valoa antaa. Ne pystyvät käyttämään parhaiten vain määrätyn aallonpituuden omaavaa valoa. Ne näkyvät silmille lähinnä sinisenä ja punaisena sekä lilana. Muun pituinen valo menee suurimmaksi osaksi hukkaan. Kuitenkin paras kasvivalo muistuttaa päivänvaloa. Kannattaa ostaa erikoisia kasvivalolamppuja. Hehkulamppu on kaikkein huonoin. Tavalliset loisteputketkaan ei ole kovin hyviä. Jos ei läjhellä ole pistorasiaa niin sitten johonkin jalkalamppuun tai johdonveto. Viimemainittu tulee kuitenkin kalliiksi ja vaatii ehdottomasti sähkömiestä. Moni kasvi pärjää hieman hämärämmässä talvenaikana jos lämpö, kastelu ja lannoitus sovitetaan sopivaksi. Yhdenkin tekijän ollessa liian korkea toisiin verraten kasvi alkaa kärsiä. Lamppu ei saa lämmittää kasvia ja on oltava 30-100cm etäisyydellä riippuen lampun tehosta, kasvimäärästä, kasvien koosta ja tarvittavan valon määrästä. Valossa on aallonpituus tärkeämpi kuin valon määrä. Lamppuun kannattaa hankkia ajastin. Monet kasvit ovat hyvinkin tarkkoja valorytmin säännöllisyydestä.

    • että sinun

      kannabis viljelysi onnistuvat. Taas yksi huumehörhelö lisää.

    • miltonia

      Itselläni on useampia erilaisia systeemejä.
      Yksi on juuri tuollainen pitkä valo 120 cm joka riippuu katosta kettingeillä joilla korkeutta voi säädellä.Se on asennettu töpselin kanssa,ja siihen laitettiin 36 wattinen floralamppu.Jos tuntuu ettei valo riitä kyllähän niitä voi laittaa useammankin rinnakkain. Luulisin että niitä on myös leveämpiä malleja olemassa näistä pitkistäkin.
      Itselläni on myös sellainen 60 cm pitkä jossa on kaksi 18 watin lamppua. (Kasvivaloputkia luonnollisesti) Kasvatan sen alla keväällä mm.asterin taimet ja ovat tulleet todella topakoiksi ja vihreiksi.Eikä tässä kohden ole ikkunaa lainkaan.Joten kyllä valo riittää jos on tarpeeksi lähellä.Etäisyys tässä on n.30 cm taimista.

      Olohuoneessa minulla on sellainen n.2,5 pitkä kisko johon on asennettu spottivaloja.Itselläni on siinä niitä viisi johon olen ostanut aina kasvivalolamppuja. Niitä saa ihan suurimmista marketeista.Vähän ovat kylläkin kalliimpia kuin tavalliset. Nämä spotit ovat minusta käteviä koska ne voi suunnata mihin suuntaan vaan ja ne liukuvat myös kiskoa pitkin. Niiden korkeutta ei kylläkään saa säädeltyä mutta itselleni on kyllä nämä riittänyt, suurimmat kasvit ylettyvä n. 30 cm cm päähän lampuista.

      Näissä valoasioissa minä olen ollut onnekas koska veljeni on sähkömies ja hänen kanssaan ollaan nää suunniteltu jo vuosia sitten.
      Luulen kuitenkin että kuka tahansa asiansa osaava sähkömies osaa nää tehdä. Sähköliikkeestä mekin näitä tavaroita on hankittu.
      Ohjeeksi sanoisinkin että ehdottomasti kannattaa ottaa sähkömies näihin hommiin koska hän osaa vetää sähköt oikein pistorasioista ja asentaa töpselit oikein.
      Vähän se maksaa mutta mitä sitä nyt ei kukkiensa hyväksi tekisi!!
      Tuolla huomasin puhuttavan ajastimesta ja se on aivan totta että ajastin olis tosi hyvä.Monasti olen sitä miettinyt ja täytyisiköhän ottaa se seuraavaksi puutelistalle.

      Toivottavasti näistä tiedoista on sinulle tai muillekin hyötyä. Olen itse hirvee kukkafani ja mielellään suon kukkien tuoman ilon muillekkin!
      (Kylläpä nyt tuli pitkä tarina, toivottavasti joku jaksaa lukea..)

      • Puutarhaopiskelija

        Noita asennuksia rajoittaa se, että asun kerrostalossa, enkä saa laittaa edes taulukoukkua seinälle, saati sitten lamppuasennuksia ;) Eli minun tapauksessa sen pitäisi käydä pistorasiaan se lamppu. Minkälaisessa rungossa se teidän 36 wattinen floralamppu on kiinni, kun mainitsit, että niitä voi laittaa rinnakkain ja mistä niitä saa? Kysynkö esim Teknisiltä?


      • miltonia
        Puutarhaopiskelija kirjoitti:

        Noita asennuksia rajoittaa se, että asun kerrostalossa, enkä saa laittaa edes taulukoukkua seinälle, saati sitten lamppuasennuksia ;) Eli minun tapauksessa sen pitäisi käydä pistorasiaan se lamppu. Minkälaisessa rungossa se teidän 36 wattinen floralamppu on kiinni, kun mainitsit, että niitä voi laittaa rinnakkain ja mistä niitä saa? Kysynkö esim Teknisiltä?

        Niinhän se tietysti kerrostalossa on ettei niitä oikee sais laittaa..Mutta minusta on jotenkin nii kökköä tuollaiset ohjeet kun ei ihmisillä mitään iloa sais olla, ees kukkia varten. Minua harmittaa ihan sinun puolesta !
        Niin meidän lamppu on sellainen valkea "pötkylä" jossa on alapuolella ritilä. Olen esim. meidän apteekissa nähny samanlaisia eli julkisissa tiloissa niitä ehkä on. Niissä on vaan tavalliset loisteputkilamput, minulla on kasvilamppu.
        Pötkylässä on mukana kettingit ja niitä varten laitettiin koukut kattoon.Jos nyt oikein muistan lampun mukana tuli vaan johto joka olis pitäny asentaa suoraan johonkin sähkörasiaan mutta veljeni laittoi siihen töpselipään jonka sitten laitoin pistorasiaan. Eli vähän suunnittelua vaatii mutta ole sitkeä kyllä se onnistuu. Minultakin piti selittää monta kertaa ennenkuin veljeni ymmärsi mitä halusin.
        Jos useamman haluat laittaa nii ainakin sellaisia mitä meillä on niin on hankittava aina koko pötkylä erikseen ja sitten pitää koukkujakin olla molempiin. Kysy jos niitä on sellaisia leveämpiä malleja mihin vois laittaa kaksi. Voivat olla kyllä aika hinnakkaita.
        Minä en oikein ole perillä Tekniset-liikkeestä minkäläinen valikoima siellä on mutta ilman muuta käy vaan kysymässä.Jos ei siellä tiedetä luulen että ihan sellaisesta sähköliikkeestä, jossa suoritetaan yleensä asennuksia, tiedetään.
        Ja jos tulee kyse ettei koukkuja sais kattoon laittaa, sano sille talkkarille että mielenvirkeyttä pitää ihmisillä olla!!)
        Toivotan onnea sinulle etsinnöissä.Jos noista minun neuvoista olis yhtään apua. Kysy lisää jos tarviit ja haluat.


      • perhonen
        miltonia kirjoitti:

        Niinhän se tietysti kerrostalossa on ettei niitä oikee sais laittaa..Mutta minusta on jotenkin nii kökköä tuollaiset ohjeet kun ei ihmisillä mitään iloa sais olla, ees kukkia varten. Minua harmittaa ihan sinun puolesta !
        Niin meidän lamppu on sellainen valkea "pötkylä" jossa on alapuolella ritilä. Olen esim. meidän apteekissa nähny samanlaisia eli julkisissa tiloissa niitä ehkä on. Niissä on vaan tavalliset loisteputkilamput, minulla on kasvilamppu.
        Pötkylässä on mukana kettingit ja niitä varten laitettiin koukut kattoon.Jos nyt oikein muistan lampun mukana tuli vaan johto joka olis pitäny asentaa suoraan johonkin sähkörasiaan mutta veljeni laittoi siihen töpselipään jonka sitten laitoin pistorasiaan. Eli vähän suunnittelua vaatii mutta ole sitkeä kyllä se onnistuu. Minultakin piti selittää monta kertaa ennenkuin veljeni ymmärsi mitä halusin.
        Jos useamman haluat laittaa nii ainakin sellaisia mitä meillä on niin on hankittava aina koko pötkylä erikseen ja sitten pitää koukkujakin olla molempiin. Kysy jos niitä on sellaisia leveämpiä malleja mihin vois laittaa kaksi. Voivat olla kyllä aika hinnakkaita.
        Minä en oikein ole perillä Tekniset-liikkeestä minkäläinen valikoima siellä on mutta ilman muuta käy vaan kysymässä.Jos ei siellä tiedetä luulen että ihan sellaisesta sähköliikkeestä, jossa suoritetaan yleensä asennuksia, tiedetään.
        Ja jos tulee kyse ettei koukkuja sais kattoon laittaa, sano sille talkkarille että mielenvirkeyttä pitää ihmisillä olla!!)
        Toivotan onnea sinulle etsinnöissä.Jos noista minun neuvoista olis yhtään apua. Kysy lisää jos tarviit ja haluat.

        ...löytyy malleja, joihin saa useampia putkia 58 W:n asti: http://www.finnparttia.fi


      • zoozan
        perhonen kirjoitti:

        ...löytyy malleja, joihin saa useampia putkia 58 W:n asti: http://www.finnparttia.fi

        ja tunnelmasta ja kasvisi kai saavat kuitenkin myös luonnonvaloa, voisit ehkä harkita luonnonvaloloisteputkia? Niissä valo on ohmisen silmäänkin miellyttävä. Aina ei kotioloissa voi saada aikaan kasvien kannalta optimia, kun asuakin pitäisi. Luonnonvaloloisteputki on vakiota hieman tyyriimpi, muuten samanlainen.


    • Anonyymi

      Kysyntä ja tarjonta, eivät siis kasvilamppujen suhteen, vieläkään 2022 kohta, edelleenkään kohtaa. Pitäisihän nyt olla tarjolla, pistoke-seinään-tyyppisiä, käteviä kunnon kasvivaloja, siis pitkulaisia kasvien päälle tulevia, joissa ei tarvita koukkureikiä kattoon porailla, tai muutakaan ongelmallista.

      Kasvit ovat kyllä yleensä ottaen, aika sitkeitä selviämään pimeästä ajasta ja ne ulkona elävät puut, kasvit, linnut ja eläimet, ne ne vahvoja ovatkin. Ihmiset eivät tarkene ulkona villa-asuissakaan, mutta luonto se vain elää.

      • Anonyymi

        Onhan noita jo tarjolla. Esimerkiksi K-Rauta ja Bauhaus myyvät Nelson Garden’in tuotteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe