Kotkan työvoimatoimisto on turha menoerä veronmaksajille ja kaikille muillekin paitsi niille, joilla siellä on suojatyöpaikka. virkailijat ovat töykeitä, alistavia eivätkä osaa kunnioittavaa kohtaamista. Lisäksi tekevät vääriä päätöksiä esimerkiksi karensseista ja uhkailevat ihmisiä.
Mihin työvoimatoismistoa muka tarvitaan? Työttämäksi työnhakijaksi voi ilmoittaitua omaan ammattiliittoon tai jollei luulu liittoon sitten sitten ilmoittautuminen KELAan. mahdolliset työvoimakoulutukset ja valmennukset voisi jättää liittojen vastuulle alihankintoina. Samoin voisi menetellä KELAn kanssa ja niiden kohdalla, jotka eivät kuulu liittoon.
Työvoimatoimistojen turhuus on jo nähty:
YLE UUTISET:
Yhdistys pisti paremmaksi kuin valtio – työvoimapalvelut 50 000 euroa halvemmalla
Paltamo, Hyrynsalmi ja Puolanka luottavat siihen, että täystyöllisyyskokeilun aikana oppinsa hankkinut ja oppirahansa myös maksanut Paltamon työvoimayhdistys voi hoitaa kaikkien kolmen kunnan palvelut tehokkaammin ja edullisemmin kuin TE-toimisto.
Paltamo / Hyrynsalmi
Hyrynsalmen kunnanjohtaja Ari Nurkkala toteaa kylänraitilla, että kunnanhallituksen oli helppo päättää työvoimapalveluiden hankkimisesta Paltamon työvoimayhdistykseltä. Palveluiden hinta oli kaksi vuotta sitten TE-toimiston kautta 50 000 euroa, tänä vuonna hinta olisi ollut noin 150 000 euroa.
– Työttömyystilanne ei ole olennaisesti muuttunut, ja kun kannuksensa hankkinut työvoimayhdistys esitti hoitavansa palvelut alle 100 000 eurolla, niin päätös oli helppo. Palveluita ei tarvitse edes hakea Kajaanista vaan nyt ne tuodaan tänne kylälle.
Työvoimayhdistyksen toiminnanjohtaja Tero Huvi myhäilee tyytyväisyyttä kolmen kunnan alueelle levittäytymisestä.
– Tässä ei ole kysymys mistään projektista tai hankkeesta vaan teemme aidosti työtä kuntien ja yritysten kanssa sen eteen, että elämä helpottuisi niillä, joita työttömyys jollain tavalla koskettaa. Työpaikat syntyvät yrityksiin, ja niihin meillä on nyt ja myös jatkossa hyvät välit.
Paltamon työvoimayhdistys hoitaa jatkossa 11 työntekijän voimin noin 500 työttömän työvoimapalvelut.
Mistä nyt on kysymys
Paltamon työvoimayhdistys onnistui käytännössä työllistämään kaikki paltamolaiset vuosina 2009–2013 Työtä kaikille -hankkeen kautta. Silloin opittua on nyt tarkoitus viedä myös muihin kuntiin, sanoo Huvi.
– Työttömät kirjataan työvoimayhdistyksen työntekijöiksi, ja asiat hoidetaan paikan päällä. Paltamossa pyöritämme muun muassa lounasruokalaa ja kierrätysmyymälää, joten työ on myös oikeaa tekemistä. Kierrätysmyymälät avataan myös Hyrynsalmelle ja Puolangalle.
Uuttakin on jo suunnitteilla, mutta niistä suunnitelmista Huvi ei vielä paljoa puhu.
– Tässä on kolme pientä kuntaa koossa, joilla on samanlaiset ongelmat, mutta myös hyvät puolet. Yhteinen tavoite on pitää maaseutu asuttuna. Lisäkuntia emme kosiskele, mutta esimerkiksi Ristijärvi istuisi hyvin mukaan. Myös Vaala olisi hyvä lisä, vaikka onkin toisessa maakunnassa.
Odotukset ovat suuret
Hyrynsalmen kunnanjohtaja Ari Nurkkala sanoo suoraan, että odotukset työvoimayhdistystä kohtaan ovat suuret.
– Odotamme elinkeinoelämän kehittymistä, uusia yritysmuotoja ja yhteistyömuotoja ja pitkäaikaistyöttömien asioiden hoitamista. Ensimmäinen esimerkki on tietysti kierrätysmyymälä, mutta siihen tulokset eivät voi jäädä.
Vaikka Nurkkala laittaa paineita uuden kumppanin niskaan, samalla toisesta suupielestä tulee vahvaa tunnustusta.
– Paltamon työvoimayhdistyksen näytöt ovat sellaiset, että olemme etuoikeutettuja päästessämme mukaan.
Kotkan työvoimatoimiston saisi lakkauttaa!
20
764
Vastaukset
- 53252352525
Samaa mieltä. Todella turha paikka tuo, oikea lehmien suojatyöpaikka! Ne ämmät ei tajua todellisesta elämästä enää yhtikäs mitään. Tiedän useita ihmisiä jotka on laitettu kaikenmaailman höpö höpö kursseille ja "työhönvalmennukseen". Sen jälkeen ei ainakaan oikeita töitä saa, se on varma se. Ja osa tutustuu huume yms toimintaan näillä kursseilla. Nuorille todella vaarallisia nuo kurssit, moni alkanut vetää kamaa juuri tuon takia kuin noilla paskakursseilla notkuu narkit ja muut sekopäät.,
- Syrjitty-suomalainen
Totta kaikki vetelehtivät lehmät sieltä kilometritehtaalle, Yhtään työhön osoitusta ei ole tullut 18-vuoteen ja olen nyt 50-vuotias työtön työnhakija. Ajokortiton nainen. En ole päässyt laitoshuoltaja koulutukseen koska autokoulua käymätön ei voi työllistyä siivousalalle, näin perustelivat.
Viimeeksi osoitettu työhön kun olin 23-vuotias, Poliisilaitokselle toimisto-apulaiseksi 4-tuntia päivä. Sen jälkeen ei mitään. Itse kun soittelee niin ei meillä ole avoimia paikkoja tulee vastaukseksi. Tai jos kyselee työkokeilupaikkaa niin meille ei oteta kun mamuja kotouttamistuella! Citymarket yksi sellainen mesta!
- Töissänyt
Olin kaksi ja puoli vuotta työttömänä, ei yhtään yhteydenottoa työvoimatoimistosta, kävin itse välillä kyselemässä työvoimatoimistossa miten asioitani on hoidettu, täti selitti että pitää olla aktiivinen mutta kun kysyin miksi minulle ei ole teidänkautta tullut yhtään haastattelukutsua selvisi ettei minua oltu esitelty työnantajille, miksi? Saatuani itse työpaikan ja ilmoittettuani heille että olen saanut työpaikan niin johan alkoi kiinnostaa että miten sen olen tehnyt ja piti skannata työsopimus nähtäväksi. Kelalta tuli tieto ennen kuin ehdin edes anoa työttömyyspäivärahaa taannehtivasti, että se oli peruttu työsuhteen alkamispäivästä alkaen. Nopeata toimintaa. Onko kukaan oikeasti saanut työtä sieltä? Kertokaa jos olette.
- kamalaa_touhua
Just niin on samat kokemukset. Olen sitä ikäluokkaa että ennen puhuttiin Työnvälitystoimistosta, josta oikeesti välitettiin ja tiedotettiin työpaikoista. Nykyisin kaikki on netissä mol.fi sivulla ja työkkärin tädit ja sedät nostaa kädet pystyyn ja käskee katsomaan kotkan sivuja sieltä. Semmosta palvelua.
Omakohtasia karmeita kokemuksia on Kotkan työvoimatoimiston tyypeistä kun laittoivat minut 3 kk karenssiin kun irtosanouduin 0 - tunnin työsopimuksesta, josta en puoleen vuoteen ollut saanut ainuttakaan työtuntia. Enkä sinä aikana kyllä muutakaan työtä. Ihan hullua, kuulin, ettei sinä aikana eikä minun jälkeen siinä työpaikassa minun työtä tehnyt kukaan silloin eikä jälkeen.
Pahin työkkärin juttu on varmaan vuoden takainen juttu lahdessa, kun nainen joutui karenssiin kun teki ilmaistyötä kirpputorilla.
Kaikkein pahin ja ilkein kyykyttäjä Kotkan työvoimatoimistossa on Juhapekka Kallioniemi, joka vaikuttaa tekojensa ja puheidensa perusteella sadistilta. - TuloStaivittuUlos
Kaikki ne kotkan te keskuksen työntekijät on täysiä pellejä, eivät sais töitä mistään muualta. Kuinka kauan noita iilimatoja pitää veronmaksajien elättää? Tulos tai ulos, tulosta ne ei ainakaan tee.
- kirvelle_töitä
Kotkan työkkäri on nimenomaan suojatyöpaikka joka joutaisi sulkea niin olis yksi kuluerä vähemmän ihmisten harteilta pois.
- Inssix
Sähköalan insinöörille on TE-toimiston mielestä mekaanisen puolen työnjohtajan paikka osuva. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Lisäksi ihmettelin, että mitä ihmettä saman alan inssi tekee 3D-CAD-suunnitteluohjelman koulutuksella. Piirtelee kolmiulotteisia sähkö- ja automaatiodokumentteja. Mahtaisi asentajat olla ihmeissään, kun niillä suunnitelmilla tekisi töitä.
- Extyötön
Nykyään töitä tarjoavat vain yksityiset rekrytointi toimistot. Kaikkien työttömien kannattaa laittaa heille omat tietonsa. Siellä on tosi ystävällisiä ihmisiä töissä, terkut Riinalle, Marille ja Johannalle. Olen saanut monta yhteyden ottoa heiltä, mutta en yhtään TE-keskukselta. Joten jos on suojatyöpaikka kuten TE-keskuslaisilla niin ei tarvitse tehdä töitä palkkansa eteen.
- 52345235252
Jep. Työkkäristä ei hyödy nykysin muut kuin ne tantat siellä, pelkkä suojatyöpaikka! Kansalaispalkka käytöön ja tantat hiuksista vittuun. Suomessa on ihan liikaa näitä suojatyöpaikkoja, kotkan kaupungillakin on työpaikkoja missä esim ainut työtehtävä koko päivässä on se että kierretään katsomassa onko liikennemerkit pystyssä. Eihän tässä touhussa ole enää mitää järkeä.
- työläinenkotkasta
Tuota tuota.itse olen 30vuotta. Yhtä soittoa ollut työelämässä ja vielä pitäisi 15 vuotta pienellä liksalla jaksaa.tämä pieni alustus siksi etten ole kotkan kyseisen viraston ovea joutunut avamaan.ONNEKSI.mutta asiaan. Oletteko koskaan ajatelleet kuinka isoa pisnestä työttömyys on toisille.siinä käytetään härskisti hyväksi ihmisiä jotka on työttömiä ja haluaisivat tehdä töitä.on monenlaista tahoa ja puliveivaria jotka nyhtää fyrkat pois.tietysti siihen pitää lisätä nämä edellisten kirjoittajien mainitsemat virkailiat.unohtamatta sossun ja kelan tant...tätejä.on kait sielä tieten joku asiallinenkin.mutta voisi olla kylmä ja totinen paikka monelle suojatyöläiselle jos lafkat laitettas kiinni.ja joutus töitä lähteen kyselemään yksityissektorilta.nimenomaanTÖITÄ!!!!yksikään työn antaja ei nyky aikana sellaisia loisia ota töihin.jo pelkkä sana kyseisten henkilöiden kohdalla nimittäin työ on rienausta.sitten päälle valtio vallan valehtelu työ voima pulasta jotta saadaan hyvillä mielin ottaa afrikkalaisia moni. Osaajia loisimaan ja luona oy ja kumppanit lisää valtiolta rahaa.suomessa on monta sataa tuhatta työtöntä jotka haluavat oikein töitä.jaksamista ja voimia kaikille työttömille. En kadehdi osaanne.
- 235525235322
Puhut asiaa ja olet hieno mies. Tänne voitaisiin oikeastaan alkaa listaamaan näitä firmoja jotka käyttävät työttömiä hyväkseen. Ainakin Kotkan seudulla ohjataan ihmisiä ilmaistyöhön kuntouttavan työtoiminnan merkeissä. Yksi härskisti ihmisiä hyväksikäyttävä yritys on Lumon OY, on varmasti paljon muitakin. Työttömät tekee heille duunia 9e päivä, valtiohan tuon 9e maksaa.
Mitään hyötyä tuosta ei ole muille kuin noille firmoille ja työkkärin tantat siivoavat tilastoja tuolla, kuntouttavassa oleva työtön ei ole työtön virallisesti.
Lisäksi kotkan työkkärissä on vaikka millä mitalla kaikkia turhia tanttoja mm: "asiantuntijoita",uraohjaajia(mitä..?),sosiaalityöntekijöitä(miksi eivät pysy siellä soskussa..)psykologi,terveydenhoitaja,sosiaaliohjaajia??
soskun tantat,spykot ja terkkarit voisi toimia siellä missä niiden paikka on näin alkuun.
Mutta härskeintä on tosiaan tuo ilmaistyön teettäminen, sotekin pajoilla ja muualla. Ei voida puhua edes halpatyövoimasta enää, sitähän päättäjät raahaavat tänne irakista,somaliasta ja muualta.. - 35252352322
Itse olen käynnyt 4-5työkkärin kurssia, työhönvalmennusta,uraohjausta yms diipadaapaa. Kurssien vetäjätkin ovat usein jotain kuntoutujia, entisiä narkoja tai alkoja. Kursseilla ei opi yhtikäs mitään, kahvia keitellään ja paskaa puhutaan. Pahin noissa on se että kursseilla on aina kamapäitä ja muita diilereitä jotka houkuttelee nuoria mukaan alamaailman toimintaan.
Helsingin ura instituutti on yksi tälläisistä paskafirmoista, elävät työttömien pers nahalla.- Yritän-kestää
Kiitti. Olen viikon kuluttua aloittamassa taas Helsingin ura-instituutin kurssin 5 päivää viimeeksi olin 4-vuotta sitten samalla kurssilla ja opekin on sama! Kukaan ei työllistynyt silloin mihinkään, vaikka toisilla oli työkokemusta ja koulutusta vaikka mihin! Edes sitä saiko kukaan työkokeilupaikkaa kun se oli tavoite että jokaisella on edes työkokeilupaikka kurssin jälkeen, sellaistakaan ei järjestynyt kenellekään. Ajan kulua ja hupia ja nimenomaan kahvi-taukoja ja tupakan mittaisia taukoja tupakoimattomalle jne. Saattaa viivästyttää tai tehdä katkon kun täyttääkin lomakkeeseen että on ollut kurssilla. Jääpi vuokra maksamatta tai muut laskut.
- puntitTasan
Työttömillä rahastaminen oman pisneksen nimissä on paha, mutten tunne kyseistä firmaa. Jokanen kuitenkin tajuu ettei kursseilla saada ketään työllistettyy ja siksi aloittajan yle uutinen on mielenkiintoinen. ite en enään suostu yhellekään kurssille.
- näilläMennäänNyt
Toisaalta ei ole koulutusfirman vika kun ihmiset eivät työllisty, kun työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Työttömyyshän on koko ajan vain kasvanut ja työkkäri jo nostanut kädet pystyyn.
- 43252525
No mikäs hyöty siitä koulutusfirmasta on sitten yhtään kelleen. Kahvin keittoa ja tupakkia 30min välein. Ja tämä paskalafka pyytää valtiolta kunnon korvauksen, vai luuliko joku että nuo pyörii kulukorvauksilla... eeeh
- naurettavaapelii
Suojatyöpaikka herronen muijille. Viimeiset kymmenen vuotta aivan turhaa ja maksaa hitosti.
- 09876hmm
Olis hyvä jos Kotkaankin tulisi se Kainuun yhdistys ja hoitaisi hommat parhaan kykynsä mukaan, ja olisi motivoituneita ihmisiä hoitamassa hommia, eikä pakottamassa jonneen kursille. Suurin tulppa ja menoerä on työvoimatoimisto itsessään.
- 53252523523
Kansalaispalkka käyttöön ja mutakuonot ulos. Sillä lähtis SUOMI nousuun, silloin alkaa esim siivous kiinnostaa nuoriakin, 900e ja siihen palkka päälle niin kyllä täällä toimeen tulis. Nykysellä menolla ei, on todella väärin että esim lehdenjakajat,postinjakajat,siivoojat yms matalapalkkatyöläiset joutuu hakemaan soskun ja kelan tuet palkan päälle. Mikä palkka se semmoinen edes on jolla ei pärjää?
- 53225325325252
Hyvä kirjoitus, kannattaa lukasta: http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/01/28/uskoa-vai-jarkea/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial21635Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061597Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2391137Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221068- 128919
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2856- 10835
Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29827Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks48823- 69800