Sekooko isä skitsoksi?

Adalmiinukka

Isä soittaa ja väittää että melkein mikä tahansa naapureista kuuluva kolaus tai muu ääni on aina suunnattu häntä vastaan. Tänään ilmoitti päivällä laittaneensa telkkarin auki ja samalla hetkellä oli kuulunut kamala jysäys alakerrasta. Koko ajan se luulee kaiken normaalien kerrostaloäänien liittyvän jotenkin hänen olemiseensa. Nytkin oli juovuksissa mut on se joskus ollut ainakin aika selvä kun hän on luullut jotain. Yritin sanoa ettei mitenkään kukaan voi samalla sekunnilla jysäyttää, siksi kun sä laitat telkun päälle. Ei usko! Selittää vaan että hänellä on telkkari ihan hiljasella ja kuulemma bassotkin pois päältä ja että ihan varmasti se tuli alakerrasta. Mä vaan yritän selittää ettei kukaan neljän aikaan iltapäivällä kolistele sinun takiasi vaan että talossasi on paljon sakkia ja siksi myös elämisen ääniä. Äiti käski mun sanoo noin. Tää on nyt vaan yksi esimerkki ja tuorein.

Onko isä viinojensa kanssa sekoamassa? Äiti ei suostu vastaamaan isän soittoihin. Mua huolettaa, kun ei isä ole aina tuommoinen vainoharhainen ole ollut. Aika itsekeskeinen on ja äiti haukkui isää kerran narsistiksi. Mut tuo että isä on jotenkin pikkuisen pelokkaan oloinen ja närkästynyt ja luulee kaiken liittyvän häneen. Nyt ei edes välittäny vaikka sanoin mulla olevan mahan kipeänä. Selitti kolme kertaa saman asian siitä jysäyksestä eikä kuunnellut mua.

Iskä ei oo koskaan mitään pahaa mulle tehnyt joskus vaan karjunu kännissä. Olen kuitenkin ruvennut vähän pelkäämään kun hän kerran siellä ollessani rupesi puhumaan mulle ku jollekin ihan muulle ihmiselle. Niin ku jollekin aikuiselle ja jotenkin pahalle. Mä lähin sieltä pois.
Ite oon 15 v ja me asutaan äidin kanssa kahdestaan. Isä soittaa mulle monta kertaa viikossa ja joskus monta kertaa illassakin kun on paljon juovuksissa. Se ei oo kivaa, mut mä en halua olla vastaamattakaan. En mä aina tajua mitä isä puhuu. Se on aika vaikeeta.

Voiko paljo juominen sairastuttaa vaikka skitsoksi?
Vastatkaa edes jotakin. Yritin etsiä muualtakin tietoa mut en mä löytänyt just tähän sopivaa asiaa tai sitten en ymmärtänyt kunnolla. Ymmärrän etten asioille paljon voi, mutta mietin niin kauheasti tätä isän juttua. Koulussa en voi mennä kellekään puhumaan kun ovat aika tuttuja isälle ja äidille.

10

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CBT-terapeutti

      Hei Adalmiinukka! Ikävä kuulla, että joudut murehtimaan isäsi tilannetta. Näin ei asian kuuluisi olla. Vaikea sanoa kuinka paljon isäsi vainoamis- tai vaikuttamisharhaluuloisuus on alkoholin synnyttämään, mutta on selvää, että isäsi tarvitsee apua. Yhtä lailla sinä tarvitset vapautusta huolesta ja paremmin voivan isän. Kyllä paljon juominen voi sairastuttaa harhaiseksi, mutta alkoholi voi laukaista myös olemassa olevan harhaluuloisuushäiriön. Jos ja kun isäsi saadaan avun piiriin selviää nämä asiat tarkemmin. Apua on joka tapauksessa saatavissa. Jos isäsi ei vapaaehtoisesti ole lähdössä lääkärin vastaanotolle, niin vaihtoehdoiksi jää että ottaisit yhteyttä kotipaikkakuntasi terveyskeskukseen, josta lääkärin virkavelvollisuuksiin kuuluu selvittää isäsi terveydentila ja tarvittava hoitoon ohjaus. Toinen vaihtoehto on, että olet yhteydessä kotikuntasi lastensuojeluviranomaisiin, joiden tehtävä on auttaa sinua keskittymään normaaleihin 15 vuotiaan iloihin ja huoliin. Sinä et voi olla se joka kantaa vastuuta isäsi terveydestä. Ensisijaisesti vastuu on luonnollisesti isäsi, mutta jos hän ei siihen tällä hetkellä sairautensa vuoksi kykene, niin vastuu kuuluu ammattiauttajille. Toivon lämpimästi, että vapaudut mahdollisimman pian näistä huolista ja isäsi saa apua. Sinulle voimia ja rohkeutta antaa asia aikuisten hoidettavalsi joille se kuuluukin!

    • Adalmiinukka

      Kiitos vastauksesta. Aika kurjaa luettavaa isän vuoksi.

      Äiti on sanonut etten saa ajatella isää ja että isä on itse syyllinen asioihinsa. Äiti on sanonut kans etten saa puuttua isän asioihin ja isä vaan räyhää siitä äidille ja suuttuu minullekin. Kaikkia juttuja en ole äidille kertonut kun hän on niin väsynyt koko touhuun ja on kieltänyt mua jo kerran käymästä isän luona usein.
      Tänne kirjoitan nyt salaa, kun rupesi kovasti mietityttämään.

      Isä ei lähde mihinkään hoitoon. Äiti yritti monta kertaa suostutella. En mä kyll ihan kaikkee tiedä mitä on joskus tapahtunut. Ihan ku isällä olisi joskus ollut jotain lääkkeitä mutta se ei ole sillon ottanut niitä.
      En kait uskalla kannella isästä kenellekään, enkä ainakaan mihinkään lastensuojeluun. Kaikki varmaan suuttuis mulle. Kyllä mä pärjään. Hyvä kuitenkin tietää mitä voisin tehdä. Mun täytyy miettiä tuota lääkärille juttelua. Täällä on yks tosi mukava lääkäri terveyskeskuksessa. Hävettäis vaan jos mä rupeen itkemään sielä ihan hirveesti.

      Huomenna menen käymään isän luona ja sanon sille ettei sen tartte soittaa mulle enää ikinä kun on juovuksissa ja etten kuuntele häntä vaan lyön puhelimen kiinni. Jos isä on juovuksissa, kirjoitan sille sen asian paperille ja lähden pois. Olen mä jo ennenkin sille siitä sanonut kun multa meni hermot. Piti lukee kokeisiin sillon. Tuli kauhean paha mieli kun huusin isälle puhelimessa.

      Kirjotan isälle joskus kirjeen vaikka siitäkin kerrasta kun hän puhui mulle kuin olisin joku ihan muu tyyppi. En taida kehdata. En mä kyl saanu kaikesta selvää mitä isä sillon sano. Ihan ku se olis ollut unessa vaikka istu siinä ja just äsken oli ihan kunnolla. Mun täytyy miettiä se kirjejuttu tarkkaan. Voi olla että laitan siihen jotain juttuja tuosta vastauksestasi. Mulla olisi paljon kerrottavaa isälle.

      Kiitos, kun vastasit. Se oli hyvä juttu.

    • CBT-terapeutti

      Mukava, että voisit lääkärille tuoda esille huolen isäsi tilanteesta. Tuo kirjeen kirjoittaminen on myös hyvä ajatus. Kerro kirjeessä, että miksi haluaisit isän lopettavan juomisen ja menevän lääkäriin. Tuo selkeästi esille, että kukaan muu ei voi isääsi auttaa jos hän ei itse apua halua. Kerro myös, että pelkäät sekavaa ja humalaista isää, etkä aio hänen luonaan vierailla ennen kuin hän välittää sinusta sen verran, että olisi selvin päin. Mielestäni sinun ei todellakaan kannata isäsi luona vierailla koska päihtynyt ja harhainen ihminen voi tahtomattaankin olla arvaamaton. Muista, että sinä et voi olla isäsi auttaja. Alkoholin kanssa ei voi kilpailla vaan isäsi täytyy itse motivoitua päätökseen olla juomatta ja mahdollisesti hankkia lääkitys harhoihin jos ne selvänäkin jatkuvat. Voihan olla, että alkoholi on tullut ns. "isehoitolääkkeenä" olemassa olevaan mielenterveyden häiriöön. Eli isän saaminen lääkäriin ja hoitoon ohjaus sekä sinun turvassa pysyminen ennen sitä ovat tärkeimmät asiat tällä hetkellä. Pidä huolta itsestäsi; olet välittävä ja hyvä nuori, jolla on koko elämä vielä edessä päin. Toivon vain että tiedät ja muistat asiat joihin voit vaikuttaa ja ymmärrät, ettei toista ihmistä (rakastakaan) voi auttaa amattiauttajatkaan jos ihmisellä itsellään ei ole siihen motivaatiota.
      Hyvää alkavaa kouluviikkoa sinulle!

    • Nyt.järkeä.touhuun

      Jos isäsi juo joskus muutaman kaljan, niin eihän sen takia hysteeriseksi tarvitse heittäytyä.

    • Adalmiinukka

      Kiitos avusta! Olen nyt ajatellut asioita ja teen sen minkä voin. Kirjeitä kirjoitan ja taas tuhoan ne. Nyt on yksi aika hyvä valmiina. Lääkäriin menen tällä viikolla. Oli vaikeaa saada aika sinne. :-/
      Isä on tosi huonossa kunnossa. Täytyy toimia. Muuten mua voi kaduttaa koko loppu elämäni, jos en edes yritä. Äiti yritti monta vuotta.

      • Pakonomainen juominen on sairaus. Voit irrottautua juovan läheisen ongelmista ja silti rakastaa häntä. Et voi muuttaa toisia, mutta voit saada toivoa ja voimaa
        rakentaa itsellesi parempaa elämää tulevaisuudessa.

        Tsekkaa:

        http://www.al-anon.fi/nuorille


    • Itsestäkin_huolta

      Adalmiinukka, sinun täytyy pitää myös itsestäsi huolta. On hyvä että kirjoitat tänne ja että kirjoitat isällesi, mutta tarvitsisit itsekin jonkun aikuisen, jonka kanssa jutella tilanteesta.

      Olet menossa lääkäriin, se on hyvä. Kerro miten siellä meni, saitko jotakin neuvoja. Jos lääkäri oli kovin kiireinen niin ei kannata pettyä, vaan apua löytyy kyllä muualtakin. Onko sinulla kouluterveydenhuoltoa?

      • logiikan_multihuipentuma

        Mitäs helvettiä? Nuori terve poika joutuu LÄÄKÄRIIN, koska ISÄNSÄ ryyppää ja sekoilee? Kuulostaa yhtä loogiselta kuin suomalaisten suhtautuminen koulukiusaamiseen.

        Alkoholi aiheuttaa aivojen ja hermoston toiminnan rappeuman, joten isäsi on vain tyhmä. Alkoholin käytön voi lopettaa kahdella eri tavalla: Joko laittaa ihan itse korkin kiinni tai sitten kuolee siihen. Ei sillä tiellä ole kultaista keskitietä.


    • keittiöpsykologi-

      Ehkä syyllisyys juomisesta aiheuttaa yleisen pelon ihmisiä kohtaan.

    • Minnahhh

      Juu, tuli surullinen mieli kun luin tota kirjoitusta, ehkä just siks kun muistutti niin mun omaa lapsuutta ja varsinkin teini-ikää. Meillä oli tilanne niin että asuttiin isän kanssa kahdestaan ja äiti oli se joka sekoili, joi ja soitteli kännisiä puheluita.

      Saman kokeneena voin sanoa että sun kannattaa ehdottomasti jutella tosta tilanteesta jollekin aikuiselle, kuten just terveydenhoitajalle, lääkärille tai vaikka psykologille. Itse en aikoinaan jutellu noista asioista kenellekkään ja se on kostautunu nyt aikuisena. Silläkään ei oo mitään väliä vaikka rupeisit itkemään siellä lääkärillä, tai kun juttelet tästä asiasta eka kertaa jollekkin. Päinvastoin, se tekee varmasti hyvää ja on terapeuttista päästää tunteet ja paha olo ulos, koska muuten ne jää isoks möykyks sun sisälle ja joudut kuitenkin kohtaa ne asiat myöhemmissä elämänvaiheissa niinkun mulle kävi :)

      kaikkee hyvää ja mene pikimmiten juttelee tästä asiasta jollekkin, eli toisinsanoen pidä huoli omasta hyvinvoinnistasi :)

      Lisäisin vielä sen että alkoholisti sairastuttaa usein myös läheisensä. Tarkotin tolle aiemmalle kirjoittajalle joka ihmetteli sitä että miksi terveen nuoren käsketään mennä lääkäriin jos isä ryyppää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe