Koneistusmokien korjailu

mokaaja_

Miten koneistajat toimitte vaikka siinä tapauksessa, että jotain kappaletta on valmistettu viikkotolkulla ja sitten tuleekin vaikka kymppimillin reikä joka on pari sadasosaa isompi kun pitäisi olla pienempi? Meneekö koko homma uusiksi? Entä mikä on suurin moka (rahallisesti) jonka olette uranne aikana tehneet?

6

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaatolupa

riippuu ja taas kerran riippuu eli siitä mihin osa on menossa. jos se ei ole esim paineen alainen osa, prässää siihen reikään tappi ja lukitse se sinne vaikkapa putkisokalla jos mahdollista ja tee uusi reikä eri kohtaan jos kappaleesi on pyöreä ja jakoympyrällä se on mahdollista. tai voiko sen hitsata umpeen ja tehdä uuden. itse olen muutaman kerran joutunut vastaavaan tilanteeseen huolimattomuuttani kun teräkompensaatio on ollut työstöradassa väärin. sitten yhteys alumiinihitsariin ja homma pelastui.
      tai tee siihen kierre ja kierrä sinne pultti lukiteliimalla jne jne. voiko sen mikä siihen menee, suurentaa esim 12 mm. vaihtoehtoja on mutta tärkeintä asiassa on se että keskustele avoimesti siitä miten se korjataan, älä salaa asiaa ja tee siihen itse mitään kertomatta muille, varsinkin jo et tiedä mihin osa menee. se voi olla monella tavalla kriittinen osa ja käytössä voi tapahtua mitä vaan jos korjaus pettää...

• KylläSeMiestäSyö

Jos on viikkotolkulla valmistettu sekundaa, niin susikappaleita on jo sen verta saatanasti, että on aikamoinen savotta alkaa väkästää jotain korjausta niiden pelastamiseksi. Johan siihen suttaantuu aikaakin aivan jumalattomasti. Kannattaa siis tehdä reikämikrolla niitä tarkistusmittauksia, niin ei pääse tulemaan tuollaista miljoonamokaa. Se jaksaa olla sitten niin vimosen päälle vituttava tapaus. Mutta, jos on tullut priimaa ja sitten tuleekin se yksi susikappale, missä reikä on sen pari satkuu liian iso, niin ei muuta kuin uusi aihio tilalle. Siinäkin on tietysti vähän se, että minkä kokoisesta kappaleesta on kyse. Joku pikkukikkula, niin ainehävikki ei ole niin paha kuin jossain suuressa kappaleessa.
      Hyvää pyritään tekee, mutta priimaa tuppaa tulemaan.

• ei_asiakas_huomaa

Heh, eihän tuollainen edes ole mikään moka... ainakaan meidän firmassa... jatkoon vaan.

• 15125111111111

Näin se on monessa konepajassa koska kiire painaa. Ihansama miten hyvin on kpl tehty mutta se pitää olla heti valmis

• KetsupitPöydälläTaase

Sole niin justiinsa! Muutaman saturaisen susia on tullut tehtyä. Kaikki tekee virheitä ennemmin tai myöhemmin. Vieläpä useita. Siltä ei voi välttyä koneistushommissa! Entisessä työpaikassa ryskäsivät isoja koneita rikki ja korjaukset maksoi jotain 50 tonnia laaki. Kerran hajosi uudestaan, kun korjausmieskään ei ollut vielä lähtenyt... Mahtoi siinä työnantaja silittää raskaalla kädellä päätä. Jos sattuu em. hommia (ja niitähän sattuu) niin mennään tauolle ja laitetaan makkaraa leivän päälle.

• failed_is_failed

50k€ pikkumokan jälkeen tuskin on enää mitään asiaa mihinkään metallifirmaan muutaman sadan kilometrin säteellä. Pienet virheet ymmärtää, mutta se että posautetaan kara kerralla paskaksi tai muuta yhtä hilpeää ei anna kovin imartelevaa kuvaa asianomaisen tärkeimmästä vaatimuksesta koneistusalalla: tarkkuudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe