Ja miksi kateus syntyy? Olen miettinyt tätä pitkään.
mistä kateus syntyy?
11
222
Vastaukset
- Äläluota
Kateus syntyy omien kykyjen puuteen tiedostamisesta eli tyhmyydestä saavuttaa itse mitään joten ei halua toisenkaan saavuttavan ja se on kommari meinikiä. älä enää kelaa tätä juttua vaan pyri eteenpäin ja omin nokkines ei pidä luottaa kenenkään apuihin.
kateus syntyy suomessa. perisuomalainen luonteenpiirre. ei osata iloita muiden menestyksestä vaikkei se ole itseltä pois millään muotoa. Mutta jos itse tiedostaa tämän epäkohdan ja kasvaa henkisesti niin voi tuottaa myös tyydyttävän tunteen
Hei
Hyvä ja aiheellinen kysymys!
Itse ymmärrän kateuden niin, että se on jotenkin sidoksissa itsetuntoon. Jos kokee itsensä jotenkin epäkelvoksi, sitä tarkkailee sitäkin enemmän muiden tekemisiä ja olemisia ja vertaa jatkuvasti itseään muihin. Kateus saa myös näkemään toiset ihmiset jotenkin täydellisinä ja ihmeellisinä. Kuitenkin se mitä ulospäin itse kenestäkin näkyy, on vain pintaa. Emme voi tietää mitä näennäisesti menestyneen ja jopa täydellisenoloisen ihmisen elämä todellisuudessa on. Ehkei kenenkään elämä kuitenkaan ihan täydellistä ole.
Yleensähän pidetään selviönä, että me suomalaiset ollaan kateelista kansaa kun taas esim. amerikkalaiset eivät ole. Kun amerikkalainen huomaa, että naapurilla on uusi hieno auto, hän menee ja onnittelee hyvästä saavutuksesta. Ja päättää samalla tehdä itse töitä oman unelmansa eteen yhä enemmän..
Nämä tietysti ovat yleistyksiä, mutta voihan olla, että jotain totuuden siementä on siinä, että me olemme kateellista kansaa. Ajattelemmeko me, että toisen hyvä on aina itseltä pois? Olen vakuuttunut siitä mitä alussa totesin: hyvä itsetunto on lääke kateutta vastaan. Vaikei siitä kai koskaan täysin voi päästä eroon. Vai voiko?
J.R. Ward on kirjoittanut kateudesta ja kirjan nimi on ytimekkäästi
" Kateus". Olisiko siinä lisää osviittaa kateuden salojen selvittämiseen!
Pappi Elisabet- hiemanrönsyileväätekstiä
Itse en ole ollut eläissäni kateellinen muille juurikaan mistään. Jos joku suoriutuu hyvin osaan aidosti olla iloinen tämän henkilön puolesta ja usein inspiroidun muiden hyvistä suorituksista. Tyylillä "Jos hänkin siihen pystyy niin miksi en minäkin."
Tämä johtuu siitä että tiedän että minusta on moneen jos vain laitan tahtoni johonkin asiaan. Olen myös hyväksynyt sen että lähes aina löytyy joku joka tekee asiat sinua paremmin ja että ei ole edes tarvetta olla paras. Se on ylpeyttä jos tahtoo tuntea olevansa parempi kuin muut. Nöyryys ei siis ole sitä että ajattelet itsestäsi vähemmän kuin olet vaan sitä että ajattelet itseäsi vähemmän. :)
Olen kuitenkin ollut mustasukkainen ja omistushaluinen mitä tulee ihmisiin. Kai se on vaan se syvällä oleva riittämättömyyden tunne ja pelko siitä että mielitty löytäisi jonkun vielä mieluisemman ja jättäisi minut. En ole täysin oppinut rakastamaan itseäni, joten välillä epäilen että rakastaako muka tuo ihminen minua vai tahtooko vain käyttää hyväksi. En ole siis kelvannut muille ja olen usein ollut koulu -ja työpaikkakiusattu (osaksi myös kateellisuuden tähden). Mustasukkaisuuden siis aiheuttaa hieman eri tekijät kuin kateuden. Molemmissa ehkä oma riittämättömyyden tunne tavalla tai toisella läsnä. Koen että kateutta ei itsestä löydy koska omat suoritukset ja taidot ovat itseni kontrolloitavissa. Toisella ihmisellä on taas vapaa tahto ja mustasukkaisuus ja syntyy enemmän menettämisen pelosta. - karu.totuus
Kateus syntyy siitä että toiselle annetaan jotain minkä sinä ansaitset, mutta et saanut vaikka teit ihan hiton paljon saavuttaaksesi sen, mutta se toinen ei tehnyt mitään ja silti sai sen.
- elämäeiolereilua
Niin käy kaikille joskus, mutta eivät silti ole kateellisia. Tuo ei kateutta selitä.
- makaajatjapetaajat
Rakkaudesta ja edellisen tekstin hyvin kuvailemasta epäoikeudenmukaisuudesta. Kukatahansa kyynistyy ämpärin tullessa täyteen. Miten maailma makaa, siten ihmiset on petaavinaan.
- 1.K
voin antaa pois kaiken muun, paitsi sen, jonka olen ansainnut. ja sitten samat pohdiskelijat keksivät nimen käyttäytymiselleni: itsekäs ihminen olet. kas siinä lisää pohdittavaa
- whatsupmansmind
en ole kade. kaikki vietiin jo lapsena, mutta minkäpä sille mahtaa, jos vanhempi kokee jonkun muun arviokkaammaksi kuin oman lapsensa resurssit ja terveyden. ei ole juuri mahdollisuuksia kulttuurissamme parannella asemiaan, joten kitkutellan sit vaan ihan hissukseen. enpä tiedä mitä mahdn ollakaan. aika moneksi on nimitelty joidnkin arvostelukykyisten taholta. minulta kun puuttuu sekin, koska sekin on viety. kade ja kade... kait sitten vaan kummastelen ja taivastelen tätä tiettyä asemaa... jotain hunajapimpheroita..?
- ovateriasioita
Suurin osa täällä näyttäisi sekoittavan keskenään katkeruuden ja kateuden..
- 1518
Loppu peleissä fysiikan laeista ja siinä välissä on evoluutio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346