Milloin kannattaa vaihtaa ?

nehiiletnehiilet

Milloin kannattaa jo ennakkoon vaihdattaa autoon sekä laturin että startin hiilet ? Minulla on 2002 mallin bensaauto. Saattaahan olla että joku päivä auto ei käynnisty.
Ajatteko niin kauan että matkanteko loppuu ja auto hinataan kotiin tai korjaamolle vai miten toimitte vanhan auton kanssa ?

22

2897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0la

      Niitähän voi katsoa aina välillä miten ovat kuluneet,niinhän sä teet öljyn ja jäähdyttäjänesteen kanssakin.

      • sdbsdfbs

        No ehkä vähän toinen juttu alkaa repimään starttia ja laturia irti ja auki vs. öljyn mittatikun tarkistus, hoho.


    • ergerhg

      Starttia olis hyvä alkaa katselemaan jos auto alkaa tekemään satunnaisesti niin että pyörittää tavallista laiskemmin käyntiin. Saattaa tehdä niin ihan kesälämpimilläkin niin ettei akusta ainakaan johdu vaikka se ensimmäisenä saattaakin tulla mieleen. Jos tätä ei noteeraa niin ei kaukana enää ole startin lopullinen hyytyminen.

      Laturista nyt paha sanoa, joskus latausvalo voi alkaa vähän hehkumaan ajossa kun hiilet lopussa mutta kyllä se oman kokemuksen mukaan on yleensä lataus loppunut kertalaakista. Laturin laakerit myös antautuu monesti ennemmin kuin itse laturi ja sen nyt kuulee kun alkaa pellin alta kuulumaan sellainen suriseva monkuminen joka kovenee kierrosten mukana.

      • Vanh.autosähkäri

        Älä viitsi päteä kun et mitään tiedä etkä osaa.
        Startti kun lopettaa pyörittämisen ja jos kolauttamalla taas pyörittää, niin kiireenvilkkaa hiilten vaihtoon.
        Laturin merkkivalo ei ilmaise mitenkään hiilten loppumista. Jos vähänkään olisit hajulla laturin toiminnasta, niin huomaisit itsekin tuon. Vaan kun et mistään mitään tiedä ja silti pitää muka päteä...
        Se laturi kannattaa vaihtaa tarvikeliikkeen vaihtolaturiin sitten kun akku on tyhjentynyt ja olet todennut laturin sipanneen. Volttimittari olisi hyvä kojelaudassa, vaan harvassapa niitä on ja vielä harvempi ymmärtää niille mitään.


      • Käytännön_sähkömies

        Volttimittareita saa tup.sytyttimeen kytkettävinä malleina. Maksaa noin vitosen. Käyttö siis vain tarvittaessa. Jos lataaminen loppuu kesken matkan, sähkönkuluttajat pois päältä ja reipas ajo kotiin. Vanha datsuni kulki laturin rikkouduttua 350 km yhtäjaksoista maantieajoa.


    • 6463463673

      Uusi laturi kesti omassa autossa 9,5vuotta/90tkm, ei ollut hiilissä vikaa joten joku muu siinä hajosi. Yhtä hyvin voi tasasuuntaaja tai jännitteensäätäjä hajota laturista joten en tiedä kannattaako pelkkiä hiiliä varmuuden vuoksi vaihdella. Monessa laturissa ei edes pysty vaihtaman hiiliä kun eivät ole tarkoitettu avattavaksi, ainakin oman auton laturia ei saa ehjänä auki vaan hajotat koko laturin jos yrität aukaista. Se olisi aika turhaa jonkun ennakointihuollon takia. Eikä se auto hyydy jos laturi hajoaa, hyvin ajaa vaikka 100km kotiin jos vaan on kaikki sähköt pois päältä. Toki ei enää käynnisty sen jälkeen.

      Starttia en ole koskaan mihkään autoon joutunut vaihtamaan ja mielestäni ajanhukkaa sitä alkaa huoltamaan. Silloin kun laturilla tullut 10 000h täyteen startti ehkä pyörinyt 30min. Jos siis vähän vertaa näiden käyttöaikoja.

      Itse en kyllä vaihtaisi kumpaakaan vaan keskittyisin muihin huoltoihin.

      • riittääjosriittää

        nykyautolla ei kyllä aja 100km "hyvin" pelkällä akulla. kaikki elektroniikka ja moottorinohjaus/apulaitteet imee virtaa kymmeniä ampeereita vaikka poiskytkettävissä olevat olisi kytketty pois.

        sitten jos on vielä vanhahko mahdollisesti pienikapasiteettinen akku niin äkkiä sammuu tien poskeen.

        jos akku kestää toista tuntia purkaa arviolta jotain 30-40 ampeeria niin aika hyvä akku on. periaatteessa lämpimällä, uudella, n. 70-80ah akulla pitäisi onnistua. vanhalla, kylmällä 50-60ah akulla ei mitään toivoa.


      • wgrghrh
        riittääjosriittää kirjoitti:

        nykyautolla ei kyllä aja 100km "hyvin" pelkällä akulla. kaikki elektroniikka ja moottorinohjaus/apulaitteet imee virtaa kymmeniä ampeereita vaikka poiskytkettävissä olevat olisi kytketty pois.

        sitten jos on vielä vanhahko mahdollisesti pienikapasiteettinen akku niin äkkiä sammuu tien poskeen.

        jos akku kestää toista tuntia purkaa arviolta jotain 30-40 ampeeria niin aika hyvä akku on. periaatteessa lämpimällä, uudella, n. 70-80ah akulla pitäisi onnistua. vanhalla, kylmällä 50-60ah akulla ei mitään toivoa.

        Itse ajoin tässä syksyllä 70km kotiin 60Ah akulla kun laturi oli hajalla. Ja laturi oli hajonnut jo edellisellä ajokerralla koska pyöritti erittäin hitaasti käyntiin, juuri ja juuri sain käyntiin. Sammutin valot ja tuulettimen ja helposti akku kesti käynnistyksen ja 70km ajon vaikka laturi hajosi jo edellisellä ajokerralla.


      • raswaaja

        "Starttia en ole koskaan mihkään autoon joutunut vaihtamaan ja mielestäni ajanhukkaa sitä alkaa huoltamaan. Silloin kun laturilla tullut 10 000h täyteen startti ehkä pyörinyt 30min. Jos siis vähän vertaa näiden käyttöaikoja."

        Itsellä taas päinvastaisia kokemuksia, nyt parista autosta mennyt heti kättelyssä startti. Seuraavassa autossa taidan suosiolla ottaa startin heti käteen ja tehdä putsaus voiteluoperaation.

        Mutta kuten sanottua asiasta ei kannattane stressata muuten ellei ala oireilemaan. Laturi joko lakkaa lataamasta tai sitten yleisemmin laakerit alkaa vonkumaan ja sen kuulee, sitten laturi vaihtoon. Starttikin alkaa oireilemaan hyvissä ajoin ennen lopullista simahdusta.


    • folvo

      Minulla on ollut useita automaattivaihteistolla varustettuja Volvoja. Helsinkiläinen autosähkökorjaamo suositteli starttimoottorin täydellistä huoltokorjausta noin 180 tkm ajomäärällä. Näin myös tehtiin. Työlle annettiin myös sama kilometrimäärätakuu. Koskaan ei tullut ongelmia starttimoottorin kanssa. Korjaaja merkitsi startin sisälle kilometrilukeman ja päivämäärän.

      • Rahat.pois

        Näin niitä osaamattomia kusetetaan. Ja kusetetut ovat vielä ylpeitä siitä!


      • lglklföflj
        Rahat.pois kirjoitti:

        Näin niitä osaamattomia kusetetaan. Ja kusetetut ovat vielä ylpeitä siitä!

        Ihan muutamalla eurolla sitten liiteristä mittari mikä pitää melko hyvin paikkansa ja vastaavia löytyy muualtakin.Lyö sähkölaitteita päälle tyhjäkäynillä ja helppo seurata jos aparaatin merkkivalot putoaa huonon puollelle jos ongelmaa ja akunkin latauksen seurannassa hyvä.


      • pitäävaihtaa
        lglklföflj kirjoitti:

        Ihan muutamalla eurolla sitten liiteristä mittari mikä pitää melko hyvin paikkansa ja vastaavia löytyy muualtakin.Lyö sähkölaitteita päälle tyhjäkäynillä ja helppo seurata jos aparaatin merkkivalot putoaa huonon puollelle jos ongelmaa ja akunkin latauksen seurannassa hyvä.

        Ei kerro laturin kunnosta mitään. Tällä saadaan vaan todettua että laturi toimii juuri sillä hetkellä, mutta mikään ei takaa ettei se hajoaisi vaikka seuraavana päivänä.

        Ainoa mikä takaa tilanteen on vaihtaa koko laturi. tai ainakin purkaa ja tarkastaa sisuskalujen kunto, jonka jälkeen kasata uudelleen tarvittaessa osia vaihtaen.


    • Ajojatkuu

      Hyvä kysymys, mutta selkeää vastausta ei ole. Itse painiskelen saman asian parissa ja mielenrauhan vuoksi vaihdatin startin 300 tkm täytyttyä. 2010-luvun ranskalaisissa latureita ja käynnistinmoottoreita on kulunut loppuun sadassa tuhannessa. Tojotissa ja mersuissa laturi ja käynnistysmoottori kestävät 300-400 tkm.

      • zetor-generator

        Tojon laturi kesti automaatissa 280.000 ja startti on kestänyt 430.000 ja pelittää edelleen hyvin. Huollon kavereiden kertoman mukaan startti kestää hyvin n. 500 tkm. Laadulla on tekijänsä.


      • Ajojatkuu

        Tojotoissa on vaikka minkä merkkisiä osia. Latureitakin löytyy useaa eri merkkiä. Omassani on Bosch. Denso taitaa olla laadukkain.


      • olipa_onni_mulla

        Onneksi pösöni on 09 mallia, sen sähkölaitteet ovat kestäneet jo 170tkm. Tuttavan avensiksen startti piti vaihtaa jo 180tkm kohdalla, mutta tojoissa se on huoltoa ei korjausta.


      • 205.vm-89

        Omassa -89 mallin Pösössä on alkuperäinen startti, ajettu vasta 480 000 km. Hiilet on pitänyt kyllä muutamia kertoja uusia niitten kuluttua loppuun. Laturi mennyt kerran; en muista millä km-lukemalla.


    • ToimiiPitkälle

      Jos laturi on ajettu lähelle 300 000 km, sen vaihtoa voisi jopa harkita. Viimeksi en tosin edes ehtinyt, kun meni jo akulla ajeluksi. Toimivan startin vaihtoa en edes miettisi.

    • kustannuskysymys

      Juu,u. Täytyy harkita koko laturin vaihtoa. Starttimoottori taitaa olla sen verran tyyris että kannattaa huoltaa vielä. Ei sen puoleen. Auto kyllä pelittää vielä mutta eihän sitä koskaan tiedä.

      • Ajojatkuu

        Ei välttämättä. Bensiini-tojotassa laturi ja käynnistinmoottori ovat samoissa hinnoissa, mallista riippuen vähän alle kaksi sataa. Ulkomailta tilaamallakin saa.


      • 205.vm-89

        Pösön startin hiilet maksoivat tarvikeliikkeessä viimeksi muistaakseni noin 11 euroa. Itse vaihdoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe