Milloin kannattaa jo ennakkoon vaihdattaa autoon sekä laturin että startin hiilet ? Minulla on 2002 mallin bensaauto. Saattaahan olla että joku päivä auto ei käynnisty.
Ajatteko niin kauan että matkanteko loppuu ja auto hinataan kotiin tai korjaamolle vai miten toimitte vanhan auton kanssa ?
Milloin kannattaa vaihtaa ?
22
3160
Vastaukset
- 0la
Niitähän voi katsoa aina välillä miten ovat kuluneet,niinhän sä teet öljyn ja jäähdyttäjänesteen kanssakin.
- sdbsdfbs
No ehkä vähän toinen juttu alkaa repimään starttia ja laturia irti ja auki vs. öljyn mittatikun tarkistus, hoho.
- ergerhg
Starttia olis hyvä alkaa katselemaan jos auto alkaa tekemään satunnaisesti niin että pyörittää tavallista laiskemmin käyntiin. Saattaa tehdä niin ihan kesälämpimilläkin niin ettei akusta ainakaan johdu vaikka se ensimmäisenä saattaakin tulla mieleen. Jos tätä ei noteeraa niin ei kaukana enää ole startin lopullinen hyytyminen.
Laturista nyt paha sanoa, joskus latausvalo voi alkaa vähän hehkumaan ajossa kun hiilet lopussa mutta kyllä se oman kokemuksen mukaan on yleensä lataus loppunut kertalaakista. Laturin laakerit myös antautuu monesti ennemmin kuin itse laturi ja sen nyt kuulee kun alkaa pellin alta kuulumaan sellainen suriseva monkuminen joka kovenee kierrosten mukana.- Vanh.autosähkäri
Älä viitsi päteä kun et mitään tiedä etkä osaa.
Startti kun lopettaa pyörittämisen ja jos kolauttamalla taas pyörittää, niin kiireenvilkkaa hiilten vaihtoon.
Laturin merkkivalo ei ilmaise mitenkään hiilten loppumista. Jos vähänkään olisit hajulla laturin toiminnasta, niin huomaisit itsekin tuon. Vaan kun et mistään mitään tiedä ja silti pitää muka päteä...
Se laturi kannattaa vaihtaa tarvikeliikkeen vaihtolaturiin sitten kun akku on tyhjentynyt ja olet todennut laturin sipanneen. Volttimittari olisi hyvä kojelaudassa, vaan harvassapa niitä on ja vielä harvempi ymmärtää niille mitään. - Käytännön_sähkömies
Volttimittareita saa tup.sytyttimeen kytkettävinä malleina. Maksaa noin vitosen. Käyttö siis vain tarvittaessa. Jos lataaminen loppuu kesken matkan, sähkönkuluttajat pois päältä ja reipas ajo kotiin. Vanha datsuni kulki laturin rikkouduttua 350 km yhtäjaksoista maantieajoa.
- 6463463673
Uusi laturi kesti omassa autossa 9,5vuotta/90tkm, ei ollut hiilissä vikaa joten joku muu siinä hajosi. Yhtä hyvin voi tasasuuntaaja tai jännitteensäätäjä hajota laturista joten en tiedä kannattaako pelkkiä hiiliä varmuuden vuoksi vaihdella. Monessa laturissa ei edes pysty vaihtaman hiiliä kun eivät ole tarkoitettu avattavaksi, ainakin oman auton laturia ei saa ehjänä auki vaan hajotat koko laturin jos yrität aukaista. Se olisi aika turhaa jonkun ennakointihuollon takia. Eikä se auto hyydy jos laturi hajoaa, hyvin ajaa vaikka 100km kotiin jos vaan on kaikki sähköt pois päältä. Toki ei enää käynnisty sen jälkeen.
Starttia en ole koskaan mihkään autoon joutunut vaihtamaan ja mielestäni ajanhukkaa sitä alkaa huoltamaan. Silloin kun laturilla tullut 10 000h täyteen startti ehkä pyörinyt 30min. Jos siis vähän vertaa näiden käyttöaikoja.
Itse en kyllä vaihtaisi kumpaakaan vaan keskittyisin muihin huoltoihin.- riittääjosriittää
nykyautolla ei kyllä aja 100km "hyvin" pelkällä akulla. kaikki elektroniikka ja moottorinohjaus/apulaitteet imee virtaa kymmeniä ampeereita vaikka poiskytkettävissä olevat olisi kytketty pois.
sitten jos on vielä vanhahko mahdollisesti pienikapasiteettinen akku niin äkkiä sammuu tien poskeen.
jos akku kestää toista tuntia purkaa arviolta jotain 30-40 ampeeria niin aika hyvä akku on. periaatteessa lämpimällä, uudella, n. 70-80ah akulla pitäisi onnistua. vanhalla, kylmällä 50-60ah akulla ei mitään toivoa. - wgrghrh
riittääjosriittää kirjoitti:
nykyautolla ei kyllä aja 100km "hyvin" pelkällä akulla. kaikki elektroniikka ja moottorinohjaus/apulaitteet imee virtaa kymmeniä ampeereita vaikka poiskytkettävissä olevat olisi kytketty pois.
sitten jos on vielä vanhahko mahdollisesti pienikapasiteettinen akku niin äkkiä sammuu tien poskeen.
jos akku kestää toista tuntia purkaa arviolta jotain 30-40 ampeeria niin aika hyvä akku on. periaatteessa lämpimällä, uudella, n. 70-80ah akulla pitäisi onnistua. vanhalla, kylmällä 50-60ah akulla ei mitään toivoa.Itse ajoin tässä syksyllä 70km kotiin 60Ah akulla kun laturi oli hajalla. Ja laturi oli hajonnut jo edellisellä ajokerralla koska pyöritti erittäin hitaasti käyntiin, juuri ja juuri sain käyntiin. Sammutin valot ja tuulettimen ja helposti akku kesti käynnistyksen ja 70km ajon vaikka laturi hajosi jo edellisellä ajokerralla.
- raswaaja
"Starttia en ole koskaan mihkään autoon joutunut vaihtamaan ja mielestäni ajanhukkaa sitä alkaa huoltamaan. Silloin kun laturilla tullut 10 000h täyteen startti ehkä pyörinyt 30min. Jos siis vähän vertaa näiden käyttöaikoja."
Itsellä taas päinvastaisia kokemuksia, nyt parista autosta mennyt heti kättelyssä startti. Seuraavassa autossa taidan suosiolla ottaa startin heti käteen ja tehdä putsaus voiteluoperaation.
Mutta kuten sanottua asiasta ei kannattane stressata muuten ellei ala oireilemaan. Laturi joko lakkaa lataamasta tai sitten yleisemmin laakerit alkaa vonkumaan ja sen kuulee, sitten laturi vaihtoon. Starttikin alkaa oireilemaan hyvissä ajoin ennen lopullista simahdusta.
- folvo
Minulla on ollut useita automaattivaihteistolla varustettuja Volvoja. Helsinkiläinen autosähkökorjaamo suositteli starttimoottorin täydellistä huoltokorjausta noin 180 tkm ajomäärällä. Näin myös tehtiin. Työlle annettiin myös sama kilometrimäärätakuu. Koskaan ei tullut ongelmia starttimoottorin kanssa. Korjaaja merkitsi startin sisälle kilometrilukeman ja päivämäärän.
- Rahat.pois
Näin niitä osaamattomia kusetetaan. Ja kusetetut ovat vielä ylpeitä siitä!
- lglklföflj
Rahat.pois kirjoitti:
Näin niitä osaamattomia kusetetaan. Ja kusetetut ovat vielä ylpeitä siitä!
Ihan muutamalla eurolla sitten liiteristä mittari mikä pitää melko hyvin paikkansa ja vastaavia löytyy muualtakin.Lyö sähkölaitteita päälle tyhjäkäynillä ja helppo seurata jos aparaatin merkkivalot putoaa huonon puollelle jos ongelmaa ja akunkin latauksen seurannassa hyvä.
- pitäävaihtaa
lglklföflj kirjoitti:
Ihan muutamalla eurolla sitten liiteristä mittari mikä pitää melko hyvin paikkansa ja vastaavia löytyy muualtakin.Lyö sähkölaitteita päälle tyhjäkäynillä ja helppo seurata jos aparaatin merkkivalot putoaa huonon puollelle jos ongelmaa ja akunkin latauksen seurannassa hyvä.
Ei kerro laturin kunnosta mitään. Tällä saadaan vaan todettua että laturi toimii juuri sillä hetkellä, mutta mikään ei takaa ettei se hajoaisi vaikka seuraavana päivänä.
Ainoa mikä takaa tilanteen on vaihtaa koko laturi. tai ainakin purkaa ja tarkastaa sisuskalujen kunto, jonka jälkeen kasata uudelleen tarvittaessa osia vaihtaen.
- Ajojatkuu
Hyvä kysymys, mutta selkeää vastausta ei ole. Itse painiskelen saman asian parissa ja mielenrauhan vuoksi vaihdatin startin 300 tkm täytyttyä. 2010-luvun ranskalaisissa latureita ja käynnistinmoottoreita on kulunut loppuun sadassa tuhannessa. Tojotissa ja mersuissa laturi ja käynnistysmoottori kestävät 300-400 tkm.
- zetor-generator
Tojon laturi kesti automaatissa 280.000 ja startti on kestänyt 430.000 ja pelittää edelleen hyvin. Huollon kavereiden kertoman mukaan startti kestää hyvin n. 500 tkm. Laadulla on tekijänsä.
- Ajojatkuu
Tojotoissa on vaikka minkä merkkisiä osia. Latureitakin löytyy useaa eri merkkiä. Omassani on Bosch. Denso taitaa olla laadukkain.
- olipa_onni_mulla
Onneksi pösöni on 09 mallia, sen sähkölaitteet ovat kestäneet jo 170tkm. Tuttavan avensiksen startti piti vaihtaa jo 180tkm kohdalla, mutta tojoissa se on huoltoa ei korjausta.
- 205.vm-89
Omassa -89 mallin Pösössä on alkuperäinen startti, ajettu vasta 480 000 km. Hiilet on pitänyt kyllä muutamia kertoja uusia niitten kuluttua loppuun. Laturi mennyt kerran; en muista millä km-lukemalla.
- ToimiiPitkälle
Jos laturi on ajettu lähelle 300 000 km, sen vaihtoa voisi jopa harkita. Viimeksi en tosin edes ehtinyt, kun meni jo akulla ajeluksi. Toimivan startin vaihtoa en edes miettisi.
- kustannuskysymys
Juu,u. Täytyy harkita koko laturin vaihtoa. Starttimoottori taitaa olla sen verran tyyris että kannattaa huoltaa vielä. Ei sen puoleen. Auto kyllä pelittää vielä mutta eihän sitä koskaan tiedä.
- Ajojatkuu
Ei välttämättä. Bensiini-tojotassa laturi ja käynnistinmoottori ovat samoissa hinnoissa, mallista riippuen vähän alle kaksi sataa. Ulkomailta tilaamallakin saa.
- 205.vm-89
Pösön startin hiilet maksoivat tarvikeliikkeessä viimeksi muistaakseni noin 11 euroa. Itse vaihdoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885