Tuossa hetki sitten lueskeltuani Tuulilasin foorumia ja siellä ollutta keskustelua opelin öljynkulutuksesta kysynkin täältä että miten on opelinne öljyä syöneet? Tiistaina saan oman uuden Astran mutta sain jo käyttöohjekirjasen ja sen lueskeltuani huomasin että siellä sallitaan opelille 0.6 l/1000 km. Eli Opelilla ilmeisesti pidetään ihan normaalina kannullista vaihtovälillä?
Opel ja öljynkulutus
31
10284
Vastaukset
- Pete
Sama juttu kaikilla merkeillä. Kommentilla kierretään valmistajan vastuu öljyä syövien moottoreiden osalta. Yleisin mainittu lukema on 1litra/1000km.
- Eikka
En minä ainakaan löytänyt oman autoni ohjekirjasta mitään mainintaa öljyn kulutuksesta. Enkä ole huomannut mitään merkittävää öljyn kulutusta. Jääköön auton merkki sanomatta ettei tule mitään väärinkäsityksiä ja syytteitä provoilusta!!!!!!!!
- Pete
Eikka kirjoitti:
En minä ainakaan löytänyt oman autoni ohjekirjasta mitään mainintaa öljyn kulutuksesta. Enkä ole huomannut mitään merkittävää öljyn kulutusta. Jääköön auton merkki sanomatta ettei tule mitään väärinkäsityksiä ja syytteitä provoilusta!!!!!!!!
vaikka maahantuojalta. Opel painaa sen myös ohjekirjaan, kaikki eivät sitä tee. Oma Opelini ei kuluta öljyä, vaikka ko. maininta manuaalista löytyykin.
- Ei öljyä
Itse sain 1.8 wagonin,eiole tarvinnu lisätä öljyä 3000km matkalla.Tosi jämy ajaa nokian 4 renkailla ei pahemmin rengasääniä.Lämmin.
- Samppa
Itselleni 1.8 Cosmo Wagon tulee 205/55-16 Goodyear UltraGrip 500:lla joiden on sanottu olevan Nokian 4:siakin hiljaisemmat, ilmeisesti sitten kyyti on hiljaisen mukavaa...
- tarvi
Automme Volvo S90 ja Hyundai Getz, molemmilla 15000 km öljynvaihtoväli.Ei tervi lisätä välillä.
- vakiovaiva.
Valmistaja/maahantuoja pesee kätensä tuolla lausella. Ooppeleiden joukossa on yksilöitä, joilla menee öljyä melkein kuin bensaa. Se on sitä saksalaista "laatua".
- Zafirakuski
Oma Zafira -00 1.8 ei vie öljyä ollenkaan.
- opel 2.2 direct moottori,vm...
Zafirakuski kirjoitti:
Oma Zafira -00 1.8 ei vie öljyä ollenkaan.
mulla on kone hoonattu väärin.syö öljyä.Koitettiin korjata rengastamalla, kun männänrenkaissa oli kuluma jälkiä.Auto on vieläkin öljynkulutusseurannassa.Olen huolissani katalysaattorin kestosta..öljyä paloi ennen korjausta 4l/20 000 km.Vielä en tiedä mitä pelkällä rengastuksella saavutettiin, olen ajanut 1700 km korjauksen jälkeen.
- 18 l öljyä
Pyydä 20 l öljyä kaupan päälle.
Ittellä -04 1.8 ecotec ei vie öljyä. - zebbe
Kohta mittarissa 15000 km ja öljytikussa ei näytä pinta laskeneen milliäkään! Mulle toteutuu öljynvaihto kerran vuodessa kun ajan alle 30000 km vuodessa. Lisäillä ei tartte!
- Mäkkäri
Omakohtaiset kokemukset Opelin öljynkulutuksesta:Sekä Vectra-97, Astra-01 ja Meriva-03 1,6 16 v moottorit söi öljyä n.1 l/15.000 km(Meriva tosin tarvi 1l/huoltoväli 30.000km). Kun taas Vectra -98 ja -03 1,8 16v koneella eivät syöneet öljyä lainkaan. Samaa olen kuullut myös maailmalta. Vuosittain ajelen n. 50-55.000 km/vuosi.
- Veccu
Kunnossa oleva moottori ei todellakaan kuluta tuollaisia määriä öljyä. Syynä yleensä jo tehtaalta väljänä lähtenyt moottori tai sitten jo vähäisilläkin ajomäärillä vastaantuleva venttiilin ohjurikumien irtoaminen/rikkoontuminen. Ainakin vectra-B ja astra-G malleissa noita viallisia yksilöitä todella paljon. Kannattaa korja vika heti. Muuten seurauksena venttiilien palaminen.
- Mäkkäri
Jep. Itsellä -97 Vectra 1,6 16v ja pakoventtiilit kärähtivät,koska karstoontunut öljy alkoi kantaa venttiilejä sillä seurauksella, jotta paloivat. Autolla oli ajettu 30.000 km. Tampereen Hatanpään Metro-Auto hoiti homman vielä hienosti takuusen, jolloin venttiilit ohjainkumit vaihdettiin. Auto oli silloin 2 v ikäinen ja ostin sen 17.000 ajettuna.
- enska
itsellä astra 2.0 diesel -99.esson ja mobilin öljyt aluksi ja kulutus 1 litra/10000km.sitten shellin öljyt ja ei kuluta yhtään öljyä,jota kyllä ihmettelin itsekin,mutta näin on käynyt ainakin oman autoni tapauksessa.ostaessani auton sillä oli aj. 120tkm ja nyt 230tkm.kolme kertaa olen nyt vaihtanut shellin öljyt ja ei tarvi lisätä 15tkm öljyvaihto välillä.
- nettirabbi
Jokainen auto kuluttaa öljyä, mutta kulutuksen määrä ratkaisee. Itsellä Vectra vei öljyä aluksi tosi paljon, mutta nyt Forte-käsittelyn ja hyvän öljyn johdosta normalisoitui. Tekivät tuon käsittelyn Opelin merkkihullossa kun sain neuvon Tammerdieselin pojilta. Ajattelin jo, että koneremonttiko lähestyy. Joissakin koneissa venttiilien ohjurikumit eivät toimi kunnolla ja liialline öljyn kulutus johtuu siitä. Tuo moottorin edullinen sisäinen forte-pesu tekee todella ihmeitä, siksi se on myös käytössä ns. laatu korjaamoissa. - suosittelen!
- opel4ever
Mulla/käytössäni olleet autot: Vectra -96, ajettu 100 tkm, -99 170 tkm, molemmat 1,6 ecotecilla sekä sitten Kadett -89 1,6S 150 tkm ja Vectra -89 2,0i 220 tkm. MIHINKÄÄN niistä ei ole tarvinnu 10000 km öljynvaihtovälillä tippaakaan lisätä. Ecotec-Vectrojen ohjekirjoissa puhutaan muistaakseni kyllä 0,065l /1000km kulutuksesta eikä 0,6 litran. No kuitenkin sattuneesta syystä itse en usko ooppeleiden öljynkulutus-tyyppivikaan. Taidettu yleistykset tehdä joidenkin maanantaikappaleiden tai huonostipidettyjen mallien perusteella..
- Patteri
Olkoon ohjekirjassa mitä tahansa, niin se että 10tkm öljynvaihtovälillä ei viellä tarvitse lisätä öljyä ei tarkoita sitä etteikö 30tkm välillä tarvitsisi. Ja tämä 30 tkm taitaa olla nykyään lähes jokaisen ecotecin huoltoväli ilman "erittäin rasittavaa ajoa", jolloin väli puolittuu. Mitä tuo rasittava ajo sitten onkaan?
- opel4ever
Patteri kirjoitti:
Olkoon ohjekirjassa mitä tahansa, niin se että 10tkm öljynvaihtovälillä ei viellä tarvitse lisätä öljyä ei tarkoita sitä etteikö 30tkm välillä tarvitsisi. Ja tämä 30 tkm taitaa olla nykyään lähes jokaisen ecotecin huoltoväli ilman "erittäin rasittavaa ajoa", jolloin väli puolittuu. Mitä tuo rasittava ajo sitten onkaan?
Veikkaampa että erittäin rasittava ajo voi hyvinkin tarkoittaa esim. suomen talviajoa kylmäkäynnistyksineen.. Muistaakseni 1.6 ecoteceissa se on kyllä 15 tkm, en sano varmaksi.
- Jusu
Patteri kirjoitti:
Olkoon ohjekirjassa mitä tahansa, niin se että 10tkm öljynvaihtovälillä ei viellä tarvitse lisätä öljyä ei tarkoita sitä etteikö 30tkm välillä tarvitsisi. Ja tämä 30 tkm taitaa olla nykyään lähes jokaisen ecotecin huoltoväli ilman "erittäin rasittavaa ajoa", jolloin väli puolittuu. Mitä tuo rasittava ajo sitten onkaan?
Kyllä ainakin näissä 00 mallisissa on 15tkm öljynvaihtoväli.Omani kuluttaa sinä aikana noin 8dl öljyä.Pidän sitä suhtkoht normaalina.Uudemmmista en tiedä,voi olla toi 30tkm.
- Patteri
Jusu kirjoitti:
Kyllä ainakin näissä 00 mallisissa on 15tkm öljynvaihtoväli.Omani kuluttaa sinä aikana noin 8dl öljyä.Pidän sitä suhtkoht normaalina.Uudemmmista en tiedä,voi olla toi 30tkm.
Ehkä nyt vaan kestää hieman ehkä totutella ajatukseen, että uudehkoon autoon pitää lisätä öljyä vaihtovälienkin välillä. Autoja kuitenkin ollut muutamiakin tässä 15 vuoden aikana ja tämä ominaisuus ollut toistaiseksi vain opelissa. Aivan sama onko normaalia vai ei.
- Jusu
Patteri kirjoitti:
Ehkä nyt vaan kestää hieman ehkä totutella ajatukseen, että uudehkoon autoon pitää lisätä öljyä vaihtovälienkin välillä. Autoja kuitenkin ollut muutamiakin tässä 15 vuoden aikana ja tämä ominaisuus ollut toistaiseksi vain opelissa. Aivan sama onko normaalia vai ei.
On itsellänikin muutama ollut 22 ajovuoden aikana,ja 70-luvulla kaikki söi öljyä luokkaa litra ja 5tkm,mikä oli silloin yleinen vaihtoväli.80-luvun autoistani Mitsu Lancer joi 2L 10tkm,Nissanin tyydyttyä n 1L 10tkm.90 luvullakin Renulle kelpasi litra ja 5tkm.Kyllä tää Opeli sen suhteen vähiten sitä syö,ja mittatikun ylä.ja alamerkki taitaa olla litran,ni ei oo pakko lisätä tota 8dl:n,koska silloinhan on jo öljynvaihto edessä.
- Patteri
Jusu kirjoitti:
On itsellänikin muutama ollut 22 ajovuoden aikana,ja 70-luvulla kaikki söi öljyä luokkaa litra ja 5tkm,mikä oli silloin yleinen vaihtoväli.80-luvun autoistani Mitsu Lancer joi 2L 10tkm,Nissanin tyydyttyä n 1L 10tkm.90 luvullakin Renulle kelpasi litra ja 5tkm.Kyllä tää Opeli sen suhteen vähiten sitä syö,ja mittatikun ylä.ja alamerkki taitaa olla litran,ni ei oo pakko lisätä tota 8dl:n,koska silloinhan on jo öljynvaihto edessä.
22 ajovuotta ja kattavaa kokemusta 70-luvun autoista...ilmeisesti harrastat hieman käytettyjä?
Itse olen todellakin ajellut aina suhteellisen tuoreilla (0-4 vuotiailla) autoilla ja vanhinta sukupolvea on edustanut 89 corolla. Sen jälkeen tuli toinen japsi, sitten yksi sakemanni, joita seurasi 2 ranskatarta. Toki täytyy myöntää, että otanta on pieni...mutta öljyä en näihin lisännyt koskaan, ei ollut tarvettakaan. Opel taas kaipaa hieman huomiota tässä asiassa, mutta pienihän tuo vaiva on, koska autohan on toiminut toistaiseksi kuin enkeli. - Jusu
Patteri kirjoitti:
22 ajovuotta ja kattavaa kokemusta 70-luvun autoista...ilmeisesti harrastat hieman käytettyjä?
Itse olen todellakin ajellut aina suhteellisen tuoreilla (0-4 vuotiailla) autoilla ja vanhinta sukupolvea on edustanut 89 corolla. Sen jälkeen tuli toinen japsi, sitten yksi sakemanni, joita seurasi 2 ranskatarta. Toki täytyy myöntää, että otanta on pieni...mutta öljyä en näihin lisännyt koskaan, ei ollut tarvettakaan. Opel taas kaipaa hieman huomiota tässä asiassa, mutta pienihän tuo vaiva on, koska autohan on toiminut toistaiseksi kuin enkeli.Jotenkin "huonosti"luit tuon jutun....En todellakaan aja 70-luvun autoilla enään.Kortin sain 70 luvulla...eikait silloin paljon uudempia ollut kuin 70-luvun malleja.
Nykyään ajan 00 mallin Astralla,vaihtoon menossa,merkki saattaa pysyä samana.Niitä ajovuosia tulee muute 25.Koetas ymmärtää lukemasi..... - Patteri
Jusu kirjoitti:
Jotenkin "huonosti"luit tuon jutun....En todellakaan aja 70-luvun autoilla enään.Kortin sain 70 luvulla...eikait silloin paljon uudempia ollut kuin 70-luvun malleja.
Nykyään ajan 00 mallin Astralla,vaihtoon menossa,merkki saattaa pysyä samana.Niitä ajovuosia tulee muute 25.Koetas ymmärtää lukemasi....."22 ajovuotta ja kattavaa kokemusta 70-luvun autoista...ilmeisesti harrastat hieman käytettyjä? "
En suinkaan tuossa ota kantaa siihen millaisella autolla ajat nyt tai 20 vuotta sitten. Vai mitä? Tarkoitin lähinnä sitä, että 22 vuoden ajokokemuksella olet ilmeisesti saanut kortin noin vuonna 82-83. Kuitenkin kerroit kovin asiantuntevasti,mikä oli normaali öljynkulutus 70-luvulla? Tuosta päättelin, että et esimerkiksi vuonna 83 ajanut aivan pakasta vedetyllä piilillä, sen sijaan ymmärsin sävystäsi, että kokemusta 70-luvun autoista kuitenkin löytyy enemmänkin kuin yhdestä kappaleesta? Noh, nyt selvisikin että olet saanut kortin jo 70 luvulla, joten olet siis pitänyt välivuosia ajokokemusta hankkiessasi. Ei nyt vedetä turhista herneitä nenuun, ja luetunymmärrys on näköjään vaikea laji itse kullekin ;)
Tuo on nyt muutenkin aivan turhaa jorinaa. Ihan mielenkiinnosta: kerropa millä muulla merkillä/mallilla nämä opelille "tyypilliset" kulutusarvot ovat jokapäiväistä arkea. Pysytään nyt vaikkapa 0-3 vuotta vanhoissa autoissa. Itse olen omistanut tuohon marginaaliin vain kaksi tavallista kuluttajaluokan autoa, joten henkilökohtaiseen kokemukseen en voi luottaa. Autopalstoja silloin tällöin seuranneena käsitykseni kuitenkin on, että ko. ominaisuus liitetään varsin usein Opeliin. Oma, joskin vaatimaton, kokemukseni toistaiseksi tukee mielikuvaa täysin. - Jusu
Patteri kirjoitti:
"22 ajovuotta ja kattavaa kokemusta 70-luvun autoista...ilmeisesti harrastat hieman käytettyjä? "
En suinkaan tuossa ota kantaa siihen millaisella autolla ajat nyt tai 20 vuotta sitten. Vai mitä? Tarkoitin lähinnä sitä, että 22 vuoden ajokokemuksella olet ilmeisesti saanut kortin noin vuonna 82-83. Kuitenkin kerroit kovin asiantuntevasti,mikä oli normaali öljynkulutus 70-luvulla? Tuosta päättelin, että et esimerkiksi vuonna 83 ajanut aivan pakasta vedetyllä piilillä, sen sijaan ymmärsin sävystäsi, että kokemusta 70-luvun autoista kuitenkin löytyy enemmänkin kuin yhdestä kappaleesta? Noh, nyt selvisikin että olet saanut kortin jo 70 luvulla, joten olet siis pitänyt välivuosia ajokokemusta hankkiessasi. Ei nyt vedetä turhista herneitä nenuun, ja luetunymmärrys on näköjään vaikea laji itse kullekin ;)
Tuo on nyt muutenkin aivan turhaa jorinaa. Ihan mielenkiinnosta: kerropa millä muulla merkillä/mallilla nämä opelille "tyypilliset" kulutusarvot ovat jokapäiväistä arkea. Pysytään nyt vaikkapa 0-3 vuotta vanhoissa autoissa. Itse olen omistanut tuohon marginaaliin vain kaksi tavallista kuluttajaluokan autoa, joten henkilökohtaiseen kokemukseen en voi luottaa. Autopalstoja silloin tällöin seuranneena käsitykseni kuitenkin on, että ko. ominaisuus liitetään varsin usein Opeliin. Oma, joskin vaatimaton, kokemukseni toistaiseksi tukee mielikuvaa täysin.Enpä kyllä nimennytkään muuta kuin Opelin näistä uudemmista autoista,johon tämä"ominaisuus"valitettavasti liittyy.Isellänikin on ensinmäinen Opel menossa.Aiemmin olen lukenut tuolta VW palstalta,että joissain Golfeissa olis ollut samaa ongelmaa,näissä uudemmissa.Tiedä sitten asian todellista puolta.En ole pitänyt välivuosia ajoissani,toi 22 oli näppäilyvirhe:).Vuonna 83 ajelin vm81 Mitsu Lancerilla,koneremppa 70tkm:n kohdalla,syy öljyrenkaat"pehmenneet",josta tuo runsaahko kulutus.Oli muute mitsun tyyppivika silloin.Pari ekaa kärryä oli pakostakin hiukan vanhempia,mistäpä sitä nuorimies siihen aikaan"isoja"rahoja olis repinnyt.
Kokemukseni on 70-luvun autoista aika suuri,koska
aloittelin tämän"leivänhankinnan"autopuolen hommilla.Eipä tässä kannata mitään herneitä vedellä puolin eikä toisin:)
- maltil
Olen ajanut 220 tkm 2.0 DTL Astrallaja ja öljyä pitää lisätä 7000 km öljynvaihdon jälkeen. Kulutus on ollut tuo sama koko ajan ja 15 tkm vaihtovälillä lisäystarve n. 1 litra.
- Kuulalaakeri
Riippuu kilometreistä. Ei pitäis syödä 300 000:n mennessä. Itellä koneremontti 80 000 kohdalla vm. -14 . Vääntöä oli autoliikken kans. Kuka maksaa. Kahdessa pytyssä ohivuoto 50/ 30 prosenttia. Kyl on auton valmistus huonoa tänä päivänä. Poraus , laakerit, männät , kaikki osat uusiks. Jospa pelittäs jonku vuojen.
- halpaaonvaihto
Eipä ole tarvinnut kauheasti lisäillä oljyjä. Noissa öljyissä on eroja ja usein pari ekaa vaihtoväliä näyttää siltä et vähän kuluttaakin mut sit tasaantuu ainakin joillakin öljyillä.
Toisaalta en koskaan aja 3-4 litran öljytilavuuden omaavilla kotteroilla yli 10 tuhannen.
Kymppitonnissa on jo moinen öljymäärä aika likaista tavaraa. On niin halpa heittää uudet öljyt
ja filtteri . Eikä ole ollut kulumisongelmia koneissa. Olen katsonut noita 30000 ajettuja ja just öljyjä mitä koneissa on . kovin on tahmeaa tavaraa siinä vaiheessa. Toki voi olla uudemmissa koneissa ettei tule vielä kovin paljon karstaa ja muuta epäpuhtautta mut ainakin vähän enemmän menneissä kyllä.On tullut aikanaan työskenneltyä autokorjaamoilla ja huoltoasemilla. Nykyisin asentajana raskaskonepuolella. Koneissa on usein öljyn määrä 18 litraa ja niissä vaihtoväli 250 tuntia. En tiedä millaista ajomatkaa vastaisi mut on ero 250 tuntia ajetun koneen ja 30000 ajetun auton käytetyn öljyn liukkaudessa ainakin. Mutta jokainen tekee niin kuin tykkää. En tyrkytä tapojani kenellekkään. - seagulls
Astra 1.7 cdti (2005) ei koskaan lisätty, uudesta perheessä, vaihto oli vuosittain kun ajoa yli 20tkm, nyt vähän ajoja joten 2v. välein vaihto säästöhuollossa max 30tkm. autoa pidetty vuosi kerrallaan kun halvoilla korjauksilla saa helposti leiman . halvalla autolla ajan mielellään, huonon vaihdan heti pois. tämä vaihtuu varmasti ruosteen ei tekniikan takia 1-2v. aikana.
- kallisylläpitääVWaudi
https://www.moottorihiomo.fi/oljynkulutus/
tuolta varmaan tietoa saa. VWskodaseataudi ainakin syö sekä TDI ja TSI
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä474824Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1163758Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.141914Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m391885- 1061823
Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1341643HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki91541- 841335
- 1091186
- 521091