Lämpöpumput on tosi rumia ulkona ja sisällä.

hempppavvn

18

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menkää Jyväskylän viher-landiaan.

      H.

      • Jyväskylässä on kaunista.

        H.


      • KoneonKone

        Voihan kojeen ympärille nyplätä vaikka pitsikauluksen jos ulkonäkö närästää ;D


    • Lämmön takia sellaisen hankkisin, viis ulkomuodosta.
      Hyviä värkkejä, edullista ja tarpeen huomioivaa lämpöä ja oikein sijoitettuna tehokkaita.
      Jos nyt mökkinsä nurkalle tuommoisen hankkii nököttämään, verhoilee sen mökkiin sopivalla tavalla, saa vaikka miten tyylikkään.
      Hei, muuten ehdottomasti sijoitettava ulkona omille jaloilleen, silloin on pienin melusaaste aparaatista.

    • äMBöööh

      "Vain kauniit ne lämpöpumpuilla ja kehyksillä koreilee. Tavikselle kelpaa vaatimattomampikin."
      Miettikääpä estetiikkaa. Jos seinällä tai maanpinnalla kivijalassa on joku mötikkä, kuinka usein sitä itse, ohikulkija tai naapuri tuijottelisi? Se on vain katseen viivähdys, muutama sekunti ja hetki on ohi. Vai tulisiko ruma uniinkin, ja mikä on niin ruma, että se veisi päivän energian, häiritsisi illan rauhan ja yön untakin se kopeloisi?
      Se on toki tarpeellinen vakituisesti asutuissa omakotitaloissa, pienentämään sähkölaskua??? Mutta sen ulkonäön ei luulisi häiritsevän ketään?
      Jonain tilapäisesti heikkona hetkenä käväisi mielessä itselläkin, että olisiko pumppu tarpeellinen mökillä, talvella tuottamaan peruslämpöä vai pamahtaako se jäähän ja mitä vielä ja eikö sitä ole syytä vahtia säännöllisesti???
      Päädyin tyytymään termostaattipattereihini, pienelle säädettyinä.

      • Ei tullut ne murikat ainakaan minun uniini.
        Olen muinoin elänyt sellaisen aparaatin kanssa samassa huushollissa ja se oli monin tavoin kivaa ja joissakin ei niin kivaa.
        Sähköpatterit säädin hyvin pienelle ja lämpöpumpun normaaliin huoneenlämpöön kun olin kotona. Kun lähdin liituamaan pitemmäksi aikaa, niin lämpöpumpunkin saattoi säätää pienemmälle ja kun tuli kotiin se tosi nopeasti tuotti lämpöä. Termostaattipatterit oli oikeastaan vaan kaiken varalta, jos lämpöpumppuun tulee joku häikkä niin ainakin sähköpatterit pitävät peruslämmön yllä.
        Ainoa asia, joka piti ottaa huomioon ja joskus huoletti, oli poistoveden kertyminen, pienillä pakkasilla sillä ei ollut merkitystä, mutta kun se siltä putkesta pikku hiljaa liritteli niin se tuppasi jäätymään, ja senhän tietää miten siinä käy kun jään päälle joka päivä pikkasen tulee lisää, jossain vaiheessa siinä oli iso jää murikka. Tutullani se jää aiheutti vahinkoakin, ihmeellinen voima silläkin jään kertymisellä saattaa olla.
        Muuten olin tosi tyytyväinen elämääni kyseisen lämpöpumpun kanssa ja kyllä se mielestäni näkyi sähkölaskussakin sen edullisuus.


    • Lämmöstä puheenollen olen ajatellut siirtyä maalämpöön.
      Se tuntuu olevan edullista ja varmatoimista.

      • Sähköllä nekin toimii, ja sehän vaan kallistuu koko ajan. On aika ajoin ihan kallellaan jo, ainakin pakkasella kun sitä tarttee.
        Ja mitäs ne pumput... nykyinen elinikä n. 5 vuotta? Noh, monihan on siirtynyt, että ei se ihan huuhaata voi olla. Ittekin katselin vaihtehtoja kun öljypannu piti uusia.
        Sellainen olisi kiva, missä on monta järjestelmää samassa. Esim takka missä kulkee vesi sisällä, joten voisi lämmittää puulla talvisin. Meillä peräti onnistuisi kun kaikki hormit on samassa, eli samassa paikassa kaikki tulivälineet. Öljystä en vielä ainakaan luopunut näköjään, ja lisäksi aurinkokennoja kattoon ja vielä tuo ilmalämpöpumppu jolla sais vaikka viileetä kuumana kesäpäivänä. Kaikki kytketty samaan järjestelmään. Niitä sellaisia jopa myydään.


      • hymiötähuuleen

        Entä ihmisten välinen lämpö 35 - 37 plussaa koko ajan, ellei mene kuumeen puolelle. Ei vie sähköä ei puita mutta happea tarvitsee:


      • hmp.f kirjoitti:

        Sähköllä nekin toimii, ja sehän vaan kallistuu koko ajan. On aika ajoin ihan kallellaan jo, ainakin pakkasella kun sitä tarttee.
        Ja mitäs ne pumput... nykyinen elinikä n. 5 vuotta? Noh, monihan on siirtynyt, että ei se ihan huuhaata voi olla. Ittekin katselin vaihtehtoja kun öljypannu piti uusia.
        Sellainen olisi kiva, missä on monta järjestelmää samassa. Esim takka missä kulkee vesi sisällä, joten voisi lämmittää puulla talvisin. Meillä peräti onnistuisi kun kaikki hormit on samassa, eli samassa paikassa kaikki tulivälineet. Öljystä en vielä ainakaan luopunut näköjään, ja lisäksi aurinkokennoja kattoon ja vielä tuo ilmalämpöpumppu jolla sais vaikka viileetä kuumana kesäpäivänä. Kaikki kytketty samaan järjestelmään. Niitä sellaisia jopa myydään.

        O n kai siitä laskelmia, että se energiahyöty on kolminkertainen suoraan sähkölämmitykseen verrattuna.
        Kauemmin ne pumput kestää, luulisin 10 vuotta.
        Minulla puulämmitys vesikierrolla, Sen kanssa on sitten naimisissa.
        Kattilan uusiminen ainakin lähivusina.
        Ei tässä enää nuortumassa olla, se tulee se päivä, ettei husovarnan kanssa metsään mennä, niin surullista kun se onkin.
        Myy nekin puut,, niin ei siinä ihmeitä menetä, jos vaikka helpommalla pääsisi.
        Jää se tuo puulämmitys, jos intoa riittää.


      • IlmajaTakka
        k-kotton kirjoitti:

        O n kai siitä laskelmia, että se energiahyöty on kolminkertainen suoraan sähkölämmitykseen verrattuna.
        Kauemmin ne pumput kestää, luulisin 10 vuotta.
        Minulla puulämmitys vesikierrolla, Sen kanssa on sitten naimisissa.
        Kattilan uusiminen ainakin lähivusina.
        Ei tässä enää nuortumassa olla, se tulee se päivä, ettei husovarnan kanssa metsään mennä, niin surullista kun se onkin.
        Myy nekin puut,, niin ei siinä ihmeitä menetä, jos vaikka helpommalla pääsisi.
        Jää se tuo puulämmitys, jos intoa riittää.

        Maalämpö on sinulle paras ratkaisu, helppo kytkeä nykyiseen vesipatteri järjestelmään jos sellainen on jo valmiina sekä käyttövesivaraaja. Perustamiskustannukset ovat aika hinnakkaita, mutta antaa kovimmilla talvipakkasillakin tarvittavan lämmön taloon. Ilmalämmityksen heikkous on hyytyminen kovilla -10> asteen pakkasilla keskimäärin ja heikommat laitteet jo -5 Asteessa. Mutta yhdistelmä ilmalämmitys Takka tai muu puulla toimiva lämmityslaite varalla on halvin ratkaisu, jos et nyt asu kovin pohjoisessa ja puuta riittää omasta metästä.


      • k-kk
        IlmajaTakka kirjoitti:

        Maalämpö on sinulle paras ratkaisu, helppo kytkeä nykyiseen vesipatteri järjestelmään jos sellainen on jo valmiina sekä käyttövesivaraaja. Perustamiskustannukset ovat aika hinnakkaita, mutta antaa kovimmilla talvipakkasillakin tarvittavan lämmön taloon. Ilmalämmityksen heikkous on hyytyminen kovilla -10> asteen pakkasilla keskimäärin ja heikommat laitteet jo -5 Asteessa. Mutta yhdistelmä ilmalämmitys Takka tai muu puulla toimiva lämmityslaite varalla on halvin ratkaisu, jos et nyt asu kovin pohjoisessa ja puuta riittää omasta metästä.

        Kun 60 ihminen purkaa toimivan entisen lämmitys systeemin ja laittaa maalämmön se ei ehdi hyödyntää sitä erotusta mikä asennus/syntyvä säästö /entisen systeemin kulut muodostaa.
        Paljon nuoremmalle se käy päinsä.


      • IlmajaTakka
        k-kk kirjoitti:

        Kun 60 ihminen purkaa toimivan entisen lämmitys systeemin ja laittaa maalämmön se ei ehdi hyödyntää sitä erotusta mikä asennus/syntyvä säästö /entisen systeemin kulut muodostaa.
        Paljon nuoremmalle se käy päinsä.

        Nojoo mutta annetaan kuitenkin miehelle (oletan) mahdollisuuksia miettiä eri vaihtoehtoja. Eikä noita ikäkysymyksiä kannata ajatella mahdollisten perillisten kannalta, täydellä höyryllä loppuun asti ja hymy huulilla, siinä tuli samalla elämänohjekin isovaarilta :)


      • IlmajaTakka kirjoitti:

        Nojoo mutta annetaan kuitenkin miehelle (oletan) mahdollisuuksia miettiä eri vaihtoehtoja. Eikä noita ikäkysymyksiä kannata ajatella mahdollisten perillisten kannalta, täydellä höyryllä loppuun asti ja hymy huulilla, siinä tuli samalla elämänohjekin isovaarilta :)

        Joo meinasin laittaa itekkin sen että seuraava asukas nauttii maalämmöstä.
        Näistä lämmitys järjestelmistä on vaikeaa saara puolueetonta tietoa kun kaikki kehuu omaansa ja mollaa kilpailijaa.
        Tulee automiehet mieleen


      • IlmajaTakka kirjoitti:

        Maalämpö on sinulle paras ratkaisu, helppo kytkeä nykyiseen vesipatteri järjestelmään jos sellainen on jo valmiina sekä käyttövesivaraaja. Perustamiskustannukset ovat aika hinnakkaita, mutta antaa kovimmilla talvipakkasillakin tarvittavan lämmön taloon. Ilmalämmityksen heikkous on hyytyminen kovilla -10> asteen pakkasilla keskimäärin ja heikommat laitteet jo -5 Asteessa. Mutta yhdistelmä ilmalämmitys Takka tai muu puulla toimiva lämmityslaite varalla on halvin ratkaisu, jos et nyt asu kovin pohjoisessa ja puuta riittää omasta metästä.

        Kyllä se oikeestaan on jo päätetty.
        Maksaa 200 metriä porakaivoa asennus ja laitteet 15-20 tonnia.
        Minä oon iso poika, ei se kipeetä tee.
        Siinä tulee varmuus lämmöstä, jos pumppu sippaa, niin siinä on vastus varulta.
        Terveydestä ei tästä eteenpäin tiedä, hyvä, että lämmitys on varma. Jos vaikka henki lähtee, niin ei talo heti pilalle mene, kun maksaa sähkölaskun
        Minä kun olen kaiken varmistaja, pitääkin perustaa tili sähkölaskua varten, jos itse on mullan alla :).


      • IlmajaTakka
        k-kotton kirjoitti:

        Kyllä se oikeestaan on jo päätetty.
        Maksaa 200 metriä porakaivoa asennus ja laitteet 15-20 tonnia.
        Minä oon iso poika, ei se kipeetä tee.
        Siinä tulee varmuus lämmöstä, jos pumppu sippaa, niin siinä on vastus varulta.
        Terveydestä ei tästä eteenpäin tiedä, hyvä, että lämmitys on varma. Jos vaikka henki lähtee, niin ei talo heti pilalle mene, kun maksaa sähkölaskun
        Minä kun olen kaiken varmistaja, pitääkin perustaa tili sähkölaskua varten, jos itse on mullan alla :).

        Minä kun olen kaiken varmistaja, pitääkin perustaa tili sähkölaskua varten, jos itse on mullan alla :).

        Hyväksyyköhän sähkövirmat mullan alta maksetut laskut ja pikkasen tuntuu yltiöpäisen tarkkuuden maksimoimiselta moinen varmistus ;DD


    • kinostaa

      Onko täällä sähkö miehiä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe