Sportvan 1,2 tsi

tyytyväinenvolkkaristi

Olen nyt ajellut reilun vuoden uudella Sporvanilla. Moottori 1,2 litrainen ja automaattiloota. En voi muuta sanoa kuin, että ompa makea peli. Helppo ajaa ja vaivaton ajaa. Älykäs vakionopeudensäätö on ehdoton peli. On todella turvallista ajaa pitkiä matkoja vilkkaassakin liikenteessä, kun auto huolehtii turvavälistä. Mitään vikoja ei ole toistaiseksi ollut. Öljyt olen toki vaihtanut vanhan kansan autoilijana useammin kuin direktiivit määrää. Se on pieni kustannus autoilun kokonaiskuluista. Tällä palstalla olen seurannut kirjoittelua volkkarista ja ei voi muuta kuin ihmetellä sitä hölömölöä ja kirjoittelua volkkarin huonoudesta. Ketähän onnettomia hekin ovat, lienee kateellisia peräkamarin poikia, joilla on pienenä ollut huoneen ikkuna metsään päin ja se ainut lelu puujuna patterin välissä.

5

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppuhyvinkaikkihyvin

      Huomenta! Onko se Markku volsukaupasta kun aloitteli tällaisella hengennostatusviestillä, ennen kuin liike avataan yhdeksältä ;-) ?
      Mukava kuulla, jos tehdas on saanut tuon 1.2 litraisen pelittämään, eli vehkeet kuntoon ja orkesterin soittamaan. Ja DSG (vai miten?) jakaa pontevasti pykälää jolla voima siirtyy sinne minne pitää, eli asvaltin ja pyörän väliin! Siinä sitä ei kauaa ehdi haukotella, kun ollaankin jo marketin pihassa tarjousjauhelihaa ja kahvipakettia kyytiin nostamassa.
      Melkein vuoden meikäläisenkin yks pilkku kakkonen kävi ja kukkui, kunnes ilmaantui muutamia pikku murheita, kera parin tehtaan takaisinkutsun. Ihan varmuuden vuoksi halusivat tarkistaa, mitään ei oikeasti koskaan löytynyt :-).
      Pari- kolme kertaa päivitettiin moottorin ohjaussofta. Semmoisia ne on, tietokoneet. Niitä kuuluu välillä päivittää. Mut ei se korjaantunutkaan softalla, kun sitten huomattiin, että oho, ahdin onkin asennettu väärään kohtaan. Laitettiin siihen sitten välilevy, ettei jää hukkaportti koko ajaksi auki. No siitä ei menny montaa viikkoa, niin koko ahdin levahti tuhannen kappaleiksi. Ahdin vaihdettiin takuuna, VW-auto tarjosi veloituksetta sijaisauton, ja päällekaupan kupin kahvia. 2 viikkoa tämän jälkeen posti toi tehtaan takaisinkutsun! Heiiii...... Taas olisi luvassa ilmainen kahvikupponen, jos ei muuta! Taas töistä rokulia ja reippain mielin keula kohti VW-autoa. Siellä huoltotiimi jo odottelikin (olinhan puhelimitse varannut ajan) kertoen, että ihan pikku muodollisuus. Nostetaan "kikkara" sen verrn pois pellin alta päivänvaloon, että vaihdetaan tuo jakopää. Ihan vain varmuuden vuoksi. Noooo, hienoahan se on ajella upouudella jakopäällä. Ja aivan ilmaiseksi tehtiin myös tämä toimenpide. Ja sijaisauto ja kahvit myös! Sen jälkeen meni tosi kauan, veikkaan ainakin puoli vuotta, koko kesän vähintäin, ennen kuin tuli uutta asiaa VW-korjaamolle: Motukasta alkoi kuulua kummaa rahinaa tyhjäkäynnillä. "Joo ei me täältä tiskin takaa nyt lähdetä mihinkään pihalle mitään rahinoita kuuntelemaan" Opasti sympaattinen korjaamon esimies. "Varaatte tänne huoltoajan tosta tiskiltä ja sit katotaan". Parin viikon päästä uudelleen korjaamolle, olinhan varannut ajan rahinan kuulostelua varten. Ja taas pääsin näyttelyhalliin aivan veloituksetta ihastelemaan upouusia VAG-autoja, sekä istumaan upottavaan nahkasohvaan, kädessäni höyryävä kahvikupponen. Aivan ilmaiseksi tämäkin!
      Pian olikin edessäni virallisen oloinen silkkikravattimies: "Jooselöytyi se rahina". "Vesipumppu täytyy vaihtaa nyt heti!" "Jos sää maksat neljä kymppiä ja tehdas maksaa loput". Näin tehtiinkin, ja odottelin siinä joutessani puolitoista tuntia, kahvia nauttien.
      Sit meni taas pitkä pitkä aika, useampi kuukausi. Miten olikin mennyt aikaa, ettei tullut mitään asiaa pidemmälle eikä maantieajoa ollenkaan moneen kuukauteen. Kunnes sitten piti pari kertaa käydä noin 150 km päässä, ihan motaria sai pitkästä aikaa ajella. Hiukan ihmetytti, kun moottoritiellä Golf ei jaksanut kiivetä mäkeä ylös, ennen kuin vaihtoi kolmosen pesään. Tätä kesti jonkun aikaa, kunnes lopulta auto teki aakooteet, eli lopetti hommat. Melkoisen vikavaloilotulituksen säestyksellä, auto kävi enää kahdella pytyllä, jolla nilkutettiin VW-korjaamolle. "Turbo paskana, imusarja täynnä voiteluöljyä ja lisäks toi sytytysjohtosarja lyö kuoren läpi maihin. Et siks se käy vaan kahdella" . Varmoin ottein VW-pojat huolehtivat pikku puutteet kuntoon. Nyt oli takuu päässyt umpeutumaan, joten toi hommeli sekä sijaisauto jouduttiin tällä kertaa kattamaan omasta lompakosta. Kahvi tuli taas "talon puolesta". Lopuksi haluan kiittää VW-auton henkilökuntaa monen vuoden yhteistyöstä, sekä tinkimättömästä ammattitaidosta.

      • EnKaiPahoitaMieltänne

        Hehehe, tyyppi maksanut neljäkymppiä vesipumpun vaihdosta takuuaikana. Ehehehe, ehe-eehehe. Ei mikään ihme, että näitä anteeksiettäolenasiakas-tyyppejä kusetetaan Suomessa jatkossakin. Sitähän ne oikein toivovat!


      • sammakonsalainenseura

        So? Pitäähän renkaiden vaihdostakin maksaa, oli takuu voimassa tai ei. Laadukkaammissa autoissa, joissa takuutakin myönnetään 4... 7 vuotta, voi käydä niin, että koko rengaskerta pitää uusia ennen takuun umpeutumista. Silloinkin siitä pitää maksaa. Jos se on kuluva osa. Volsussa kulutusosia on vain hieman enemmän kuin jossain toisessa autossa.
        Toi ahtimien vaihtokin olisi ollut minulle ihan ookoo. Olisivat vain merkinneet huolto-ohjelmaan, että huoltoväli on 30 tkm. Huollossa vaihdetaan öljyt, suodattimet ja turboahdin järjestelmineen. Joka toisessa huollossa vaihdetaan lisäksi sytytystulpat. Tähän tapaan. Kaikki olisimme olleet tyytyväisiä. Eiks niin?


      • EnKaiPahoitaMieltänne
        sammakonsalainenseura kirjoitti:

        So? Pitäähän renkaiden vaihdostakin maksaa, oli takuu voimassa tai ei. Laadukkaammissa autoissa, joissa takuutakin myönnetään 4... 7 vuotta, voi käydä niin, että koko rengaskerta pitää uusia ennen takuun umpeutumista. Silloinkin siitä pitää maksaa. Jos se on kuluva osa. Volsussa kulutusosia on vain hieman enemmän kuin jossain toisessa autossa.
        Toi ahtimien vaihtokin olisi ollut minulle ihan ookoo. Olisivat vain merkinneet huolto-ohjelmaan, että huoltoväli on 30 tkm. Huollossa vaihdetaan öljyt, suodattimet ja turboahdin järjestelmineen. Joka toisessa huollossa vaihdetaan lisäksi sytytystulpat. Tähän tapaan. Kaikki olisimme olleet tyytyväisiä. Eiks niin?

        Ei todellakaan. Ensinnäkään renkaiden vaihto ei kuulu millään merkillä takuun piiriin.
        Vesipumpun vaihtotarve ensimmäisen 30 tkm:n aikana ei ole lähelläkään kyseisen osan normaalia kulumistahtia, joten se kuuluu kokonaan valmistajan huoleksi. Siis vaikka olisi ajanut niin vähän per vuosi, että ei olisi takuutakaan jäljellä, koska myös autoihin pätee normaali kuluttajansuoja.
        Itse olen vaihdattanut IV-sukupolven Golfiin vesipumpun 1. kerran 150 tkm:n kohdalla. En sen rikkoutumisen vuoksi, vaan koska jakohihnaa uusittaessa on järkevää se tehdä, jottei tuon halvahkon osan takia tarvitse teettää paljon työtä kallispalkkaisella asentajalla muutaman kymppitonnin ajon jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      159
      8648
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      101
      4052
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      114
      3902
    4. Mones päivä kaivattusi on syntynyt?

      😁
      Ikävä
      55
      3373
    5. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      42
      2704
    6. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      373
      1918
    7. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      55
      1883
    8. Yliajo Heinolassa

      Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi
      Heinola
      44
      1823
    9. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      11
      1801
    10. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      20
      1511
    Aihe