Hei. Minulla ei ole ennen ollut koiraa, joten en voi tietää kuinka ne tavallisesti käyttäytyvät kotioloissa. Nyt minulla on ollut kodinvaihtajakoira muutaman päivän. Seuraavat asiat ovat minusta omituisia: Koira seuraa minua ja miestäni herkeämättä. Tulee jopa vessaan perässä eikä ole omissa oloissaan ollenkaan. Jos on levolla niin nousee salamana pystyyn kun minäkin nousen, vaihdan huonetta tai menen tekemään vaikka voileivän. Ulisee perääni jos suljen oven eikä se pääse samaan huoneeseen, vaikka mieheni olisi läsnä asunnossa. Tänään kävin suihkussa ja koira itki koko sen ajan oven ulkopuolella.
Öisin koira haukkuu ja ulisee kun ei pääse sänkyymme. Se tekee tätä niin kauan että minun on pakko ottaa se viereen ettei naapureilta tule valituksia. Enkä ole todellakaan antanut periksi heti, vaan vasta kun huutamista on kestänyt pitkään.
Koiran olemus on apaattinen. Se ei tee kotona mitään muuta kuin seuraa meitä ja sitten käy makuulle joko minun tai mieheni viereen/ syliin. Se ei innostu leluista, makaa vain tai jököttää sylissä hiljaa paikallaan.
Ainoastaan lenkillä ollessaan koira vaikuttaa elävältä. Se nuuskii ympäristöään ja vaikuttaa aktiiviselta. Heti kotiin tullessamme siitä tulee taas passiivinen "pehmolelu".
Koira on seurakoira, mutta tarkoittaako se että koiralla ei ole muuta tehtävää kuin seurata isäntäväkeä? Eikö seurakoirankin pitäisi tulla toimeen omillaan edes ajoittain eikä kiinnittyä täysin ihmiseen? Koiralla ei vaikuta olevan minkäänlaista persoonaa. Se vain tahtoo olla lähellä täysin hiljaa ja liikkumatta.
Haluaisin tähän mielipiteitä teiltä joilla on kokemusta koirista. Olen netistä lukenut että tällaiset ongelmat voivat viitata johtajuusongelmaan. Henkilö jolta koiran ostin sanoo että käytös on tälle koiralle normaalia.
Onko tämä koira normaali?
3
81
Vastaukset
- 1050
Riippuu koirasta, rodusta, iästä, taustoista jne. Kaikesta kannattaa ottaa selvää ennen kuin hankkii koiran.
- koira83737
Tuohan kuulostaa ihan mainiolta seurakoiralta. Ainakin seuraa:) Ulisee varmaan siksi kun on saanut sillä jotain eli pääsyn sänkyyn. Olette antaneet lopulta periksi.
Koira on erilainen kuin kissa, se tykkää olla toiminnassa mukana ja siellä missä ihmiset ovat. Koiria on eri luonteisia. Mitä haittaa siitä on, että se seuraa muu kuin siis se ulina? Luulisi, että se siitä asettuu kun huomaa ettei mitään ihmeellistä tapahdu. Voihan se tietenkin olla, että esim. vartioi sinua/ teitä, odottaa kiltisti käskyä lähelläsi, odottaa jotain toimintaa, kyttää ruokaa tai sitten ihmettelee muuten vaan. Koira kun on vielä kodinvaihtaja niin voi olla vähän ulalla eikä vielä oikein ole sisäistänyt teidän päivittäisiä rutiineja. Luulisin, että hakee nyt aluksi jonkinlaista turvaa teistä? Jos se seuraaminen nyt liikaa sinua haittaa niin voithan sen aina tyrkätä vähän kauemmaksi jaloista pyörimästä (nätisti).
Tämä nyt on tällaista "nettispekulointia". Parempi pyytää kouluttaja paikan päälle katsomaan niin ette tee mitään omia johtopäätöksiä ja samalla saatte tuon ulinankin kuntoon. - kljhklh
Jos koira seuraa herkeämättä sisätiloissa ja ulisee jopa vessassa/suihkussakäynnin takia, niin sillä on vakava eroahdistus. Toivottavasti eroahdistus johtuu uudesta tilanteesta, eikä ole koiralle piintynyt tapa. Jos se on tapa, niin en ihmettele, vaikka koirasta olisi luovuttu nimenomaan eroahdistuksen vuoksi...
Kaikki koirat eivät välitä leluista. Osa ei välitä luonnostaan, osa ei ole koskaan "oppinut" leluille - esimerkiksi jos entisessä kodissa ei ole ollut koskaan leluja :/
"Koira on seurakoira, mutta tarkoittaako se että koiralla ei ole muuta tehtävää kuin seurata isäntäväkeä? Eikö seurakoirankin pitäisi tulla toimeen omillaan edes ajoittain eikä kiinnittyä täysin ihmiseen? "
* Kyllä ja kyllä.
"Henkilö jolta koiran ostin sanoo että käytös on tälle koiralle normaalia."
Tämä on vähän huolestuttava tieto, koska se vihjaa, että koira on ollut aina pakkomielteinen. Tämä voi tarkoittaa sitä, että koira ei ole koskaan kestänyt olla yksin edes vessassa käynnin ajan, ja siitä luovuttiin koska tapa kävi rasittavaksi. Esimerkiksi töiden saaminen pitkän työttömyysjakson jälkeen eroahdistuskoira, jota ei ole koskaan opetettu tavoille, on varmasti naapurisovun pilaava yhdistelmä...
Jos teillä on aikaa ja rahaa kouluttaa koira, niin mikä ettei. Jos molemmat käytte töissä tai tulette käymään töissä, niin tarvitsette ehdottomasti jonkin apukeinon, esimerkiksi dogsitterin, joka pitää koiran hiljaisena poissaolojenne aikana... eroahdistus on yksi vaikeimmin pois koulutettavista ongelmista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342625- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.732229Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512171Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 621894
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191783- 861622