Alkoholiongelma

hmp.f

Yksi läheisistäni kärsii alkoholiongelmasta. Nyt hän on pyytänyt minulta apua ja tukea. Onko kellään täällä kokemusta sellaisesta? Mitä voin tehdä? Viedä AA-kerhoon?
Lieventää se musertava häpeä? Millä tavalla? Vai upotanko itseäni suohon?
Hänellä on vankka parisuhde tueksi myös.
Ja pliis, ei mitään nälvintää täällä palstalaisten alkoholikäytöstä, tai valurautapannuni laulaa.

74

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siilimuori3

      Soittakaa A-klinikalle, osaavat ainakin neuvoa mihin päin ensisijassa kääntyä. Hyvä juttu että läheisesi hlauaa itse apua, sillä shän on se lähtökohta.

      • Hän on käynyt jo siellä, mutta korkki aukeaa aina uudestaan. Nyt hän siis kokee ettei siitä ollut apua.


      • siilimuori3
        hmp.f kirjoitti:

        Hän on käynyt jo siellä, mutta korkki aukeaa aina uudestaan. Nyt hän siis kokee ettei siitä ollut apua.

        Kokeeko hän että muiden pitäisi auttaa ja sitten kun olemassaolevin keinoin autetaan, ei kelpaa? Ei yksi käynti kesää tee. Pitäsikös omassa päässä naksahtaa jotain. Itse olen kyllä aika pessimisti näiden jo tietyn rajan ylittäneiden kanssa. Ihme pitää tapahtua että pohjalta nousevat.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Kokeeko hän että muiden pitäisi auttaa ja sitten kun olemassaolevin keinoin autetaan, ei kelpaa? Ei yksi käynti kesää tee. Pitäsikös omassa päässä naksahtaa jotain. Itse olen kyllä aika pessimisti näiden jo tietyn rajan ylittäneiden kanssa. Ihme pitää tapahtua että pohjalta nousevat.

        Tavallaan näin koen. Hän tajuaa että juominen on ongelma, mutta ei sitten kuitenkaan tajua että hänen tarttis tehdä jotain.


      • sadastipettynyt
        hmp.f kirjoitti:

        Tavallaan näin koen. Hän tajuaa että juominen on ongelma, mutta ei sitten kuitenkaan tajua että hänen tarttis tehdä jotain.

        Jokainen auttaja on alkoholistille myös mahdollisuus/syy juomiseen. Kun auttaja ei ole tavoitettavissa tai ei pääse juuri hetkellä alkoholistia tukemaan on se jo hyvä syy korkin narauttamiselle.


      • sadastipettynyt kirjoitti:

        Jokainen auttaja on alkoholistille myös mahdollisuus/syy juomiseen. Kun auttaja ei ole tavoitettavissa tai ei pääse juuri hetkellä alkoholistia tukemaan on se jo hyvä syy korkin narauttamiselle.

        Ymmärrän. Kiitän siitä että jaksatte selvittää mun kanssa tätä, vaikka osaan vähän aavistaa mitä juoja käy läpi, niin vasta nyt alan tajuamaan se sydämessä, ikään kuin.
        En ollut siihen ytimeen vielä päässyt. Nyt alkaa vähän hahmottua.


      • sadastipettynyt
        hmp.f kirjoitti:

        Ymmärrän. Kiitän siitä että jaksatte selvittää mun kanssa tätä, vaikka osaan vähän aavistaa mitä juoja käy läpi, niin vasta nyt alan tajuamaan se sydämessä, ikään kuin.
        En ollut siihen ytimeen vielä päässyt. Nyt alkaa vähän hahmottua.

        Vielä vähän jatkaisin. Oma liittoni alkoholistin kanssa kesti yli 30 vuotta, siihen mahtui monta ylä- ja alamäkeä, samoin kuin satoja pettymyksiä, ellei jopa tuhansia, jos lasketaan lapsetkin mukaan.

        Exälleni ilmestyi kymmeniä kertoja ns. "tukijoita" osa oli sitä mieltä ettei pieni juominen pahasta ole ja osa ymmärsi kovastikin miksi hän juo, syyhän siihen löytyi aina kotoota, sukulaisista tai työpaikalta.

        Vastakkaisen sukupuolen tukijat saivat aikaan ehkä raskaimmat ajat liitossamme. Ei ollut kovin mukava kotona kuunnella kuinka nämä häntä ymmärtävät, kuinka paljon paremmin he hänen juomiseensa suhtautuvat ja hänestä välittävät, välittivät tosiaan, juuri niin kauan kun jaksoivat, kun eivät enää jaksaneet niin taas oli uusi syy ratketa.

        Irtiotto oli raastava, mutta paras päätös mitä ikinä olen tehnyt.


    • Olen kerran yrittänyt ja silloin se päättyi kuolemaan, viinanhimo oli lääkärin lausuntoa suurempi.
      On raakaa raatamista ja epäluuloa kun annetut lupaukset rikotaan ,auttajalla pitäis olla enemän tietoa ihmismielestä kuin minulla oli.
      Saattaa olla et se juominen loppuu vasta sitten kun sen juojan mielessä tapahtuu joku herääminen .
      En mä paijaamiseen usko tosiasiat on vaan myönnettävä

      • Tuo paijaaminen on niin totta, mietin että miten tätä pitää lähestyä, koska siinä samalla minuutilla kun lausun totuuksia, ovi pamahtaa nenän edessä kiinni taas. Ja tehän tunnette minua, totuuksia satelee kun sille päälle satun. Ehkä tämä vois olla hyvä oppitunti mulle miten olla kävelemättä saappailla sisätiloissa :/


      • Älä nyt ,sinähän olit se kiltti.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Älä nyt ,sinähän olit se kiltti.

        "koti-kiusattu"

        Kiltti?
        Näyttelivätköhän ne silloin vastustellessaan :)
        Peehana!
        Minä kun luulin kaataessani olevani kovis.

        "Jos kaipaat hellää rakkautta, varaudu koviin luihin."

        Lässyni jatkukoon siinä "uudessa"

        H.


      • Hän ei ole eläkeläinen. Voisit joskus kokeilla luulla vähemmän, ja tietää enemmän.


      • Soita
        hmp.f kirjoitti:

        Hän ei ole eläkeläinen. Voisit joskus kokeilla luulla vähemmän, ja tietää enemmän.

        Auttavaan puhelimeen Helsinginseutu 09 750 200 ma-su 09- 21 .
        Voit saada asia tietoaja apua.


    • 1eero

      Hoito on lähdettävä hoidettavalta itseltään, alkoholisti on sairautensa paras tuntija ulkopuolisen selitykset ongelmaan osuu harvoin kohdalleen eli sinun on turha neuoa alkoholistia miten tulisi elää. AAA-kerho on auttanut monia, siellä lähestytään ongelmaa keskustelun kautta taas A-klinikka on lähinnä ensiapuasema

      • alkoholitappaa

        Noin on, hyvä eero , olet oikeassa. Jos alkoholisti ei päätä itse päästä pois kierteestään, ei auta mikään.
        A-ongelmaisia on paljon ja jokaisella työpaikalla ja kun ikäännymme, jatkamme juomista eläkeiässä entiseen malliin.
        Jos alkoholiongelmainen haluaa apua, hoito voi onnistua. Tiedän lähipiiristäni monia, joilla käyttö jäi, kun iän myötä tuli sairauksia ja lääkityksiä ja huomasivat, että alkoholi ja lääkkeet oli liian huono yhdistelmä hyvinvoinnille.
        Yhä pienemmät alkoholimäärät ovat terveydelle pahasta.

        http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2015/11/13/Uusi tutkimus: Jo yksi alkoholiannos päivässä lisää kuolemanvaaraa /2015219857540/4


      • siilimuori3

        Totta. Jos itseltä puuttuu halu lopettaa eivät sitä toiset voi antaa. Toiset voivat joko tukea tai painaa alas.


      • siilimuori3
        siilimuori3 kirjoitti:

        Totta. Jos itseltä puuttuu halu lopettaa eivät sitä toiset voi antaa. Toiset voivat joko tukea tai painaa alas.

        Muuttuuko ihmisarvo tekemisten kautta, jos esimerkiksi elää yleistä moraalia vastaan? Entä muuttuuko arvostus?


      • Eero, hän tajuaa että käyttää liikaa alkoholia, ja pyytää tukea lopettamiseen. Ihmiset hänen ympärillä alkavat ottaa etäisyyttä ja hän on yksin. Puolison mitta alkaa olla täynnä. Ja häntä hävettää, luulen että se on pahinta tässä, yksinäisyys ja häpeä.
        En silti tiedä tajuaako hän että on alkoholisti. Missä vaiheessa sitä itse ymmärtää? Tuleeko se vain sen kautta että muut ei enää kestä vai voinko tehdä jotain? Varmaan ärsyttää kun toinen sanoo että hoi, stop. Mutta miksi häntä pitää kohdella silkkihanskoilla kun ei hänkään tee sitä? Niin no, varmaan jotta sais olla tukena...


      • siilimuori3
        hmp.f kirjoitti:

        Eero, hän tajuaa että käyttää liikaa alkoholia, ja pyytää tukea lopettamiseen. Ihmiset hänen ympärillä alkavat ottaa etäisyyttä ja hän on yksin. Puolison mitta alkaa olla täynnä. Ja häntä hävettää, luulen että se on pahinta tässä, yksinäisyys ja häpeä.
        En silti tiedä tajuaako hän että on alkoholisti. Missä vaiheessa sitä itse ymmärtää? Tuleeko se vain sen kautta että muut ei enää kestä vai voinko tehdä jotain? Varmaan ärsyttää kun toinen sanoo että hoi, stop. Mutta miksi häntä pitää kohdella silkkihanskoilla kun ei hänkään tee sitä? Niin no, varmaan jotta sais olla tukena...

        Kai sitä pitää antaa kohdata itsensä se totuus ja seuraukset. Joskus ptää mennä todella pohjalle ja kaikille se ei valkene sittenkään. Oiksos näin että aika harva pääsee kipuamaan sieltä pohjalta ylös?

        Muistan joksus kuulleeni jostain yliopistotutkijasta joka tekeytyi alkoholistiksi ja soluttauti sinne alan miehian ja naisten joukkoon. Sinne jäi ja viina vei mennessään.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Kai sitä pitää antaa kohdata itsensä se totuus ja seuraukset. Joskus ptää mennä todella pohjalle ja kaikille se ei valkene sittenkään. Oiksos näin että aika harva pääsee kipuamaan sieltä pohjalta ylös?

        Muistan joksus kuulleeni jostain yliopistotutkijasta joka tekeytyi alkoholistiksi ja soluttauti sinne alan miehian ja naisten joukkoon. Sinne jäi ja viina vei mennessään.

        On niin sydäntä raastavaa katsella vaan tumput suorina. En mä sellaiseenkaan pysty.


      • siilimuori3
        hmp.f kirjoitti:

        On niin sydäntä raastavaa katsella vaan tumput suorina. En mä sellaiseenkaan pysty.

        Ymmärrän. Sun pitää vaan itse päättää mihn suostut ja kuinka paljon voimavaroja uhraat. Jos keksit hyvän ja tehokkaan keinon vaihtoehdoksi sille tumput suorina katsomilelle niin hyvä sinä :). Kyllä minä olen sitä mieltä että pitää vastuuttaa se ihminen itse. Kukaa ei voi toisen elämää elää elää kuitenkaan.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Ymmärrän. Sun pitää vaan itse päättää mihn suostut ja kuinka paljon voimavaroja uhraat. Jos keksit hyvän ja tehokkaan keinon vaihtoehdoksi sille tumput suorina katsomilelle niin hyvä sinä :). Kyllä minä olen sitä mieltä että pitää vastuuttaa se ihminen itse. Kukaa ei voi toisen elämää elää elää kuitenkaan.

        Eihän se auttamista ole jos vie toiselta vastuun. Ei voi elää aikuista elämää ilman sitä, se on holhouselämää se. Kuka sellaista haluaa....


      • Kipeää-tekee-mutta-
        hmp.f kirjoitti:

        Eero, hän tajuaa että käyttää liikaa alkoholia, ja pyytää tukea lopettamiseen. Ihmiset hänen ympärillä alkavat ottaa etäisyyttä ja hän on yksin. Puolison mitta alkaa olla täynnä. Ja häntä hävettää, luulen että se on pahinta tässä, yksinäisyys ja häpeä.
        En silti tiedä tajuaako hän että on alkoholisti. Missä vaiheessa sitä itse ymmärtää? Tuleeko se vain sen kautta että muut ei enää kestä vai voinko tehdä jotain? Varmaan ärsyttää kun toinen sanoo että hoi, stop. Mutta miksi häntä pitää kohdella silkkihanskoilla kun ei hänkään tee sitä? Niin no, varmaan jotta sais olla tukena...

        Tässä se on se koiran hauta ja alettava kaivaa koira ylös, että ydin löytyy. Paras lähtökohta on/olisi hänen oma halunsa lähteä katkaisuhoitoon vapaaehtoisesti 7 - 30 vuorokaudeksi (tuo 30 on se joku "minne sota" hoito) jossa hänellä olisi mahdollisuus saada/löytää alku-avaimet lähteä purkamaan juomisen himoa, tähtäimenään täys raittius. Kohtuukäyttäjää hänestä ei varmasti tule enää. A-Klinikat ja AA-kerhot ovat lelulaatikoita ja vääriä osoitteita lähtökuopissa. (Toki joillekin se on ollut passeli eli myös jatko -"hoitoina" (itsehoito) ja toimenpiteinä varteenotettavia vaihtoehtoja. A-klinikat ylipäätään lienevät pelkkiä lässytysasemia. Niin olen ymmärtänyt. Vittumainen puolisokin sanan säilällään olisi parempi vaihtoehto.
        Alkoholistille on puhuttava alkoholistin sanoin "vitun juoppo pultsari onko sinusta mihinkään" kuin alkaa tekolässyttää "hyi sinua Väkä oletpa tuhma kun juot" ja ei muutenkaan antaa sellaista tukea: raha, vaatteet, ruoka, lämpö...mikä vain mahdollistaa juoppouden jatkumisen.
        Itse olen nähnyt viinan viiraamia ihmisiä niin työelämässä kuin yksityisestikin, vähintään 100 tapausta. Mitä heidän myöhemmistä vaiheistaan tiedän, niin voin laskea yhden käden sormilla ne ketkä ovat raitistuneet, ja vain ja ainoastaan siksi, että heillä on ollut vahva oma halu lopettaa.
        Ellei omaa tahtoa tuollaiseen löydy, niin taatusti paras parannuskeino on jättää hänet 100% oman onnensa nojaan "kaiva hautasi tai nouse" saatesanoilla. Sen voi tehdä leikistikin ensi alkuun. Puoliso tekisi irtioton, että nyt on tosi kysymyksessä. Hyysäämään ei kannata alkaa jos oikeasti aikoo auttaa.


      • Kipeää-tekee-mutta- kirjoitti:

        Tässä se on se koiran hauta ja alettava kaivaa koira ylös, että ydin löytyy. Paras lähtökohta on/olisi hänen oma halunsa lähteä katkaisuhoitoon vapaaehtoisesti 7 - 30 vuorokaudeksi (tuo 30 on se joku "minne sota" hoito) jossa hänellä olisi mahdollisuus saada/löytää alku-avaimet lähteä purkamaan juomisen himoa, tähtäimenään täys raittius. Kohtuukäyttäjää hänestä ei varmasti tule enää. A-Klinikat ja AA-kerhot ovat lelulaatikoita ja vääriä osoitteita lähtökuopissa. (Toki joillekin se on ollut passeli eli myös jatko -"hoitoina" (itsehoito) ja toimenpiteinä varteenotettavia vaihtoehtoja. A-klinikat ylipäätään lienevät pelkkiä lässytysasemia. Niin olen ymmärtänyt. Vittumainen puolisokin sanan säilällään olisi parempi vaihtoehto.
        Alkoholistille on puhuttava alkoholistin sanoin "vitun juoppo pultsari onko sinusta mihinkään" kuin alkaa tekolässyttää "hyi sinua Väkä oletpa tuhma kun juot" ja ei muutenkaan antaa sellaista tukea: raha, vaatteet, ruoka, lämpö...mikä vain mahdollistaa juoppouden jatkumisen.
        Itse olen nähnyt viinan viiraamia ihmisiä niin työelämässä kuin yksityisestikin, vähintään 100 tapausta. Mitä heidän myöhemmistä vaiheistaan tiedän, niin voin laskea yhden käden sormilla ne ketkä ovat raitistuneet, ja vain ja ainoastaan siksi, että heillä on ollut vahva oma halu lopettaa.
        Ellei omaa tahtoa tuollaiseen löydy, niin taatusti paras parannuskeino on jättää hänet 100% oman onnensa nojaan "kaiva hautasi tai nouse" saatesanoilla. Sen voi tehdä leikistikin ensi alkuun. Puoliso tekisi irtioton, että nyt on tosi kysymyksessä. Hyysäämään ei kannata alkaa jos oikeasti aikoo auttaa.

        Kiitos, väkevää tekstiä, mutta varmaan totta.
        Tarkoitus oli löytää joku avoin AA-kerho jonne voin mennä mukaan, mutta saattaa olla että se on paras jälkihoitona eikä alkuhoitona.


      • siilimuori3
        Kipeää-tekee-mutta- kirjoitti:

        Tässä se on se koiran hauta ja alettava kaivaa koira ylös, että ydin löytyy. Paras lähtökohta on/olisi hänen oma halunsa lähteä katkaisuhoitoon vapaaehtoisesti 7 - 30 vuorokaudeksi (tuo 30 on se joku "minne sota" hoito) jossa hänellä olisi mahdollisuus saada/löytää alku-avaimet lähteä purkamaan juomisen himoa, tähtäimenään täys raittius. Kohtuukäyttäjää hänestä ei varmasti tule enää. A-Klinikat ja AA-kerhot ovat lelulaatikoita ja vääriä osoitteita lähtökuopissa. (Toki joillekin se on ollut passeli eli myös jatko -"hoitoina" (itsehoito) ja toimenpiteinä varteenotettavia vaihtoehtoja. A-klinikat ylipäätään lienevät pelkkiä lässytysasemia. Niin olen ymmärtänyt. Vittumainen puolisokin sanan säilällään olisi parempi vaihtoehto.
        Alkoholistille on puhuttava alkoholistin sanoin "vitun juoppo pultsari onko sinusta mihinkään" kuin alkaa tekolässyttää "hyi sinua Väkä oletpa tuhma kun juot" ja ei muutenkaan antaa sellaista tukea: raha, vaatteet, ruoka, lämpö...mikä vain mahdollistaa juoppouden jatkumisen.
        Itse olen nähnyt viinan viiraamia ihmisiä niin työelämässä kuin yksityisestikin, vähintään 100 tapausta. Mitä heidän myöhemmistä vaiheistaan tiedän, niin voin laskea yhden käden sormilla ne ketkä ovat raitistuneet, ja vain ja ainoastaan siksi, että heillä on ollut vahva oma halu lopettaa.
        Ellei omaa tahtoa tuollaiseen löydy, niin taatusti paras parannuskeino on jättää hänet 100% oman onnensa nojaan "kaiva hautasi tai nouse" saatesanoilla. Sen voi tehdä leikistikin ensi alkuun. Puoliso tekisi irtioton, että nyt on tosi kysymyksessä. Hyysäämään ei kannata alkaa jos oikeasti aikoo auttaa.

        Ammattilainen ei voi sanoa ihmselle et "vitun juoppo pultsari" :).Eikä tuollainen kielenkäyttö muutoinkaan kaikkien suuhun istu.

        Kuitenkin on totta et kaikkien kohdalla ei auta mikään. Vaikka kuinka on puhuttu, yritetty kaikki mahdollinen, lapset huostaanotettu ym, mikään ei auta jos ihmisellä itsellä ei ole todellisia haluja ottaa apua vastaan.


      • Kipeää-tekee-mutta-
        hmp.f kirjoitti:

        Kiitos, väkevää tekstiä, mutta varmaan totta.
        Tarkoitus oli löytää joku avoin AA-kerho jonne voin mennä mukaan, mutta saattaa olla että se on paras jälkihoitona eikä alkuhoitona.

        Jälkihoitona, sanoisin. Koska AA-kerho suoraan saattaa olla liian raju kokemus ja tuntua vastenmieliseltä viinan kirossa ja omassa häpeässään rypevälle sielulle. Luultavasti nuo AA-kerhot kokoontuvat katkaisuhoito paikoissakin? Jossa niihin voi tutustua. Ei ole häpeä nöyrtyä ja lähteä yrittämään. Häpeämpi on jättää "sairaus" ennalleen.
        Taisi olla joku Kalliola niminen paikka missä on "kaikki sielut auki" hoito noin neljän viikon jaksoissa. Sinnehän lopuksi kutsutaan asiakkaan läheisetkin ja tärkeät ihmiset, niin kuin "loppututkintoa" ajatellen. Googlaamalla voisi löytyä lehtijuttujakin, asiakkaiden kertomana, jostain luin itsekin.


      • Kipeää-tekee-mutta- kirjoitti:

        Jälkihoitona, sanoisin. Koska AA-kerho suoraan saattaa olla liian raju kokemus ja tuntua vastenmieliseltä viinan kirossa ja omassa häpeässään rypevälle sielulle. Luultavasti nuo AA-kerhot kokoontuvat katkaisuhoito paikoissakin? Jossa niihin voi tutustua. Ei ole häpeä nöyrtyä ja lähteä yrittämään. Häpeämpi on jättää "sairaus" ennalleen.
        Taisi olla joku Kalliola niminen paikka missä on "kaikki sielut auki" hoito noin neljän viikon jaksoissa. Sinnehän lopuksi kutsutaan asiakkaan läheisetkin ja tärkeät ihmiset, niin kuin "loppututkintoa" ajatellen. Googlaamalla voisi löytyä lehtijuttujakin, asiakkaiden kertomana, jostain luin itsekin.

        Kiitos vinkistä. Hän torjuu vielä koko ajatuksen hoitopaikasta, että matka taitaa olla vielä pitkä. Mutta voinhan mä lukea ja ottaa selvää varoiksi. Mistä sen tietää koska kypsyy...


      • Kyllävaanvoi
        siilimuori3 kirjoitti:

        Ammattilainen ei voi sanoa ihmselle et "vitun juoppo pultsari" :).Eikä tuollainen kielenkäyttö muutoinkaan kaikkien suuhun istu.

        Kuitenkin on totta et kaikkien kohdalla ei auta mikään. Vaikka kuinka on puhuttu, yritetty kaikki mahdollinen, lapset huostaanotettu ym, mikään ei auta jos ihmisellä itsellä ei ole todellisia haluja ottaa apua vastaan.

        Kuuluisa alkoholitohtori Ilkka Taipale alkoi käsitellä asiakkaitaan ja kutsua heitä juopoiksi jo 80- luvulla. Perusteli asian sanomalla, että ei asiakas tykkää kyttyrää. Heitä on nimitettävä alan termein.


    • kesivä

      Minnesota-hoitoa on kovasti kehuttu. Joillekin se sopii. Siinä ovat läheiset tietyllä tavalla mukana.
      Viime kädessä tietty se luja tahto lähtee henkilöstä itsestään. Tukea siihen kun on se hetki ottaako vai ei ottaa. Tsemppiä taistoon!

      • Täytyy googlata toi, kiitos vinkistä. Ja tsempistä :)


      • sadastipettynyt

        Kolmen alkoholistin läheisenä voin sanoa, että saatat olla mission impossiblen edessä. Yritin olla avuksi kunnes itse olin avun tarpeessa, pois auttajan roolista pääsin AL-anonin avulla. Parhaan tuloksen on yksi juovista läheisistäni saanut myllyhoidon kautta (se edellyttää alkoholistin omaa tahtoa parantua), tosin hänkin repsahti uudelleen kuuden selvän vuoden jälkeen.

        Olen ottanut mahdollisimman paljon välimatkaa näihin alkoholisteihin, sillä mahdollistajat ovat heille pahinta myrkkyä.


      • siilimuori3
        sadastipettynyt kirjoitti:

        Kolmen alkoholistin läheisenä voin sanoa, että saatat olla mission impossiblen edessä. Yritin olla avuksi kunnes itse olin avun tarpeessa, pois auttajan roolista pääsin AL-anonin avulla. Parhaan tuloksen on yksi juovista läheisistäni saanut myllyhoidon kautta (se edellyttää alkoholistin omaa tahtoa parantua), tosin hänkin repsahti uudelleen kuuden selvän vuoden jälkeen.

        Olen ottanut mahdollisimman paljon välimatkaa näihin alkoholisteihin, sillä mahdollistajat ovat heille pahinta myrkkyä.

        "mahdollistajat ovat heille pahinta myrkkyä."
        Tuo on totta. Monesti alkoholismi on koko perheen sairaus. Toisen käytös voi ruokkia sitä et toinen ei pääse raitistumaan. Sillä jos alkoholisti raitistuu, koko perheen roolit muuttaa ja se voi olla muille perheenjäsenille mahdoton yhtälö.


      • sadastipettynyt
        siilimuori3 kirjoitti:

        "mahdollistajat ovat heille pahinta myrkkyä."
        Tuo on totta. Monesti alkoholismi on koko perheen sairaus. Toisen käytös voi ruokkia sitä et toinen ei pääse raitistumaan. Sillä jos alkoholisti raitistuu, koko perheen roolit muuttaa ja se voi olla muille perheenjäsenille mahdoton yhtälö.

        Harvemmin mahdollistamisessa varmaankaan on ajatuksena ettei pärjättäisi jos juoja olisi selvinpäin ,itse en tunne yhtään sellaista edes al-anonin kautta.

        Mahdollistaja yleensä tasoittelee alkoholistin tietä peitellen muilta hänen juomistaan, uskoen suojelevansa häntä. Valehtelee hänen puolestaan ja auttaa rahallisesti, ettei juoja joutuisi muiden syrjimäksi tai taloudelliseen ahdinkoon.
        Mahdollistajan käytös mahdollistaa juojan juomisen jatkuvuuden.


      • siilimuori3
        sadastipettynyt kirjoitti:

        Harvemmin mahdollistamisessa varmaankaan on ajatuksena ettei pärjättäisi jos juoja olisi selvinpäin ,itse en tunne yhtään sellaista edes al-anonin kautta.

        Mahdollistaja yleensä tasoittelee alkoholistin tietä peitellen muilta hänen juomistaan, uskoen suojelevansa häntä. Valehtelee hänen puolestaan ja auttaa rahallisesti, ettei juoja joutuisi muiden syrjimäksi tai taloudelliseen ahdinkoon.
        Mahdollistajan käytös mahdollistaa juojan juomisen jatkuvuuden.

        Ei tietoisesti. Kuitenkin on tapauksia että avioero on tullut sen jälkeen kun hlö on raitistunut. Mistäs se sitten johtuneekaan. Siis juominen voi johtua muusta ongelmasta perjheen sisälläkin. Siis alkoholismi voi olla oire jostan muusta.


      • sadastipettynyt
        siilimuori3 kirjoitti:

        Ei tietoisesti. Kuitenkin on tapauksia että avioero on tullut sen jälkeen kun hlö on raitistunut. Mistäs se sitten johtuneekaan. Siis juominen voi johtua muusta ongelmasta perjheen sisälläkin. Siis alkoholismi voi olla oire jostan muusta.

        Onneksi olen jo oppinut sen, ettei syy juomiseen ole toisissa ihmisissä, vaan alkoholistissa itsessään, en siis pahoita mieltäni vaikka välillä joku syyllisen pallia tarjoaisikin. Liiton loppumisen myötä loppuva juominen saattaa juuri johtua siitä, ettei ole enää sitä mahdollistajaa, eli rahoittajaa ja peittelijää, silloin alkoholistin on pakko pärjätä omillaan.


      • silimuori3
        siilimuori3 kirjoitti:

        Ei tietoisesti. Kuitenkin on tapauksia että avioero on tullut sen jälkeen kun hlö on raitistunut. Mistäs se sitten johtuneekaan. Siis juominen voi johtua muusta ongelmasta perjheen sisälläkin. Siis alkoholismi voi olla oire jostan muusta.

        Myllyhoitoyhdistyksen julkaisema kirja Rakkaasta raitis on yksi mahdollinen itsehoito-opas.

        "Rakkaasta raitis avaa problematiikkaa alkoholismin vaikutukseen perheessä. Kirja avaa näkökulmia siihen, miten alkoholistin läheinen on mahdollisesti lukkiutunut tiettyyn vuorovaikutuskuvioon ja miten hän voi irrottautua siitä ja omaksua itsensä ja sitä kautta koko perheen kannalta terveemmän toimintamallin, kertoo Taipale.


        http://raitis.fi/raitisfi/artikkelit/alkoholista/kakkosena-pullolle.html


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Ei tietoisesti. Kuitenkin on tapauksia että avioero on tullut sen jälkeen kun hlö on raitistunut. Mistäs se sitten johtuneekaan. Siis juominen voi johtua muusta ongelmasta perjheen sisälläkin. Siis alkoholismi voi olla oire jostan muusta.

        Luulen että alkoholismi muuttaa ihmistä, ja voi olla niinkin että puoliso odottaa saavansa sen saman ihmisen takaisin, jollainen se oli ennen juomista. Ja sitten herääkin että näin ei käynyt.


      • siilimuori3
        hmp.f kirjoitti:

        Luulen että alkoholismi muuttaa ihmistä, ja voi olla niinkin että puoliso odottaa saavansa sen saman ihmisen takaisin, jollainen se oli ennen juomista. Ja sitten herääkin että näin ei käynyt.

        Niin............................
        Jostain luin etä kun alkoholisti hakeutuu hoitoon ammattilaisten ptäisi heti kysyä et miten läheiset voivat? Alkoholismi koskee koko perhettä, etenkin lapsille sillä on kauaskantoisia vaikutuksia koko loppuelämään.


      • sadastipettynyt
        hmp.f kirjoitti:

        Luulen että alkoholismi muuttaa ihmistä, ja voi olla niinkin että puoliso odottaa saavansa sen saman ihmisen takaisin, jollainen se oli ennen juomista. Ja sitten herääkin että näin ei käynyt.

        Tämäkin on totta, näin on käynyt varmaankin monelle. Silloin pitäisi viimeistään ymmärtää päästää irti, valitettavasti mahdollistaja ei vaan yleensä tee niin, sillä hän uskoo kuivan alkoholistin taas sortuvan jos hänet jätetään. Mahdollistaja kantaa harteillaan turhaa suurta syyllisyyden taakkaa minkä alkoholisti on hänen päälleen lapioinut.


      • sadastipettynyt kirjoitti:

        Tämäkin on totta, näin on käynyt varmaankin monelle. Silloin pitäisi viimeistään ymmärtää päästää irti, valitettavasti mahdollistaja ei vaan yleensä tee niin, sillä hän uskoo kuivan alkoholistin taas sortuvan jos hänet jätetään. Mahdollistaja kantaa harteillaan turhaa suurta syyllisyyden taakkaa minkä alkoholisti on hänen päälleen lapioinut.

        Joo, voin hyvin kuvitella että juuri näin menee. Ja voi olla tottakin, ettei alkoholisti pärjää yksin. Niin kuin tämä mun läheiseni kanssa, jos puoliso potkii ulos, en todellakaan tiedä miten hän pärjää. Minusta hänen pitäisi nähdä myös se, mutta ei...


    • valitettava_totuus

      Juomisen pystyy lopettamaan vain ja ainoastaan henkilö itse. Alkoholisti voi keskeyttää juomisen hetkeksi, mutta homma lähtee todennäköisesti lapasesta ennemmin tai myöhemmin, ellei ymmärrä laittaa ITSE korkkia kiinni.

      Naapurini oli 30 päivää selvinpäin, ja arvaatte kyllä, millä tavalla palkitsi itsensä kun yhteiskunnan maksamat asumistuet pamahtivat tilille. Hänellähän ei alkoholiongelmaa ole, vaan ongelma on alkoholin vähäisyys...elimistönsä on aivan pilalla jo alle 40-vuotiaana.

      • Sehän se... en minäkään halua laittaa hänen korkkia kiinni, haluan että hän laittaa sen itse ja pitää sen kiinni.


    • VainItseVoiMuuttaaJaMuut

      Jos alkoholisti pyytäisi minua tukihenkilöksi, toteaisin, että hän voi aina ottaa yhteyttä ja tavata minua KUN on selvin päin. Ei kukaan muu kuin hän itse voi oikeasti auttaa häntä.

      Minulle rakas ihminen ei päässyt koskaan kokonaan irti alkoholista, vaan ryyppäsi itsensä lopulta hengiltä. Yritimme vuosikymmeniä monenlaista, mikään ei auttanut pitempään.

      Jotkut ovat päässeet ja päästäneet irti, toiset jatkavat loppuun asti. Toinen rakkaistani lopetti kokonaan sen jälkeen, kun olin sanonut suhteemme irti. Sanoin, etten toista kertaa halua kokea rinnalla alkoholin tuhoavaa vaikutusta sekä kaikenlaisia ikäviä yllätyksiä, pettymyksiä ja sovittujen ohjelmien muuttumista yms. On kamalaa katsoa, kun rakas ihminen tuhoaa itseään. - Tapailemme edelleen, käymme kahvilla ja iloitsen hänen raittiudestaan, vaikkei siitä mitään puhutakaan.

      • Kiitos.
        On todella kamalaa katsoa, mitä hän tekee itselleen, ja miten se vaikuttaa kaikkiin muihin ympärillä. Jos ihmiset vaan ymmärtäisi, että mitään ei tee pelkästään vain itselleen. Kaikki muutkin kärsii jos tekee huonon päätöksen. Mutta ei sitä häpeäänkään voi toista hukuttaa... vai voiko..


      • sadastipettynyt
        hmp.f kirjoitti:

        Kiitos.
        On todella kamalaa katsoa, mitä hän tekee itselleen, ja miten se vaikuttaa kaikkiin muihin ympärillä. Jos ihmiset vaan ymmärtäisi, että mitään ei tee pelkästään vain itselleen. Kaikki muutkin kärsii jos tekee huonon päätöksen. Mutta ei sitä häpeäänkään voi toista hukuttaa... vai voiko..

        Kumpi on vähemmän huono vaihtoehto hukkua, häpeä vai viina.


      • sadastipettynyt kirjoitti:

        Kumpi on vähemmän huono vaihtoehto hukkua, häpeä vai viina.

        Ah, loistavaa. Kiitos. Todella suuri kiitos.


    • Lörpöti.
      Samae viime vuosiki.
      Laulati.
      Minae nix jankuti.
      Friiduti hölmöti.

      H.

      • siilimuori3

        Minkäslaisen vaikutusksen keskari tekee hunkziin, irrottaako kielen kannat vai tekeekös tuppisuuksi?


    • juopon.ex

      Tämä ei ole nälvintää vaan koettua ja elettyä. Olen seurannut läheltä kahta alkoholistia.
      Ne lupaukset jotka rikotaan lähes välittömästi. Niitä kertyi varmaan tuhansia kunnes en enää kuunnellut.
      Ei alkoholisti lopeta kenenkään auttamisella, se vain mahdollistaa juomisen kun hoivataan ja autetaan. Tuntuu julmalta, mutta ihan itsensä takia kannattaa jättää pärjäämään omillaan.
      Ei alkoholisti ole sellainen että päättää lopettaa ja lopettaa sitten, hän ei pysty siihen, puhun nyt "oikeista " alkoholisteista, en viikonloppu tissuttelijoista.
      Jos ei ole erittäin voimakasta motivaatiota itsellään ei mitkään hoidot auta.
      Lupaukset ja vannomiset kannattaa jättää omaan arvoonsa.
      Kun sairastuu vakavasti riippuvuutensa takia voi lopettaa, mikäli joku ei hae viinaa.
      AA- kerho on auttanut joitakin. Sekin tekee kokemukseni mukaan juoposta hyvin vaikean ja ahdasmielisen. Koko ajan pitäisi kehua kuinka ihanaa että et juo. Raitistunut holisti vaatii läheiseltä niin paljon että joskus ajattelee saattaisi olla parempi kun joisi. Silti nämä juopot ovat selvinä kausinaan mukavia ihmisiä, se hankaluus tulee silloin kun pinnistelee pysyäkseen raittiina. Paha sairaus on.
      En yleistä, ihan jokainen tapaus on omanlaisensa, nämä ovat omia kokemuksiani.

      • Voihan se auttaminen olla muuta kuin hoivaa ja hyssyttelyä. Kuuntelemista esim, puhumista.
        Ne läheiset jotka asuvat alkoholistin kanssa, varmaan väsyy nopeammin kuin ystävä tai joku muu sukulainen. Kun näkee päivittäin ne kaikki repsahtamiset ja valheet, että alkoholi menee kaiken edelle.


      • siilimuori3
        hmp.f kirjoitti:

        Voihan se auttaminen olla muuta kuin hoivaa ja hyssyttelyä. Kuuntelemista esim, puhumista.
        Ne läheiset jotka asuvat alkoholistin kanssa, varmaan väsyy nopeammin kuin ystävä tai joku muu sukulainen. Kun näkee päivittäin ne kaikki repsahtamiset ja valheet, että alkoholi menee kaiken edelle.

        Juu tai puhumattakaan parisuhdeväkivallasta itä lapset joutuvat tositamaan tai häpeämään vanhempaansa ja aina ja aina pettymään kun lupauksia ei pidetä.


    • Olen miettinyt noita alkoholijuttuja myös, etenkin kun oma alkoholinkäyttöni on vähentynyt lähes nollaan (lääkkeet plus viini ei hyvä yhdistelmä) mutta lähipiirissäni on esiintynyt tiettyä alkoholiriippuvaisuutta. Tämän henkilön sain nyt ensimmäiseksi menemään tohtoritädin kanssa puhumaan ja verikokeisiin koska minun puheillani ei taida olla oikein vaikutusta; on parempi kun tuki ja neuvot tulevat ulkopuolisilta ja ammattiauttajilta.
      Tilanne on jotenkin hallinnassa, mutta minun mielestäni oluenjuontia saisi vielä reippaasti vähentää. Etenkin keskarin litkimistä, koska siitä ei saa kuin ison loven lompsaan, vyötäronympäryksen joka kasvaa, maksan arvot jotka huononee ja huonon humalan.
      Minä olen yrittänyt saarnoilla, järkipuheella, uhkauksilla, lupauksilla, lahjomisella, puheilla AA:sta ja Minnesotasta....mutta omasta mielestään läheiseni on jo tehnyt erittäin suurta parannusta: sen sijaan että joisi keskaria joka päivä ja viikonloppuisin vahvempaa olutta nyt hän juo vain joka toinen päivä ja joskus vain neljänä iltana viikossa.
      Nyt olen saanut läheiseni menemään mukaan johonkin elämäntaparyhmään terveyskeskukseen, koska hänen verenpaineensa on kohonnut.

      • Niin kauan kuin se pysyy tuolla tasolla niin hyvä. Ite olen nähnyt omassa elämässä, että jos en pysty pidempiin taukoihin kokonaan, niin ajan kanssa käyttö vaan lisääntyy. Mun mielestä sekin on eräänlainen riippuvuus, jos ei osaa olla saunassa ilman kaljaa, tai viikonlopun.
        Vaikka on niin helppoa tyynnyttää itseään, ettei viikkoannokset ylity, niin silti... mua haittaa aina se, että kumpi hallitsee. Hallinta on aina ollut tärkeää mulle, jos se ei ole mulla, niin hukka perii.
        Jotain tuollaista mäkin mietin, puhuttelua ja paasaamista. Ois kiva tietty jos pystyisin laittamaan ne ajatukset niin, että hän tavallaan ne itse oivaltaa. Hankalaa kun nähdäänkin niin harvoin.


      • juopon.ex

        Satunnainen viininjuominen on jäänyt myös minulla pois ihan itsestään, en ole koskaan ajatellut että pitäisi lopettaa kun en ole oikeastaan aloittanutkaan. Avaan viinipullon kun on sellainen tilanne että haluan ja en tarvitse ottaa kipulääkettä.
        Yksi alkoholistin merkki on pullojen piilottaminen. Niitä löytyy pesukoneesta, sähköuunista, marjapuskista, paljastuu kun lehdet lähtee syksyllä.
        Kellari ja Wc -pytyn tausta olivat oivia piilopaikkoja.
        Miksi yleensä naiset katselevat ja uskovat, juoppo itse joko lopettaa tai ei, yleensä ei. Sivullinen voi vaikuttaa hetken, kaikki palaa yleensä ennalleen vanhoihin uomiin.


      • hmp.f kirjoitti:

        Niin kauan kuin se pysyy tuolla tasolla niin hyvä. Ite olen nähnyt omassa elämässä, että jos en pysty pidempiin taukoihin kokonaan, niin ajan kanssa käyttö vaan lisääntyy. Mun mielestä sekin on eräänlainen riippuvuus, jos ei osaa olla saunassa ilman kaljaa, tai viikonlopun.
        Vaikka on niin helppoa tyynnyttää itseään, ettei viikkoannokset ylity, niin silti... mua haittaa aina se, että kumpi hallitsee. Hallinta on aina ollut tärkeää mulle, jos se ei ole mulla, niin hukka perii.
        Jotain tuollaista mäkin mietin, puhuttelua ja paasaamista. Ois kiva tietty jos pystyisin laittamaan ne ajatukset niin, että hän tavallaan ne itse oivaltaa. Hankalaa kun nähdäänkin niin harvoin.

        Tässä tapauksessa alkoholin käyttö on kyllä puolittunut vuoden sisällä, mutta minun mielestäni arki-iltaisin ei tarvitse juoda olutta ollenkaan, eikä esim kun on kotona ja muutkaan perheenjäsenet eivät ota.
        Kaikenlainen riippuvuus on eräänlaista heikkoutta mutta ehkä meidän on kuitenkin vedettävä joku raja siihen missä oma heikkouksien sietokykymme kulkee. Porkkana on kuitenkin mieluisempaa ja tehokkaampaa kuin piiska; pitäisi vain jaksaa kehua pienintäkin askelta parempaan suuntaan.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tässä tapauksessa alkoholin käyttö on kyllä puolittunut vuoden sisällä, mutta minun mielestäni arki-iltaisin ei tarvitse juoda olutta ollenkaan, eikä esim kun on kotona ja muutkaan perheenjäsenet eivät ota.
        Kaikenlainen riippuvuus on eräänlaista heikkoutta mutta ehkä meidän on kuitenkin vedettävä joku raja siihen missä oma heikkouksien sietokykymme kulkee. Porkkana on kuitenkin mieluisempaa ja tehokkaampaa kuin piiska; pitäisi vain jaksaa kehua pienintäkin askelta parempaan suuntaan.

        Niin se varmaan on, että kehuminen on paras konsti. Ei taida olla kovin hyvä itsetunto sellaisella ihmisellä joka tiedostaa tekevänsä väärin. Siinä onkin niin ohut lankku mitä pitkin kävellä - saada toista tajuamaan minkä tekee muille, ilman että satuttaa samalla.


      • siilimuori3
        juopon.ex kirjoitti:

        Satunnainen viininjuominen on jäänyt myös minulla pois ihan itsestään, en ole koskaan ajatellut että pitäisi lopettaa kun en ole oikeastaan aloittanutkaan. Avaan viinipullon kun on sellainen tilanne että haluan ja en tarvitse ottaa kipulääkettä.
        Yksi alkoholistin merkki on pullojen piilottaminen. Niitä löytyy pesukoneesta, sähköuunista, marjapuskista, paljastuu kun lehdet lähtee syksyllä.
        Kellari ja Wc -pytyn tausta olivat oivia piilopaikkoja.
        Miksi yleensä naiset katselevat ja uskovat, juoppo itse joko lopettaa tai ei, yleensä ei. Sivullinen voi vaikuttaa hetken, kaikki palaa yleensä ennalleen vanhoihin uomiin.

        Jep. Yksi minun tuttavani huomsi kmppaninsa salatissuttelun vasta kun tämä mei tajuttomaski (lue sammui) ja tuttavani soitti hänelle ambulanssin luullen et vähintän joku aivoverenkiertohäiriö tai ifarkti. Totuus löytyi autotallinvarastosta.


    • Kuten G.Galilei ja A.Kivi sanoivat viime sanoikseen.
      Sanon minäkin.
      Minä juon elääkseni silti!
      -
      Läpyti.
      Hörpöti hörpsähti.
      Karjahti.
      Horjahti.

      H.

      • SurullistaAikuistaSivis

        Ja tuo hunskzutin jaksaa, kun sen pätemisen ja esiintymisen tarve on suunnaton. Raukka mies, kun ei muualla uskalla suutaan avata. Kun on vain halu tulla huomatuksi, mutta ei ensimmäistäkään kunnon ajatusta tule mieleen, ei sitä livenä uskaltaisikaan esiintyä. Voi raukkaa, opettelisi ajattelemaan, niin voisi oppia puhumaankin. Ehkä kirjoituskin saattaisi vielä jonain päivänä alkaa kehittyä.


      • SurullistaAikuistaSivis kirjoitti:

        Ja tuo hunskzutin jaksaa, kun sen pätemisen ja esiintymisen tarve on suunnaton. Raukka mies, kun ei muualla uskalla suutaan avata. Kun on vain halu tulla huomatuksi, mutta ei ensimmäistäkään kunnon ajatusta tule mieleen, ei sitä livenä uskaltaisikaan esiintyä. Voi raukkaa, opettelisi ajattelemaan, niin voisi oppia puhumaankin. Ehkä kirjoituskin saattaisi vielä jonain päivänä alkaa kehittyä.

        "SurullistaAikuistaSivis"

        "ei sitä livenä uskaltaisikaan esiintyä. Voi raukkaa"

        Missä sinä tulet livessä liikkuneeksi?
        Enhän minä muuten voi eksyä.
        Saati sinä kehittyä.

        H.


      • Älä nyt pahasti horjahda, tulee pipi kun suuri apinamies putoo korkealta oksaltaan.


      • hmp.f kirjoitti:

        Älä nyt pahasti horjahda, tulee pipi kun suuri apinamies putoo korkealta oksaltaan.

        Kenelle tää on?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Kenelle tää on?

        H.

        Sinulle. Titityy vaan.


      • Saat-koko-lauseen
        hunksz kirjoitti:

        Kenelle tää on?

        H.

        Etkö tunnista itseäsi apinamiehestä!


    • Olla apuna ja tukena, se on kyllä joskus toivoton tilanne. Siinä jos missä tuntee itsensä pieneksi ja voimattomaksi, ei voi tehdä mitään. Olen läheltä seurannut, surrut ja surrut ja lopulta lopettanut suremisen. Ystäväni juo itsensä hautaan, se on todennäköinen kohtalo, jollei hän itse tajua tilaansa. Hän on ulospäin suuntautunut, ikänsä ihmissuhdetyötä tehnyt, tunteellinen ja luova persoona, jonka kanssa olen käynyt juttelua ja taas juttelua. Hän tietää AAA se on hänen mielestään uskonnollinen polku, sitähän se on ja kuitenkin hän puhuu aina jesse auttaa jne. Ainoa asia, jonka hän myöntänyt juomisen syyksi, on pako, pakeneminen, mutta sitä mitä hän pakenee, sitä hän ei pysty yksilöimään. Olen tullut siihen tulokseen, että asiat eletystä elämästä ovat tehneet kimpun, joka ei millään purkaannu.
      Terapiaakin olen suositellut, siihen hänellä ei ole taloudellista mahdollisuutta. Vaikka hän selittää unohtaneensa ja ymmärtävänsä tapahtumaa, lapsuudessa tapahtunut silloiseen elämään raskaasti vaikuttanut tapahtuman kulku, niin kuitenkin se pomppaa silmille siinä riittävän herkässä juomisen vaiheessa, aina. Hän on sen puhunut, puhunut kaikille, kirjoittanut, tehnyt vaikka mitä, mutta se vain ajaa takaa. Näin oletan.
      Ensimmäiseksi alkoholistin elämästä pitää siivota kaikki viinaa käyttävät läheiset. Hän on sisarussarjasta, jossa muut käyttävät kohtuullisesti, mutta pitävät kuitenkin paljon yhteyksiä ja järjestävät tapaamisia, joissa muistellaan nuoruuden urheilusaavutuksia yms ja juodaan. Lisäksi hän esimerkiksi laulaa karaokea, hyvin laulaakin, mutta väitteisiini siitä, että hänen tangonsa olisi yhtä komea ilman muutamaa tuoppiakin, hän vastaa ei siellä kuin muutama tuoppi, mutta kun nekin tuntuvat joskus liialta.
      Joten ei ole paljon toivoa, minä en voi enkä tällä hetkell edes halua, muuta kuin vain uskoa, toivoa, että hän itse jonain päivänä tajuaisi kohtalonsa ja ettei silloin olisi liian myöhäistä.

      • Elä_elämääsi

        Älä edes yritä auttaa ja tuhlata oman elämäsi kultaista lankaa, energiaasi. Anna hänen itsensä löytää ratkaisu tai jättää löytämättä. Sen sijaan kysy häneltä "ystäväni, mitä kukkia haluat haudallesi vai tuonko seppeleen?"


      • Tragediaa on tämänkin läheisen elämässä ollut, ja yli-suorittaminen.
        Huoks. Mitä enemmän luen, sitä synkemmältä näyttää.
        "Elä_elämääsi", taas kerran loistava lohkaisu. Vaik tippa on linssissä, niin "hah" pääsi ilmoille :)


      • Viatonsivullinen

        Samantyyppinen tragedia menossa tässä aivan lähipiirissä. Ei pysty mitään tekemään asialle, kyseinen nainen on mielestäni jo loppusuoralla.


      • Elä_elämääsi kirjoitti:

        Älä edes yritä auttaa ja tuhlata oman elämäsi kultaista lankaa, energiaasi. Anna hänen itsensä löytää ratkaisu tai jättää löytämättä. Sen sijaan kysy häneltä "ystäväni, mitä kukkia haluat haudallesi vai tuonko seppeleen?"

        Alkoholistihan sairastuttaa helposti läheisensä ja rinnalla kulkija saa olla myös tarkkana, jollei sitä tee ammattinsa puolesta. Eräänä päivänä tulee eteen piste, jolloin vaan joutuu toteamaan, tämä oli tässä. Jokainen on vastuussa omasta elämästään ja ratkaisuistaan, niin minäkin, ei ollut mitään mieltä pukea ylleen syyllisyyden tai marttyyrin viitta. Kuljen edelleen rinnalla ja seuraan hänen elämäänsä etäisyydeltä, kannustan ja yritän kaikin tavoin rohkaista.
        Tuota kukkakorttijuttuakin olen käyttänyt, hän laittoi sen vitsiksi, luetteli toiveensa kukista ja samaan hengen vetoon mitä kaikkea hänen vielä pitää ennen kuolemaansa kirjoittaa, sitä, tätä ja tuota ja vielä satukirjaa lastenlapsille jne.


    • 1eero

      Aiheestaa löytyy vinopino kirjallisuutta, eikä keskustelu laannu kun mennään yksilötasolle on jokainen tapaus omanlaisensa ja jokainen haluaa olla asiantuntija.
      Onko käyty keskustelu oikein viisasta itse ainakin kyllästyn heti alkuunsa keskustelut ovat lopulta plus miinus nolla. Itselläni on omakohtaista kokemusta, en ole sitä hävenyt retkahduksia oli aikoinaan liiaksikin mutta ne on nytten muistoja, nykyään saatan tehdä totin pari ja siihen se jää. Samoin olen huomannu ikäpolven ihmisissä ovat vanhemiten luopuneet nautinoaineista, kyllästymistä, kroppa ei kestä ainakin miespuolisissa mutta naiseläkeläisissä on havaittu tissuttelijoita. Tuli vähä liikaa juttua aiheesta joka ei minua kiinnosta.

      • Olipa.vitsi

        Saatan tehdä totin pari ja siihen se jää. Ihanko totta?


      • Siinänäkijämissätekijä
        Olipa.vitsi kirjoitti:

        Saatan tehdä totin pari ja siihen se jää. Ihanko totta?

        Oletkos sinä joku herkkä?


      • 1eero
        Olipa.vitsi kirjoitti:

        Saatan tehdä totin pari ja siihen se jää. Ihanko totta?

        Ihan totta, noin 3 kk viimeisestä totista, ehkä vappuna jos juhannuksena, mistä tiedän vaikka huomenna ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      465
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      192
      464
    Aihe