Vaipat 90-luvulla ja nykyisin

Eevi-Liisa

No nytpä varmistui oma havaintoni. Olen ihmetellyt tätä pitkää vaippaikää. Kulta-aika lapsuuden kirja kertoo omien lasten potalle oppimisiän. 90-luvulla oli vain ns. bambinovaippoja. Muovinen vaippaliina kovettui rapisevaksi, eikä vaippa suinkaan ollut pintakuiva, kuten nykyiset.

19

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehitysedistynyt

      Ihan totta, vielä 90-luvulla sinulla? - Muistan tuon ajan 70-luvulta. Tytär syntyi 80-luvulla, enkä muista enää tätä muoviliinojen kanssa pelaamista. Ei se muoviliina huono ratkaisu ollut, ja takuulla paljon edullisempi kuin nykyinen vaippasysteemi.

      • vanhanaikaistako

        Nimimerkki "kehitysedistynyt" kirjoittaa : "Ei se muoviliina huono ratkaisu ollut, ja takuulla paljon edullisempi kuin nykyinen vaippasysteemi." Olen yrittänyt googlettamalla selvittää kokemuksia näiden vaippaliinojen käyttöä kestovaippojen so. harsojen kanssa. Lähes jokaisessa blogissa ja kirjoituksessa, joita olen viimme aikoina lukenut suositellaan mitä monimutkaisempia systeemejä vaipattamiseen, jotka ovat myös aika kalliita. Voisiko villahousu harso/frotee yhdistelmän korvata hydistelmällä paksu harso/frotee tuo muoviliina? Tuntuisi aika näppärältä! Miten hyvin nuo liinat kestää konepesua; kovettuvat kuulema koppuraksi?


      • ei.vanhanaikaista

        Mie käytin vielä 80- 90-luvun vaihteessa noita sivulta solmittavia vaippaliinoja harsojen ja (harvemmin) suorakaidevaippojen kanssa. Toimivat mielestäni ihan kohtuullisesti; oikeastaan varsin hyvin.Pelkkä huuhtominen riitti usein. Tarvittaessa pesin liinat käsin, jotta kestäisivät kohtuullisen pehmeinä mahdollisimman pitkään.


    • Muumivaipat

      Höpö, höpö noita vaippoja oli -70 luvulla -90 luvulla oli ns teippivaippoja ne oli niinkö housut.

    • Lenina

      Oli noita muovisia vaippaliinoja ja suorakaidevaippoja ihan -90 luvun alkuun saakka. Olin itse yökastelija ammattikouluikään saakka ja käytin Lenina-vaippoja ja muoviliinoja.

    • seitkytlukulainen

      Minä ja sisarrukseni ollaan synnytty 1970-luvulla. Minulla oli vauvana vielä sideharsovaipat. Siskolla muistan laitetun sellaisia suorakaiteen mallisia, joihin tuli erillinen muovi päälle. Ainakin päiväsaikaan oltiin ilman vaippoja jo varsin pieninä. Eli kyllä epämukavat vaipat opettavat kuivaksi ja siistiksi helpommin kuin nykyiset ylimukavat vaipat. Jotenkin tuntuu oudolta, että kolmevuotiaat ovat nykyisin vielä vaipoissa. Meillä systeri painalsi heti kävelemään opittuaan mennä pylly paljaana sisällä (ei tykännyt vaatteista, joten riisui ne), enkä muista mitään vahinkoja sattuneen.

    • Laiskalle.näppärät

      Joo ja pistän pahemmaksi. Tuttavamies oli sairaalassa jonkun sisuskaluvian takia, enkä siitä vaivasta sen enempää. Häntä on myös ruvennut pissattamaan useammin ja on tosi kiire vessaan. Asia on lääkärin hoidossa enkä sitäkään vaivaa enempi selittelemään. Mutta kun piipahdin katsomassa, hän kertoi iloisena, miten hienoja vaippahousuja on nykyään, kuulemma mukavammat kuin tavalliset lyhytlahkeiset kalsarit. Nyt ei ole mitään kiirettä vessaan. Katsoin tyrmistyneenä, mutta ajattelin - olkoon nyt sanomatta. Että on siis mukava olla kiiruhtamatta ja päästellä ekat lirut vaippaan, eikä ikää ole vielä paljon mitään.

      • ihanhyväapumyös

        No, nyt jäi sinulta ymmärtämättä inkontinenssivaiva... Ihan väärään immeiseen tuttavamies tuli luottaneeksi, mutta usein tuo luottovaikutelma voi olla hyvinkin pettävä, kun kyse on totaalisesta ymmärtämättömyydestä.

        Miehen kertominen sinulle kertoo siitä, että miten helpottunut hän oli, kun oli löytänyt avun. Mutta hän jätti kertomatta, että miten monta kertaa se ehtiminen vessaan oli sittenkin jäänyt yrittämisen asteelle. Yleinen vaiva miehillä.

        Minun miehelläni on sairauden vuoksi rakonhallinta mennyt totaalisesti, joten kiirekään vessaan ei auttasi, mutta monta vuotta sitäkin yritettiin aina vain huononevammalla liikuntakyvyllä. Sitten kekkasin lasten vaipat. Se oli oikea pelastus hänen henkiselle stressilleen. Oikeasti muutti koko elämän.

        Isojen vaippojen sijaan, myös vauvanvaipoista on apua kyseisestä vaivasta kärsiville miehille, kun vain miesväki kekkaa taitella ne sopivaksi pussiksi.

        Olin kaupassa ostamassa näitä vaippoja, kassalla, kun vanha mies tuli kuiskuttelemaan, että toimiiko ne myös aikuiselle, onko hyvä idea?, hän kysyi. Hän tiesi mieheni sairaudesta ja arvasi, että kuka näitä vaippoja käyttää.

        Vakuutin hänelle, että toimivat myös aikuiselle, kannattaa kokeilla. Tässä vaiheessa kassa puuttui kovaäänisesti puheeseen, että ei ne ole aikuisille tarkoitettu, vaan lapsille. Toivon tosiaan, että mies kuuli kuiskeeni ja löysi kiusalliseen vaivaan edullisen ja hyvän avun.

        Ja hyvät naiset, äidit ja tyttäret - rohkeasti auttamaan miehiä tässä heille niin kurjassa ja kiusallisessa vaivassa, ja kertomaan, että apu on tosi yksinkertainen - kyllä he itse sitten keksivät, että kuinka se vaippa kannattaa taitellaan, että se toimii.


      • tenalady
        ihanhyväapumyös kirjoitti:

        No, nyt jäi sinulta ymmärtämättä inkontinenssivaiva... Ihan väärään immeiseen tuttavamies tuli luottaneeksi, mutta usein tuo luottovaikutelma voi olla hyvinkin pettävä, kun kyse on totaalisesta ymmärtämättömyydestä.

        Miehen kertominen sinulle kertoo siitä, että miten helpottunut hän oli, kun oli löytänyt avun. Mutta hän jätti kertomatta, että miten monta kertaa se ehtiminen vessaan oli sittenkin jäänyt yrittämisen asteelle. Yleinen vaiva miehillä.

        Minun miehelläni on sairauden vuoksi rakonhallinta mennyt totaalisesti, joten kiirekään vessaan ei auttasi, mutta monta vuotta sitäkin yritettiin aina vain huononevammalla liikuntakyvyllä. Sitten kekkasin lasten vaipat. Se oli oikea pelastus hänen henkiselle stressilleen. Oikeasti muutti koko elämän.

        Isojen vaippojen sijaan, myös vauvanvaipoista on apua kyseisestä vaivasta kärsiville miehille, kun vain miesväki kekkaa taitella ne sopivaksi pussiksi.

        Olin kaupassa ostamassa näitä vaippoja, kassalla, kun vanha mies tuli kuiskuttelemaan, että toimiiko ne myös aikuiselle, onko hyvä idea?, hän kysyi. Hän tiesi mieheni sairaudesta ja arvasi, että kuka näitä vaippoja käyttää.

        Vakuutin hänelle, että toimivat myös aikuiselle, kannattaa kokeilla. Tässä vaiheessa kassa puuttui kovaäänisesti puheeseen, että ei ne ole aikuisille tarkoitettu, vaan lapsille. Toivon tosiaan, että mies kuuli kuiskeeni ja löysi kiusalliseen vaivaan edullisen ja hyvän avun.

        Ja hyvät naiset, äidit ja tyttäret - rohkeasti auttamaan miehiä tässä heille niin kurjassa ja kiusallisessa vaivassa, ja kertomaan, että apu on tosi yksinkertainen - kyllä he itse sitten keksivät, että kuinka se vaippa kannattaa taitellaan, että se toimii.

        Ei tarvii lasten vaippoja käyttää, Tenat on keksitty aikuisille ja niitä voi jopa tilata netistä ja ne tulee kotiin ja kukaan ei tiedä mitä posti tuo.


      • niinpämutta

        Ei tarvitsekaan, mutta mikä on hintaero? Kuinka kalliiksi tulee hienot tenat, jos halvempi ratkaisu ajaa saman asian? Onko kaikilla vanhoilla ihmisillä nettiä?


      • eisenkaliimpia
        niinpämutta kirjoitti:

        Ei tarvitsekaan, mutta mikä on hintaero? Kuinka kalliiksi tulee hienot tenat, jos halvempi ratkaisu ajaa saman asian? Onko kaikilla vanhoilla ihmisillä nettiä?

        Kirjastoista ja lapsilta löytyy nettiyhteydet.


    • Laiskalle.näppärät

      Hyvä ihanhyväapumyös! Nyt ei ole kysymys niin sairaasta, että todella tarvitsisi. Hallitsee hyvin pidätyksen, kun vain reippaasti kipaisee vessaan eikä aikaile. Kun menin seuraavan kerran, hän kertoi jättäneensä vaipan pois kun jalkojenväli haisi niin ummehtuneelta peseytymisestä huolimatta. Hyvä niin.

      Hoidan myös lapsenlapsiani. Toinen tykkäsi pitää vaippaa kolmevuotiaaksi, kun olivat niin nättejä. Keskittyminen leikkiin oli niin totaalista, ettei halunnut keskeyttää pottaharjoittelun ajaksi. Mitäpä sitä kun oli vaippa. Onneksi vanhemmat saivat puhumalla hänet käymään potalla ja nyt jo toimii hyvin.

    • Turhaa.törkyä

      Muovinen vaippaliina oli kyllä aika hankala, sen sisään taiteltiin sideharsovaippa. Vähitellen muovi kopertui ja hankasi lapsen taipeita. Mutta se hyvä puoli tuon ajan vaipattamisessa oli, että sideharsovaippaa käytettiin jatkuvasti, pestiin ja käyttöön taas, sen sijaan nyt heitetään roskikseen tonneittain selstoffia tai mitä ainetta ne nyt ovatkaan. Lapsenlasten vaipparalli kesämökillä tuntui aivan kuvottavalta, kun jätesäkki täyttyi haisevista kertakäyttövaipoista, joita ei voinut maaduttaa, ei polttaa, ei mitenkään hävittää.

    • Kysympä.vain

      Millainen/mikä on tämä muovinen vaippaliina, josta täällä puhutaan? Mä en ole missään sellaisia koskaan nähnyt kenenkään käyttävän lapsellaan. Onko tämä vain jotain nostalgiaa?

    • Lenina

      Ei kestä konepesua nuo muoviset vaippaliinat. On saatavilla vieläkin. Ainakin aikuisten kokoa saa EkoMinnalta. Toimii ihan hyvin sellaisen pestävän imun kanssa. Käytän joskus kertakäyttövaipan kanssa kun sillä vaippaliinalla saa aika napakasti vaipan pysymään paikoillaan.

    • muistelua

      Muistaako kukaan enää 80-luvun T-vaippoja?

      • muumitt

        Juu, muistan ja eikö niiden kanssa ollut sellaiset ohuet housut johon se T- vaippa laitettiin.


    • oi.niitä.aikoja

      Minäkin muistan nuo T-vaipat ja sellaiset punaraitaiset tai siniraitaiset pöksyt niiden kanssa; tytölle punaset ja pojalle siniset!

    • vaiiippaa

      Hei ..Juu olen 86 syntyneen lapsen äiti ja silloin iha vauvoilla käytettiin harsoa..oli tavallsia vaippoja jota laitettin muoviliinan sisään..päälle tiukat housut..T vaipoissa ne housut sitten mukana..Raidallisia lapset oppivat nopeammin potalle....Oma poikani oppi vuoden vähä yli..istutteettii potalle ja pidetii väkisin kirjan avulla paikalla..ja kun alko oppimaan että tuli hätä sanoi sen päivällä..yöllä pidin vaippaa 4 vuotiaaksi asti..Kun oli hänen toinen kesä ei enää vaippoja juuri tarivinnut mutta pidin yöllä jos sattuis vahinko tulemaan. Tarhassakin laittoivat seimessä jo potalle..rivi pottia ja ruoan jälkeen sinne.. vaipat oli mutta vaan varaksi ettei housut kastuisi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6139
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      521
      3719
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      186
      3560
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2774
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2489
    6. 284
      2194
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1583
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      108
      1480
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1210
    Aihe