Hei!
Auto on Volvo V40 2.0 (1998)
Öljytikussa ja öljykorkissa on ruennut esiintymään sitä kuuluisaa sinappia/vaahtoa. Mitenkään älytöntä määrää sitä ei kuitenkaan ole. Nestevajausta etenkään huomattavaa näin lyhellä välillä ei ole havaittu. Käytin tapauksen myös eräällä alan ammattilaisella pikaisesti näytillä, joka kokeili letkujen paineet ja muut hätäisimmät eikä löytänyt niitä mitään poikkeuksellista. Eikä myöskään nesteeseen ole VIELÄ ilmestynyt öljyä. Mitä muita mahdollisia syitä moiseen käytökseen voi olla kuin kannentiiviste? Auto on ollut todella pitkään pelkällä pätkäajolla eli max 5-10km kerrallaan ja monen tunnin pysähdys. Aiheuttaako tämä kosteutta mooottoritilaan näillä keleillä? Tämän ex-ammattilaisen neuvoista vaihdoin eilen myös öljyn ja suodattimen 1500km ennen suositusta. Käski tarkkailla tuleeko mitään nestettä öljyroppua valuttaessa ennen öljyä ja näin ei käynytkään.
Tämän päivän pätkäajon perusteella uusilla öljyillä ja suodattimilla tikussa ja korkissa näkyi edelleen tätä vastaavaa, mutta huomattavasti vähemmän. Pitäisikö tässä uskaltaa lähteä kunnon "reissulle" ja katsoa tilanteen kehitys?
Mönjää öljytikussa ja korkin kannessa
12
3163
Vastaukset
- 2352352
Jäähdytinnestettä öljyssä, ei sitä mönjää muuten tule, varsinkaan korkkiin. Pätkäajo ei aiheuta korkkiin mönjää/sinappia. Kannentiiviste vuotaa tai kannessa halkeama. Ei kannata ajella nesteet öljyssä, hajottaa koneen.
- höhhöhhög
Varsinainen asiantuntija... Pätkäajo nimenomaan voi aiheuttaa kermaa venttiilikoppaan/korkkiin ja pakkasilla huohotinputki tukkoon, öljyt ulos esim. Mittatikusta, stefasta yms. Jäähdytinneste: Onko öljyä seassa? Lämmöt ok?
- 254543
höhhöhhög kirjoitti:
Varsinainen asiantuntija... Pätkäajo nimenomaan voi aiheuttaa kermaa venttiilikoppaan/korkkiin ja pakkasilla huohotinputki tukkoon, öljyt ulos esim. Mittatikusta, stefasta yms. Jäähdytinneste: Onko öljyä seassa? Lämmöt ok?
Kuinka ihmeessä se vesi kermaksi muuttuu? Itsellä on ollut autoista kansipahvi hajalla ja juuri silloin sitä kermaa tulee korkin alle. Kun kansipahvi vaihdettiin, ei tullut yhtään mönjää korkin alle vaikka ajoni on 90% pätkä-ajoa.
- höhhöhhög
Monta autoa olet ITSE rempannut? Olen korjannut autoja ammatikseni yli 25,vuotta. Volvot jotka ovat varsinkin rellun koneella tekevät kylmäliimaa erittäin usein. Kyllä sinne öljyn sekaan kertyy kosteutta ja ennen kaikkea pätkäajossa. Pitkä ajosuorite voi haihduttaa kosteutta. Toki kansi voi olla rikki tai pahvi. Yleensä tulee painetta jäähdytysjärjestelmään, lämmöt ei nouse tai lämmöt humppailee jne. Öljyn vaihdossa öljy nesteen sekoitusta jne. Jne.
- jfjfhjfhhjfdg
höhhöhhög kirjoitti:
Varsinainen asiantuntija... Pätkäajo nimenomaan voi aiheuttaa kermaa venttiilikoppaan/korkkiin ja pakkasilla huohotinputki tukkoon, öljyt ulos esim. Mittatikusta, stefasta yms. Jäähdytinneste: Onko öljyä seassa? Lämmöt ok?
Vihreä hyytelö sitten ihan kannentiiviste vika taikka öljy mäski myös siinä öljy korkissa.
- tod.näk.näin
Öljyyn kertynyt liikaa vettä, johtuen lyhyiden ajosuoritteiden matalista öljyn lämpötiloista. Luokkaa pari prosenttia vettä ja käy noin.
http://forum.motonet.fi/viewtopic.php?f=4&t=6071
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17953.0
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=93446
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14324&sid=dfea349f48860b059202a4e870911225&view=print- jjjjhkgggg
Kiitoksia vastauksista! Ja täältä vähän vastauksia kysymyksiin.
Auto lämpeää normaalisti siihen 80c paikkeille. Ajon aikana sahailee välillä 79-83.
- Reikäpää
Kyllähän se kylmälimaa suurella todennäköisellä on.Mamman kiassa tekee saman öljykorkkiin ja mittatikkuun,ajelee pätkäajoa pelkästään.Vuodessa kilometrit huimat 2500.
- aineissa
mulla tekee juuri tuon möhnän kun ajan pätkäajoa töihin. kone ehtii hätinä lämmetä kunnolla 7 km matkalla töihin.
- ghhyaehya
Mitä ihmeen koneita teillä on jos syntyy tuota mönjää ilman jäähdytysnestettä? Oma työmatka 10km ja töistä joutuu aina täysin kylmänä lähtmään kun ei ole tolppaa. Missään autossani ei ole tullut tippaakaan tuota mönjää ilman jäähdytysnestettä. Siinä autossa johon harmaanruskeaa mönjää tuli öljykorkin alle, oli kannessa halkeama ja nestettä meni öljyyn. Mönjätulo loppui heti kun kansi hitsattiin eikä sen jälkeen ole tullut yhtään mönjää.
- opelius
Et ihan kansi hitsattiin oliko valurautaa jopa? Ja jos totta puhutaan niin säänvaihtelu aiheuttaa tuon mönjän ei ole vaarallista koska öljy reakoi siten et se..
- ilmankostuttaja
juu, jos nollan tienoilla lämpötila ja ajelee sillai ettei moottori kunnolla lämpene ( lyhyttä matkaa), niin ilmankosteudesta tiivistyvä vesi sekottuu moottoriöljyyn ja tekee limaa , yms tukkii huohottimen. Kun moottori kunnolla lämpiää kosteus poistuu huohottimesta . Huohotin voi sitten myös jäätyä pakkasilla jos limaa, ja moottori heittää öljyt pihalle sisäisen paineen vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641516Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281399Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3211051Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että291970- 76964
- 42959