Onko olemassa yksilöä?

Ajatuksiatänään

Joskus mietin, voisiko ihminen olla henkisesti yhteydessä toisiin ihmisiin, ikään kuin sidoksilla joita ei ulkoisessa, jokapäiväisessä elämässä näy? On selvää, että lähisukulaisiin muodostuu elämän aikana myös henkiset sidokset. Mietimme heidän tekemisiään ja kohtaloitaan paljon senkin jälkeen kun he ovat muuttaneet pois läheltämme. Näemme heistä unta. Joskus näemme jopa samanlaista unta heidän kanssaan, ja nauramme seuraavana päivänä mokomalle hauskalle asialle. Voisiko meillä olla yhteys myös meille sillä hetkellä tuntemattomiin? Voisiko ajatella, että tuntemamme paha olo voisi joskus johtua siitä, että elämässämme on jokin selvittämätön asia sellaisten henkilöiden tai henkilön kanssa, jotka eivät meitä todellisessa elämässämme edes näe saati tunne? Jokin kohtalo, joka sitoo meitä yhteen ja muistuttaa itsestään vaistomaisena uneksimisena sellaisesta jota ei olekaan? Jokin yhteinen kollektiivinen muisti? Voisiko tällainen kollektiivinen muisti perustua esimerkiksi kulttuuriin, yhteisiin sivistyksen juuriin jotka kaikilla ihmisillä on huolimatta etnisestä taustasta, rodusta tai uskonnosta? Vai olemmeko kaikki pelkästään yksilöitä ja yksittäisiä henkilöitä, joilla on kaikki avaimet pelkästään omaan itseemme käsissämme?

5

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meniskö.yli.sietokyvyn

      Hui. Vois olla aika pelottavaakin, jos tajuais tuon olevan mahdollista. Sehän lisäisi vaan tietoisuutta. Omien ajatusten ja tuntemusten lisäksi tiedostais sellaistakin, mikä ei tapahdu tässä nyt mulle tai tolle tossa mun lähellä, vaan on livee jossain ihan muualla, että tää yhtäkkinen angsti juontuu jonkun toisen ihmisen pelosta jonka se tuntee just nyt, tai että tämä kiukku tai rakkaudentunne ei olekaan mun omani....
      Yhtä tietoisesti vois sitten lähetellä vibraatioita jollekulle ulkopuoliselle, täysin tuntemattomalle, tosta vaan...vai voisko...sittenkään? Olisko sittenkin olemassa jotkut säännöt, joku ihmisen aistein selitettävissä oleva ja ymmärrettävä logiikka....

    • erittäinmahdollista

      Olen vain hämmentynyt, että joku voi pohtia asioita samalla tavalla kuin minä eli syvällisesti...

      • liittyilapsiin

        Mies on älykäs, en ollut koskaan aikaisemmin ajatellut miten älykäs. Kohdatessamme kerroin yhdestä menneestä tapahtumasta ja hän toisti saman asian. Mielestäni se oli tietynlaista yhteensitomista menneisyyden ja nykyisyyden suhteen. Kyllä minäkin muistan sen ja sinut.


    • extrem_phse_stimultor

      Kyllä on mahdollista. Ei välttämättä liity lähisukulaisiin, vaan lähinnä samankaltaiseen vuorovaikutukseen. Ollaan ikään kuin "samalla aaltopituudella". Vaan en tiedä olisiko se vastavaiheaalto sitten parasta parisuhteelle.

    • Doktorwho

      Kuinka monta h nukut per yö?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2453
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1115
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1004
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      883
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      40
      790
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe