Uvsuodin objektiiviin

Qwqq

Hei

Voiko superzoomikameraan asentaa uvsuodinta objektiivin suojaksi? Kamera on Sony cyber shot hx300, saako tähän sellaista kiinnitettyä?

11

267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pienen googlailun perusteella siinä olisi 55 mm kierre. Tätä kuitenkaan ei ole dokumentoitu. virallisesti. Digikamera ei tarvitse UV-suodatusta, joten pelkkä suojasuodin riittää. En tässä ota kantaa ko. suotimien mielekkyyteen ylipäätään.

• Harrastajakuvaaja

http://www.bhphotovideo.com/c/product/926281-REG/sony_dsc_hx300_b_cyber_shot_dsc_hx300_digital_camera.html
      Edellämainitussa paikassa sanotaan että kameraan käy 55 mm suodin, kohta "Specifications" ja siellä napsauta sitä plus-merkkiä. Maksaa esim. verkkokauppa.comissa 25.90€ (https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/812b/Kamerat-Suotimet) mutta todennäköisesti löytyy hyvinvarustetusta Prismasta tai Citymarketista. Kuukletin "uv suotimen tarpeellisuus" ja katsomissani jutuissa oltiin sitä mieltä että "turha kapistus varsinkin Suomen leveysasteilla). On myös olemassa pelkkiä suojasuotimia/suojalaseja (Protector-filter) jotka on tarkoitettu suojaamaan etummaista linssiä, tämmöinen lienee ihan järkevä, mun superzoomkamerassa on sellainen. On myös suotimia joilla tähtikuviin saa esim. neljä tai kuusi sakaraa mutta tämä onkin toinen juttu.

• Qwqq

Kiitos neuvoista. Tarkoitinkinin vain sellaista suojalinssiä.

• Vältä_laajakulmaa

Kyllähän superzoomiin voi UV-suotimen kiinnittää, jos vain löytää sopivan mittaisen. Kun superzoomien suurin kuvakulma on kuitenkin verrattain iso, esimerkkikamerassa noin perinteistä 24-millistä vastaava, niin ei pidä ihmetellä, jos suodatin heikentää laajakulmakuvissa kuvan reunaosien laatua.

• Prokuristi

UV-suodatusta ei todellakaan enää digikameroissa tarvita, koska kennot eivät ole herkkiä UV taajuuksille. Toisaalta ei siitä UV-suodatuksesta ole mitään haittaakaan, joten UV-suodatinta voi käyttää ihan hyvin suojasuotimena modernimman "protector"-suodattimen tilalla. Varsinkin jos UV-suodattimen saa halvemmalla.

• UV-suodin voi hieman vaimentaa sinisiä sävyjä. Ero tosin tuskin on käytännössä merkittävä.

• Prokuristi
        okaro kirjoitti:

UV-suodin voi hieman vaimentaa sinisiä sävyjä. Ero tosin tuskin on käytännössä merkittävä.

Käytännössä ei vaikuta digikameroissa ollenkaan, koska automaattinen valkotasapainonsäätö korjaa lievän sinisyyden saman tien.

• Uvsuodin

Miksi et käytä vastavalosuojaa objektiivin suojaamiseksi? Se oarantaa kuvaa vähentämällä hajavaloa, suojalasi huonontaa kuvaa ja pahentaa vinjetointia laajakulmilla.

• qwhjdhjqwfj

Vastavalosuoja ei suojaa roiskeilta, eikä ilmassa lentäviltä hiukkasilta.
        Eräs tuttu kuvasi metallitöitä ilman suotimia. ilman lika ja hiomakipinät tuhosi objektiivin pinnan käyttökelvottomaksi. Koko etulinssi piti vaihtaa.

• qwhjdhjqwfjj
        qwhjdhjqwfj kirjoitti:

Eräs tuttu kuvasi metallitöitä ilman suotimia. ilman lika ja hiomakipinät tuhosi objektiivin pinnan käyttökelvottomaksi. Koko etulinssi piti vaihtaa.

Satusetä.

• lentäviltä
        qwhjdhjqwfj kirjoitti:

Eräs tuttu kuvasi metallitöitä ilman vastavalosuojaa. Hiomakoneen käyttäjä kolhaisi objektiivin suodattimen ja etulinssin käyttökelvottomaksi. Koko objektiivi piti vaihtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      15
      2950
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2547
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1413
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1340
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1221
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      979
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      873
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      796
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      27
      645
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      606
    Aihe