tapettien irroitus

liisterissä

Olen lueskellut täällä silloin tällöin näkyviä mielipiteitä,että tapetin irroittaminen maalaamattomasta gyproc seinästä olisi vaikea homma.Neuvon nyt kuinka työ tehdään helpolla ja nopeasti.Itse olen käyttänyt kuvailemaani menetelmää tänä talvena hyvällä lopputuloksella.Tämä ei ole kaupallinen kirjoitus joten jätän tuotemerkit kirjoittamatta.
Osta kaupasta tapetin irroitus ainetta(itse käytin keltaista nestettä)ja hanki käsikäyttöinen puutarharuisku johon voit itse pumpata painetta ja tarpeeksi pitkä letku. Esim.sellainen n.10 litran ruisku joita käytetään puskien tuholaistorjunnassa.Luulen että kunnollinen käsikäyttönen sumutinkin kelpaa tarkoitukseen,vaikka on luultavasti hidas. Anna laimennetun nesteen jäähtyä ja sumuta seinät, joista tapetti pitää irroittaa,pala kerrallaan ja odota ohjeen mukaan.Tapetti lähtee nyt helposti vetämällä seinästä,apuna voi käyttää ohutta teräslastaa, ja jos on hiukankin kiinni niin sumuta uudelleen, repimistä ei tarvitse tehdä.Anna kuivua n.vuorokausi ja maalaa halvimmalla pohjamaalilla, itse käytin valkoista maalia.Vedä maali kerrasta seinälle ja älä jää paikkailemaan jälkiä jos levyn pinnasta irtoaa hiukan paperia. Anna kuivua ja hio sitten hienolla hiekka paperilla tasaiseksi. Vinyylitapeteista pitää hioa pinta ensin rikki ja sitten sumutella. Työ neuvoo loput niksit tekijälleen ja voitte lopettaa puheet vaikeasta tapetin irroituksesta.

15

29510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjatta

      ..tehdään, mutta ongelmia tulee silloin jos tapetti on kunnolla alustassa kiinni. Silloin ei liotus auta, ja pitää kaapia tapettia jolloin rikkoontuu kipsilevyn pinta. Jos se on maalattu ennen tapetointia niin ongelmaa ei ole. Sinulla on ilmeisesti käynyt hyvä tuuri, ettei se tapetti ollut kovin kummoisesti liimattu alustaan.

      • Rempparemmi

        Alkuperäisen kirjoittajan ohje on tosiaan hyvä.
        Kuten kirjoittaja sanoi, työ neuvoo tekijäänsä työn edetessä.
        Tuo pohjamaalaus on aika hyvä kikka, oli tuuria tai ei. Maali irrottaa irrotettavissa olevat pohjapaperin palaset ja kovettaa jäljellä olevan paperin helposti hiottavaksi. Samalla kun pohjamaali tasoittaa pienimmät kolot, se auttaa näkemään paremmin, missä vielä tasoitettavaa on.
        Meillä oli neljässä erilaisessa seinäpinnassa kiinni tekstiilitapetti, joka oli liimattu kiinni. Kaikki kikat koetettiin, mutta juuri tämä puri - olipa seinäpinta mikä tahansa.


    • jazz

      Kyllä tapetit irtoavat erittäin helposti ilman erillistä lisäliuottimen hankintaakin...eli sillä samalla liisterillä millä uusi tapetti sitten kiinitetään.
      Tehdään hieman "sitkeämpää" liisteriä joka sivellään vanhan tapetin päälle ja annetaan kostuttaa läpi....sitten vain kostunut vuota irti nätisti, pakottaa ei pidä vaan antaa silloin kostua lisää, hyvin irtoavat.
      Tämä idea on vanha ja toimiva, ammattilaiset käyttävät tätä systeemiä, miksipä ei sitten amatööritkin voisi...sitkeämpi liisteri siksi, että se pysyy tapetin pinnassa valumatta ja näin kostuttaa tehokkaasti.

      • tapetit

        ei muuten kaikki tapetit irtoa.viimeisessä remppa kohteessa oli yksikerros tapetit.koitin hioa pinnan rikki ja liisteroidä,mutta huomosti irtos.yksi hyvä konsti tuli mieleen ja vuokrasin höyrykoneen.kylläpä rupes irtoamaan vaivatta.suosittelen höyryä.


      • Kaikkea kokeillut
        tapetit kirjoitti:

        ei muuten kaikki tapetit irtoa.viimeisessä remppa kohteessa oli yksikerros tapetit.koitin hioa pinnan rikki ja liisteroidä,mutta huomosti irtos.yksi hyvä konsti tuli mieleen ja vuokrasin höyrykoneen.kylläpä rupes irtoamaan vaivatta.suosittelen höyryä.

        Liimasin aikanaan tyttären huoneeseen muutoin maalatulle seinälle, sellaisen koiraboordin, kun tyttö oli vielä pieni. käytin erikoitapettiliisteriä johon lisäsin puolet erikeeperiä, että varmaan pysyisi. Nyt tuo boordi on kuulemma "yök"ja minun pitäisi se poistaa. olen repinyt sen käytännössä kaikki pois mutta alueelle jäi kellertävän läpikuultava lähes kontaktiliimamainen kerros,joka varmasti näkyy maalin alta. Olen yrittänyt irroittaa sitä liottamalla, mutta liima ei liukene millään, olen kokeillut kuumaa vettä,ohutta tapettiliisteriä, vettä erikeeperiä,tärpättiä, bensiiniä, asetonia, tenua,lamppuöljyä,kuumaa silitysrautaa talouspaperia, vettä konetiskiainetta,etikkaa,uunipuhdistusainetta,alkoholia,tolueenia,metanolia,ja Johnsson vahanpoistoainetta, mutta tuloksetta, mitä pitäisi tehdä?


      • Tarde
        Kaikkea kokeillut kirjoitti:

        Liimasin aikanaan tyttären huoneeseen muutoin maalatulle seinälle, sellaisen koiraboordin, kun tyttö oli vielä pieni. käytin erikoitapettiliisteriä johon lisäsin puolet erikeeperiä, että varmaan pysyisi. Nyt tuo boordi on kuulemma "yök"ja minun pitäisi se poistaa. olen repinyt sen käytännössä kaikki pois mutta alueelle jäi kellertävän läpikuultava lähes kontaktiliimamainen kerros,joka varmasti näkyy maalin alta. Olen yrittänyt irroittaa sitä liottamalla, mutta liima ei liukene millään, olen kokeillut kuumaa vettä,ohutta tapettiliisteriä, vettä erikeeperiä,tärpättiä, bensiiniä, asetonia, tenua,lamppuöljyä,kuumaa silitysrautaa talouspaperia, vettä konetiskiainetta,etikkaa,uunipuhdistusainetta,alkoholia,tolueenia,metanolia,ja Johnsson vahanpoistoainetta, mutta tuloksetta, mitä pitäisi tehdä?

        Tänään juuri taistelin saman ongelman kanssa. Paperiveitsen terä ja kostutettu rätti. Kyllä sillä terällä hangaten kaikki lähti, eikä näy maalin alta !!!


      • taamaa

        Meillä on nyt sellainen tilanne, että yhdeltä seinältä on tapetti poistettu ja sitä olikin siinä noin 7 kerrosta ja jossain välissä vielä jotain tasoitetta ja ehkä jotain pahviakin... kynnet on aika riekaleina ;( Pääasiassa sienellä kostuttamalla ollaan tapettia irroitettu ja aika pieninä paloina se on irronnut.Miten ihmeessä saan nuo loput kolme seinää puhtaaksi?? Seinät on betonia ja eka tapetti kerros on vedetty suoraan siihen.


      • rakentava arkkitehti
        Kaikkea kokeillut kirjoitti:

        Liimasin aikanaan tyttären huoneeseen muutoin maalatulle seinälle, sellaisen koiraboordin, kun tyttö oli vielä pieni. käytin erikoitapettiliisteriä johon lisäsin puolet erikeeperiä, että varmaan pysyisi. Nyt tuo boordi on kuulemma "yök"ja minun pitäisi se poistaa. olen repinyt sen käytännössä kaikki pois mutta alueelle jäi kellertävän läpikuultava lähes kontaktiliimamainen kerros,joka varmasti näkyy maalin alta. Olen yrittänyt irroittaa sitä liottamalla, mutta liima ei liukene millään, olen kokeillut kuumaa vettä,ohutta tapettiliisteriä, vettä erikeeperiä,tärpättiä, bensiiniä, asetonia, tenua,lamppuöljyä,kuumaa silitysrautaa talouspaperia, vettä konetiskiainetta,etikkaa,uunipuhdistusainetta,alkoholia,tolueenia,metanolia,ja Johnsson vahanpoistoainetta, mutta tuloksetta, mitä pitäisi tehdä?

        kokeile peittää jälki oksalakalla, olen sitä käyttänyt hyvällä menestyksellä. Lakan läpi ei tule oikein mikään, mustekynän, tussin ja pihkan jäljet jäävät piiloon. Päälle kun laittaa pohjamaalin niin siihen voi jo vaikka maalata mitä haluaa.


      • HÖYRYKONE?
        tapetit kirjoitti:

        ei muuten kaikki tapetit irtoa.viimeisessä remppa kohteessa oli yksikerros tapetit.koitin hioa pinnan rikki ja liisteroidä,mutta huomosti irtos.yksi hyvä konsti tuli mieleen ja vuokrasin höyrykoneen.kylläpä rupes irtoamaan vaivatta.suosittelen höyryä.

        MISTÄ NIITÄ HÖYRYKONEITA SAA VUOKRATA?


      • kari789
        HÖYRYKONE? kirjoitti:

        MISTÄ NIITÄ HÖYRYKONEITA SAA VUOKRATA?

        Ei sellaista kannata vuokrata. Ostaa oman Honkkarista, maksaa pari-kolmekymppiä.


    • hydfjhydgjiyvxdyhgcf

      Kiitos hyvistä neuvoista; näillä tapetti lähtee vex 0.0

    • amatimies

      Unohtakaa koko tapetinpoisto!
      Asentakaa päälle saneerauskipsilevy, jonka vahvuus on 6 mm. Liimaa tai saneeauslaastia alle, tarvittaessa muutamalla propulla kiinni. Saumaus ja katso ihmettä; siinä on puhdas seinä jatkotoimille. Ei maksa paljon eikä mene hermot.

      Tämä kultainen neuvo on täysin ilmainen!

      • paska,

        neuvo, ääliöltä.


    • Entisöinti

      Mikä menetelmä sopisi parhaiten jos alla on hirsiseinä jonka haluaa jääväksi näkyviin. Elikä tapetinpoistoaineet: jääkö niistä jotain väri tai jotain muita jäämiä jotka näkyvät hirren pinnalla. Kyseessä on vanhan sanomalehden poisto hirsiseinän päältä.

      • seikku-

        Höyry.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9669
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      399
      4148
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      88
      2872
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2604
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      197
      2587
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe