I20 1,1crdi, paljonko EGR ja DPF LISÄÄ KULUTUSTA?

Hyvämoottori

Ajon tyyppi tietysti vaikuttaa . Tuo turhake dpf lisää varmaankin useita dl/100km. Jo estä,ällä virtausta.Tuo 1,1 kone on hyvä pakkaus, pontevaa vääntöä.

14

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SelasinArkistoa

      Selasin TM:n digitaalista lehtiarkostoa. Eipä löytynyt tuosta moottorista muuta kuin lyhyt i20:n testiajo vuodelta 2013. Siinäkin kerrottiin vain ilmoitetut kulutukset (kaup./maantie/yhd.) 4,6/3,4/3,8 l/100 km. Hyundain tuntien varmasti reippaasti alakanttiin ilmoitetut arvot ;-)
      Tuskinpa mistään löytyy mitattua tietoa pelkästään EGR:n ja hiukkassuotimen vaikutuksesta löpön kulutukseen. Ovat pakollisia varusteita kaikissa dieseleissä päästölimiittien saavuttamiseksi eikä nitä noin vain kytketä pois nappia painamalla ...

      • Jaakko_M

        Useita Hyundain malleja ajaneena ja omistaneena voin vakuuttaa, että tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat ovat varsin realistisia. Onhan niitä joku jopa moittinutkin, että kun ovat niin korkeita. No, käytännön ajossa, normaaleja ajonopeuksia noudattaen ei ole mikään erikoisuus, että noilla luvuilla mennään - ja jos oikein yrittää, niin jopa hieman allekin. Siis Suomessa, ajovalot päällä!


    • revi_pois

      menet jollekin viripajalle, laitatat tehosoftan, revitytät dpf:n pois samoin egr mäkeen. Ei nokeennu ja vetää eri tavalla. Huollossa eivät huomaa pois ottoa.

    • Pilkunviilaaja

      Kyllähän tehtaan ilmoittamat lukemat ovat realistisia kun vertaa auton omaan keskikulutusnäyttöön.
      Kun sitten pitää tarkkaa kirjaa tankkauksista, toteaa että ajotietokone näyttää esim. 1.1 l/100km liian alhaista keskikulutuslukemaa. Tällä hetkellä esim. mulla lukema 5.4, todellinen 6.5 l/100km. (Nopeus- ja matkamittarihan ovat varsin tarkkoja).
      Myyjä väitti aikoinaan, että kulutuslukemat kyllä tasaantuu 10 tkm matkalla. Ei pidä paikkaansa vaan tuo virhe on ollut alusta lähtien ja sama, nyt mittarissa 20tkm. Ei auta vaikka tankkauksessa näytön nollaa kuljetun matkan osalta. Sinällään tuo ei haittaa, koska heitto pysyy vakiona. Kesällä todellinen mitattu kulutus jää kyllä sitten alle kuuden aika helpostikin. Ja alle viiden kulutusnäytön mukaan ...
      Tämä toissavuoden mallisella i20:llä, 1.25cc bensakoneella.
      Päästöarvot on sidottu polttoaineenkulutukseen ja valitettavasti testien perusteella juuri Hyundai kaunistelee CO2-arvoja kovin alakanttiin.

      • Vipunen_

        Kun noin tarkasti perillä olet kulutuksen mittaamisesta, niin ymmärrät varmaan myös sen, että ne tehdaslukemat mitataan tietyn testisyklin mukaisesti, ei jokaisen auton ostaneen asiakkaan käyttötarkoitukseen erikseen. Sinulla auto on kulutuksesta päätellen lähes pelkästään kaupunkiajossa pääkaupunkiseudulla tai sitten paahdat jatkuvasti työmatkaa moottoritiellä 20 ylinopeudella. Muuten 1,2 moottorinen i20 ei tuollaisiin hirmukulutuksiin yllä.

        Itselläni samainen moottori 2012 mallisessa autossa vie 5,4 todellista. Mitään tietokonetta ei tässä edes ole, vaan joka tankkaus ja kilometrit on kirjattu ylös. Auto on ollut minulla viimeisten 52 tuhannen kilometrin ajan, ja tankkaukset on taulukoitu ja kulutus laskettu koko matkalta. Ajo on toki melko maantiepainotteista. Kaupungin osuus ehkä 10%, enimmäkseen ruuhkattomassa Lahdessa, mitä nyt joskus poikkeilen myös Helsingissä ja Tampereella. Yli 6:tta litraa tätä ei saa kuluttamaan tässä käytössä millään, ei sitten todellakaan, vaatisi täysin reikä päässä huudattamista.


      • Pilkunviilaaja
        Vipunen_ kirjoitti:

        Kun noin tarkasti perillä olet kulutuksen mittaamisesta, niin ymmärrät varmaan myös sen, että ne tehdaslukemat mitataan tietyn testisyklin mukaisesti, ei jokaisen auton ostaneen asiakkaan käyttötarkoitukseen erikseen. Sinulla auto on kulutuksesta päätellen lähes pelkästään kaupunkiajossa pääkaupunkiseudulla tai sitten paahdat jatkuvasti työmatkaa moottoritiellä 20 ylinopeudella. Muuten 1,2 moottorinen i20 ei tuollaisiin hirmukulutuksiin yllä.

        Itselläni samainen moottori 2012 mallisessa autossa vie 5,4 todellista. Mitään tietokonetta ei tässä edes ole, vaan joka tankkaus ja kilometrit on kirjattu ylös. Auto on ollut minulla viimeisten 52 tuhannen kilometrin ajan, ja tankkaukset on taulukoitu ja kulutus laskettu koko matkalta. Ajo on toki melko maantiepainotteista. Kaupungin osuus ehkä 10%, enimmäkseen ruuhkattomassa Lahdessa, mitä nyt joskus poikkeilen myös Helsingissä ja Tampereella. Yli 6:tta litraa tätä ei saa kuluttamaan tässä käytössä millään, ei sitten todellakaan, vaatisi täysin reikä päässä huudattamista.

        Seuraavasta linkistä voit katsoa kyseisellä bensakoneella oikeat mitatut keskikulutukset. Keskiarvo 6.4 l/100km (110 käyttäjää) on varsin lähellä mun talviajan kulutusta 6.5 l/100km. Kesällä mittaamani kulutus on noin 5.7...6.0 l/100km. Yläräajalla ollaan pitkillä, nopeilla satojen kilsojen reissuilla.
        http://www.spritmonitor.de/en/overview/19-Hyundai/1128-i20.html?power_s=80&power_e=85&gearing=1&powerunit=2
        Hyundain ja Kian alakanttiin ilmoitetut kulutuslukemat (eli CO2-arvot) on kyllä noteerattu niin Euroopassa kuin Amerikassakin:
        http://time.com/3555696/hyundai-kia-fined-carbon-emissions/


      • Pilkunviilaaja

        Sen verran vielä jatkan, että talviajan korkeampi kulutus todella johtuu lyhyistä, n. 10 km työmatkoista taajamassa. Jos ajaisin pitkää matkaa talvella ilman kylmäkäynnistyksiä, kulutuslukemat luultavasti olisivat siinä 5.7 tienoilla kuten kesälläkin. En valita kulutusta, tankillisellahan uskaltaa ajaa yli 700 km. "Ajotietokoneen" lähes -20% virhenäyttämä keskikulutukselle on kohtuuttoman suuri kun useimmat omistajat vieläpä luottavat sen näyttämään.


      • Vipunen_

        Minulle on sitten varmaan sattunut poikkeuksellisen hyvä yksilö, kun ei tuollaisia lukuja saa aikaiseksi edes poikkeustapauksissa, tammikuun kovilla pakkasillakaan ei 6 litraa ylittynyt. Tammikuun tankkausten lukemat: 5,24; 5,86; 5,54 ja 5,47. Viime kesän pitkällä pohjoisen reissulla tuli peräkkäisilläkin tankillisilla vitosen alituksia. Muutama 6 litran ylittävä lukemakin taulukosta löytyy. Kaikkia edeltää poikkeuksellisen pieni luku, johtuvat siis edellisen tankkauksen jäämisestä vajaaksi.

        Mutta eipä tässä mitään uutta. Vuosia sitten, kun tankkaus.com vielä oli käyttökelpoinen, minulla oli siellä vähiten kuluttava Getz. Sitä ennen vähiten kuluttava pösö 206. Varsinkin jälkimmäisellä olin yleensä aivan kärkipäässä kaikkiaankin vähiten kuluttavien listalla, Priusten ja Microjen välissä.


    • Juoppokuski

      http://www.spritmonitor.de/en/overview/19-Hyundai/1128-i20.html?powerunit=2 Eipä ole 4 l alituksia. Ei edes provona. Itse auto on hyvä mutta närästää kun ei mene alle 4 ikinä eikä missään olosuhteissa joita arkipäiväiseksi voi kuvitella edes. Siksi tekisi mieli muunnella autoa sen verta että joskus pääsisiselkeästi alle 4 . No oikeasti tuota 4,4 joka tulee usein ladkennallisesti tankki kilometrit ei voi pitää paljona mutta kun luvataan... Meneehän ne vwtkin ja todistetusti oikeasti. Päästö ketkuilu ei haittaa minua tippaakaan kyllä litrat ratkaisee. Tuo 1,1 crdi on vaan juoppo. Hyvä mutta juoppo.

    • Petettyhynisti
      • Jaakko_M

        Ja sitten kun ynnäät mukaan polttoainetoimisen sisätilan lämmittimen kulutuksen, niin enemmänhän se vie. Eikä se nyt paljoa painavampi ole, jos sisällä on sama määrä ihmisiä.


    • ei-paljon

      EGR ei lisää kulutusta. EGR nopeuttaa hieman moottorin lämpenemistä, ja lämmin moottori vie vähemmän polttoainetta, ja vähentää sähköisten ja polttoainekäyttöisten lisälämmittimien tarvetta. Eli EGR vähentää polttoaineen kulutusta.

      Mutta EGR voi myös tukkia imukanavia pahastikkin, jolloin kulutus rupeaa kasvamaan.

      DPF lisää kulutusta aina erittäin pienen (ei mitattavissa) määrän, sillä se rajoittaa pakokaasun kulkua, lisäksi polton aikana kulutus kasvaa merkittävästi, mutta onneksi tätä tapahtuu harvoin ja sekin (yleensä) esim. moottoritiellä, jolloin vaikutus on pienempi.

      Mutta jos poltto tapahtuu kaupunkiajossa (jos autolla ei ole ajettu matkaa moottoritiellä vähään aikaan), tai jos poltto epäonnistuu (auto esim. sammutetaan kesken polton), lisääntyy polttoaineen kulutus merkittävästi. Jos poltto epäonnistuu useasti, voi suodatin mennä pahasti tukkoon, ja kulutus moninkertaistuakkin, tai mottori lakata jopa kokonaan käymästä.

      • Dpfpoistettavajaegr

        Tuohon dpf polttoon pitäidi olla näkyvä ilmoitus mittaristossa. Tietäisi antaa polton jatkua loppuun asti. Turhempaakin ilmoituksia on autot täynnä.


    • Kiitosjalisää

      Uskomatonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      141
      1765
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1668
    3. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1420
    4. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      210
      1167
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      279
      1113
    7. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1093
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      968
    9. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      898
    Aihe