I20 1,1crdi, paljonko EGR ja DPF LISÄÄ KULUTUSTA?

Hyvämoottori

Ajon tyyppi tietysti vaikuttaa . Tuo turhake dpf lisää varmaankin useita dl/100km. Jo estä,ällä virtausta.Tuo 1,1 kone on hyvä pakkaus, pontevaa vääntöä.

14

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SelasinArkistoa

      Selasin TM:n digitaalista lehtiarkostoa. Eipä löytynyt tuosta moottorista muuta kuin lyhyt i20:n testiajo vuodelta 2013. Siinäkin kerrottiin vain ilmoitetut kulutukset (kaup./maantie/yhd.) 4,6/3,4/3,8 l/100 km. Hyundain tuntien varmasti reippaasti alakanttiin ilmoitetut arvot ;-)
      Tuskinpa mistään löytyy mitattua tietoa pelkästään EGR:n ja hiukkassuotimen vaikutuksesta löpön kulutukseen. Ovat pakollisia varusteita kaikissa dieseleissä päästölimiittien saavuttamiseksi eikä nitä noin vain kytketä pois nappia painamalla ...

      • Jaakko_M

        Useita Hyundain malleja ajaneena ja omistaneena voin vakuuttaa, että tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat ovat varsin realistisia. Onhan niitä joku jopa moittinutkin, että kun ovat niin korkeita. No, käytännön ajossa, normaaleja ajonopeuksia noudattaen ei ole mikään erikoisuus, että noilla luvuilla mennään - ja jos oikein yrittää, niin jopa hieman allekin. Siis Suomessa, ajovalot päällä!


    • revi_pois

      menet jollekin viripajalle, laitatat tehosoftan, revitytät dpf:n pois samoin egr mäkeen. Ei nokeennu ja vetää eri tavalla. Huollossa eivät huomaa pois ottoa.

    • Pilkunviilaaja

      Kyllähän tehtaan ilmoittamat lukemat ovat realistisia kun vertaa auton omaan keskikulutusnäyttöön.
      Kun sitten pitää tarkkaa kirjaa tankkauksista, toteaa että ajotietokone näyttää esim. 1.1 l/100km liian alhaista keskikulutuslukemaa. Tällä hetkellä esim. mulla lukema 5.4, todellinen 6.5 l/100km. (Nopeus- ja matkamittarihan ovat varsin tarkkoja).
      Myyjä väitti aikoinaan, että kulutuslukemat kyllä tasaantuu 10 tkm matkalla. Ei pidä paikkaansa vaan tuo virhe on ollut alusta lähtien ja sama, nyt mittarissa 20tkm. Ei auta vaikka tankkauksessa näytön nollaa kuljetun matkan osalta. Sinällään tuo ei haittaa, koska heitto pysyy vakiona. Kesällä todellinen mitattu kulutus jää kyllä sitten alle kuuden aika helpostikin. Ja alle viiden kulutusnäytön mukaan ...
      Tämä toissavuoden mallisella i20:llä, 1.25cc bensakoneella.
      Päästöarvot on sidottu polttoaineenkulutukseen ja valitettavasti testien perusteella juuri Hyundai kaunistelee CO2-arvoja kovin alakanttiin.

      • Vipunen_

        Kun noin tarkasti perillä olet kulutuksen mittaamisesta, niin ymmärrät varmaan myös sen, että ne tehdaslukemat mitataan tietyn testisyklin mukaisesti, ei jokaisen auton ostaneen asiakkaan käyttötarkoitukseen erikseen. Sinulla auto on kulutuksesta päätellen lähes pelkästään kaupunkiajossa pääkaupunkiseudulla tai sitten paahdat jatkuvasti työmatkaa moottoritiellä 20 ylinopeudella. Muuten 1,2 moottorinen i20 ei tuollaisiin hirmukulutuksiin yllä.

        Itselläni samainen moottori 2012 mallisessa autossa vie 5,4 todellista. Mitään tietokonetta ei tässä edes ole, vaan joka tankkaus ja kilometrit on kirjattu ylös. Auto on ollut minulla viimeisten 52 tuhannen kilometrin ajan, ja tankkaukset on taulukoitu ja kulutus laskettu koko matkalta. Ajo on toki melko maantiepainotteista. Kaupungin osuus ehkä 10%, enimmäkseen ruuhkattomassa Lahdessa, mitä nyt joskus poikkeilen myös Helsingissä ja Tampereella. Yli 6:tta litraa tätä ei saa kuluttamaan tässä käytössä millään, ei sitten todellakaan, vaatisi täysin reikä päässä huudattamista.


      • Pilkunviilaaja
        Vipunen_ kirjoitti:

        Kun noin tarkasti perillä olet kulutuksen mittaamisesta, niin ymmärrät varmaan myös sen, että ne tehdaslukemat mitataan tietyn testisyklin mukaisesti, ei jokaisen auton ostaneen asiakkaan käyttötarkoitukseen erikseen. Sinulla auto on kulutuksesta päätellen lähes pelkästään kaupunkiajossa pääkaupunkiseudulla tai sitten paahdat jatkuvasti työmatkaa moottoritiellä 20 ylinopeudella. Muuten 1,2 moottorinen i20 ei tuollaisiin hirmukulutuksiin yllä.

        Itselläni samainen moottori 2012 mallisessa autossa vie 5,4 todellista. Mitään tietokonetta ei tässä edes ole, vaan joka tankkaus ja kilometrit on kirjattu ylös. Auto on ollut minulla viimeisten 52 tuhannen kilometrin ajan, ja tankkaukset on taulukoitu ja kulutus laskettu koko matkalta. Ajo on toki melko maantiepainotteista. Kaupungin osuus ehkä 10%, enimmäkseen ruuhkattomassa Lahdessa, mitä nyt joskus poikkeilen myös Helsingissä ja Tampereella. Yli 6:tta litraa tätä ei saa kuluttamaan tässä käytössä millään, ei sitten todellakaan, vaatisi täysin reikä päässä huudattamista.

        Seuraavasta linkistä voit katsoa kyseisellä bensakoneella oikeat mitatut keskikulutukset. Keskiarvo 6.4 l/100km (110 käyttäjää) on varsin lähellä mun talviajan kulutusta 6.5 l/100km. Kesällä mittaamani kulutus on noin 5.7...6.0 l/100km. Yläräajalla ollaan pitkillä, nopeilla satojen kilsojen reissuilla.
        http://www.spritmonitor.de/en/overview/19-Hyundai/1128-i20.html?power_s=80&power_e=85&gearing=1&powerunit=2
        Hyundain ja Kian alakanttiin ilmoitetut kulutuslukemat (eli CO2-arvot) on kyllä noteerattu niin Euroopassa kuin Amerikassakin:
        http://time.com/3555696/hyundai-kia-fined-carbon-emissions/


      • Pilkunviilaaja

        Sen verran vielä jatkan, että talviajan korkeampi kulutus todella johtuu lyhyistä, n. 10 km työmatkoista taajamassa. Jos ajaisin pitkää matkaa talvella ilman kylmäkäynnistyksiä, kulutuslukemat luultavasti olisivat siinä 5.7 tienoilla kuten kesälläkin. En valita kulutusta, tankillisellahan uskaltaa ajaa yli 700 km. "Ajotietokoneen" lähes -20% virhenäyttämä keskikulutukselle on kohtuuttoman suuri kun useimmat omistajat vieläpä luottavat sen näyttämään.


      • Vipunen_

        Minulle on sitten varmaan sattunut poikkeuksellisen hyvä yksilö, kun ei tuollaisia lukuja saa aikaiseksi edes poikkeustapauksissa, tammikuun kovilla pakkasillakaan ei 6 litraa ylittynyt. Tammikuun tankkausten lukemat: 5,24; 5,86; 5,54 ja 5,47. Viime kesän pitkällä pohjoisen reissulla tuli peräkkäisilläkin tankillisilla vitosen alituksia. Muutama 6 litran ylittävä lukemakin taulukosta löytyy. Kaikkia edeltää poikkeuksellisen pieni luku, johtuvat siis edellisen tankkauksen jäämisestä vajaaksi.

        Mutta eipä tässä mitään uutta. Vuosia sitten, kun tankkaus.com vielä oli käyttökelpoinen, minulla oli siellä vähiten kuluttava Getz. Sitä ennen vähiten kuluttava pösö 206. Varsinkin jälkimmäisellä olin yleensä aivan kärkipäässä kaikkiaankin vähiten kuluttavien listalla, Priusten ja Microjen välissä.


    • Juoppokuski

      http://www.spritmonitor.de/en/overview/19-Hyundai/1128-i20.html?powerunit=2 Eipä ole 4 l alituksia. Ei edes provona. Itse auto on hyvä mutta närästää kun ei mene alle 4 ikinä eikä missään olosuhteissa joita arkipäiväiseksi voi kuvitella edes. Siksi tekisi mieli muunnella autoa sen verta että joskus pääsisiselkeästi alle 4 . No oikeasti tuota 4,4 joka tulee usein ladkennallisesti tankki kilometrit ei voi pitää paljona mutta kun luvataan... Meneehän ne vwtkin ja todistetusti oikeasti. Päästö ketkuilu ei haittaa minua tippaakaan kyllä litrat ratkaisee. Tuo 1,1 crdi on vaan juoppo. Hyvä mutta juoppo.

    • Petettyhynisti
      • Jaakko_M

        Ja sitten kun ynnäät mukaan polttoainetoimisen sisätilan lämmittimen kulutuksen, niin enemmänhän se vie. Eikä se nyt paljoa painavampi ole, jos sisällä on sama määrä ihmisiä.


    • ei-paljon

      EGR ei lisää kulutusta. EGR nopeuttaa hieman moottorin lämpenemistä, ja lämmin moottori vie vähemmän polttoainetta, ja vähentää sähköisten ja polttoainekäyttöisten lisälämmittimien tarvetta. Eli EGR vähentää polttoaineen kulutusta.

      Mutta EGR voi myös tukkia imukanavia pahastikkin, jolloin kulutus rupeaa kasvamaan.

      DPF lisää kulutusta aina erittäin pienen (ei mitattavissa) määrän, sillä se rajoittaa pakokaasun kulkua, lisäksi polton aikana kulutus kasvaa merkittävästi, mutta onneksi tätä tapahtuu harvoin ja sekin (yleensä) esim. moottoritiellä, jolloin vaikutus on pienempi.

      Mutta jos poltto tapahtuu kaupunkiajossa (jos autolla ei ole ajettu matkaa moottoritiellä vähään aikaan), tai jos poltto epäonnistuu (auto esim. sammutetaan kesken polton), lisääntyy polttoaineen kulutus merkittävästi. Jos poltto epäonnistuu useasti, voi suodatin mennä pahasti tukkoon, ja kulutus moninkertaistuakkin, tai mottori lakata jopa kokonaan käymästä.

      • Dpfpoistettavajaegr

        Tuohon dpf polttoon pitäidi olla näkyvä ilmoitus mittaristossa. Tietäisi antaa polton jatkua loppuun asti. Turhempaakin ilmoituksia on autot täynnä.


    • Kiitosjalisää

      Uskomatonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      191
      12682
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      51
      6646
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      146
      5554
    4. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      85
      4644
    5. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      67
      4592
    6. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      61
      4141
    7. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      75
      4092
    8. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      21
      3861
    9. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      98
      3852
    10. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      90
      3595
    Aihe