I20 1,1crdi, paljonko EGR ja DPF LISÄÄ KULUTUSTA?

Hyvämoottori

Ajon tyyppi tietysti vaikuttaa . Tuo turhake dpf lisää varmaankin useita dl/100km. Jo estä,ällä virtausta.Tuo 1,1 kone on hyvä pakkaus, pontevaa vääntöä.

14

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SelasinArkistoa

      Selasin TM:n digitaalista lehtiarkostoa. Eipä löytynyt tuosta moottorista muuta kuin lyhyt i20:n testiajo vuodelta 2013. Siinäkin kerrottiin vain ilmoitetut kulutukset (kaup./maantie/yhd.) 4,6/3,4/3,8 l/100 km. Hyundain tuntien varmasti reippaasti alakanttiin ilmoitetut arvot ;-)
      Tuskinpa mistään löytyy mitattua tietoa pelkästään EGR:n ja hiukkassuotimen vaikutuksesta löpön kulutukseen. Ovat pakollisia varusteita kaikissa dieseleissä päästölimiittien saavuttamiseksi eikä nitä noin vain kytketä pois nappia painamalla ...

      • Jaakko_M

        Useita Hyundain malleja ajaneena ja omistaneena voin vakuuttaa, että tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat ovat varsin realistisia. Onhan niitä joku jopa moittinutkin, että kun ovat niin korkeita. No, käytännön ajossa, normaaleja ajonopeuksia noudattaen ei ole mikään erikoisuus, että noilla luvuilla mennään - ja jos oikein yrittää, niin jopa hieman allekin. Siis Suomessa, ajovalot päällä!


    • revi_pois

      menet jollekin viripajalle, laitatat tehosoftan, revitytät dpf:n pois samoin egr mäkeen. Ei nokeennu ja vetää eri tavalla. Huollossa eivät huomaa pois ottoa.

    • Pilkunviilaaja

      Kyllähän tehtaan ilmoittamat lukemat ovat realistisia kun vertaa auton omaan keskikulutusnäyttöön.
      Kun sitten pitää tarkkaa kirjaa tankkauksista, toteaa että ajotietokone näyttää esim. 1.1 l/100km liian alhaista keskikulutuslukemaa. Tällä hetkellä esim. mulla lukema 5.4, todellinen 6.5 l/100km. (Nopeus- ja matkamittarihan ovat varsin tarkkoja).
      Myyjä väitti aikoinaan, että kulutuslukemat kyllä tasaantuu 10 tkm matkalla. Ei pidä paikkaansa vaan tuo virhe on ollut alusta lähtien ja sama, nyt mittarissa 20tkm. Ei auta vaikka tankkauksessa näytön nollaa kuljetun matkan osalta. Sinällään tuo ei haittaa, koska heitto pysyy vakiona. Kesällä todellinen mitattu kulutus jää kyllä sitten alle kuuden aika helpostikin. Ja alle viiden kulutusnäytön mukaan ...
      Tämä toissavuoden mallisella i20:llä, 1.25cc bensakoneella.
      Päästöarvot on sidottu polttoaineenkulutukseen ja valitettavasti testien perusteella juuri Hyundai kaunistelee CO2-arvoja kovin alakanttiin.

      • Vipunen_

        Kun noin tarkasti perillä olet kulutuksen mittaamisesta, niin ymmärrät varmaan myös sen, että ne tehdaslukemat mitataan tietyn testisyklin mukaisesti, ei jokaisen auton ostaneen asiakkaan käyttötarkoitukseen erikseen. Sinulla auto on kulutuksesta päätellen lähes pelkästään kaupunkiajossa pääkaupunkiseudulla tai sitten paahdat jatkuvasti työmatkaa moottoritiellä 20 ylinopeudella. Muuten 1,2 moottorinen i20 ei tuollaisiin hirmukulutuksiin yllä.

        Itselläni samainen moottori 2012 mallisessa autossa vie 5,4 todellista. Mitään tietokonetta ei tässä edes ole, vaan joka tankkaus ja kilometrit on kirjattu ylös. Auto on ollut minulla viimeisten 52 tuhannen kilometrin ajan, ja tankkaukset on taulukoitu ja kulutus laskettu koko matkalta. Ajo on toki melko maantiepainotteista. Kaupungin osuus ehkä 10%, enimmäkseen ruuhkattomassa Lahdessa, mitä nyt joskus poikkeilen myös Helsingissä ja Tampereella. Yli 6:tta litraa tätä ei saa kuluttamaan tässä käytössä millään, ei sitten todellakaan, vaatisi täysin reikä päässä huudattamista.


      • Pilkunviilaaja
        Vipunen_ kirjoitti:

        Kun noin tarkasti perillä olet kulutuksen mittaamisesta, niin ymmärrät varmaan myös sen, että ne tehdaslukemat mitataan tietyn testisyklin mukaisesti, ei jokaisen auton ostaneen asiakkaan käyttötarkoitukseen erikseen. Sinulla auto on kulutuksesta päätellen lähes pelkästään kaupunkiajossa pääkaupunkiseudulla tai sitten paahdat jatkuvasti työmatkaa moottoritiellä 20 ylinopeudella. Muuten 1,2 moottorinen i20 ei tuollaisiin hirmukulutuksiin yllä.

        Itselläni samainen moottori 2012 mallisessa autossa vie 5,4 todellista. Mitään tietokonetta ei tässä edes ole, vaan joka tankkaus ja kilometrit on kirjattu ylös. Auto on ollut minulla viimeisten 52 tuhannen kilometrin ajan, ja tankkaukset on taulukoitu ja kulutus laskettu koko matkalta. Ajo on toki melko maantiepainotteista. Kaupungin osuus ehkä 10%, enimmäkseen ruuhkattomassa Lahdessa, mitä nyt joskus poikkeilen myös Helsingissä ja Tampereella. Yli 6:tta litraa tätä ei saa kuluttamaan tässä käytössä millään, ei sitten todellakaan, vaatisi täysin reikä päässä huudattamista.

        Seuraavasta linkistä voit katsoa kyseisellä bensakoneella oikeat mitatut keskikulutukset. Keskiarvo 6.4 l/100km (110 käyttäjää) on varsin lähellä mun talviajan kulutusta 6.5 l/100km. Kesällä mittaamani kulutus on noin 5.7...6.0 l/100km. Yläräajalla ollaan pitkillä, nopeilla satojen kilsojen reissuilla.
        http://www.spritmonitor.de/en/overview/19-Hyundai/1128-i20.html?power_s=80&power_e=85&gearing=1&powerunit=2
        Hyundain ja Kian alakanttiin ilmoitetut kulutuslukemat (eli CO2-arvot) on kyllä noteerattu niin Euroopassa kuin Amerikassakin:
        http://time.com/3555696/hyundai-kia-fined-carbon-emissions/


      • Pilkunviilaaja

        Sen verran vielä jatkan, että talviajan korkeampi kulutus todella johtuu lyhyistä, n. 10 km työmatkoista taajamassa. Jos ajaisin pitkää matkaa talvella ilman kylmäkäynnistyksiä, kulutuslukemat luultavasti olisivat siinä 5.7 tienoilla kuten kesälläkin. En valita kulutusta, tankillisellahan uskaltaa ajaa yli 700 km. "Ajotietokoneen" lähes -20% virhenäyttämä keskikulutukselle on kohtuuttoman suuri kun useimmat omistajat vieläpä luottavat sen näyttämään.


      • Vipunen_

        Minulle on sitten varmaan sattunut poikkeuksellisen hyvä yksilö, kun ei tuollaisia lukuja saa aikaiseksi edes poikkeustapauksissa, tammikuun kovilla pakkasillakaan ei 6 litraa ylittynyt. Tammikuun tankkausten lukemat: 5,24; 5,86; 5,54 ja 5,47. Viime kesän pitkällä pohjoisen reissulla tuli peräkkäisilläkin tankillisilla vitosen alituksia. Muutama 6 litran ylittävä lukemakin taulukosta löytyy. Kaikkia edeltää poikkeuksellisen pieni luku, johtuvat siis edellisen tankkauksen jäämisestä vajaaksi.

        Mutta eipä tässä mitään uutta. Vuosia sitten, kun tankkaus.com vielä oli käyttökelpoinen, minulla oli siellä vähiten kuluttava Getz. Sitä ennen vähiten kuluttava pösö 206. Varsinkin jälkimmäisellä olin yleensä aivan kärkipäässä kaikkiaankin vähiten kuluttavien listalla, Priusten ja Microjen välissä.


    • Juoppokuski

      http://www.spritmonitor.de/en/overview/19-Hyundai/1128-i20.html?powerunit=2 Eipä ole 4 l alituksia. Ei edes provona. Itse auto on hyvä mutta närästää kun ei mene alle 4 ikinä eikä missään olosuhteissa joita arkipäiväiseksi voi kuvitella edes. Siksi tekisi mieli muunnella autoa sen verta että joskus pääsisiselkeästi alle 4 . No oikeasti tuota 4,4 joka tulee usein ladkennallisesti tankki kilometrit ei voi pitää paljona mutta kun luvataan... Meneehän ne vwtkin ja todistetusti oikeasti. Päästö ketkuilu ei haittaa minua tippaakaan kyllä litrat ratkaisee. Tuo 1,1 crdi on vaan juoppo. Hyvä mutta juoppo.

    • Petettyhynisti
      • Jaakko_M

        Ja sitten kun ynnäät mukaan polttoainetoimisen sisätilan lämmittimen kulutuksen, niin enemmänhän se vie. Eikä se nyt paljoa painavampi ole, jos sisällä on sama määrä ihmisiä.


    • ei-paljon

      EGR ei lisää kulutusta. EGR nopeuttaa hieman moottorin lämpenemistä, ja lämmin moottori vie vähemmän polttoainetta, ja vähentää sähköisten ja polttoainekäyttöisten lisälämmittimien tarvetta. Eli EGR vähentää polttoaineen kulutusta.

      Mutta EGR voi myös tukkia imukanavia pahastikkin, jolloin kulutus rupeaa kasvamaan.

      DPF lisää kulutusta aina erittäin pienen (ei mitattavissa) määrän, sillä se rajoittaa pakokaasun kulkua, lisäksi polton aikana kulutus kasvaa merkittävästi, mutta onneksi tätä tapahtuu harvoin ja sekin (yleensä) esim. moottoritiellä, jolloin vaikutus on pienempi.

      Mutta jos poltto tapahtuu kaupunkiajossa (jos autolla ei ole ajettu matkaa moottoritiellä vähään aikaan), tai jos poltto epäonnistuu (auto esim. sammutetaan kesken polton), lisääntyy polttoaineen kulutus merkittävästi. Jos poltto epäonnistuu useasti, voi suodatin mennä pahasti tukkoon, ja kulutus moninkertaistuakkin, tai mottori lakata jopa kokonaan käymästä.

      • Dpfpoistettavajaegr

        Tuohon dpf polttoon pitäidi olla näkyvä ilmoitus mittaristossa. Tietäisi antaa polton jatkua loppuun asti. Turhempaakin ilmoituksia on autot täynnä.


    • Kiitosjalisää

      Uskomatonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2556
    2. 148
      2234
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2202
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1603
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1536
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      286
      1432
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe