Dissosiaatio ja äänet päässä

rikkinäinen-

Hei, löytyisikö palstalta muita, joille dissosiaatio aiheuttaa äänien kuulemista? Tai vain ylipäänsä vaikka ihmisiä, joilla on aistiharhoja. Miten usein teillä ilmenee tällaista ja miten selviätte niiden kanssa?

Mun omani on taas alkanu enemmän pitämään meteliä itsestään ja tuntuu, ettei niille voi tehdä mitään. Ne myös pelottaa tietyllä tapaa, jos oon vaikkapa yksin kotona ja kuulen askelia tai puhetta. Huomaan, että noi äänet myös lisää mulla jo valmiiksi hyvin voimakkaita itsetuhoisia ajatuksia, koska en vaan jaksa niitä kaiken muun kauhean ohella. Juuri nyt masennustakin on taas hyvin paljon. Tuntuu, että minkäänlaista ymmärrystä muilta on lähes mahdoton löytää, kun ei kukaan läheinenkään sentään oo "näin sekaisin". Toisaalta pelkään, että sairastun vielä psykoosiin, että nää olis kuitenkin jokin psykoosin esioire ja sellasta elämää en halua.

Muutenkin olo on epätodellisen kaoottinen hyvin usein. Haluaisin vaan jo pois tästä maanpäällisestä elämästä, mutta en toisaalta koskaan oo uskaltanut viedä itsemurhasuunnitelmiani päätökseen.

Jos joku osaa sanoa jotain tukea antavaa, lohduttavaa tai ihan mitä vaan, niin arvostan sitä.

15

1747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikki1111

Syy ääniin voi olla ahdistuksessa. Tai siis äänten ja dissosiaation pohja voi olla ahdistuksessa. Onko sinulla bentsoja ja auttaako ne? Rivatrill voisi olla tuohon käyvä bentso..

Voisitko kertoa vähän tuosta dissosiaatiosta eli miten koet sen ja mistä luulet sen johtuvan?

• vdvdvdvd

Äänien kuuleminenhan on psykiatrisen dogman mukaan psykoosia. Eli onneksi olkoon, olet jo täydessä psykoosissa.

• Iinkknnl

Ei ole äänten kuuleminen psykoosia. Katsokaapa vaikka Moniääniset Ry:n sivuilta mitä sanotaan. Myös wikipedia sekä moni muu lähde sanoo että kaikki ihmiset kokevat joskus hallusinaatioita. Yleensä tämä liittyy väsymykseen, lääkitykseen tai ahdistukseen.

• kfeogoak
        Iinkknnl kirjoitti:

Ei ole äänten kuuleminen psykoosia. Katsokaapa vaikka Moniääniset Ry:n sivuilta mitä sanotaan. Myös wikipedia sekä moni muu lähde sanoo että kaikki ihmiset kokevat joskus hallusinaatioita. Yleensä tämä liittyy väsymykseen, lääkitykseen tai ahdistukseen.

Sanoin, että psykiatrisen dogman mukaan. Koittaaapa lukeekin näitä viestejä. Itseäni ei vois vähempää kiinnostaa jonkun hallusinaatiot.

Moniääniset Ry on ilmeisesti yhdistys, joka on vastaan psykiatrisia dogmia, ja koettaa vähentää äänien kuulemisen stigmaa. Kannatan sitä. Silti varmaa kaikki jotka ovat vähääkään tutustuneet psykiatriaan (tai vaikka ei olisi) tietää että yleensä äänien kuulemista pidetään psykiatrisena oireena.

• psykoottinen-
        Iinkknnl kirjoitti:

Psykoosia se on!

Psykoosia pahentaa kaikki stressi; valvominen, fyysinen uupumus, nälkä, jano, henkiset-, fyysiset- taloudelliset vastoinkäymiset.

Monet huumeet ja lääkkeet aiheuttavat myös psykoosia.

Normaaleillakin ihmisillä esiintyy sitä näissä tilanteissa koska kyse on samasta ilmiöstä! Ei ole olemassa mitään terve-sairas yksilöä on vaan ihmisiä, jotka reagoivat ylitsepääsemättömiksi kokemiinsa tilanteisiin kyseisellä tavalla. He joilla on paljon vastoinkäymisiä elämänsä aikana oireilevat vain enemmän kuin muut. Heitä kutsutaan sairaiksi. Kyse on selviytymismekanismista.

Moniäänisillä on muitakin vääriä ajatuksia kuten se, että äänille pitäisi sanoa vastaan. Tämä vain pahentaa psykoosia. Sentähden tuolla kaduilla voi nähdä ihmisiä, jotka puhuvat itsekseen ja paljastavat oman mielenterveysongelmansa. Onkohan tämä muille annettu varoitus (ilman henkilön tietämättä) karttaa kyseinen tyyppi kaukaa ja soittaa ambulanssilla hoitoon? En tiedä! Minusta kummallista opetusta, tätä ne opettaa tuolla virallisessa hoidossakin. Tämäkin vain pahentaa psykoottisen tilannetta kaikin tavoin. Tulet hyljetyksi yhteiskunnassa ja ambulanssi soittajia riittää. Psykoosi pahenee kun menet siihen mukaan!

• rikkinäinen-

Jospa sitä koittaisi vastata jotakin. Mulla ei ole (lainkaan), enkä edes haluaisi mitään bentsoja säännölliseen käyttöön. Silloin ne tuhoaa muistia. Mutta ahdistustakin voi olla ihan tän ilmiön taustalla mun kohdalla, sitähän dissosiaatio kai pohjimmillaan torjuu.

Ja siis ei, psykiatria ei pidä kaikkia (aisti)harhoja psykoottisina. On just näitä dissosiaatioitakin ja mun kohdalla kyse mitä luultavimmin on semmosesta. Niin lukee papereissakin :p

Ja kun tässä eka vastaaja kyseli mun dissosiaatiosta, niin se ilmenee ainakin monta kertaa päivässä (joskus koko päivän) kestävinä eri voimakkuuksisina vierauden ja epätodellisuuden tunteita. En tunnista kunnolla itseä tai ympäristöä ja tunteet heittelehtii laidasta laitaan. Nekin koen usein jälkikäteen vieraina itselleni. Usein tuntuu kuin joku toinen ohjaisi tavallaan mua tai tietäis mun ajatuksia. Mulla on taustalla vaikuttamassa ainakin rankka koulukiusaaminen ja stressaavat perheolot.

• Heikki1111

Okei, ymmärrän mitä sanot. Pienten bentsomäärien vaikutus muistiin on melko olematon. Joo kyllä muisti voi joskus pikkaisen pätkiä, mutta itse pystyn hyvinkin vaativaan työhön bentsodiatsepiinin vaikutuksen alaisena. Esim. kirjailija Jani Saxell on syönyt bentsoja koko ikänsä. Riippuu ihmisestä.

Kannattaa kokeilla kaikenlaista mikä vakauttaa oloasi, ennemmin kuin että kärsit ja olet rikki.

• Heikki1111

On hieman ristiriitaista jos ihminen jolla on voimakkaita itsetuhoisia ajatuksia siksi ettei kestä harhojaan on huolissaan että muisti voi heiketä jos syö ahdistuslääkettä. Kyllä se sun muisti heikkenee siitäkin jos ammut itsesi tjsp..:)

• rikkinäinen-
        Heikki1111 kirjoitti:

On hieman ristiriitaista jos ihminen jolla on voimakkaita itsetuhoisia ajatuksia siksi ettei kestä harhojaan on huolissaan että muisti voi heiketä jos syö ahdistuslääkettä. Kyllä se sun muisti heikkenee siitäkin jos ammut itsesi tjsp..:)

Entä jos se ihminen koittaa vielä pysyä kiinni elämässä jotenkin, koska itsemurha tuntuu niin pahalta teolta? Jos olisin varmasti päättänyt, että teen jotain, niin tuskin tuhlaisin aikaa tällaiseen keskusteluun. Pikemminkin pelkään, että en pysty hallitsemaan itseäni jokin kaunis kerta, kun em. ajatukset on taas hyvin voimakkaita. Ja mikään harha ei yksinään aiheuta halua tappaa itseään, mutta ne voimistaa sitä, kun on kaiken muun ohella tarpeeksi masentunut.

Mitä tulee lääkepuoleen, niin haluaisin vielä kokeilla ihan ensin ainakin erilaisia masennuslääkkeitä läpi ( tähän liittyen on taas lääkäriaika pian). Jos mun muisti ja keskittymiskyky tästä huononee enää, niin en tiiä, miten ihmeessä selviytyisin lainkaan esim. arjen haasteista ja koulusta/lukiosta, joka on jo nyt nelivuotinen. Arvatenkin kouluasiat ja muistamattomuus opiskelun suhteen saa taas kerran olon melko toivottomaksi.

• psykoottinen-

Mitään dissosiaatiota ole olemassakaan muualla kuin psykiatrien päänupissa!

Sulla on sun omia tunteita ja ajatuksia. Ne voivat olla epäsuhteessa juuri sen hetkiseen tilanteeseen. Ne voivat tulla jostakin käsittelemättömistä asioista ja elämän kohtaloista. Esim. et ole voinut niitä käsittää lapsen mielellä mutta nyt aikuisena niiden käsittelyn aika olisi! Ne on itkemättömiä itkuja ja suremattomia suruja. Ahdistus on jonkun asian ristiriita, joka pitää ratkaista, eikä häilyä kahden eri ajatuksen välillä. Olet kärsinyt jotakin joskus ja se pitäisi käydä läpi, siitä se terveys tulee!

Älä aloita lääkkeitä, pahemmaksi menee tilanteesi, ei elämän ongelmia voi ratkaista nappi naamaan tyylillä. Mielen lääkitseminen on suurta huijausta! Aivojen toimintaan kannattaa tarkistaa oma ruokavalio ja suosittelen moni B-vitamiinilisää sekä omegarasvahappoja. Aivot tarvitsee molempia toimiakseen, auttaa niin muistiin kuin tuo omegat jopa masennukseen, jos se johtuu niiden puutteesta. Kokeile niitä. Ihan tavallinen Luomu extra virgin kylmäpuristettu rypsiöljykin riittää, ei tarvita kalliita kalaöljypuristeita (niistä voi saada ympäristömyrkkyjäkin). Otat siitä pari isoa lusikallista joka päivä tai laitat ruuan sekaan. Laatu ratkaisee rasvoissa, älä usko margariinihömpötykseen, ne ei ole enään sitä mitä alunpitäen ovat olleet. Aivot koostuvat rasvoista! Mulla ainakin toi B-vitamiini auttaa muistihäiriöihin, joista välillä kärsin jostakin syystä. Mulla on käytössä Bekostrong kuurimaisesti aina oireiden ilmetessä ja auttaa joka kerta. Mulla on ruokavalio kunnossa mutta ehkä stressi kuluttaa minulla noita vitamiineja niin paljon, että tavallinen ruoka ei riitä tai joku muu? Suosittelen! Sitten kun ei ole oireita voit jättää sen välillä pois.

• Mitä_tarkoitat

"..dissosiaatio aiheuttaa äänien kuulemista"
      Tarkoittaako tuo, että tunnet kuulevasi muiden ajatuksia?

• rikkinäinen-

Dissosiaatio on toki yks teoria siitä, että mieli halkoo traumat ja vähän muutkin asiat osiin ja tieto on aina suhteellista, mutta itse uskon tohon. Se tuntuu siis järkeenkäyvältä ja on nykypsykiatriassa yleisesti hyväksytty seikka. Oon mä vitamiinejakin koittanu syödä ja maitohappobakteereja myös, kun on kaikkia teorioita siitä, miten ne liittyy mielenterveyteen, mutta vielä ainakaan kokeilut (pari kuukautta) ei oo tuottanu tulosta.

Entä mitäkö tarkoitan tolla, kun dissosiaatio aiheuttaa äänien kuulemista. Noh, mun äänet on pääasiassa haukkumista, askelia, naureskelua, huutoa ja keskustelua muhun liittyen. Viimeksi mainittu on usein epäselvää ja hiljaista. En koe kuulevani kenenkään ajatuksia; sen sijaan joskus pelkään, että joku muu kuulee mun ajatukset. Tajuan kuitenkin ainakin viimeistään äänien hiljennyttyä, että ne ei oo todellisia. Paitsi toki tilanteissa, joissa joku ihminen oikeesti vois haukkua mua, on hankalaa tunnistaa, mitä se oikeasti sanoi. Mut tosiaan jos ketään ei näy/muuten on epäloogista vaikkapa, että kuulisin esimerkiksi kaikuvaa, kaukaa kantautuvaa naurua ja supinaa, niin oletan usein, että ne on ääniä.

• valistaja

Saatat olla elektronisen häirinnän kohteena. Käy lueskemassa uutta avattua ketjua

• valistaja

Aion nostaa esille tästä aiheesta aloitetut ketjut tällä palstalla. Käsitellään asia oikein kunnolla.
      Monet sellaiset ihmiset, jotka kuulevat puhetta ja muitakin ääniä, ovat häirinnän kohteena, jotkut tietävät sen, osa luulee olevansa hulluja tai sitten on näitä taikaskoisia.
      Lue skitsofrenia ja "äänet" ketjusta lisää, sieltä lopusta.

• psykoottinen-

Toi itsemurhan hautominen taatusti on yksi pahentava tekijä, sillä kaikki itsensä hylkääminen pahentaa psykoosia ja monesti on sen suurimpia aiheuttavia tekijöitä. Itsemurha on itsensähylkäämisen pahin ja lopullinen muoto. Eli tee parannus tästä ja opettele rakastamaan itseäsi omana itsenäsi ja antamaan itsellesi asioita mitä tarvitset. Luulenpa, että tällä on dramaattinen vaikutus tilanteeseesi! Mulla tämä on ollut yksi tärkeä tekijä parantumisessa. Herra on mua parantanut! Olen vielä matkalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3496
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2737
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16