Taukoa työelämästä.

tauonpaikka

Tekisi mieli vetää henkeä ja pitää hetki taukoa työelämästä.Oletteko olleet vuorotteluvapailla? Paljonko rahallisesti häviää ja saako niitä enää edes nykypäivänä? Mitä vuorotteluvapaa sai teidän elämässänne aikaan?

15

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hytinäx1
      • Voiharmiharmi

        Paljon olen töissä ollut, mutta vuosia myös kotiäitinä, joten ei riitä minun työhistoriani vuorotteluvapaaseen. Jos korvaus on tuo 70 % liiton päivärahasta se tarkoittaisin tuollaisen reilun 3000 kuukausipalkkalaisen kohdalla noin 1200 kuukaudessa bruttona. Laskinkohan oikein?

        Ei siis mitään mahdollisuuksia.


    • Mitäkä.mies

      Itse en ole ollut koskaan vuorotteluvapaalla,enkä pääse koskaan kokeilemaankaan.
      Moni tuttava on ollut ja on vapaalla.Ovat hyvin tyytyväisen oloisia ja vähän terveemänkin näköisiä vapaalla ollessaan.
      Tulot tietysti putoaa roimasti kun korvaus on pieni. Jos varaa on kuten yleensä tämän ikäisellä joka on ollut ikänsä töissä ja on myös pitänyt taloutensa kunnossa,mikäettei..
      Ainakin samalla on helpompi hoitaa asioita kuntoon.Perhesuhde,muutto,työpaikan vaihto..Jotenkin yhdistän tällaiset vapaat siihen että ihminen haluaa aikaa ajatella ja tehdä joitakin tärkeitä päätöksiä elåmänsä suhteen..
      Osuiko? :)

    • katkoille

      Oletko harkinnut muita taukovaihtoehtoja? Miksi pitäisi vuorotella? Sovi työantajan kanssa reilusti vaikkapa lomautuksesta!
      Hankalampi vaihtoehto on irtisanominen työnantajan toimesta ja, jos molemmat haluavat, niin etukäteen suullinen sopimus uudesta pestistä.

    • oma-eläke

      Yritin aikoinaan vuorotteluvapaata ehdotella työnantajalle, mutta se tuntui olevan jotenkin liian vaikeaa. Silloin päätin luopua koko työelämästä kertaheitolla. Nyt sitten kitkutellaan eläkeikää kohti, vaikka sekin näyttää karkaavan pikkuhiljaa kauemmaksi.

      • katkoile

        Kunnioitettava, elämänavot itsenäisesti järjestykseen asettaneen henkilön päätös!
        "Kitkuttelu" on sisällöltään suhteellista.
        Aikanaan minulta pakeni putken pää kerran muutaman kuukauden takamatkalta.
        55v > 57v. Tuo 2-vuotta tuntui kitkuttelulta.


    • huilitekisihyvää

      Niin tekisi minunkin, mutta kun puoliso ei halua, eläkekarttuma pysähtyy ja lompakko ohenee liikaa. Vuorotteluvapaa on hyvätuloisten ja -osaisten extraetu.

    • Taasnäitä

      Itse hyppäsin työelämästä pois 55 - vuotiaana. On se suunnittelua vaatinut kun en ole koskaan ollut mikään hirmutuloinen ja kaksi kertaa on vielä nainen sanonut, että lähde ulos, ja elatusmaksut tuli maksettavaksi kummastakin tapauksesta. Nuukalla elämisellä ja hiljaksilleen omaisuuden kartuttamisella tässä sitä kuitenkin nyt ollaan. Pari tonnia tulee lapaseen kuussa ja sillä elellään ihan kohtuullisesti vaikka perhettäkin on. Asutaan Aasiassa josta vaimokin on ja eläminen on täällä tietenkin halvempaa kuin Suomessa. Tosin minkäänlaista sosiaaliturvaa ei ole ja jos rahat loppuu niin saat kuolla rauhassa nälkään, kukaan ei ilmaiseksi ruokaa sinulle anna. No, meidän perheellä on talous turvattu ja vakuutukset kunnossa, että meillä ei ole hätää.
      Tällä kaikella haluan kertoa, että hyvän elämän ehtoon pystyy itselleen järjestämään mutta se vaatii vähintään 10 vuoden suunnittelua enkä valtion varaan laskisi tänä päivänä yhtään.

      • keksi-parempi

        paskaa
        puhuit itsesi pussiin vähintään kolme kertaa
        asut taka-hikiällä loispummina


      • katkoile

        Yhteiskunnan holhous on tuhonnut ihmisten kyvyn/halun suunnitella elämäänsä yhtä tuloeräväliä pitemmälle eivätkä kaikki pysty siihenkään vaan eletään periaatteella "pakkohan niiden on".
        40v:n pinnassa aloin epäilemään eläkejärjestelmämme pitävyyttä ja ryhdyimme katsomaan eteemme.
        "Himmentelyni" alkoi 53-vuotisena ja putken tavoitin silloin 57-vuotisena.
        Espanjan asuntomme olimme hankkineet 1986 juuri ennen Espanjan EU-jäsenyttä.
        Alkuvuodet selvismme ilman veroja mutta EU-rahoituksella ne saivat tietojärjestelmänsä kuntoon ja nyt jo useamman vuoden ajan olemme joutuneet maksamaan sekä, kiinteistö, että kunnallisverot.

        Työttömyyseläkevuodet 60v > 65v ehdin nauttimaan Espanjan EU-eläkeläisille tarjoamista eduista jotka nyt ovat pelkkä muisto.

        Onnittelen sinua kaukonäköisyydestäsi ja olen iloinen tyytyväisyydestäsi!


    • Liisaleenaa

      Olen 55-vuotias ja pitänyt taukoja työelämästä pakon sanelemana ja myös vapaaehtoisesti. Olen tehnyt vakituisia ja pätkätöitä koko ikäni. Milloin työpaikka on lopettanut tuotannollisista ja taloudellisista syistä, milloin taas on ollut määräaikainen työsuhde jollain työvoimatoimiston työllistämistuella. Välillä olen opiskellut, työvoimapoliittisessa koulutuksessa välillä omaehtoisesti. Olen ollut myös pitkällä melkein vuoden kestävällä sairauslomamalla.

      Minulla on 6-eri ammattia josta 3-olen hankkinut työvoimapoliittisessa koulutuksessa, aiemmat omaehtoisessa koulutuksessa. Olen ollut kotihoidon vapaalla lasten syntymän jälkeen 3-vuotta. Olen ollut työttömänä pisimmillään muutamasta viikosta - yli vuoteen, hyviä ja pitkiä työsuhteita on ollut välilillä mutta ei sitä yhtä ja ainoaa. Omaisuutta on tästä huolimatta vuosien myötä vähän karttunut. En usko enää edes saavani vakituista työtä toki haen ja hakemuksia laitan, pätkätöitä onneksi on ollut ja hyvä näin.

      Olen myös pitänyt kuukauden parin palkattomia lomia ilman mitään tukia, terveydellisistäkin syistä elänyt välillä säästöilläni.

      Tähän tilanteeseen päädyttiin syystä että miehelläni oli työ jonka vuoksi muutimme useamman kerran paikkakuntaa, hänellä oli hyvä palkka joka olisi mahdollistanut minun kotonaolon silloin. Olen yrittänyt kuitenkin pysyä työelämässä ja kartuttaa omaa eläkettä joka tulee kyllä olemaan pieni. Edelleenkin säästä jokaisessa työsuhteessa ollessani pahan päivän varalle, joka mahdollistaa pakollisten tai omaehtoisen taukojen pitämisen työelämässä. Epävarma tuo tulevaisuus on mutta pitää vaan luottaa että elämä kantaa ja että pysyisi terveys.

      • katkoile

        "Miehelläsi oli työ"? Oletko leski? Jos olet niin kertomuksestasi päätellen tulosi ovat niin rajalliset, että saat lesken eläkettä. En tunne yksityiskohtia.
        Jos jatkat miehesi kanssa elelyä niin mitä heikkoa sitten on?
        Yksi talous, tuplatulot.


      • Liisaleenaa
        katkoile kirjoitti:

        "Miehelläsi oli työ"? Oletko leski? Jos olet niin kertomuksestasi päätellen tulosi ovat niin rajalliset, että saat lesken eläkettä. En tunne yksityiskohtia.
        Jos jatkat miehesi kanssa elelyä niin mitä heikkoa sitten on?
        Yksi talous, tuplatulot.

        Olen uudessa suhteessa ollut jo muutaman vuoden, asumme eri talouksissa ja maksamme kumpikin omat kulumme. Toki voin lainata mieheltäni jos huonosti menisi mutta olen aina pyrkinyt omillani pärjäämään.


      • wertyyuuuu

        Samanlainen pätkätyö
        tausta mutta ei ole lapsia. Ihan turha yli viiskymppisen enää hakea töitä jos ei halua siivousalalle ja kestä hyvin raskasta työtä, tuki ja liikuntaelimet pitää olla kunnossa ja itselläni ei enään ole.

        Jos on jo sossun tukiluukulla niin avokki on elatusvelvollinen eikä sieltä saa mitään jo pienilläkin avokin tuloilla sillä näitä pimeitä asumattomia luukkuja pidetään ja tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Tää pitäisi purkaa koko puolisoiden elatusvelvollisuus kun se ei ole nykyaikaa enään. Ei kukaan halua enään ketään elättää.

        Tässä on jotain ristiriitaista avioliiton ja avoliiton välillä ja miksi sitä epäkohtaa ei korjata. Voisiko näitä vanhentuneita säädöksiä kukaan lainsäätäjä alkaa purkaan.


    • ByroB

      Joillekin vuorovapaan pitäneille on sitten seuraavissa yt:ssa tullut kenkää, kun työnantaja on katsonut, ettei heillä ole työmotivaatiota, kun ovat lähteneet vapaille...
      Entisestä työpaikasta oli pari rouvaa vuorottelemassa, toinen taisi olla sinkku. Ainuttakaan miespuolista vuorottelijaa en tunne! Lähinnä kunnan työntekijöitä sitten muut vuorottelijat.
      Noista työttömyystuista; nyt sentään saa 524,80/4vk työmarkkinatuen, vaikka siippa tienaisi mitä. Muutama vuosi sitten siipan piti elättää työtön puolisko, jos tienasi jotai pari tonnia ja työttömältä oli ansiosidonnaiset loppu. Eli kyllä parannusta hitusen on tapahtunut.
      Onhan toi 50v työnhaku turhaa, mutta työkkäri pakottaa siihen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3003
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2082
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1224
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe