Bod - kokemuksia ja kirja

surfailija

Minulla on Bod -kustantamosta erittäin hyviä kokemuksia, ainakin Comfort-paketin ostajalle, vaikka onkin kallis, mutta palvelu hyvää, kysellä voi vapaasti, hyviä ohjeita saa.
Ja vasta kun kirja on saatavilla, tulee lasku. Pari mallikirjaa sain, kun ehkä liian hätäisenä ja innokkaana jouduinkin sitten tekemään muutoksia, mutta oli polleeta pidellä omaa kirjaa hyppysissään, nähdä minkälainen se todella on.

Jos kiinnostaa, niin tuolta löytyy
http://www.bod.fi/kirja/jaana-aalto/kotkan-tyttoei-ilman-siipii/9789523302440.html

42

6101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostunutkanssa

      Mitä kirjan julkaiseminen maksoi? Montako kappaletta sait itsellesi kaikkiaan ja voiko sitä tilata kirjakaupoista tai lainata kirjastoista? Onko se saatavilla e-kirjana? Mitä kirja maksaa ja paljonko saat itsellesi provisioita?

    • loveatar

      Markkinointivinkki: Sivuilta ei käy ilmi kirjan kohdeyleisö. Värikäs kansi luo mielikuvan nuortenkirjasta ja ehkä yläasteikäisistä hahmoista (joku Sweet Valley High tms.), mutta takakansitekstissä puhutaan "neljästä nuoresta lapsuudenystävästä".

      Lapsuudenystävästä tulee aikuiselle mieleen, että kyseessä olisi ehkä hiukan vanhempia naisia, mutta sen edessä on sana nuori. Jos kyse on teineistä niin neljä nuorta ystävää olisi selkeämpi. Tähän ei tarvitse purkaa kaikkea tietoa hahmoista.

      Kaikenkaikkiaan tästä jää aika ristiriitainen mielikuva. "Raju ja realistinen seikkailu" ja "Rikosdraama" ja etenkin "Tyttöenergiaa pursuva ja tihkuva dekkari, jossa huuli ja nyrkki lentää, kalja ja hiki valuu,
      seksi ja poliisi vie ja tuo - kun sähläykset heittävät väärään aikaan oikeaan paikkaan" luovat vastakkaisia odotuksia tarinan sävystä.

      Paneuduin tähän ehkä liiankin tarkkaavaisesti, mutta omakustanteissa näkee liian usein sitä, että takakansitekstistä ei heti tiedä kenelle kirja on tarkoitettu ja millaista tarinaa ollaan myymässä. Selkeys on aina hyve näissä.

      Onnea ja menestystä kirjalle! Toivottavasti lukijat löytyvät. :)

    • ihmetteleekovasti

      Ihmetyttää miksei aloittaja vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin, koska se kertoo että aloittajan ainoa tarkoitus olikin vain mainostaa kirjaansa. Ja mainostaminen on kielletty palstan säännöissä. Eli aika härskiä aloittajalta toimia palstan sääntöjen vastaisesti omalla nimellään. Ei kovin hyvä alku kirjailijan uralle.

      • ihmettelenminäkin

        Minua taasen ihmetyttää, että jaksat säksättää asiasta, joka tuskin on sinulta pois. Jos asia nyt kumminkin riivaa sinua, niin asiattomiksi kokemistasi aloituksista voit ihan kaikessa hiljaisuudessakin tehdä ilmoituksen ylläpitoon.

        En myöskään ymmärrä, miten mainitsemasi seikat vaikuttavat siihen, millaisen aloituksen aloittaja nyt sai kirjailijan uralleen. Perustelut ontuvat nyt pahemman kerran.


    • törkyäää

      Tosi törkeää ja piittaamatonta touhua. En ikinä lue kyseistä kirjaa vaikka saisin ilmaiseksi.

    • uteliasminäkin

      Minua olisi kiinnostanut tuon comfort paketin muutokset, tuliko niistä lisähintaa vai teitkö ne itse? Vai miten hoomma toimii?

    • surfailija

      Kiitos lukijoille ja vastaajille. Ei ollut tilaisuutta vastata aiemmin, mutta nyt sitten.
      Bod'illahan ei tarvitse itse tilata yhtään kappaletta itselleen, kirja päätyy kirjastojen ja kauppojen myyntilistoille kyllä ja siitä tehdään automaattisesti E-kirja myös. Tilasin itselleni pienen pinon niitä tietty, niillä voi sitten paremmin yrittää lähestyä kirjastoja sekä kauppoja. Eihän kukaan osaa odottaa mitään enkä haaveilekaan saavani omia takaisin; kaikki harrastus maksaa, hyvä tunne on että se on nyt siinä, painettuna.

      Otin tuon 250 maksavan paketin, johon tosiaan sisältyy mallikappaleen saaminen, että näkee onko korjattavaa, muokattavaa... Aina löytyi, toisenkin mallikipaleen sain, kansikuvankin olin huonosti syvännyt ensin, sitten uskalsi kunnolla käynnistää projeksti. Hyvää jälkeä tekevät Saksassa.
      Tuohon hintaan myös Bod lähettää ns. tekijäkappaleet Kansallisarkistoon tai minne ne nyt menevätkään. Sekä hyvää neuvontaa.
      Taitaapi oma palkkio myydystä kirja olla reilusti alle euron, E-kirjasta vähän enemmän. Sivuilla on laskuri, jolla noita asioita voi katsella, ja kuinka paljon itselle ostettuna kipale maksaa. Nyt klisee toimii - tätä ei tehdä rahasta. Rahalla vain...

      Itse pidän kohdeyleisönä kaikkia, takakansiteksti antaa jonkinlaisia viitteitä mitä kirjasta löytyy, parhaimmillaan se herättää kiinnostuksen lukea koko tarina. Joku toinen olisi tehnyt toisenlaisen tekstin, kolmas omanlaisensa. Minä tein sellaisen mikä antaa jonkinlaisen kuvan tarinasta, kirjan etulehdillä on parempi kuvaus sekä kotisivuilta löytyy myös juttua.
      Tarina on aika rankka ja härskikin, uskoisin sen olevan aika lähellä tätä päivää. 'Neljän nuoren ystävän' ja 'neljän nuoren lapsuudenystävän' välillä on pienoinen ero; ja vaikkei olisikaan niin tässä ainakin on - syvällisempi, monisyisempi suhde.

      Tein sellaisen kirjan jonka halusin, prosessi on ollut pitkä, monia versioita takana, paljon aikaa mennyt. Mielummin kirja saa pölyyntyä kirjaston hyllyllä (toivottavasti se sinne päätyy) kuin tietokoneeni kovalevyllä. Olen nyt tyytyväinen ja onnellinen tuosta, ja siihen ei vaikuta sekään vaikkei kukaan muu tuosta olisi kiinnostunut.
      Hyviä hetkiä kaikille harrastuksen parissa!

      • laivat2

        Kiitos valaisevasta vastauksesta. Itse suunnittelen samaa, ja myös harrastepohjalta: kaikki harrastukset maksavat. Ilmeisesti teit itse taiton ja kannen? Oliko vaikeaa? Minulla on aika alkeelliset tietotekniset taidot, eikä oikein rahaakaan teettämiseen.


    • surfailija

      Kiitos hyvästä vastauksesta.
      Taitoa en osanut, ajattelin ensin sen tehdä ja vähän tutustuinkin asiaan, mutta havaitsin parhaimmaksi antaa sen kaverille, joka sen hallitsee, itse sukukirjoja julkaisseelle; ne rahat eivät menneet hukkaan. Tekstinkäsittelyn tyylien yms hienouksien opettelu kannattaa, helpottaa taittajan työtä. Loppujen lopuksi se ei olekaan mahdotonta, kunhan siihen vain perehtyy.
      Kannen tein itse, tarvittavat valokuvat ostin, alle parikymppiä upposi niihin, photoshopilla loput. Siihen kannattaa uhrata aikaa, ottaa mahdollisimman suuri zoomi tarkoisa kohdissa. Siinä louvuus valloilleen! Se on sitten valmis kun siltä tuntuu ja näyttää hyvältä. Ohjeet ja mitat löytyvät Bodolta, kansilaskuri antaa tarkat ulottuvuudet.

      • laivat2

        Kiitos, tämä auttaa taas eteenpäin.


    • kiinnostaakirjanjulkaisu

      Kirjoitit aloituksessa että oli kirjasi kallis ja jossakin vastauksessasi mainitsit 250€ hinnan. Kerroit myös että jouduit korjaamaan saatua mallikappaletta. Luin tuolta toisaalta että nuo korjaukset tulevat erittäin kalliiksi, hinta saattaa nousta useisiin tuhansiin. Näin minua kiinnostaisi kirjasi kokonaishinta korjauksineen päivineen ja teitkö korjaukset itse, vai tehtiinkö ne tuossa firmassa jossa kirjasi teetit?

      Minulla olisi valmis 620 sivuinen kirja ja olen erittäin kiinnostunut julkaisemaan sen juuri tuolla samassa paikassa missä sinäkin. Siksi tässä kyselen hieman ehkä tyhmiäkin.

    • kiinnostaakirjanjulkaisu

      Jatkaisin hiukan kyselyitäni. Onko aloittaja ottanut huomioon Käyttöehdoissa olevan kohdan 3.7 jossa sanotaan näin?!

      3.7. Asiakas myöntää BoD:lle alueellisesti, ajallisesti ja sisällöllisesti rajoittamattoman, peruuttamattoman, ei-yksinomaisen ja vastikkeettoman oikeuden asiakkaan BoD-verkkosivuille asettamien sisältöjen maailmanlaajuiseen hyödyntämiseen (lisenssi). Tämä koskee erityisesti myös oikeutta työstää, muuttaa, kehittää edelleen, yhdistää, muodostaa johdettuja teoksia, jäljentää, monistaa, lähettää, toimittaa edelleen, julkaista, saattaa yleisön saataviin, siirtää käyttöoikeuksia kolmansille ja antaa alilisenssejä kolmansille kulloinkin ilman oikeutta hyvitykseen tai riippumatta siitä, onko tämä tapahtunut kaupallisista, ei-kaupallisista tai muista syistä. Asiakkaalla on oikeus julkaista sivuille asettamiaan sisältöjä myös muualla.

      Eli olet myöntänyt vastikkeettoman rajoittamattoman ja peruuttamattoman oikeuden hyödyntää kirjaasi maailmanlaajuisesti jokaisella kuvitellulla tavalla, mikäli oikein ymmärsin edellämainitun. Eli jos kirjastasi tulee hitti maailmanlaajuisesti, et välttämättä saa mitään korvausta, etkä voi purkaa sopimusta. Toki saat myydä sitä itse tai jonkin toisen kustantajan kautta, mutta et pysty estämään kyseistä firmaa hyödyntämästä kirjaasi maailmanlaajuisesti tulevaisuudessa. Huono diili, josta olet myös itse maksanut. Siis mikäli kirjastasi tulee maailmanlaajuinen menestys.

      • näinnnkö

        Minä ymmärrän tuon niin, että kirjaa voi käyttää esimerkiksi mainoksissa (esim pätkä kirjasta myydään mainoksen tekstiksi), sen voi myydä muunnettuna jatkokertomukseksi etkä sinä saisi mitään. Ei tarvittaisi edes maailmanlaajuista menestystä siihen, että kirjaa voisi hyödyntää kaupallisesti, kun sitä muuntelee tai myy kolmannelle osapuolelle.


    • surfailija

      Mielenkiintoisia kommentteja.
      Tuohon 250 euron Comfort-pakettiin sisältyy maksimissaan kahden mallikirjan saaminen. Jos korjaukset teettää firmalla, saattaa laskua tulla. Tein korjaukset itse ja toimitin uudet pdf-tiedostot taloon, ei ylimääräisiä kuluja. Kannattaa olla tarkkana kielen kanssa, minullakin oli paljon yhdyssanavirheitä, aivan huolimattomuus virheitä; omalle tekstilleen tulee sokeaksi, kaveri saattaisi tuossa olla avuksi. Kolmas mallikirja olisi jo maksanut yli satasen.

      Kaverille maksoin taitosta, tilasin kirjoja itselleni (juuri tänään tuli paketti, hienosti oli kelmutettu jokainen oopus, hyvää jälkeä), mutta jos nuo kulut jätetään pois, itse kirjan tekoon (jos kaiken tekee itse, myös kannen) meni tuo 250, ei muuta. Nyt uskoisin osaavani taitonkin, jos tulee seuraava kirja, tekisen taiton ainakin viittä vaille valmiiksi, kaveri saisi vain tarkistaa jutun. Bodin sivuilla on hyvä laskuri, jolla voi laskea paljonko itselle tilatut kirjat tulisivat maksamaan.
      Jo ennen kuin aloitin mitään, sain hyviä neuvoja ja ohjeita sekä puhelimitse että sähköpostiin kirjan tiimoilta. Ja jatkossa tietty auliisti.

      Kirja tulee näkyviin kirjakauppojen ja kirjastojen ostopaikkoihin sekä nettimyymälöihin, minunkin tekeleeni on jo näkyvissä mm. englannin Amazonin sivuilla. Sieltähän sitä heti porukka ostaakin tuhannen kipaleen päivävauhtia!

      Kun täysin tuntematon julkaisee jotain, on hyvä pitää tassut maan pinnalla. Kukaan ei sua tunne, kukaan ei odota kuin Sofi Oksasen juttuja, kukaan ei ole utelemassa kirjakaupoissa, hyvä jos kotikunnan kirjasto ottaa teoksen hyllyilleen pölyyntymään, hyvä sekin.
      On hekumaalinen tunne hypistellä kovan työn jälkeen omaa tavaraa hyppysissään - ja tarkoitan nyt tätä kyhäelmääni.

      Tämä on harrastus ja hienoa nähdä oman työnsä tuloksen kansissa. Unelmat ja haaveet on erotettava odotuksista; ostoja voi ja pitääkin odottaa, mutta realismi on syytä pitää mielessä. Jo tämä on hieno onnistumisen tunne, kuin olisi saavuttanut asetetun tavoitteen kuntoilussa tms. - itsensä vuoksihan asioita tehdään.

      Mitä olen sopimuksia ymmärtänyt, jokaisesta myydystä teoksesta, niin kirjasta kuin E-kappaleesta, saa tietyn (pienen) palkkion. Firmalla on oikeus tehdä ja jaella kirjaa mielensä mukaan, jokaisesta myydystä saa kuitenkin korvauksen. Kirjailija (onpa hieno sana...) luovuttaa firmalle oikeuden tehdä noin, se on tavallaan edunvalvoja.
      Sopimus on määräaikainen, pari vuotta kai ensin, sitten sitä voi jatkaa tai jos saa jostain paremman diilin, sen voi myös purkaa, joustuiskos maksamaan jotain pari sataa euroa muistaakseni, tai jättää uusimatta jos huomaa että tämänkin vuoden myynti oli samanlainen kuin edellisen, eli nolla zero latia.
      Oli niin tai ei, otan sitten riskin, jos kirjasta tuleekin maailmanlaajuinen hitti enkä saakaan mitään muuta kuin vatsahaavan. Nyt iloitsen tästä painetusta kappaleesta.

      Hyvää jatkoa harrastuksen parissa.
      Toivottavasti näistä kokemuksistani on edes jonkinlaista apua ja rohkaisua.

    • Kiinnostakirjanjulkaissu

      ymmärrän että monella ensimmäisen kirjan kirjoittaneella on kova hinku saada kirja julkaistuksi, lähes keinolla millä hyvänsä. eikä siinä silloin aina tule katsoneeksi millaiseen sopimukseen nimensä laittaa. Kannattaa kuitenkin muistaa että kun kirjoja alkaa olla useampia, mikäli aiheita ja fiiliksiä kirjoittaa on enemmänkin, niin kannattaa olla hyvin tarkkana mihin laittaa nimensä. Hyvät jutut tulevat kuitenkin ennenpitkää esille ja jos jatkossa kirjailijasta tuleekin suosittu, voi siitä olla huomattava taloudellinen vahinko kirjailijalle, jos aikaisemmista kirjoista ei tulekaan tuottoja, kun on mennyt laittamaan nimensä vääriin papereihin.

      ""3.7. Asiakas myöntää BoD:lle alueellisesti, ajallisesti ja sisällöllisesti rajoittamattoman, peruuttamattoman, ei-yksinomaisen ja vastikkeettoman oikeuden asiakkaan BoD-verkkosivuille asettamien sisältöjen maailmanlaajuiseen hyödyntämiseen (lisenssi). Tämä koskee erityisesti myös oikeutta työstää, muuttaa, kehittää edelleen, yhdistää, muodostaa johdettuja teoksia, jäljentää, monistaa, lähettää, toimittaa edelleen, julkaista, saattaa yleisön saataviin, siirtää käyttöoikeuksia kolmansille ja antaa alilisenssejä kolmansille kulloinkin ilman oikeutta hyvitykseen tai riippumatta siitä, onko tämä tapahtunut kaupallisista, ei-kaupallisista tai muista syistä. Asiakkaalla on oikeus julkaista sivuille asettamiaan sisältöjä myös muualla.""

      Käyttöehtojen sanamuotoo tarkoittaa rajoittamattomaa ja peruuttamattomaa oikeuksien myöntämistä vastikkeetta. Mielestäni sopimus ei ole kummoinen, vaikka toki hyvin harva kirja menestyy hyvin, eli riski tulee vastaan vain siinä tapauksessa, että kirja alkaakin menestyä todella hyvin.

      J.K.Rowling sai aikanaan Harry Potterin ensimmäisestä osasta vain 1500 puntaa, mutta se oli vain englannin alueella julkaistusta. Vasta ensimmäisen osan jenkkien markkinat ja toisen osan valmistuminen toivat hänelle ennemmän tuloja ja kolmas osa teki hänestä miljonäärin. Mutta jos hän olisi tehnyt vastaavan sopimuksen kirjoilleen kuin mitä tässä nyt tarjotaan, hän ei olisi välttämättä tienannut kovinkaann hyvin. BOD kustantaja voisi myös myydä kirjat vaikka elokuviksi ja kirjailija ei saisi välttämättä mitään.

      Toki jos kirjat nousevat suosioon, niin ainahan niitä uusia voi alkaa julkaisemaan toisella kustantajalla ja vanhojakin voi myydä vaikka itse, koska myös tekijälle jää tekijänoikeus. Ja ymmärrän kyllä jos aloitteleva kirjailija julkaisee kirjansa BOD:ssa. Jollakinhan se kirjailijan ura pitää aloittaa.

    • surfailija

      Kiitettävää huolellisuutta, ja aivan oikein, sopimus on sopimus ja niitä on huonoja ja hyvin huonoja. Kustantaja aina, yleensä, vetää suurimman potin, aivan ymmärrettävää, hänhän ne rahansa laittaa likoon ja ottaa riskin.
      Bod -kustanjalla riski on olematon, koska asiakashan ne kulut maksaa ja kustanjaja saa suurimman osan myydyistä kirjoista. Tavallaan hyvä liikeidea. Ei varastointikuluja, jos joku tilaa yhden kirjan, painetaan vain entteriä ja lähetetään kappale eteenpäin.

      Kuten "näinnnkö " ylempänä toteaa, tuo sopimusteksti ymmärtääkseni koskee mainos- yms. materialia. Samassa kohtaa sopimusta ylempänä lukee:

      " 1.2. ”Sisällöt” koskee näiden käyttöehtojen tarkoituksen mukaan kaikenlaisia teksti-, materiaali- ja mediatyyppejä ja -muotoja, kuten esim. esitelmiä, kuvia, valokuvia, kansikuvia, asiakirjoja, logoja, merkkejä, graafisia esityksiä, kirjoituksia ja ohjelmistoja sekä digitaalisia latauksia, tiedostoja, tietoja ja tietokokoelmia.

      Näiden käyttöehtojen säännöt eivät kuitenkaan koske sellaisia asiakkaan sisältöjä, joiden osalta asiakkaan ja BoD:n välillä tehdään erillinen sopimus (esim. kirjailija- ja kirjasopimus) (jäljempänä ”teokset”). "

      Tuo kirjailijasopimus takaa pienen korvauksen myydystä kappaleesta, sähköisestä tai paperisesta.
      Sitten kun Hollywood tarttuu kirjaan ja alkaa tehdä siitä elokuvaa, täytyypä tarkastella asiaa uudelleen ja olla tarkkana että edes vapaaliput saisi ensi-iltaan.

      • 9069475

        Hollywood-sopimukset ja maailmanmaine tuskin ovat kenenkään murheita, vaikka tällaiseen sopimukseen olisikin sitoutunut. Kolmannelle osapuolelle luovuttamisen oikeudesta ja muunteluoikeudesta koituvat ongelmat ovat ne, joista harmia voisi tulla. Freelancer-journalisteille on ainakin tullut.

        Mutta onnea kirjasta joka tapauksessa!


    • surfailija

      Kiitos!
      Sitä tarvitaan.
      Joku omakustantaja on rohkaisevasti omaan kokemukseensa nojautuen sanonut, että jos mainostat ja markkinoit kirjaa tai et tee mitään, niin lopputulos on sama: myynti pysyy samana.
      Minä lasken jokaisen ilmaiseksi annetun kirjan markkinamahdollisuudeksi. Suhtkoht halpaa mainosta, kaveri, jos tykkää, saattaa levittää sanaa eteenpäin ja tehdä kirjaa tunnetuksi. Jos ei tykkää, niin pysyypä sitten kaukana minusta.
      Itseäni toistaen - harrastus maksaa, ja silloin kun siitä pitää ja se on hauskaa, kuluja ei niin laskeskele, p**kele.

      • Kiinnostaakirjanjulkaisu

        Onneksi olkoon minultakin kirjan julkaisusta ja toivottavasti saat sen markkinoitua niin hyvin että saat tulojakin. Kaikki harrastukset maksavat, jopa NHL kiekkoilijakin on joutunut laittamaan paljon rahaa ja aikaa likoon, ennenkuin harrastus alkaa tuottamaan.

        Juha Vuorisen tapaushan on mielenkiintoinen. Mikään kustantamo ei suostunut julkaisemaan juoppohullun päiväkirjaa, joten Vuorinen julkaisi teoksen netissä. Siitä tulikin suosittu ja ihmiset halusivat tilata häneltä teoksen paperikirjana. Vuorinen kävi paikallisessa painossa ottamassa omakustanteita kirjasta ja lähetteli tilaajille. Nythän kirjasta on tehty TV-elokuvakin, sitä on käännetty eri kielille ja Vuorisella on oma kustantamo Diktaattori.

        Toivottavasti sinäkin menestyt ja ehkäpä jonakin päivänä kustannat omat kirjasi itse? Tosin Sofi Oksanen jolla on nykyään myös oma kustantamo, sanoo että ajasta 80% menee nykyään muuhun kuin kirjoittamiseen, mikä ei mielestäni ole hyvä kirjailijalle. Kirjailijan kuuluisi kirjoittaa ja kustantajan kustantaa. Tämä olisi mielestäni myös yhteiskunnan etu, koska se työllistäisi enemmän ihmisiä ja kirjailija kuten kustantajakin ja kustannusyhtiössä työskentelevät saisivat tehdä sitä mitä parhaiten osaavat. Näin myös kirjailijan tuotanto kasvaisi, kun ei tarvitsisi tehdä muuta kuin kirjoittaa.

        Itsellänikin olisi valmiina A5 kokoa oleva noin 620 sivuinen tai vaihtoehtoisesti A4 kokoisena 280 sivuinen kirja. Kirja on muokattu molempiin kokoihin ja itsekin mietin tuota BOD julkaisua, sen helppouden takia. Mutta koska olen suhteellisen suosittu blogisti ollut jo useampia vuosia ja uskon oman kirjani menestykseen, ajattelin kanssa julkaista sen netissä, sen jälkeen kun olen ottanut siitä omakustanteena painoksen. En halua menettää tekijänoikeuksiani tai edes jakaa niitä kenenkään kanssa, enkä varsinkaan halua kenenkään muokkaavan minun tekeleitäni, ilman lupaani.

        Toki kirjani menestys saattaa olla vain omassa päässäni, mutta pitäähän tekijän uskoa tekemiseensä, eihän muuten kannata mitään edes tehdä. Ja vielä kerran onnea kirjallesi, sitä kannattaa mainostaa kaikissa mahdollisissa paikoissa, siksi on hyvä että tämäkin aloitus herättää keskustelua ja pysyy lista kärjessä.


    • surfailija

      Joo, sullahan tuntuu olevan hyvä lähtöasema, jos blogistina olet jo tunnettu, tavallaan markinointiketju on jo tehty. Ja kynnys ostoonkin sinut tuntevilla saattaa olla matalampi kuin verhon takaa tulleelle.
      Kirjapainot tekevät kohtuuhintaan halutut painokset, itselle silloin jää vain kauppaaminen.
      Kauppaahan minäkin yritän ja jotenkin tehdä tunnetuksi, sen lisäksi mitä firma sitä levittää. Onhan se jo näkyvillä monessa nettikirjakaupassa. Ja hiljalleen se menee kauppojen tietokantoihin. Nyt vaan täytyisi päästä kympin uutisten kevennykseen...

      Näyttää tällä sivulla olevan tuo Booky.fi -mainos, jossa minunkin 'Kotkan tytöt..' hyppivät... Ihan hyvä!

      Tekijäoikeuksiahan ei missään tapauksessa viedä kenekään kustantajan toimesta.
      Tässä tapauksessa Bodille olen luovuttanut oikeudet käyttää kirjaani kustannustoiminnassa, valmistaa ja myydä, markkinoida...
      Sitä tuo 3.7 pykälä tarkoittaa.

      Kirjalijasopimus sanoo mm. näin:
      " 7.1 BoD-nimikkeiden painettujen kappaleiden kaupallisesta myynnistä sekä BoD-nimikkeiden sähköisten versioiden (erityisesti e-kirjojen) kauppojen tekemiin tilauksiin perustuvasta levityksestä maksetaan Kirjailijalle palkkio (”Kirjailijanpalkkio”).: "

      Pessimisti ei pety, sanoo jo politiikkokin. Liiallinen optimismikin vetää jalat matolta, jonkinlaisen arkirealismin keskitie saattaa olla hyvä vaihtoehto. Nyt kaikki on plussaa, kirja on tehty ja levityksessä, ja se jo riittää, ei tarvitse uskoa.
      Kirjastoihin ja kirjakauppoihin kotikulmilla sitä tyrkytän, sanomalehtiinkin jospa haluaisivat tehdä arvostelun. Sähköpostilla se niin helpolla käy. Kuten on helppoa sähköposti myös tuhota siellä toisessa päässä...

      Kiitos sulle
      ja rohkeutta toteuttaa unelmasi

      • Kiinnostaakirjanjulkaisu

        Kirjailijasopimuksessa mainitaan BOD nimikkeiden alla julkaistuista teoksista saat korvauksen, niin sähköisten kuin painetttujenkin kirjojen. Mutta Käyttöehtojen esille ottamassani kohdassa aiemmissa viesteissäni, mainitaan että BOD voi luovuttaa lisenssillä kirjan käyttöoikeudet kolmansille osapuolille, Joka ei vältämättä julkaise niitä BOD nimikkeiden alla. Tämä oikeuksien luovutus on peruuttamaton ja rajoittamaton.

        En minä väitä että olet tehnyt huonot kaupat, koska jostakinhan aloittavan kirjailijan pitää aloittaa. Ja kyllähän BOD:sta saa hyvän ja helpon alun kirjalle. Kuten sanoin, riskihän toteutuu vasta sitten jos kirjasta tuleekin menestys. Toki sinulle jäävät kirjan oikeudet, mutta niin jäävät BOD:lekin.

        Yleensä jos kirjailijasta tulee suosittu, vaikkapa kymmenennellä kirjalla, alkavat aikaisemmatkin kirjat myydä.

        Toki toivon sinulle parasta ja hyvää menestystä, ei kenenkään menestys ole muilta pois, vaan antaa mahdollisuuden myös muiden menestyä. Joten ei muuta kuin uutta kirjaa kirjoittamaan ja julkaisemaan.


    • synkkä

      Joku heitti peliin Vuorisen ja Oksasen. Minä heitän tilastollisia faktoja. Suomalaisten kirjailijoiden keskiansio on 2000 euroa. Vain joka toinen esikoiskirjailija saa toisen teoksen julkaistua. Aika synkkää, eikö? Kaikesta huolimatta onnea esikoiskirjailijalle.

    • surfailija

      Kiitos.
      En ole koskaan uskonut, kun haastatteluissa julkkikset sanovat etteivät tee tätä rahasta, vain rakkaudesta lajiin. Heko heko honk honk.
      Tietyllä tasolla ja kuuluisuudella niin saattaa ollakin, ei tarvitse enää laskea rahoja.
      Tätä harrastusta ei tosiaankaan tehdä rahasta vaan rahalla, kuten olen jo kirjoittanutkin. Tähän laitetut rahat eivät palaudu, mielihyvä säillyy. Pieni etelänmatka, järjestelmäkamera, lasketteluvarusteet, läppäri... tuollaiseen uppoaa sama määrä rahaa kuin kirjansa painattamiseen.
      Tätä kautta ei ole kustantajien armoilla, saa julkaistua niin monta kirjaa kuin jaksaa kirjoittaa. Ja kehtaa julkaista... Kun kaiken työn tekee itse eikä halua ostaa yhtään kirjaa, kahdella ja puolella sadalla saa kirjan ulos. Tuohon comfort pakettiin saa vielä viisi tekijäkappaletta. Jos luottaa että materiali on priimaa eikä tarvitse mallikirjaa, kuin oikovedosta, satasella saa kirjahyllyyn sellaisen teoksen kuin haluaa.

    • surfailija

      Joo, tuosta sopimuksesta, onko Bod'illa rajoittamaton käyttöoikeus kirjaan, voiko se luovuttaa kirjan käyttöoikeudet eteenpäin, kirjailijan yli kävellen, näyttää riittävän keskustelua. Lakimies ehkä tietäisi tarkasti, mutta ymmärtääkseni tuo sisältö koskee Bodin verkkosivuilla olevia juttuja, siis ikäänkuin mainoskrääsää, esitteitä...

      "
      1. Käyttöehtojen soveltaminen

      1.1. Seuraavia käyttöehtoja sovelletaan Books on Demand GmbH:n, In der Tarpen 42, 22848 Norderstedt (jäljempänä ”BoD”), ylläpitämään verkkosivuun www.bod.fi (jäljempänä ”BoD-verkkosivut”).
      ...
      1.2. ”Sisällöt” koskee näiden käyttöehtojen tarkoituksen mukaan kaikenlaisia teksti-, materiaali- ja mediatyyppejä ja -muotoja, kuten esim. esitelmiä, kuvia, valokuvia, kansikuvia, asiakirjoja, logoja, merkkejä, graafisia esityksiä, kirjoituksia ja ohjelmistoja sekä digitaalisia latauksia, tiedostoja, tietoja ja tietokokoelmia.

      Näiden käyttöehtojen säännöt eivät kuitenkaan koske sellaisia asiakkaan sisältöjä, joiden osalta asiakkaan ja BoD:n välillä tehdään erillinen sopimus (esim. kirjailija- ja kirjasopimus) (jäljempänä ”teokset”). "
      ...
      3.7. Asiakas myöntää BoD:lle alueellisesti, ajallisesti ja sisällöllisesti rajoittamattoman, peruuttamattoman, ei-yksinomaisen ja vastikkeettoman oikeuden asiakkaan BoD-verkkosivuille asettamien sisältöjen maailmanlaajuiseen hyödyntämiseen (lisenssi)."

      Nyt kirjani (kuten muutkin talon tuotteet) on näkyvissä monessa nettikaupassa ja maailmanlaajuisestikin Amazonin sivuilla. Ja hiljalleen kauppojen ja kirjastojen ostopisteeseen, Kirjanvälitykseen. Eri asia kuinka montaa se kiinnostaa hankkimistarkoituksessa, itse veikkaisin ettei montaa. Mutta se on siellä.
      Jos olisin teettänyt pelkän painotyön jossain digipainossa, itse täytyisi huolehtia sen esille tuomisesta ja esillä pitämisestä. En tiedä miten se homma hoituisi, jos silloin joku kirjasto haluaisi sen ostaa, pitäisikö toimittaa kappale Kirjanvälitykseen jne.
      Nyt ei tarvitse huolehtia tuosta. Käy vain kirjakaupan ja kirjaston tiskillä ja sanoo että tälläistä löytyisi, kiinnostaako. He tilaavat jos haluavat.

      Mooses on Mooses ja bisnes on bisnes.
      Jos sopimusten suhteen olen ymmärtänyt väärin, niin sitten olen.
      Jos joskus joudun harmittelemaan etten ihan kaikkea rahaa saakaan, niin lopputuloshan on sama - mitään en odota, nytkään en todennäköisesti mitään tule saamaan.
      Elämä on.

      Mutta hymyä huuleen

    • Kirjailijasopimuksessa kirjailija myöntää BoD:lle oikeudet nimikkeen valmistukseen ja myyntiin SOPIMUKSEN VOIMASSAOLOAJAKSI. Kaikki muut oikeudet säilyvät luonnollisesti sinulla. (Lähde: BoD FAQ / BoD).

      1. KÄYTTÖEHTOJEN SOVELTAMINEN

      1.1. SEURAAVIA KÄYTTÖEHTOJA SOVELLETAAN Books on Demand GmbH:n, In der Tarpen 42, 22848 Norderstedt (jäljempänä ”BoD”), YLLÄPITÄMÄÄN VERKKOSIVUUN www.bod.fi (jäljempänä ”BoD-verkkosivut”).
      ...
      1.2. ”Sisällöt” koskee näiden käyttöehtojen tarkoituksen mukaan kaikenlaisia teksti-, materiaali- ja mediatyyppejä ja -muotoja, kuten esim. esitelmiä, kuvia, valokuvia, kansikuvia, asiakirjoja, logoja, merkkejä, graafisia esityksiä, kirjoituksia ja ohjelmistoja sekä digitaalisia latauksia, tiedostoja, tietoja ja tietokokoelmia.

      NÄIDEN KÄYTTÖEHTOJEN SÄÄNNÖT EIVÄT KUITENKAAN KOSKE SELLAISIA ASIAKKAAN SISÄLTÖJÄ, JOIDEN OSALTA ASIAKKAAN JA BOD:IN VÄLILLÄ TEHDÄÄN ERILLINEN SOPIMUS. (ESIM KIRJAILIJA- ja kirjaSOPIMUS. (jäljempänä ”teokset”). "
      ...
      3.7. Asiakas myöntää BoD:lle alueellisesti, ajallisesti ja sisällöllisesti rajoittamattoman, peruuttamattoman, ei-yksinomaisen ja vastikkeettoman oikeuden asiakkaan BoD-verkkosivuille asettamien sisältöjen maailmanlaajuiseen hyödyntämiseen (lisenssi)."

      .............................................................................

      Eli tässä tämä on selkeästi sanottu. 1.2 ....säännöt EIVÄT KOSKE sellaisia asiakkaan sisältöjä, joiden osalta asiakkaan ja BoD in välillä tehdään erillinen sopimus, kirjailijasopimus. Kirjailijasopimuksessa kirjailijahan luovuttaa ajallisesti RAJALLISEN oikeuden nimikkeen valmistukseen ja myyntiin. Kirjailijasopimus on automaattisesti tehty, kun kirjailija hyväksyy ehdot.

    • Bodillakans

      Sopimus on vuoden sopimus ja jatkuu toisella vuodella, jos ei irtisanota. Sen toisen vuoden jälkeen pitää ottaa uusi painos, jos haluaa kirjan olevan markkinoilla, eli uusi sopimus. Minusta tuo kiistanalainen juttu koskee vain verkkosivuilla olevaa materiaalia eikä painettua kirjaa. Jos kirjasta tulee eka vuonna suosittu, sen kun sanoo irti ja etsii mielestään paremman kustantajan.

    • Anonyymi

      Tekevät tiukasti säädellyllä prosessilla, jossa kaikki työ teetetään Suomen ulkopuolella. Haluavat äkkiä valmista ja siksi mukaan lipsahtelee monenlaisia pikkuvirheitä. Saa olla tarkkana, että ymmärtävät toiveesi oikein. Muuten tulee jotain ihan muuta ja korjaaminen kestää.
      Asiakaspalvelu hyvää, kun kaikki menee, kuten pitää. Kun noita pikkuvirheitä ilmenee, niin muuttuukin ääni kellossa. Itse sain pitkän mailin, jossa oli tahallaan väärin ymmärretty sanomani ja syytettiin minua virheen tekijäksi.
      En asioisi uudestaan.
      - Henna

      • Anonyymi

        Vähän sama kokemus kuin Hennalla. Sinänsä hyvää palvelua, mutta tarkkana saa olla ja huonoja myöntämään virheitään. Esim. kun antamani toive olikin ymmärretty väärin, syy oli kuulemma minun, kun olin kirjoittanut "epäselvästi". Sen sijaan, että olisi vain pahoiteltu, sillä virhe oli joka tapauksessa täysin korjattavissa.
        Itse kirja oli lopulta ihan hyvin painettu kyllä.


    • Anonyymi

      Huomatkaa että kun asetatte kirjan hinnan, google play ja muut voivat myydä sitä oranssilla alelapulla puoleen hintaan. Mieltä ylentävää! Näin kävi itselläni ja BoD vastaus oli: "Antamasi hinta on vain suositus ja kirjakaupat voivat itse päättää kirjan myyntihinnan."
      Myös kirjallisuusluokka, kategoria saattaa olla lopulta näiden välikäsien luettelossa mikä vain väärä ,"fiktio" vaikka olisi elämänkerta. Niitä ei saa korjattua.
      Ilmaiseksi luettavissa kirjan sisältösivuissa saattaa google playssä näkyä todella paljon, ei sitä muutamaa sivua alkutekstistä esim. kuten suunnitteli.
      Omilla sivuilla myyntitili ei ole mitenkään myyntien perässä, tiedot tulee viiveellä vasta maksun yhteydessä.
      Todella pettymys!

    • Anonyymi

      Itse julkaisin kirjani BoD:lla.
      Tein kaiken työn itse. Kirjoitin, valokuvasin, taitoin. Suunnittelin kannen BoD mallien mukaan. Oikolukijan apua tosin käytin, ostin palvelun suomalaiselta toimijalta.

      BoD kautta sain valtavan myyntikanavan. Kirjani on myös e-kirjana, joten sitä on helppo ostaa ympäri maailmaa.
      Muutamalla sadalla eurolla julkaisin kirjan, joka löytyy myynnistä esim. Walmart, Amazon, yms.
      Tilaan myös BoD painosta kirjoja itselleni, yleensä 25kpl, myyn niitä sitten kulkiessani.
      Kirjaa voi myös itse markkinoida ja mainostaa.

      Kirjani nimi on :

      Pelkään mutta en pakene

      Ystävällisesti
      Putkis 0132 🥀

    • Anonyymi

      Erittäin huono palvelu ja painolaatu en suosittele

    • Anonyymi

      No, jos pussi kestää, niin mikäs siinä, voihan sitä aina kokeilla. Tulee kuitenkin pikku hiljaa suru puseroon, kun kirjaa ei kuitenkaan osta kukaan.

      • Anonyymi

        Kyllä niitä kirjoja saa kaupaksi, kun markkinoi ahkerasti.


    • Anonyymi

      Itselle on jäänyt kuva että BoD:llä on viime aikoina ollut pulaa asiakkaista. Ainakin Tampereen Kirjafestareilla heidän standinsa oli kahtena päivänä hiljainen ja jakoivat 40%:n alenusseteleitä, en nyt muista mihinkä heidän palvelupakettiinsa.

    • Anonyymi

      BODilla eivät toimitusajat pidä paikkaansa. Myöhästymiset ovat vähintään useita viikkoja, mikä tekee vaikeaksi yrittää myydä kirjaansa kirjastoille tai kirjakaupoille.

      • Anonyymi

        Joku muukin on tuota ihmetellyt.


      • Anonyymi

        Bod kirjoja on vaikea saada kirjastoille, koska Bod kirjoihin on ennakkoluuloja. Jotkut kirjastot hankkii, toiset ei. Media ei Bod-kirjoista kirjoita ja blogistit ei uskalla esitellä omakustanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bod kirjoja on vaikea saada kirjastoille, koska Bod kirjoihin on ennakkoluuloja. Jotkut kirjastot hankkii, toiset ei. Media ei Bod-kirjoista kirjoita ja blogistit ei uskalla esitellä omakustanteita.

        Tuskin se blogisteilla uskaltamisesta on kiinni, vaan omakustanteiden yleisestä maineesta. Yleensä blogaajilla on pinossa kymmeniä kirjoja lukemista odottamassa ja onhan silloin ihan inhimillistä että luettavaksi valikoituu tunnetun kirjailijan teos kuin joku kusinen omakustanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin se blogisteilla uskaltamisesta on kiinni, vaan omakustanteiden yleisestä maineesta. Yleensä blogaajilla on pinossa kymmeniä kirjoja lukemista odottamassa ja onhan silloin ihan inhimillistä että luettavaksi valikoituu tunnetun kirjailijan teos kuin joku kusinen omakustanne.

        On bloggaajia, jotka arvostelee omakustanteita. Omakustanteita myydään monipuolisesti kirjakaupoissa ja hankitaan kirjastoihin. Hyvät kelpaa kyllä. Osalla kirjailijoista on pitkä rivi omakustanteita, koska ne menee kaupaksi ja niitä lainataan kirjastoista. Omakustannejulkaisujen markkinointi kuuluu kirjailijalle itselleen ja se on siksi työläämpi ja haastavampi tapa toimia kirjailijana. Omakustannekirjailijat joutuu tekemään paljon työtä, jotta tuloja voi kertyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On bloggaajia, jotka arvostelee omakustanteita. Omakustanteita myydään monipuolisesti kirjakaupoissa ja hankitaan kirjastoihin. Hyvät kelpaa kyllä. Osalla kirjailijoista on pitkä rivi omakustanteita, koska ne menee kaupaksi ja niitä lainataan kirjastoista. Omakustannejulkaisujen markkinointi kuuluu kirjailijalle itselleen ja se on siksi työläämpi ja haastavampi tapa toimia kirjailijana. Omakustannekirjailijat joutuu tekemään paljon työtä, jotta tuloja voi kertyä.

        Olen kyllä vähän eri mieltä. N. 10 vuotta sitten olin tekemisissä muutaman pienkustantajan kanssa kirjailijana ja hyvin laihaksi myynti kyllä jäi jo silloin. Pienkustantajien kirjoja ei otettu millään isoihin kirjakauppoihin, siis Suomalaiseen kirjakauppaan ja ja muutama vielä silloin sinnitellyt yksityinen kirjakauppakin sulki noihin aikoihin ovensa pysyvästi. Näihin jälkinmäisiin sai yleensä pari-kolme kirjaa myyntitilillä tarjolle, mutta kaikki tietävät kuinka kannattavaa se on.
        Mitään medianäkyvyyttä oli aika turha toivoa, sillä blogaajat valittelivat suuria lukemattomien kirjojen pinojaan eikä näin ollut mitään mahdollisuutta saada "julkisuutta" uudelle kirjalle sitä kautta. Muutama arvostelu sentään ilmestyi erinäisissä pienlehdissä.
        Noihin aikoihin kirjastot alkoivat vielä "kelluttamaan" aineistoaan, joten kirjasto-ostojen määrä laski huomattavasti, jolloin siinäkin heikkeni yksi myyntikanava.
        Muistelisin, että menestyvää kirjaa myytiin sellaiset 200 - 250 kappaletta, jolloin päästiin juuri ja juuri plussan puolelle kuluissa (paino, mainokset yms.).


    • Anonyymi

      Bodilla on nykyisin toimitusongelmia. Toimitukset ovat useita viikkoja myöhässä siihen nähden, mitä Bod lupailee. Jos haluat kirjasti tiettyyn päivään mennessä tai kirjasi on menossa yleiseen myyntiin, Bodin käyttämistä ei voi suositella.

    • Anonyymi

      Onko muille Bod kirjannut myyntikorvauksia (korvaus/kirja) väärin siis liian pieniksi vastoin sopimuksessa sovittua? Vaikuttaa jatkuvalta ongelmalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe