Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko ajo-ominaisuuksilla väliä?

Mökkiveneiliä

Venelehdet testailevat ja pisteitä antavat veneiden ajo-ominaisuuksille, mutta onko niillä oikeasti niin väliä jos vaan ajelee hissukseen mökille ja takaisin. Ei siinä paljoa ole väliä kunhan kulkee ja hoitaa homman. Aika harvassa varmaan ne jotka ajo-ominaisuuksien perusteella venettä ostavat, en ole ainakaan kuullut tällaisesta että kukaan olisi hehkuttanut että ostin kun on niin hyvä ajettava.

25

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alan lehdillä edelleenkin se sama pisteytystapa kuin on ollut vuosikymmenet, mainoseurot ratkaisevat ajo-ominaisuudet kuin muutkin pistemäärät.

    • Voipiolla

      No onhan niillä väliä sillon jos mökkimatka on vähän pidempi, ja halutaan mökille mennä turvallisesti muutenkin kuin tyynellä kelillä. Esim. 5 metrisissä veneissä voi olla suuriakin eroja. Hissuksiin mökille köröttely on turvallista, kunhan kalusto on olosuhteisiin nähden riittävä, ja ennenkaikkea miehistöllä tolkku päässä.

    • Eivaravenettä

      eihän ajo-ominaisuuksilla ole mitään merkitystä, jos ei niitä ulosmitata.
      Miksi hankkia maastoauto, jos pääasiassa ajetaan kaupungissa? Miksi ostaa merikelpoinen vene, jos ajaa viiden aarin järvellä. Veneessä on kuitenkin aina hyvä tietää että vene selviää myös kovemmasta kelistä, jos sellainen pääsee yllättämään. Miten se vanha sanonta menikään - ei vara venettä kaada.

      • Sheriffikola

        Missähän vaiheessa ne ajo-ominaisuudet on "ulosmitattu" , kun paatti menee nurin vai?


      • simppeliä
        Sheriffikola kirjoitti:

        Missähän vaiheessa ne ajo-ominaisuudet on "ulosmitattu" , kun paatti menee nurin vai?

        kovassa kelissä ne ulosmitataan. Eihän siinä sen ihmeellisempää. Harva sitä tarkoituksella tekee, mutta joskus vaikka pakosta. Kun tietää veneensä ominaisuudet, voi sitten toistekin lähteä kovempaan keliin.


      • nobroblems

        Juu, ja huoltaa tekniikkaa asianmukaisesti, ettei matka stoppaa keliin...


    • Pitävätitseäänaatelina

      alle 30 solmua kulkevilla ja alle 6 metrisillä veneillä on mielestäni vain kaksi ajo ominaisuuksiin vaikuttavaa asiaa, nimittäin leveys ja kuinka syvä v pohja. Niilläkin lähinnä yli puolenmetrin aallokkoajossa, joten aika marginaalinen juttu. Venelehdet testaajineen ovat ikäänkuin suomen kaikki byrokraatit pienoiskoossa. Esittävättekevänsä mukatärkeää työtä vertailuillaan, raporteillaan, suosituksillaan javalistuksillaan. Luovat tyhjää pseudodataa ja myyvät mainostilaa ja asiakaskuntaa ns. "Hölmöyttämällä heidät ymmärtämättömiksi" lataamalla numero ja sivukaupalla vertailuja kumiletkun koostumuksista, lavuaarin muotoilusta, köysiboksin ergonomisuudesta, korroosiokaavioita, kierroslukuvääntökäyriä, kaljakeissikapasiteettejä patjanaluslaatikoista, finninpuristelupeilin tärkeyspalopuheita vierashyteissä, ja viimeiseksi muttei vähäisimmäksi, miten vain merkin x veneessä voi ajaa metrin aallokossa kaasu pohjassa niin että yrjöä lentää vain x litraa ennen mökkirantaa.

      • tällasenmuistan

        Yhdessä vene-lehden numerossa testattiin asuttavia Walkaround -veneitä. Voittajaveneessä arvostettiin valoisia makuutiloja (ei ollut pimennyssuojia). Tässä veneessä oli WC keulahytin patjan alla. Lehden kommentti oli että eihän sitä vessaa nyt niin paljon tarvita. Jos tätä olisi testattu käytännössä, niin miten näitä olisi sitten arvostettu?


      • Järjenäääni
        tällasenmuistan kirjoitti:

        Yhdessä vene-lehden numerossa testattiin asuttavia Walkaround -veneitä. Voittajaveneessä arvostettiin valoisia makuutiloja (ei ollut pimennyssuojia). Tässä veneessä oli WC keulahytin patjan alla. Lehden kommentti oli että eihän sitä vessaa nyt niin paljon tarvita. Jos tätä olisi testattu käytännössä, niin miten näitä olisi sitten arvostettu?

        Erillinen vc tila kuuluu asuttavassa veneessä samanlaiseen perusasiaan kuin vararengas autossa. Aloittajalla oli kyse yhteysveneestä. Yhteysveneellä mennään pikaisesti paikasta a paikkaan b ja vc hätä odottaa sen 1- 3 tuntia kun kotoa lähtee ja mökin vc hen astuu.
        Makuasia, mutta olen aina naureskellut noita patjojen alle tungettavia vessoja. Millainen idiootti ihminen kakkii keskelle yleistilaa ja jättää lillumaan sen sinne koko veneviikonlopun ajaksi, ja sitten siemailee kakkapytyn yllä hienoa viiniä auringonladkussa ...
        Vanha totuus, yhteysveneen venepäivän aamiaisella skipataan kahvit, mehut ja käydään isolla hädällä. Jos se toimii minulla 30 vuotta, se varmastikin toimii sinullakin.

        Ei voisi vähempää kiinnostaa venelehden kakkapyttytestit. Käytän omaa älyä, suosittelen muillekin. Seuraavaksi joku alkaa vaatimaan vararenkaiden käyttötestejä autolehdille...


      • myös_minä
        tällasenmuistan kirjoitti:

        Yhdessä vene-lehden numerossa testattiin asuttavia Walkaround -veneitä. Voittajaveneessä arvostettiin valoisia makuutiloja (ei ollut pimennyssuojia). Tässä veneessä oli WC keulahytin patjan alla. Lehden kommentti oli että eihän sitä vessaa nyt niin paljon tarvita. Jos tätä olisi testattu käytännössä, niin miten näitä olisi sitten arvostettu?

        Harvoinhan miesväki vessaa tarvitsee jos käy maissa pas..lla. Veneestähän kustaan laidan yli ja walkaroundista se käy kätevästi.


      • Nakkikojuveneitä
        myös_minä kirjoitti:

        Harvoinhan miesväki vessaa tarvitsee jos käy maissa pas..lla. Veneestähän kustaan laidan yli ja walkaroundista se käy kätevästi.

        En tiedä mimmoinen walkaround mielikuvitusystävälläsi on, mutta kun nyt aiheessa ollaan niin ne mitä olen tiirannut maksaa niin järjettömästi että samalla rahalla saisi jo ns. Oikeankin matkaveneen, vaikka sitten 5 v vanhan. Jos tarkoitus on pyöriä ympyrää onki kädessä kuseksien, paskoen sekä vesillä liikkuen, ehdotan murto osa hintaisena ratkaisuna 2 x 4 met irtonaista ponttoonilaiturin päätyosaa, 4 hv perämoottoria ja bilteman perämootoritelinettä. Voihan siihen keskelle nikkaroida pienen lipunmyyntikojun näköisen ohjaamon koolingeista, kilovanerista ja pleksistä. Walkaround hintalapusta nolla pois...


      • tällasenmuistan
        Järjenäääni kirjoitti:

        Erillinen vc tila kuuluu asuttavassa veneessä samanlaiseen perusasiaan kuin vararengas autossa. Aloittajalla oli kyse yhteysveneestä. Yhteysveneellä mennään pikaisesti paikasta a paikkaan b ja vc hätä odottaa sen 1- 3 tuntia kun kotoa lähtee ja mökin vc hen astuu.
        Makuasia, mutta olen aina naureskellut noita patjojen alle tungettavia vessoja. Millainen idiootti ihminen kakkii keskelle yleistilaa ja jättää lillumaan sen sinne koko veneviikonlopun ajaksi, ja sitten siemailee kakkapytyn yllä hienoa viiniä auringonladkussa ...
        Vanha totuus, yhteysveneen venepäivän aamiaisella skipataan kahvit, mehut ja käydään isolla hädällä. Jos se toimii minulla 30 vuotta, se varmastikin toimii sinullakin.

        Ei voisi vähempää kiinnostaa venelehden kakkapyttytestit. Käytän omaa älyä, suosittelen muillekin. Seuraavaksi joku alkaa vaatimaan vararenkaiden käyttötestejä autolehdille...

        niin. Tämä juuri oli se pointtini. En voi käsittää että kun nimenomaan testattiin asuttavuutta niin näihin asioihin ei laitettu painoarvoa. Onko kiva herätä viideltä auringon paistaessa öögaan. Sitten kun aamuyöllä kusettaa niin pyttyä ei voi käyttää. Silti ko. vene voitti vertailun.


    • kuka.mitenkin

      Kuka liikkuu mitenkin, itselläni isohko ht-vene jossa kaksi perämoottoria, isommalla hurautan nopeasti mieli vesille varsinainen veneily tapahtuukin pienemmällä rauhallisesti etenemällä nauttien ympäröivästä maisemasta jopa satoja kilometrejä.

    • Merkitsee

      En sanoisi ajoominaisuudet vaan merikelpoisuus ja on yksi tärkeistä kriteereistä kun venettä valitsen itselle. Tai sanotaan että huonot rungot ei pääse edes harkinta listalle.

    • Yammu-setä

      Venelehtien testien kuvia katsellessa tulee mieleen että kaikki nuo veneet ovat kelvottomia. Yksikään ei pysy vedessä vaan pomppii kokonaan ilmaan. Kuka sellaisessa ryskeessä viitsii ajaa!

    • onväliä

      Jos ajelet kivalla kelillä lyhkäisiä matkoja, niin ei varmaan suurtakaan väliä ajo/meriominaisuuksilla. Jos taas olet veneilijä joka käy vaikka itämeren toisella laidalla, rupeaa olemaan merkitystä noilla ajo ominaisuuksilla ja merikelpoisuudella, jos haluaa perille turvallisin mielin.

      Aallokon koko voi vaihdella aavoilla melkoisesti ja aallon koko kasvaa aika nopeasti jos alkaa tulemaan reippaammin. Vaikka 10m/s saaristossa ei monessakaan veneessä vielä ole matkanteon este, mukavuus jo kärsii useammassa, niin avomerellä tuolla tuulella alkaa karsiutua vene malleja joilla ei olisi mitään asiaa vesille, turvallisuus vaarantuu ja rakenteita alkaa hajota...

      On hyvä, että veneissä on nykyään CE-hyväksyntä tietylle merialueelle, ei tosin tae vielä siitä, että aluksella olisi mukavaa tehdä kovassa kelissä matkaa...

      Muuttuvana tekijänä on vielä kuskin taidot, ei pelkästään veneen ajo-ominaisuudet, esim. Keulan trimmaus oikein-pahimmassa tapauksessa keula leikkaa aaltoon ja vene voi lentää ympäri...

    • Kyllä veneessä on paljon muitakin asioita mietittäväksi kuin ajo-ominaisuudet. Eikun messuille vaan katselemaan. Mikä vene miellyttää omaa silmää, millaista ohjaamossa on istuskella, millaisia säilytysratkaisuja veneessä on? Mitä varusteita tarvitaan jne.

      Mökkiveneessä lastattavuus. Jos aiot kuljettaa mökillesi toisinaan rakennustarvikkeita, pitää veneessä olla jo hiukan kokoa ja kantavuutta. Varsinkin jos on vähän avoimempaa vettä matkan varrella.

    • tuoeivoitoimia

      Kyllä vene on muutenkin aika huonosti suunniteltu jos sillä ei ole ajo-ominaisuuksiakaan. Tällöin ongelmia on yleensä muuallakin yksityiskohdissa, rakenteissa jne. Toki joskus käy ihan muuten vain hyvä onni ja muutoin surkea kökötin voi omata jopa kohtuulliset ajo-ominaisuudetkin. Se on jännä, että hyvän näköinen runko ei aina ole hyvä ajettava.

      • Merkitsee

        Hyvän näköisyys on pitkälti makuasia jos ei ole käsitystä muotojen vaikutuksesta ajettavuuteen. Kokonaisuus ratkaisee ja esimerkiksi painotusta muuttamalla voidaan vaikuttaa toisien runkojen käytöstä muuttaa radikaalisti ja toisiin sillä ei ole juurikaan vaikutusta.


    • V.Hunt

      Ei varmasti ole merkitystä sinun tapauksessa! Mutta, jos merelle olet likuvarunkoista matkavenettä hankkimassa, niin yksi tärkeimmistä kriteereistä, on juurikin ajo-ominaisuudet ! Tämä seikka kun vaikuttaa, mukavuuden lisäksi, turvallisuuteen, polttoaineen kulutukseen jne. Esimerkkinä viime kesän tallinan reissu, jolloin menomatkalla oli harmajan kohdalla vielä melko tyyntä ja keli siitä pikkuhiljaa koveni ja tallinan-matalan kohdalla tuulta olikin jo 10 metriä, jolloin vielä pystyin veneeni pitämään liussa ja matka eteni turvallisesti, kiitos hyvien ajo-ominaisuuksien, pääsin mukavasti ja säälliseen aikaan perille. Aiemmin omistamallani, vastaavankokoisella veneellä, tässä kelissä eteneminen, olisi ollut todella tuskaista.

      • itsekintallinnassakäynyt

        Mielenkiinnosta, mitkä veneet oli kyseessä? Noilla isommilla ylityksillä koko on aika keskeinen kelpoisuustekijä, mielenkiintoista jos samassa kokoluokassa eroaa noin.


      • Vkulma

        Et voi olla tosissasi, ei koko ajo-ominaisuuksia määritä. Pohjan v-kulmasta kaikki lähtee, lisänä pituus/leveys suhde ja reunapalteiden koko. Nämä asiat balanssissa, niin massa/riittävän tehokas koneteho kruunaavat veneen ajo-ominaisuudet kelissä.

        Pienemmissä veneissä hyviä esim. Hydrolift, masmar jolla ei tuota tuskaa kovassakaan kelissä, paljon löytyy myös jenkkiveneitä cicarette tyyppisiä...

        Yleisesti ajo-ominaisuudet pilataan veneessä polttoaine taloutta silmälläpitäen, kun kosiskellaan ostajia, tehdään platuska pohjaisia vähemmän kuluttavia veneitä jotka hakkaavat aallokossa, kuin lekalla lyötäisiin pohjaan, sisustukset irtoilevat matkan teko kelissä painajaista!


    • Ållåhåkbår

      Ajo-ominaisuuksilla ei ole väliä suurimmalle osalle veneilijöistä. Eihän veneellä pääsääntöisesti ole tarkoitus ajaa, vaan se hankitaan ihan muista syistä.

      • 10-107

        Mielenkiintoinen avautuminen.

        Jos hankkisit veneen, niin minkä takia?


      • voivoisentää

        Niinpä, omassa paatissa kiinteät kulut n10000€ vuodessa ajan tai en, joten jos ei aja, niin ihmettelen mikä peruste voisi olla hankkia vene?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2025
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1365
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      73
      1260
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe