Kala-allergia

ontto

Kertokaa joku viisaampi, mistä johtuu, että kala-allergiselle kelpaa säilykkeet esim. tonnikala sardiini jopa lohi- säilykkeet. tapahtuuko purkkiinlaitto vaiheessa jotain kalan proteiineille tai jotain vastaavaa.

6

5834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saara

Kuulostaa omituiselle. Kyseinen ihminen ei voi olla pahasti allerginen kalalle, jos on ollenkaan.

• Allerginen

Tunnen läheisen ihmisen, joka on koko elämänsä ollut pahasti allerginen kalalle, mutta on kuitenkin aina voinut syödä tonnikalaa.

Itsekin olen erittäin pahasti kalalle allerginen, ollut koko elämäni, kurkku turpoaa ja naamaan tulee valkoisia läiskiä heti, jos olen tuoreen kalan kanssa samassa huoneessa. Tonnikalaa olen minäkin syönyt täysin oireetta monesti elämässäni, mutta sitten erään kerran iski todella vakava kohtaus täysin yllättäen:

- huulet turposivat täysin muodottomaksi ja kurkku meni totaalisen tukkoon, edes nielemään ei pystynyt.

Onneksi kohtaus meni ohi, olimme näet keskellä korpea mökkeilemässä kavereiden kanssa. Sen jälkeen en ole edes tonnikalaan koskenut tikullakaan.

• -W-

Kala-allergikko ei välttämättä ole allerginen kaikille kalalajeille. Jotkut ovat allergisia vain rasvaisille kaloille, kuten lohelle yms. Minulle tulee vähiten oireita tuoreesta, samana päivänä pyydystetystä ja kypsennetystä lohikalasta. Pahimpia ovat hauki yms. vähärasvaiset kalat.

• ja siedän hyvin muita kaloj...

Jotain siinä tuoreessa kalassa on..
      Säilykkeistä en saa reaktiota minäkään.

• kalaton

Tere,

onko kellään kokemuksia mites esim. katkarapujen syönti sopii kala-allergisille?

• Karduli

Todettiin minulla jo pian syntymän jälkeen, en siedä jos kalaa paistetaan asunnossa vaan hengitystiet turpoaa jo hajusta, saati syömisestä. Joskus alle kolmekymppisenä söin vahingossa salaattia jossa oli tonnikalaa, enkä saanut mitään oireita. Sitten kokeilin simpukoita, katkarapuja, mustekalaa, sama juttu ja kyllä ne hyviltä maistuikin. Mutta sitten ostin kaupasta säilykelohta ja sardiineja, niistä tuli hillittömät oireet joten ne olen ruokavaliostani tyystin unohtanut. Mutta näitä em. olen sittten 30 vuoden edestä syönytkin : ) Kuulin eräältä lääkäriltä että kannaatta aikuisiässä todellä pienillä määrillä kokeilla ja kuullostella miltä tuntuu. Johtuu kuulemma esim. kalassa sen proteeinista ja tonnikalassa ja muissa meren örkeissä se on erilainen kuin esim. lohi ja järvikalat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      21
      8331
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      339
      1611
    3. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      377
      1339
    4. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      278
      1285
    5. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1275
    6. Jos totta puhutaan niin

Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      66
      1217
    7. Yksi elämän pahimmista virheistä

Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1030
    8. Ensi vuonna

Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1026
    9. Parempaa uutta

vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      50
      982
    10. Odotatko sä

Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      958
    Aihe