Puolassa tarvitaan veneajokortti

Tulossapian

Oikein laminoitu muoviläpyskä. Siihen kuuluu ainakin teoriakoe, käsittelykokeesta en ole varma.

Kevyin korttiluokka on vaaditaan kaikille moottoriveneille, ja silläkin saa ajella vain sisävesillä ja merellä enintään 2 km etäisyydellä rannikolta.

Tulipa vain mieleeni kun juttelin puolalaisen tuttavan kanssa taannoin. Hän oli häkeltynyt että täällä ei tarvita mitään, ja vielä enemmän ihmeissään meikäläisestä korkeasta promillerajasta (heillä 0,2 promillea vesillä ja liikenteessä)!

Nautitaan vapaudesta vielä, pian meitä varmasti siunataan ajokortilla, veneverolla, liikennevakuutuksella ja nollapromilleilla.

17

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa olla sellainen jäänne tuolta sosialistiselta ajalta. Eikö hallintoa ole purettu, ei kukaan ole kerinnyt ajattelemaan asiaa, kun EU-pukkaa omia typeryyksiään sekaan.

    • Syysveneilijä

      Onhan tuo Suomen promilleraja ihan liian korkea, 0.2 olisi aivan sopiva. Mitä tuohon korttiin tulee niin kyllä monelle kipparille ajo-ja asennekoulutus olisi tarpeen. Järkevän ihmisen kyllä pitäisi itse ymmärtää omat puutteensa.

      • jjjjjkj

        Suomessa sattuu niin vähän veneonnettomuuksia (etenkin matkaveneille), että nykysääntöjä ei ole mitään syytä muuttaa.

        Venekortti ei paranna kenekään asenteita, on vain turhaa byrokratiaa ja kuluja. Tietoa löytyy ihan riittävästi nytkin, sen takai ei tarvitse pakollisia kursseja.
        Vapaaehtoisia on tarjolla halukkaille, hyvä niin.

        Eikä promillerajan muuttaminen vaikuta yhtään mitään yhteenkään ruorijuoppoon.


      • jjjjjkj kirjoitti:

        Suomessa sattuu niin vähän veneonnettomuuksia (etenkin matkaveneille), että nykysääntöjä ei ole mitään syytä muuttaa.

        Venekortti ei paranna kenekään asenteita, on vain turhaa byrokratiaa ja kuluja. Tietoa löytyy ihan riittävästi nytkin, sen takai ei tarvitse pakollisia kursseja.
        Vapaaehtoisia on tarjolla halukkaille, hyvä niin.

        Eikä promillerajan muuttaminen vaikuta yhtään mitään yhteenkään ruorijuoppoon.

        Kieltämättä tuo "kortilla asenteet kuntoon" on niin naurettava ajatus, että en oikein ymmärrä, että sellaista edes ketään enää viitsii ja kehtaa toistella.


    • Locaboat

      Toisaalta suhtautuminen noihin ajokortteihin ei ole kovin vakavaa. Ainakin järvialueilla on esimerkiksi venevuokraamot valtuutettu kirjoittamaan ajokortin asiakkaalleen kunhan vaan osaa vakuuttavasti todistella olevansa kykenevä venettä hallitsemaan. Ja kyseessähän oli ihan kohtuu kokoiset matkanneet.

    • Hyväsysteemi

      Ei ole neukkuaikaa vaan päinvastoin uutta Puolaa jossa ihminen voi rikastuessaan ostaa statuksen mukaisen veneen vaikka taidot ei riitä kuin soutsikkaan...vähän niinkuin yhdessä toisessa maassa. Ja tottahan veneillessä on pyöreän nollan edestä promilleja! Eikö? Korjataan vasta perillä.

      • back.to.reality

        Kertoo suomalaisesta melko vääristyneestä alkoholikulttuurista tuo absolutismiajatus "nolla promillea", kun tosiasia on, että edes autoillessa ei 0,2-0,3 promille ole merkityksellinen vaaratekijä. Pikemminkin päinvastoin. Veneillessä nopeudet ovat niin paljon alhaisemmat ja etäisyydet muihin kulkijoihin isommat, että se suunnilleen 0,3 promillesta alkava suoritus- ja havaintokyvyn lasku ei vaikuta vielä muutaman lisäkymmenyksenkään jälkeen.

        1,0 on hyvä raja. Se on riittävän korkea, että sen alapuolella on helppo pysyä ja toisaalta riittävän matala, että sen huomioonottava ei ole riskitekijä vesillä, vaikka olisi pari keppanaa tai viinilasillista juonutkin.

        Sivistyneillä ihmisillä nyt vain sattuu olemaan alkoholinkäytössä muitakin vaihtoehtoja kuin nollalinja tai perskänni.


    • relaa-

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14043812/veneajokortti

      Tuossa säikeessä kirjoitettiin vastikään tänä vuonna yli 150 viestin verran aiheesta tarvitaanko Suomessa ajokortti. Ei jaksa taas vääntää tästä, eihän?

      Suomen julkinen sektori painuu pinnan alle jo nykyisillä tehtävillä ja kuluilla, ei viitsi haalia sinne lisää turhia tehtäviä.

      • En todellakaan usko, että veneajokortista tulisi varsinaista lisärasitetta julkiselle sektorille. Ymmärtääkseni kuljettajantutkinto on jo siirtymässä koneella tehtäväksi. Siihen saa varmasti muutamalla kymmenellätuhannella eurolla laajennusosan, jolla tentitään venekorttia varten vesiliikennesäännöt. Jos pannaan kortin hinnaksi vaikkapa 50 euroa, niin tsydeemin perustamiskustannukset tulevat katetuiksi hetkessä.


      • 10-14 kirjoitti:

        En todellakaan usko, että veneajokortista tulisi varsinaista lisärasitetta julkiselle sektorille. Ymmärtääkseni kuljettajantutkinto on jo siirtymässä koneella tehtäväksi. Siihen saa varmasti muutamalla kymmenellätuhannella eurolla laajennusosan, jolla tentitään venekorttia varten vesiliikennesäännöt. Jos pannaan kortin hinnaksi vaikkapa 50 euroa, niin tsydeemin perustamiskustannukset tulevat katetuiksi hetkessä.

        Ja miksi ?


      • MarineMan kirjoitti:

        Ja miksi ?

        Miten niin miksi? Eikö tuossa jo ollut riittävä perustelu sille, miksi kortti ei olisi julkiselle sektorille rasite?


      • 10-14 kirjoitti:

        Miten niin miksi? Eikö tuossa jo ollut riittävä perustelu sille, miksi kortti ei olisi julkiselle sektorille rasite?

        Ja miksi sellainen kortti ?


    • Wyborowa

      Puolassa käyneenä veikkaan että tuo alkoholiraja on 0.2 %...

    • huviveneilijä

      Ei sitä asennetta kortilla korjata, mutta vesiliikenteen säännöt on monella vesilläliikkujalla täyttä hepreaa, ei tunneta liikenne- eikä merimerkkejä, ei tiedetä väistämis- eikä ohitussäännöistä, ym. Ym.... Ei kaikilla tarvitse olla laivuritutkintoa, mutta jonkinlainen teoriatutkinto ois ihan hyvä.

      • Möylykiulu

        Joo, mutta kun laivurikurssikaan ei opeta oleellisia asioita. Omat kokemukset hyvin negatiivisia, merimerkkien ja sääntöjen opetteluun ei juurikaan panostettu. Ei myöskään ollut keskustelua olosuhteiden vaikutuksesta veneilyyn, ei infoa ensiavusta tai pelastustoiminnasta yleensäkään. Myöskään venetyyppien eroista ym. ei opetuksessa puhuttu.

        Sen sijaan kurssilla leikittiin mielikuvituskartalla suunnistusta. Puuhassa olennaisinta näytti olevan kysymysten ja sisältöjen muotoileminen mahdollisimman hankaliksi, tyyliin: "Jos pyörähdän kolme kertaa ympäri persettä raapien ja otan sitten suuntiman Möylyn saarta kohti, niin mihin suuntaa vasen kyynärvärteni osoittaa, jos käytin samaa kättä raapimiseen." - Sisältö oli tosiaan tätä tasoa, substanssi hämärtyi kaikenlaisen epäolennaisen skeidan arpomiseen!


      • Möylykiulu kirjoitti:

        Joo, mutta kun laivurikurssikaan ei opeta oleellisia asioita. Omat kokemukset hyvin negatiivisia, merimerkkien ja sääntöjen opetteluun ei juurikaan panostettu. Ei myöskään ollut keskustelua olosuhteiden vaikutuksesta veneilyyn, ei infoa ensiavusta tai pelastustoiminnasta yleensäkään. Myöskään venetyyppien eroista ym. ei opetuksessa puhuttu.

        Sen sijaan kurssilla leikittiin mielikuvituskartalla suunnistusta. Puuhassa olennaisinta näytti olevan kysymysten ja sisältöjen muotoileminen mahdollisimman hankaliksi, tyyliin: "Jos pyörähdän kolme kertaa ympäri persettä raapien ja otan sitten suuntiman Möylyn saarta kohti, niin mihin suuntaa vasen kyynärvärteni osoittaa, jos käytin samaa kättä raapimiseen." - Sisältö oli tosiaan tätä tasoa, substanssi hämärtyi kaikenlaisen epäolennaisen skeidan arpomiseen!

        Harvinaisen oikealla tavalla kuvattuna, tämän lähes tutkintouskovaisen kansan viranomaisten laatimat tutkintokysymykset, joissa ei itseasiassa ole päätä eikä häntää koko käsiteltävään asiaan, ja ainakin opetuksellisesti jäänne 1800-luvulta, jolloin "opettajat" pyrkivät olemaan tavallisen kansan yläpuolella, eli piti asiat esittää niin monimutkaisesti ja sekavasti, etä "ylemmyys" säilyi. Valitettavasti yleinen kuvio vielä nykypäivänä virkamiehistössä, ei opettajissa.


    • Huviveneilijä

      Ainahan voi hankkia kansainvälisen huviveneenkuljettajan kirjan ja siihen Cevni kelpuutuksen Euroopan sisävesille niin eipä tarvitse jäädä rannalle. Lue itse ja käy Trafilla tenttimässä. Ei ole mitään rakettitiedettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      18
      2226
    2. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      56
      1854
    3. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      178
      1503
    4. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      82
      1493
    5. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      21
      1469
    6. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      309
      1417
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

      Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      1051
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      63
      1027
    9. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      34
      995
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      349
      894
    Aihe