Puolassa tarvitaan veneajokortti

Tulossapian

Oikein laminoitu muoviläpyskä. Siihen kuuluu ainakin teoriakoe, käsittelykokeesta en ole varma.

Kevyin korttiluokka on vaaditaan kaikille moottoriveneille, ja silläkin saa ajella vain sisävesillä ja merellä enintään 2 km etäisyydellä rannikolta.

Tulipa vain mieleeni kun juttelin puolalaisen tuttavan kanssa taannoin. Hän oli häkeltynyt että täällä ei tarvita mitään, ja vielä enemmän ihmeissään meikäläisestä korkeasta promillerajasta (heillä 0,2 promillea vesillä ja liikenteessä)!

Nautitaan vapaudesta vielä, pian meitä varmasti siunataan ajokortilla, veneverolla, liikennevakuutuksella ja nollapromilleilla.

17

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa olla sellainen jäänne tuolta sosialistiselta ajalta. Eikö hallintoa ole purettu, ei kukaan ole kerinnyt ajattelemaan asiaa, kun EU-pukkaa omia typeryyksiään sekaan.

    • Syysveneilijä

      Onhan tuo Suomen promilleraja ihan liian korkea, 0.2 olisi aivan sopiva. Mitä tuohon korttiin tulee niin kyllä monelle kipparille ajo-ja asennekoulutus olisi tarpeen. Järkevän ihmisen kyllä pitäisi itse ymmärtää omat puutteensa.

      • jjjjjkj

        Suomessa sattuu niin vähän veneonnettomuuksia (etenkin matkaveneille), että nykysääntöjä ei ole mitään syytä muuttaa.

        Venekortti ei paranna kenekään asenteita, on vain turhaa byrokratiaa ja kuluja. Tietoa löytyy ihan riittävästi nytkin, sen takai ei tarvitse pakollisia kursseja.
        Vapaaehtoisia on tarjolla halukkaille, hyvä niin.

        Eikä promillerajan muuttaminen vaikuta yhtään mitään yhteenkään ruorijuoppoon.


      • jjjjjkj kirjoitti:

        Suomessa sattuu niin vähän veneonnettomuuksia (etenkin matkaveneille), että nykysääntöjä ei ole mitään syytä muuttaa.

        Venekortti ei paranna kenekään asenteita, on vain turhaa byrokratiaa ja kuluja. Tietoa löytyy ihan riittävästi nytkin, sen takai ei tarvitse pakollisia kursseja.
        Vapaaehtoisia on tarjolla halukkaille, hyvä niin.

        Eikä promillerajan muuttaminen vaikuta yhtään mitään yhteenkään ruorijuoppoon.

        Kieltämättä tuo "kortilla asenteet kuntoon" on niin naurettava ajatus, että en oikein ymmärrä, että sellaista edes ketään enää viitsii ja kehtaa toistella.


    • Locaboat

      Toisaalta suhtautuminen noihin ajokortteihin ei ole kovin vakavaa. Ainakin järvialueilla on esimerkiksi venevuokraamot valtuutettu kirjoittamaan ajokortin asiakkaalleen kunhan vaan osaa vakuuttavasti todistella olevansa kykenevä venettä hallitsemaan. Ja kyseessähän oli ihan kohtuu kokoiset matkanneet.

    • Hyväsysteemi

      Ei ole neukkuaikaa vaan päinvastoin uutta Puolaa jossa ihminen voi rikastuessaan ostaa statuksen mukaisen veneen vaikka taidot ei riitä kuin soutsikkaan...vähän niinkuin yhdessä toisessa maassa. Ja tottahan veneillessä on pyöreän nollan edestä promilleja! Eikö? Korjataan vasta perillä.

      • back.to.reality

        Kertoo suomalaisesta melko vääristyneestä alkoholikulttuurista tuo absolutismiajatus "nolla promillea", kun tosiasia on, että edes autoillessa ei 0,2-0,3 promille ole merkityksellinen vaaratekijä. Pikemminkin päinvastoin. Veneillessä nopeudet ovat niin paljon alhaisemmat ja etäisyydet muihin kulkijoihin isommat, että se suunnilleen 0,3 promillesta alkava suoritus- ja havaintokyvyn lasku ei vaikuta vielä muutaman lisäkymmenyksenkään jälkeen.

        1,0 on hyvä raja. Se on riittävän korkea, että sen alapuolella on helppo pysyä ja toisaalta riittävän matala, että sen huomioonottava ei ole riskitekijä vesillä, vaikka olisi pari keppanaa tai viinilasillista juonutkin.

        Sivistyneillä ihmisillä nyt vain sattuu olemaan alkoholinkäytössä muitakin vaihtoehtoja kuin nollalinja tai perskänni.


    • relaa-

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14043812/veneajokortti

      Tuossa säikeessä kirjoitettiin vastikään tänä vuonna yli 150 viestin verran aiheesta tarvitaanko Suomessa ajokortti. Ei jaksa taas vääntää tästä, eihän?

      Suomen julkinen sektori painuu pinnan alle jo nykyisillä tehtävillä ja kuluilla, ei viitsi haalia sinne lisää turhia tehtäviä.

      • En todellakaan usko, että veneajokortista tulisi varsinaista lisärasitetta julkiselle sektorille. Ymmärtääkseni kuljettajantutkinto on jo siirtymässä koneella tehtäväksi. Siihen saa varmasti muutamalla kymmenellätuhannella eurolla laajennusosan, jolla tentitään venekorttia varten vesiliikennesäännöt. Jos pannaan kortin hinnaksi vaikkapa 50 euroa, niin tsydeemin perustamiskustannukset tulevat katetuiksi hetkessä.


      • 10-14 kirjoitti:

        En todellakaan usko, että veneajokortista tulisi varsinaista lisärasitetta julkiselle sektorille. Ymmärtääkseni kuljettajantutkinto on jo siirtymässä koneella tehtäväksi. Siihen saa varmasti muutamalla kymmenellätuhannella eurolla laajennusosan, jolla tentitään venekorttia varten vesiliikennesäännöt. Jos pannaan kortin hinnaksi vaikkapa 50 euroa, niin tsydeemin perustamiskustannukset tulevat katetuiksi hetkessä.

        Ja miksi ?


      • MarineMan kirjoitti:

        Ja miksi ?

        Miten niin miksi? Eikö tuossa jo ollut riittävä perustelu sille, miksi kortti ei olisi julkiselle sektorille rasite?


      • 10-14 kirjoitti:

        Miten niin miksi? Eikö tuossa jo ollut riittävä perustelu sille, miksi kortti ei olisi julkiselle sektorille rasite?

        Ja miksi sellainen kortti ?


    • Wyborowa

      Puolassa käyneenä veikkaan että tuo alkoholiraja on 0.2 %...

    • huviveneilijä

      Ei sitä asennetta kortilla korjata, mutta vesiliikenteen säännöt on monella vesilläliikkujalla täyttä hepreaa, ei tunneta liikenne- eikä merimerkkejä, ei tiedetä väistämis- eikä ohitussäännöistä, ym. Ym.... Ei kaikilla tarvitse olla laivuritutkintoa, mutta jonkinlainen teoriatutkinto ois ihan hyvä.

      • Möylykiulu

        Joo, mutta kun laivurikurssikaan ei opeta oleellisia asioita. Omat kokemukset hyvin negatiivisia, merimerkkien ja sääntöjen opetteluun ei juurikaan panostettu. Ei myöskään ollut keskustelua olosuhteiden vaikutuksesta veneilyyn, ei infoa ensiavusta tai pelastustoiminnasta yleensäkään. Myöskään venetyyppien eroista ym. ei opetuksessa puhuttu.

        Sen sijaan kurssilla leikittiin mielikuvituskartalla suunnistusta. Puuhassa olennaisinta näytti olevan kysymysten ja sisältöjen muotoileminen mahdollisimman hankaliksi, tyyliin: "Jos pyörähdän kolme kertaa ympäri persettä raapien ja otan sitten suuntiman Möylyn saarta kohti, niin mihin suuntaa vasen kyynärvärteni osoittaa, jos käytin samaa kättä raapimiseen." - Sisältö oli tosiaan tätä tasoa, substanssi hämärtyi kaikenlaisen epäolennaisen skeidan arpomiseen!


      • Möylykiulu kirjoitti:

        Joo, mutta kun laivurikurssikaan ei opeta oleellisia asioita. Omat kokemukset hyvin negatiivisia, merimerkkien ja sääntöjen opetteluun ei juurikaan panostettu. Ei myöskään ollut keskustelua olosuhteiden vaikutuksesta veneilyyn, ei infoa ensiavusta tai pelastustoiminnasta yleensäkään. Myöskään venetyyppien eroista ym. ei opetuksessa puhuttu.

        Sen sijaan kurssilla leikittiin mielikuvituskartalla suunnistusta. Puuhassa olennaisinta näytti olevan kysymysten ja sisältöjen muotoileminen mahdollisimman hankaliksi, tyyliin: "Jos pyörähdän kolme kertaa ympäri persettä raapien ja otan sitten suuntiman Möylyn saarta kohti, niin mihin suuntaa vasen kyynärvärteni osoittaa, jos käytin samaa kättä raapimiseen." - Sisältö oli tosiaan tätä tasoa, substanssi hämärtyi kaikenlaisen epäolennaisen skeidan arpomiseen!

        Harvinaisen oikealla tavalla kuvattuna, tämän lähes tutkintouskovaisen kansan viranomaisten laatimat tutkintokysymykset, joissa ei itseasiassa ole päätä eikä häntää koko käsiteltävään asiaan, ja ainakin opetuksellisesti jäänne 1800-luvulta, jolloin "opettajat" pyrkivät olemaan tavallisen kansan yläpuolella, eli piti asiat esittää niin monimutkaisesti ja sekavasti, etä "ylemmyys" säilyi. Valitettavasti yleinen kuvio vielä nykypäivänä virkamiehistössä, ei opettajissa.


    • Huviveneilijä

      Ainahan voi hankkia kansainvälisen huviveneenkuljettajan kirjan ja siihen Cevni kelpuutuksen Euroopan sisävesille niin eipä tarvitse jäädä rannalle. Lue itse ja käy Trafilla tenttimässä. Ei ole mitään rakettitiedettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      148
      5226
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2252
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1574
    5. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1561
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1561
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      23
      1535
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1319
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      47
      1187
    Aihe