Toisen korvan kuulon menetys ja herätys työaamuna?

Monokuulo

Olen palaamassa pitkän tauon jälkeen töihin, mutta kuinka järjestän aamuisen heräämiseni, koska en kuule toisella korvallani lainkaan, ja lisäksi se on tinnittänyt vuosien ajan? Siis toki herään puhelimeni hälytysääneen, jos ja kun nukun niin päin, että sairas ja kuuroutunut korvani on tyynyä vasten ja terve&kuuleva korvani on kohti sängymme yläpuolella olevaa makkarin kattoa kohti. Mutta jos taasen nukun toisella kyljelläni eli terve korvani on tyynyä vasten, niin silloinhan en kuule mitään, en yhtään mitään, en kuule edes mieheni ajoittaista kuorsaustakaan, saatika hänen joka arkiaamuista herätyskellonsa soittoääntä. En nimittäin edes herää useinkaan mieheni työhön lähtemisääniin aamuisin. Joskus kyllä, mutta se riippuu tietysti siitäkin, että olenko itse käynyt yöunille myös yhtä aikaa mieheni kanssa, jotta siten jaksan herätä yhtä aikaa mieheni kanssa, vaikka ei tarvitsisikaan herätä. Joskus vaan on ollut jotakin menoa jo aamuvarhaisesta viimeisten vuosieni aikana, joten olen joutunut heräämään aikaisin aamuisin.
Olen muutenkin ollut pienestä likasta saakka ns. illan virkku ja aamun torkku, ja aamuheräämiseni olivat jo kouluajoista lähtien opiskeluvuosinakin niin uneliaan raskaita, mutta töihin lähtemiset aikuisuuden saavutettuani olivat ihan jees, vaikka en ihan joka aamu niin virkkuna töihin lähtenytkään. Nyt on ollut monen vuoden tauko töihin lähtemisestä aamuisin, että suorastaan pelkään, että nukun "pommiin" tämän toisen korvani kuuroutumisen takia ja kun aikaisemmin olen pyrkinyt olemaan aina niin täsmällinen niissäkin työpaikoissa, jossa on ollut ns. liukuva työaika työajan seurantalaitteineen ja kerran olin myös erään äitiysloman sijaisuuden tekijänä kaksivuorotyössä eräässä konkurssi-työpaikassa. Useimmissa entisissä työpaikoissani on kuitenkin ollut yleensä ns. virastoaika eli klo 8 työpöydän ääreen on pitänyt joutuman.
Kuulolaite minulla on ollut kokeilussa jonkin aikaa, mutta audionomi sanoi, että se pitää ottaa pois nukkumaan mennessäni, mutta itse ajattelin, että kuinkas sitten aamuherätys, jos töihin pääsen jne.? Pitääkö minun nyt hommata jonkunlainen tärinähälytin tyynyni alle, koska en jaksa uskoa, että heräisin edes puhelimeni tärinähälytyksen värinään, vaikka liimaisin sen yöksi rintojeni väliin, koska en herää miehenikään kuorsausääniin. Enhän toki miestäni voi alkaa velvoittamaan joka-aamuiseksi herätyskellokseni, joka ravistelisi minut hereille työhöni lähtöaamuina? Sitä paitsi hän lähtee jo aikaisemmin töihin kuin mitä minä, joten en kyllä ala mieheni työhön heräämisaikoja noudattamaan, ja heräilemään puoltakaan tuntia aikaisemmin kuin mitä tarvitsee!

16

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123jake

      Joo...o jos et salli miehesi ravistella sua hereille, niin sitthän nukut pommiin. Yksinkertaista. Eikä tuskin tarvi montakaan kertaa nukkua pommiin, niin työnantajasi antaa sulle luvan nukkua vaikka koko päivän ...eikä tarvi töihin edes mennä, antamalla potkut.

      Toki voit virittää myös kastelukannun yläpuolellesi kaatumaan aina herätysaikaan. ...eikä haittaa yhtään toisen korvan kuulon menetys... ;)
      tai palosireenin ja hälytysvilkun. Luulis herättävän vaikka mitespäin nukkuisit.
      Sorry nää ehdotukseni, mutt mitäs jos sittenkin sallisit sen ukkosi ravistelevan sut hereille vaikka sen puoli tuntia etuajassa... Vois vaikka työpaikkakin säilyä

      • Monokuulo

        Saattaapi käydä niinkin, että jompikumpi meistä yrittää ravistella toista hereille siinä kuitenkaan onnistumatta jokunen aamu;)


    • apuako-herätys

      no mutta haeppa lissää ??"sairaus" lommaa....!! :)

      • Monokuulo

        Ja minä mihinkään töihin enää halua, en ikinä, haluan eläkkeelle. Työni on jo tullut tehtyä, olenhan ollut jo monia vuosia työelämän pyörteissä, joten sanoinkin tolle työpaikan tarjoavalle esimiehelle, että "PIDÄ TUNKKIS, en mä halua tulla sun mestaasi orjailemaan"; hanki halvempi käskyteltävä ja pienemmällä palkalla kuin mitä mulle joutuisi makselemaan!"


      • kuuloko-menny

        kuulon alenema! ajoi minutkin eläkkeelle...!! muina vaivoineen!! (tinnitys/masennus)


      • Monokuulo

        Kuinka ihmeessä pääsit eläkkeelle kuulon aleneman vuoksi jne.? Vai oliko masennus kenties pääasiallinen syysi eläkkeesi saamiseksi?
        Itse olen ehdottanut eläkkeelle hakeutumistani, mutta viimeksikin ns. oma lääkärini vain katseli mua päästä jalkoihini, ja tokaisi: " Mun täytyy sanoa, että ettei sua kyllä lasketa eläkkeelle noilla vaivoillasi." Mutta kun ihmettelin, että "täh?Vakuutuslääkärihän sen päättää, etkä sinä", niin sitten alkoi selvittämään,että "niin noh, minähän sen B-lausunnon tietysti kirjoitan ensin jne. sinne vakuutuslaitokseen..."


    • vinkkiäpukkaa

      Osta sellainen ravisteleva herätyskello. Tyynyn alle laitetaan täristin, joka herättää.
      http://www.kuulotekniikka.com/?sivu=tuotteet&sub=bellman_heratyskellot&sub2=bellmanclassic

      Pirkka-niksi on kännykkään värinähälytys ja kännykkä sukkaan.

      Olen myös itse joskus laittanut lukulamppuun ajastimen, joka sytyttää valon vähän ennen herätystä. Ajastimia saa rautakaupoista. Se vaatii vain vähän skarppaamista iltaisin, että laittaa sen oikean tuntimäärän päähän. Olen hieman aamu-uninen, ja minulla oli lisäksi piipittävä kello torkkutoiminnolla ja kauemmas huoneeseen sijoitettu, kuolleetkin herättävä pirinäkello viimeisenä varmistuksena.

      • Monokuulo

        Kiitos vinkeistä, mutta eivät toimi mun kohdallani ENÄÄ. Nyt ei ole kyse ainoastaan heräämisestä ajoissa aamuisin töihin, vaan ylipäätänsä ei kukaan jaksa olla töissä tinnityksenkin rallatellessa toisessa korvassa alati ja tuo laaduton kuulolaitekin annettiin mulle liian myöhäisessä vaiheessa kokeiluun (näin sanoi itse audionomikin ensitapaamisellamme parisen vuotta sitten) - kappas vaan, mutta se näet häiritsee ihmisen psyykettä sen verran, ettei vaan jaksa- ottaen huomioon kaikki muutkin ajan saatossa tulleet raihnaisuuteni kropassani; jopa vielä ne selvittämättömät vaivatkin, joiden tutkinta on pahasti kesken, koska tässä sairaanhoitopiirissä kaikki etenee etanan tavoin hitaanlaisesti, vaikka ihmistä olisi jo ambulanssilla viety kovien kipujen takia ensiapupolille!!!!!
        Nyt ei tarvittaisi kuin sellainen lääkäri, joka ymmärtää laittaa eläkehakemukseni vetämään!


      • tinnitys-hajoittaa

        niin helpolla! sinne ei pääse... melkoinen "prosessi" se on...!!!!


    • TravelTim

      Sain Kuulokeskuksesta TravelTim-herätyskellon. Siihen voi laittaa herätyksen, jossa on ääni, värinä ja välkkyvalo. On kyllä sellainen maailmanlopun herätyskello, että varmasti herää.

    • näinköon

      eli oikeasti sinun ongelma liittyy siihen miten pääsen eläkkeelle ettei tarvitse mennä töihin, ei siis siihen miten herään aamulla?

      • Monokuulo

        Aivan olet kuuleppas oikeassa, eli en kuules pysty enää työn tekoon, koska luitko jo aiemmin, että mulla niinku on muitakin työn tekoa haittaavia tekijöitä kropassani, ettäs niinku niin!!!!!!


    • näinköon

      juu-u, täälläkö ajattelit ongelman sitten ratkaista? :) Vähän on harhaan johtava tuo sinun alkuperäinen otsikko, käsittää tuosta, että pyydät apuja tai neuvoja miten pystyy heräämään. Otsikko voisi paremmin olla että miten pääsen eläkkeelle..

    • jobbas

      Ei nykyään kuulon puolesta pääse eläkkeelle, mulle on selkeästi se sanottu. Tinnitusta on ollu jo 30v ja pahentunut vuosien mittaan (jopa voi herätä siihen). Jos kuulokojeella ei pärjää, sitte seuraavaksi on se implantti. Ymmärrän hyvin, jos on monenmoista juttua kuulon lisäksi, mullaki tuki-ja liikuntaelin ongelmia. Ei ne riitä nykyaikana, vaikka sanoisit, että masennustakin löytyy kaikkien näiden summana. Ite oisin tyytyväinen, jos saisin työpaikan ja pienellä peruspäivärahalla ei tarttis kituuttaa. Hommaisin vaikka 10 erilaista herätyskelloa huutamaan, että kuulisin nousta ylös. Kuulon kanssa se taistelu on joka päiväistä "kuulenko vai enkö" ja sosiaaliset tilanteet on tosi vaikeita jaksaa, mutta ei auta ku porskuttaa. Nämä kortit on aikonaan jaettu ja pitää vaan yrittää mennä elämässä eteenpäin - jaksoi tai ei. Toivottavasti myös ennakkoluulot kuulovammaisia kohtaan joskus loppuu, samanlaisia ihmisiä me ollaan, vaikka apuväline onkin muualla kuin esim. silmissä.

      • Monokuulo

        Nm:llä "jobbas" Kiitos hyvästä mielipiteestäsi, mutta eipähän se mua lohduttanut:( ei sitten yhtään, koska tiedän tuon, ja etenkin sen suunnattoman nihkeyden lääkäreiden taholta edes ryhtyä tekstailemaan B-lausuntoa eläkeyhtiöön, vaikka eiväthän hoitavat lääkärit potilaansa eläkkeelle pääsyä kuitenkaan suoranaisesti päätä, vaan sen päättää lopullisesti tosiaankin se näkymätön vakuutusyhtiön lääkäri, joka ei ole eläkkeelle pyrkivää henkilöä koskaan edes tavannut.
        Eihän kuolemaan johtava sairauskaan enää ole ns. suora tie työkyvyttömyyseläkkeelle, kuten se oli vielä hyvinä taloudellisina aikoina. Tämän tulin näkemään erään läheiseni kohdalla karvaasti, sillä läheiseni tehtyään työtä pitkän uran eli kolmekymmentä vuotta sai eläkepäätöksensä vasta kuukautta ennen kuolemaansa, ja sitä ennen läheiseni oli vakavaan tautiinsa sairastuttuaan paria vuotta ennen kuolemaansa töissä vielä, kunnes vakava sairaus otti yliotteen ja se eteni ja se olikin sitten menoa ja ryminällä vain puoli vuotta sairaslomalla läheiseni sairastettuaan. Ei ollut lääketieteellä antaa apujaan, ja kuolema tuli väistämättä jo viidenkympin ikäisenä. Mutta herää kysymys, minne menivätkään läheiseni keräämät työeläkevakuutusmaksunsa vuosikymmenten aikana? Itsehän hän ei ehtinyt niistä rahoista nauttia kuukautta pitempään, ja senkin viimeisen kuukauden kuolemansairaana.
        Ja eikä käynyt parille muullekaan sukulaiselle hyvin, vaikka molemmat ehtivät pitkän ja katkeamattoman työuransa suorittaa samalla työnantajalla, ja jäätyään vanhuuseläkkeelle, molempien kohtaloksi koitui eläkepäiviensä ajan sairastaa syöpää, ja vain parisen vuotta, ja niinpä saimme jälleen juoda kahvia pastorin ja kanttorin kanssa.
        Mutta kuten vanha sanontakin sanoo, että "toisen kuolema on toisen leipä".


    • Anonyymi

      Ostin itse kuulolaitteet kun ilmaiset eivät riittävästi auttaneet.... nyt on ihanaa kun kuulee likimain normaalisti ja musiikkikin kuuluu ihan eri tavalla kuin niillä kunnalta saaduilla laitteilla. Kalliithan ne oli, mutta stressitaso kutistui ja ihmissuhteet paranivat, kun pystyy keskustelemaan miettimättä, mahdoinko kuulla/ymmärtää oikein... Työkin sujuu vaikka olen eläkeiässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe