Seat Ateca

Böhmin_seatti

Onkos tämä Seatin uusi korkea automalli se, jota aletaan valmistaa Skodan tehtaalla Tsekeissä?

8

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odotan_mielenkiinnolla

      Ilmeisesti yksi niistä kolmesta SUV-mallista, joita on kaiketi suunnitelmissa. Skoda julkaisee myöhemmin sisarmallin tälle Seatille ja sen tarkoitus lienee korvata nykyinen Yeti.

      Nyt näyttää olevan niin, että VW-konserni tekee halvemmista malleista aina kaksi ulkonäöltäänkin lähes identtistä mallia, toinen Seat-merkin ja toinen Skoda- merkin alle, jotka kootaan Tsekin Skodatehtailla. Onkohan tämäkin jatkumoa sille? Ja sekä Ateca että Yetin korvaava malli olisi se halvempi SUV.
      Ehkäpä Yetin korvaajiksi tulee useampia malleja kuten näyttää nyt Altea Freetrackin korvaajina tulevan.

      Mielenkiinnolla odotan. Autonvaihtoaikani osuu sopivasti.

    • 14plus8

      Kaikki halvimmat Seat-mallithan kootaan nykyisin Skodan tehtailla ilmeisesti juuri halvempien työvoimakustannusten vuoksi.
      Niistä on myös kopio Skoda-merkkisenä.

      Sinänsä kokoamispaikalla ei ole merkitystä. Ei Seatin halvimmista malleistakaan sen huonompia tule, vaikka se Skoda-tehtailla kootaankin samalla 'hihnalla' vastaavien Skodien kanssa.

      • pärnäsenkaima

        Päinvastoin, tsekit kasaavat taatusti paremmalla ammattiylpeydellä ja huolella nuo kuin epsanjan manjaanamiehet. Uskon Atecan nousevan meillä(kin) suureen suosioon. Ajan nyt ns matalalla henkilöautolla ja se tuntuu muutaman cittarilla ajamisen ja siinä korkeammalla istumisen jälkeen nii-in vanhanaikaiselta ja kääpiömäiseltä. Mikä ero eteenpäin näkemisessä cittarikorisen hyväksi! Joku sedan on siis niin antiikkinen ja pappa että. En ihmettele cittarin suosiota, toooodella mukava istahtaa ja nousta kyydistä ja tavaratilaa kivasti. Maavara hyvä koville talven tuiskuille ja paksumpi rengasprofiili ehdoton kuoppaisille kaduillemme.


      • wqeqweq34

        Mistähän johtuu ettei pärjää talviauto vertailussa tavallisille autoille, onko ajo ominaisuudet niin paljon heikkommat kuin tavallisilla autoilla. TM:n talviauto vertailussa kaikki kärkisijat meni tavallisille autoille sittarit jäi perän pitäjiksi.


      • 14plus8
        pärnäsenkaima kirjoitti:

        Päinvastoin, tsekit kasaavat taatusti paremmalla ammattiylpeydellä ja huolella nuo kuin epsanjan manjaanamiehet. Uskon Atecan nousevan meillä(kin) suureen suosioon. Ajan nyt ns matalalla henkilöautolla ja se tuntuu muutaman cittarilla ajamisen ja siinä korkeammalla istumisen jälkeen nii-in vanhanaikaiselta ja kääpiömäiseltä. Mikä ero eteenpäin näkemisessä cittarikorisen hyväksi! Joku sedan on siis niin antiikkinen ja pappa että. En ihmettele cittarin suosiota, toooodella mukava istahtaa ja nousta kyydistä ja tavaratilaa kivasti. Maavara hyvä koville talven tuiskuille ja paksumpi rengasprofiili ehdoton kuoppaisille kaduillemme.

        Kyllä ne on robotit, jotka autoja kasaavat pääosin. Ne eivät osaa mieltää sitä missä maassa ovat hommissa. Lopputuotten laatukriteerit ja sertifikaatit on taasen konsernin määrittämät ja samat jokaisessa kokoonpanomaassa. Kokoonpanossa olevan ihmisen rooli ei ole kansallisuudesta riippuvainen.

        Tuosta 'manaajamiesten' ja 'slaavimiesten' työmoraalista ja niiden keskinäisestä paremmuudesta voi olla montaa mieltä. Eipä slaavilainen työmoraalikaan nyt kovin hääppöisessä maineessa ole.
        Olipa miten tahansa, niin halvimmat Seat-mallit on siirretty Tsekkeihin Espanjasta mm Audin tieltä. Myös volkkareita kootaan Espanjassa. (Ja tietysti monia muitakin muiden konsernien automerkkejä).
        Tuskin tässä konsernin halvempien mallien kokoamisessa Tsekeissä on muuta syytä kuin rationaaliset. Paitsi Tsekin halvemmat työkustannukset varmasti vaikuttavat enemmän halvimpien mallien hintaan, mutta myös näiden autojen identtisyys. Samat robotit kokoavat ja lopuksi sitten saavat hieman eritavalla muotoillun pelkikuoren. Niissäkin kosmeettiset erot todella pieniä.

        Uskon myös, että Ateca voi onnistua saamaan hyvän aseman halvimmassa ja pienikokoisessa cittariluokassa. Varsinkin, kun Skodan uusi cittari on jo huomattavasti suurikokoisempi.
        Molemmille konsernin kakkosmerkeillehän on tulossa vielä toisetkin citrarimallit eli Seatille isompaan luokkaan ja Skodalle pienempään luokkaan. Varmaan ihan fiksu veto, että uutuudet porrastettu.

        Ajan nyt Seatin 170hv:n nelivetoisella dieselFreetrackillä, vm 2012, kilometrejä jo noin 100.000. Vaikka sitä ei kaiketi ole mielletty cittariksi, niin kuitenkin se on rakenteensa ja tekniikkansa puolesta selvästi halvempi kopio kuin saman Espanjan tehtaan Audi Q3, joka mielletään cittariksi. Odotan kyllä Atecaa, se tulee sopivasti omaan autonvaihtorytmiini. Luotan kyllä, että Atecakin on yhtä luotettava ja ongelmaton kuin Freetrackn, vaikka kootaankin Tsekeissä. Nyt vain hinta on vielä kysymysmerkkinä.
        Jo toisen Freetrackin kokemuksella voi täysin yhtyä mielipiteeseesi korkeammista cittariautoista. Sisään-ulosmeno, ilmavammat sisätilat, etenemiskyky lumessa ja huonoissa olosuhteissa henkilöautoihin nähden aivan toista luokkaa. Maastoautojahan ne eivät ole, mutta helposti niillä liikkuu helpoissa maasto-olosuhteissakin ja heikommilla metsäautoteillä, joihin perushenkilöautolla meneminen jo arveluttaa.


      • 14plus8
        wqeqweq34 kirjoitti:

        Mistähän johtuu ettei pärjää talviauto vertailussa tavallisille autoille, onko ajo ominaisuudet niin paljon heikkommat kuin tavallisilla autoilla. TM:n talviauto vertailussa kaikki kärkisijat meni tavallisille autoille sittarit jäi perän pitäjiksi.

        Missä talviautotestissä oli mukana oikeasti cittarit ja 'tavalliset' autot ja testataan muutakin talvisia olosuhteita kuin istuinlämmityksen nopeus sekunneissa.

        Menestyminenhän testeissä on täysin riippuvainen siitä, miten testin kriteerit painotetaan ja mitä kriteereiksi valitaan.
        Jos Suomen talviautotestissä ei maavaralla ollut mitään merkitystä, niin eipä kummoisia talviominaisuuksia vaadita. Voittajaksihan tuli auto, jossa maavara on todella pieni. Sillä ei ole asiaa auraamattomille teille tai vähänkin huonompiin olosuhteisiin. Yksi esimerkki vain. Montako kriteeriä oli sellaista, jotka varsinaisesti liittyivät talviseen etenemiskykyyn? Eipä juuri. Etenemiskykyhän se juuri on cittareiden pointti ja jos se ei kriteerinä ole tai painotettu olemattomaksi, niin yksi citrareiden vahvuus on jätetty kriteereistä pois.

        Muuten Ruotsissa järjestys vastaavassa talviautotestissä oli aivan toisenlainen, vaikka sielläkin testi kohdistui samalla tavalla kaupunkimaisiin hyvin aurattujen teiden talviolosuhteisiin.


      • sasasa12341

        Tuskin suomessakaan moni ostaa sittaria vaikeiden lumiolosuhteiden vuoksi vaan ajetaan auratuilla teillä.


      • 14plus8
        sasasa12341 kirjoitti:

        Tuskin suomessakaan moni ostaa sittaria vaikeiden lumiolosuhteiden vuoksi vaan ajetaan auratuilla teillä.

        Voihan noin ollakin. Se ei silti muuta tuota edellä kerrottua miksikään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3125
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2125
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1359
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1348
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1314
    8. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    9. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1283
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1242
    Aihe