Onkos tämä Seatin uusi korkea automalli se, jota aletaan valmistaa Skodan tehtaalla Tsekeissä?
Seat Ateca
8
156
Vastaukset
- Odotan_mielenkiinnolla
Ilmeisesti yksi niistä kolmesta SUV-mallista, joita on kaiketi suunnitelmissa. Skoda julkaisee myöhemmin sisarmallin tälle Seatille ja sen tarkoitus lienee korvata nykyinen Yeti.
Nyt näyttää olevan niin, että VW-konserni tekee halvemmista malleista aina kaksi ulkonäöltäänkin lähes identtistä mallia, toinen Seat-merkin ja toinen Skoda- merkin alle, jotka kootaan Tsekin Skodatehtailla. Onkohan tämäkin jatkumoa sille? Ja sekä Ateca että Yetin korvaava malli olisi se halvempi SUV.
Ehkäpä Yetin korvaajiksi tulee useampia malleja kuten näyttää nyt Altea Freetrackin korvaajina tulevan.
Mielenkiinnolla odotan. Autonvaihtoaikani osuu sopivasti. - 14plus8
Kaikki halvimmat Seat-mallithan kootaan nykyisin Skodan tehtailla ilmeisesti juuri halvempien työvoimakustannusten vuoksi.
Niistä on myös kopio Skoda-merkkisenä.
Sinänsä kokoamispaikalla ei ole merkitystä. Ei Seatin halvimmista malleistakaan sen huonompia tule, vaikka se Skoda-tehtailla kootaankin samalla 'hihnalla' vastaavien Skodien kanssa.- pärnäsenkaima
Päinvastoin, tsekit kasaavat taatusti paremmalla ammattiylpeydellä ja huolella nuo kuin epsanjan manjaanamiehet. Uskon Atecan nousevan meillä(kin) suureen suosioon. Ajan nyt ns matalalla henkilöautolla ja se tuntuu muutaman cittarilla ajamisen ja siinä korkeammalla istumisen jälkeen nii-in vanhanaikaiselta ja kääpiömäiseltä. Mikä ero eteenpäin näkemisessä cittarikorisen hyväksi! Joku sedan on siis niin antiikkinen ja pappa että. En ihmettele cittarin suosiota, toooodella mukava istahtaa ja nousta kyydistä ja tavaratilaa kivasti. Maavara hyvä koville talven tuiskuille ja paksumpi rengasprofiili ehdoton kuoppaisille kaduillemme.
- wqeqweq34
Mistähän johtuu ettei pärjää talviauto vertailussa tavallisille autoille, onko ajo ominaisuudet niin paljon heikkommat kuin tavallisilla autoilla. TM:n talviauto vertailussa kaikki kärkisijat meni tavallisille autoille sittarit jäi perän pitäjiksi.
- 14plus8
pärnäsenkaima kirjoitti:
Päinvastoin, tsekit kasaavat taatusti paremmalla ammattiylpeydellä ja huolella nuo kuin epsanjan manjaanamiehet. Uskon Atecan nousevan meillä(kin) suureen suosioon. Ajan nyt ns matalalla henkilöautolla ja se tuntuu muutaman cittarilla ajamisen ja siinä korkeammalla istumisen jälkeen nii-in vanhanaikaiselta ja kääpiömäiseltä. Mikä ero eteenpäin näkemisessä cittarikorisen hyväksi! Joku sedan on siis niin antiikkinen ja pappa että. En ihmettele cittarin suosiota, toooodella mukava istahtaa ja nousta kyydistä ja tavaratilaa kivasti. Maavara hyvä koville talven tuiskuille ja paksumpi rengasprofiili ehdoton kuoppaisille kaduillemme.
Kyllä ne on robotit, jotka autoja kasaavat pääosin. Ne eivät osaa mieltää sitä missä maassa ovat hommissa. Lopputuotten laatukriteerit ja sertifikaatit on taasen konsernin määrittämät ja samat jokaisessa kokoonpanomaassa. Kokoonpanossa olevan ihmisen rooli ei ole kansallisuudesta riippuvainen.
Tuosta 'manaajamiesten' ja 'slaavimiesten' työmoraalista ja niiden keskinäisestä paremmuudesta voi olla montaa mieltä. Eipä slaavilainen työmoraalikaan nyt kovin hääppöisessä maineessa ole.
Olipa miten tahansa, niin halvimmat Seat-mallit on siirretty Tsekkeihin Espanjasta mm Audin tieltä. Myös volkkareita kootaan Espanjassa. (Ja tietysti monia muitakin muiden konsernien automerkkejä).
Tuskin tässä konsernin halvempien mallien kokoamisessa Tsekeissä on muuta syytä kuin rationaaliset. Paitsi Tsekin halvemmat työkustannukset varmasti vaikuttavat enemmän halvimpien mallien hintaan, mutta myös näiden autojen identtisyys. Samat robotit kokoavat ja lopuksi sitten saavat hieman eritavalla muotoillun pelkikuoren. Niissäkin kosmeettiset erot todella pieniä.
Uskon myös, että Ateca voi onnistua saamaan hyvän aseman halvimmassa ja pienikokoisessa cittariluokassa. Varsinkin, kun Skodan uusi cittari on jo huomattavasti suurikokoisempi.
Molemmille konsernin kakkosmerkeillehän on tulossa vielä toisetkin citrarimallit eli Seatille isompaan luokkaan ja Skodalle pienempään luokkaan. Varmaan ihan fiksu veto, että uutuudet porrastettu.
Ajan nyt Seatin 170hv:n nelivetoisella dieselFreetrackillä, vm 2012, kilometrejä jo noin 100.000. Vaikka sitä ei kaiketi ole mielletty cittariksi, niin kuitenkin se on rakenteensa ja tekniikkansa puolesta selvästi halvempi kopio kuin saman Espanjan tehtaan Audi Q3, joka mielletään cittariksi. Odotan kyllä Atecaa, se tulee sopivasti omaan autonvaihtorytmiini. Luotan kyllä, että Atecakin on yhtä luotettava ja ongelmaton kuin Freetrackn, vaikka kootaankin Tsekeissä. Nyt vain hinta on vielä kysymysmerkkinä.
Jo toisen Freetrackin kokemuksella voi täysin yhtyä mielipiteeseesi korkeammista cittariautoista. Sisään-ulosmeno, ilmavammat sisätilat, etenemiskyky lumessa ja huonoissa olosuhteissa henkilöautoihin nähden aivan toista luokkaa. Maastoautojahan ne eivät ole, mutta helposti niillä liikkuu helpoissa maasto-olosuhteissakin ja heikommilla metsäautoteillä, joihin perushenkilöautolla meneminen jo arveluttaa. - 14plus8
wqeqweq34 kirjoitti:
Mistähän johtuu ettei pärjää talviauto vertailussa tavallisille autoille, onko ajo ominaisuudet niin paljon heikkommat kuin tavallisilla autoilla. TM:n talviauto vertailussa kaikki kärkisijat meni tavallisille autoille sittarit jäi perän pitäjiksi.
Missä talviautotestissä oli mukana oikeasti cittarit ja 'tavalliset' autot ja testataan muutakin talvisia olosuhteita kuin istuinlämmityksen nopeus sekunneissa.
Menestyminenhän testeissä on täysin riippuvainen siitä, miten testin kriteerit painotetaan ja mitä kriteereiksi valitaan.
Jos Suomen talviautotestissä ei maavaralla ollut mitään merkitystä, niin eipä kummoisia talviominaisuuksia vaadita. Voittajaksihan tuli auto, jossa maavara on todella pieni. Sillä ei ole asiaa auraamattomille teille tai vähänkin huonompiin olosuhteisiin. Yksi esimerkki vain. Montako kriteeriä oli sellaista, jotka varsinaisesti liittyivät talviseen etenemiskykyyn? Eipä juuri. Etenemiskykyhän se juuri on cittareiden pointti ja jos se ei kriteerinä ole tai painotettu olemattomaksi, niin yksi citrareiden vahvuus on jätetty kriteereistä pois.
Muuten Ruotsissa järjestys vastaavassa talviautotestissä oli aivan toisenlainen, vaikka sielläkin testi kohdistui samalla tavalla kaupunkimaisiin hyvin aurattujen teiden talviolosuhteisiin. - sasasa12341
Tuskin suomessakaan moni ostaa sittaria vaikeiden lumiolosuhteiden vuoksi vaan ajetaan auratuilla teillä.
- 14plus8
sasasa12341 kirjoitti:
Tuskin suomessakaan moni ostaa sittaria vaikeiden lumiolosuhteiden vuoksi vaan ajetaan auratuilla teillä.
Voihan noin ollakin. Se ei silti muuta tuota edellä kerrottua miksikään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302806- 1422636
- 1372197
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162143Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131880Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161591394Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311236Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951204Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891172Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381128