Kokemuksia rakennussiivouksesta?

garbagepeople

Millaisia kokemuksia teillä on rakennussiivouksesta? Raksasiivouksesta tai loppusiivouksista.

22

3008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellhole

      Minä testasin loppusiivouksia kerran enkä toista kertaa mene. Jouduin työttömäksi ja kuvittelin että siivousalalla töitä riittäisi. Töitä ehkä riittäisikin mutta kokemus siitä millä tavalla siivoojiin asennoidutaan oli työpaikka sitten mikä tahansa on ollut kyllä vertaansa vailla. Aivan USKOMATONTA. En edes uskoisi ellen itse olisi kokenut. Monelta muulta alalta on kokemusta eikä se asenne aina ole asiallinen teitpä sitten töitä vaikkapa ravintolassa. Mutta siivooja kun tulee paikalle ihmisiltä katoaa aivot. Siivoojan läsnäollessa koko muun työyhteisön tyhmyys eskaloituu sellaisiin mittasuhteisiin että ei voi jäädä kuin ällistelemään.

      Jonkun pitäisi tehdä Pomo piilossa- formaattiin pohjautuva salakuvausprojekti jossa soluttaudutaan siivoojan roolissa erilaisille työpaikoille. Se voisi olla silmiä avaavaa.

      • koulutusaiheuttaaong

        Miksi. Siivooja on siivooja. Kautta aikojen on matalaotsat ajautuneet siivoustyöhön. Nyt koulutellaan TE-toimistojen toimesta ja saadaan siivoojat uskomaan että ovat jotenkin opettajien tai muide akateemisten tasolla jollai viikon pikakurssilla ja laikkaritutkinnolla. Tähän ongelmaan sitten siivoustyön tilaaja törmää kun siivooja tulee työmaalle ja on niin hurjan älykästä ja koulutettua että vaikka on pelkkä siivooja joka putsaa paskaiset wc-pöntöt. Tärkee työ joo, ei ole.


      • hellhole
        koulutusaiheuttaaong kirjoitti:

        Miksi. Siivooja on siivooja. Kautta aikojen on matalaotsat ajautuneet siivoustyöhön. Nyt koulutellaan TE-toimistojen toimesta ja saadaan siivoojat uskomaan että ovat jotenkin opettajien tai muide akateemisten tasolla jollai viikon pikakurssilla ja laikkaritutkinnolla. Tähän ongelmaan sitten siivoustyön tilaaja törmää kun siivooja tulee työmaalle ja on niin hurjan älykästä ja koulutettua että vaikka on pelkkä siivooja joka putsaa paskaiset wc-pöntöt. Tärkee työ joo, ei ole.

        Oot sä vaan varsinainen intellektuelli. Oikein kateeksi käy.

        Siivoustyötä tekee nykyisin moni korkeastikin kuulutettu muiden töidensä ohessa kun ylikoulutettu ei oman alansa töillä pärjää. Mutta sitähän sä et tiedä kuten et paljon muutakaan.


      • koulutusaiheuttaaong

        Ihan oikeasti, ei tee moni. Turhaa fantasiaa nuijalta.


      • hellhole
        koulutusaiheuttaaong kirjoitti:

        Ihan oikeasti, ei tee moni. Turhaa fantasiaa nuijalta.

        Ihan oikeesti. Lopeta jo se paskanjauhanta ja anna normaalien ihmisten tehdä rauhassa työnsä. Koulutettu tai ei se ei vaikuta yhtään mihinkään. Vittuileks sä yleensä kouluttamattomille? Tuleeks siitä hyvä mieli?


      • ansiotonarvonnousu

        Vituttaa tollaset ylimieliset alalla olevat. Tehdään paskaduunia eikä mun frendeis töis ole yhtään korkeasti koulutettua. Aina samat haaveilijat ulisemassa palkasta tai välineistä. Tehdään vaan työmme ja sillä siisti.


      • pathetic
        ansiotonarvonnousu kirjoitti:

        Vituttaa tollaset ylimieliset alalla olevat. Tehdään paskaduunia eikä mun frendeis töis ole yhtään korkeasti koulutettua. Aina samat haaveilijat ulisemassa palkasta tai välineistä. Tehdään vaan työmme ja sillä siisti.

        Kuka on ylimielinen? Ylimielisyyttä ei ole kuule normaali omanarvontunto. En puhu itsestäni. En ole enää alalla enkä ole kouluttamaton. Olen korkeakoulutettu. Tee vain työsi kunnolla mutta kannattaisi hankkia omanarvontunto. Ja hyvät työvälineet. Ja vaatia raskaasta ja tärkeästä työstä sen mukainen korvaus.

        Mutta taitaa siellä oikeasti ulista vain joku tappiota tekevän pikkusiivouslafkan kusipäinen omistaja joka on ottanut elämäntarkoituksekseen työntekijöiden kiusaamisen. Ja roikkuu vielä vapaa aikansakin siivouspalstoilla netissä tekemässä samaa. Säälittävää.


      • ansioitonarvonnousu
        pathetic kirjoitti:

        Kuka on ylimielinen? Ylimielisyyttä ei ole kuule normaali omanarvontunto. En puhu itsestäni. En ole enää alalla enkä ole kouluttamaton. Olen korkeakoulutettu. Tee vain työsi kunnolla mutta kannattaisi hankkia omanarvontunto. Ja hyvät työvälineet. Ja vaatia raskaasta ja tärkeästä työstä sen mukainen korvaus.

        Mutta taitaa siellä oikeasti ulista vain joku tappiota tekevän pikkusiivouslafkan kusipäinen omistaja joka on ottanut elämäntarkoituksekseen työntekijöiden kiusaamisen. Ja roikkuu vielä vapaa aikansakin siivouspalstoilla netissä tekemässä samaa. Säälittävää.

        No sieltähän sitä ylimielisyyttä tuli oikein kunnolla taas. EI yllättänyt. Syntyi oikein myötähäpeä sinua kohtaan monellakin lukijalla.


      • hellhole
        ansioitonarvonnousu kirjoitti:

        No sieltähän sitä ylimielisyyttä tuli oikein kunnolla taas. EI yllättänyt. Syntyi oikein myötähäpeä sinua kohtaan monellakin lukijalla.

        Kun urpo yksinäinen netissä pahaa oloaan purkava rukka kokee olevansa alakynnessä hän antaa ymmärtää että hänellä on takanaan suurikin joukko näkemystensä tukena.Yksin sä siellä pajatat. :) Jos sä teet siivoustyötä on outoa että kun minä joka en tee siivoustyötä puolustan siivoustyöntekijöiden asianmukaista kohtelua, sinä siivoustyötä tekevä peräänkuulutat että teidän asemanne kuuluukin olla huono. Ja vittuilet minulle. Outo mind set.


      • ansiotonarvonousu
        hellhole kirjoitti:

        Kun urpo yksinäinen netissä pahaa oloaan purkava rukka kokee olevansa alakynnessä hän antaa ymmärtää että hänellä on takanaan suurikin joukko näkemystensä tukena.Yksin sä siellä pajatat. :) Jos sä teet siivoustyötä on outoa että kun minä joka en tee siivoustyötä puolustan siivoustyöntekijöiden asianmukaista kohtelua, sinä siivoustyötä tekevä peräänkuulutat että teidän asemanne kuuluukin olla huono. Ja vittuilet minulle. Outo mind set.

        Ja ylimielisyys jatkuu. Huutonaurua ja myötähäpeää, voi sinua multinikkiä.


      • idioottioot
        koulutusaiheuttaaong kirjoitti:

        Miksi. Siivooja on siivooja. Kautta aikojen on matalaotsat ajautuneet siivoustyöhön. Nyt koulutellaan TE-toimistojen toimesta ja saadaan siivoojat uskomaan että ovat jotenkin opettajien tai muide akateemisten tasolla jollai viikon pikakurssilla ja laikkaritutkinnolla. Tähän ongelmaan sitten siivoustyön tilaaja törmää kun siivooja tulee työmaalle ja on niin hurjan älykästä ja koulutettua että vaikka on pelkkä siivooja joka putsaa paskaiset wc-pöntöt. Tärkee työ joo, ei ole.

        vittu kun olet tyhmä,työ se on siinä missä muukin,ihme mulkkuja taas täällä liikenteessä,terv koulusiivooja:)


      • sinuaylempänä
        idioottioot kirjoitti:

        vittu kun olet tyhmä,työ se on siinä missä muukin,ihme mulkkuja taas täällä liikenteessä,terv koulusiivooja:)

        Turpa kii vajakki. Koulusiivooja, ha ha ha.


    • Kentältätulleita

      Kyseltiin raksa-, loppusiivouksista kokemuksia. asia on niin, että kumpaakin lajia on useammanlaista. Joissain parahultaisissa tapauksissa kohde on semmoinen, jossa teet loppuvaiheen remonttiaikana tms. sitä työtäsi kun jätkät vetää sähkötöitä/kaapistoja ja muuta kalustusta, viimeisiä maalauksia- joku taho on jo hoitanut sen pahimman töryn enimmäkseen, pois.
      Mutta? Osa kohteista voi olla mitä tahansa, pah-yhdisteineen tai homeitiöineen. Niissä korostuu oikeat tavat poistaa tavara- että se katoaa eikä jää ilmaan lillumaan, tai siirry ilmanvaihtoon-

      Uudisraksasiivouksessa on harvoin isoja ongelmatilanteita. Oma haasteensa on korkeat huonetilat, erikoisemmatkin pintamateriaalit. Kiire muuttajilla ja siivouksen viimetinkaan jättäminen on yksi asia- ratkaistavissa sekin.
      Muutama perusasia? Pitkiksi zoomattavat varret. Kunnolliset ikkunanpesuvehkeet, ja tikkaat tietenkin. Riittävästi muuta välineistöä ja remppakohteissa joko kunnon vesi-imuri tai hepasuodattimellinen vähintään. Vaihtosuodattimia mukaan. Pesuaineista? Tarpeenmukaiset. Uudiskohteisiin pitää ymmärtää että pintoja ei ole käytetty asumiseen tms. ollenkaan-
      Suojaimet. Niihin ikävämpiin kohteisiin ja kunnollinen työasu. Sekä jos ajattelee niin sitä usein kaivattua maalaisjärkeä: miksi esim uutta maalipintaa pitäisi hangata kuin paljon likaantunutta vanhaa...

      Ei, nämä ei oo oppikirjoista. Nämä on sieltä käytännön pölynhallinnasta, ja siitä mitä on työturvallisuus. Olen huudattanut sementtipölynpoistossa isoissa kellareissa radiota lujaa esimerkiksi kello 23. Että kestänyt hereillä tikkailla, ylös alas ylös taas...
      Ja mitä tulee siivousihmisiä mollaavilleterveisiin, niin kokeilkaa itse. Toisista sillä saralla on haastetta. Toisista olisi varmaan ihan sama jos itse pääsisivät ihan lastenleikkinä siivoamaan sementtimurskaa/pölyjä, miettimään tulikos tehtyä oikein kun laatoituksista hävisi saumalaastit...
      En panisi pahakseni jos paskakuskikin olisi ihminen, enkä sitäkään että palkassa huomioitaisiin työn luonnetta.
      Olen joskus tälläkin palstalla kysynyt käytännön asioihin vinkkejä. Vaikea tietoa on saada.

      • kotiluuta

        Olipa Sinulla hyvä ja asianmukainen kirjoitus. Kiitos


    • Anonyymi

      Haluatko rehellisen vai kaunistellun kertomuksen? No jos kerron suoraan omat kokemukseni. Ne eivät ole sitten kuin vain yhden ihmisen kokemus joten älkää antako sen vaikuttaa päätökseenne valita ala. Tää siis oli vanha aloitus, mutta vastaan kuitenkin mikäli eksyisi jonkun nenän eteen.

      Plussat. Palkka ok ja työ ei ole välttämättä henkisesti yhtä raskasta kuin vaikka kotisiivoushomma. Fyysisesti rankkaa on. Tutustuu uusiin ihmisiin, näkee kättensä jäljen ja kunto kasvaa.
      Jos työilmapiiri on hyvä niin todennäköisesti on todella kivaa. Tähän ei vaikuta se firma eli pääurakoitsija vaan kaikki ketkä sillä työmaalla toimii. Jos asiat ei oikein ota sujuakseen niin aina joku omaa pahaa oloaan viljelee sit ja tartuttaa muihin kiusaamalla. Aina jokaisella työmaalla on vääräleuka. Plussa myös ehkä se, että siivousta raksalla arvostetaan hieman paremmin kuin muualla. Palkan yms. muodossa.

      Miinuksia löytyy sitten enemmän. Oon aika kypsä tällä hetkellä juuri tänään koko hommaan. Oon siivonnut varmaan kymmenisen vuotta ja raksalla vasta muutaman kuukauden. Ehkä neljä?
      Oot liian hidas, teet sitä ja tätä ja tota väärällä tavalla ja kun teet niin niin ei et saakkaan tehdä. Ethän saa nostaa noin painavaa?!?! Milloin imuroitu liian vähän tai vastapainoksi viety liian vähän roskia. Vaikka jokaisen kuuluisi omalta osaltaan osallistua hommaan. Isoilla rakennustyömailla on aika syvältä tehdä yksin.
      Toisilla työmailla on asiat järjestyksessä ja siistiä, koska kaikki pitää siitä osaltaan huolen. Toisilla työmailla sun pitää sen raksasiivouksen lisäksi siivota näiden uusavuttomien sotkuja jotka ei sun työhön edes kuulu. Ja jos sotkun määrä on luokaton niin siitähän usein syytetään vaan huonoja siivoojia!!

      Jos mestarityöskentely on kunnossa niin kaikki tulee tehtyä kuten kuuluu. Jos taas annetaan tehdä kaikki yksin niin ei välttämättä tajua mennä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Varsinkaan tuntemattomalla työmaalla.

      Ok sovinistia, ilkkujaa, kiusaaja. Naisten halventajaa, flirttailua, ahdistelua. Ulkonäön perusteella kohtelua. Ei moikata, ei vastata tervehdykseen. Ei tutustuta, jutella. Ei olla aina kovin kivoja. Oot välillä ihan näkymätön nobody mutta sit toisaalta taas sua syytetään milloin mistäkin.
      Hyvä kun ehtii edes tauolle. Ei aina ehtisi, mutta ne on pidettävä.

      Aina esimerkiksi multa kysytään jos joku on hukassa ja epäillään että olen roskiin vienyt. Ei se mitään, mutta useinkaan näin ei ole vaan joko itse hävitetty tai joku toinen urakoitsija tms. On ne vienyt.

      Sit harvinainen mutta ilkeä tapa kiusata toista on katsoa kauan kun tekee väärin ja sit yhtäkkiä tulla sanomaan asiasta. Joudut sit tekee kahteen kolmeen kertaan.

      Millon oot liian sitä ja millon liian tätä. Kauhea kiire ja hiki päässä. Oon niin pettynyt ihmisiin. Mä tykkäsin ensin tästä työstä ja reippaana ajattelin alkaa opiskelemaan sotkijaksi itse.. Saapa nähdä. Taidan opiskella korkean koulutuksen. Ei tällä amispohjalla saa oikein mitään arvostettavaa, yli kolmen tonnin palkalla olevaa työtä.

      Kiusaajia löytyy, mutta siis suurimmaksi osaksi mukavaa porukkaa. Oon aina vähä kuspää magneetti eli oon sattunut vaan tuurilla törmäämään just noihin idiootteihin.

      Ehkä mä vielä jatkan ja annan mahdollisuuden. Kai se vika on mun omassa naamassa. Yritän aina tehdä reippaasti ja huolellisesti, mutta kai mä oon silti vääränlainen tälle alalle. Kyl tätä nyt tekee rahan takia ja pysyy ees joku peruskunto yllä. Tapaa niitä mukaviakin ihmisiä. Siksi jaksan.

      • Anonyymi

        Joo harvemmin kukaan kiusaa ja joskus se on aika näkymätöntä muille sekin touhu. Kaikkialla on semmosta. Valitettavasti. Ja jos siihen yrittää puuttua, isompi solmu vaan tulee ja saat pahimmassa tapauksessa itse sitten sen pahan tyypin leiman. Kyllä porukka osaa kääntää ja olla ilkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo harvemmin kukaan kiusaa ja joskus se on aika näkymätöntä muille sekin touhu. Kaikkialla on semmosta. Valitettavasti. Ja jos siihen yrittää puuttua, isompi solmu vaan tulee ja saat pahimmassa tapauksessa itse sitten sen pahan tyypin leiman. Kyllä porukka osaa kääntää ja olla ilkeitä.

        Tai no ei ihan kaikkialla eikä suinkaan joka työpaikassa tai alalla. Pari kertaa tullu vastaan tämmönen henkistä väkivaltaa harrastava itseäni vanhempi leidi. En sanoisi systemaattisesti kiusaamiseksi. Enemmänkin tilapäinen haitta. Raksalla on kaikenlaisia ihmisiä ja jokaisella on oma elämä ja taustat. Itse kannattaa olla kaikille vaan ystävällinen tai neutraali 😉


    • Anonyymi

      Raksasiivous ja loppusiivous on kaksi eri asiaa.

      Kaikki riippuu työmaasta ja mestareista mitä esimerkiksi tällainen kokenut rakennussiivooja menee tekemään. Siksi ymmärrän, että moni jo useamman kerran yhdessä työskennellyt ei mieluusti muualle mene. Eli tuttu firma/mestarit/työkaverit. Kaikki on jo selvää!!

      Ei ole aina selvää kellekään osapuolelle mitä pitäisi tehdä ja mitkä on odotukset. Jokaisella työmaalla on omat kuviot ja asioita hoidetaan hyvinkin värikkäästi eri tavalla.

      Itse olen ollut työmailla (vuokratyöntekijänä) joko rakennusmiehen tai rakennussiivoojan tittelillä. Siten minusta on kehittynyt aikalailla sekari. Olen ollut niin erityyppisillä työmailla, että kun menee ihan uuteen mestaan, voi mennä yllättävän kauankin selvittää miten asiat tehdään.

      Voi tulla täysin uusia tapoja ja uusia vastuualueita. Voi olla aivan älyttömiä odotuksia ja vaatimuksia eikä mikään riitä. Juoksutusta. Tuntityössä minä en ala rikkomaan itseäni urakkatahdilla.

      Yhdellä työmaalla oli kerran toinenkin siivooja joka sai jostain syystä kaikki kivat kevyet hommat (sipsutti sieltä täältä) ja minä piikkasin, kannoin todella painavaa romua pois mitkä yleensä tekee APUMIES. Tein mestaa urakoitsijoille, lastasin, keräsin roskaa, tein myös apuhommia ja sekarin hommia, imuroin. Tein sitä tätä ja tota. Oh well. Jos se ei riitä, priorisoinnista löytyy vikaa.

      Joskus myös on paljon fiksumpaa itse tehdä joku esimerkiksi pikkkaustyö ja siivota siitä sitten, kun vain siivota pelkästään ja joku tulee sotkemaan jäljestä ja teet sitten kaksi kertaa saman työn tai pahimmillaan viisi.

      On silti paikkoja jonne menet tasan vain imuroimaan ja tekemään kevyitä roskahuoltohommia. Sitten on nää työmaat jossa oot vähän sitä sun tätä. Mut tää pitäs olla kaikilla tiedossa, et mitä odotetaan. Jotkut odottaa jopa liikoja ja sitten ne ei koskaan löydä mieleistään. Onhan se helppoa nauttia siisteydestä, mutta ei sitten ite tehdä ja nähdä ihan jokaista hommaa vierestä mitä toinen tekee. Siinä menisi sormi suuhun.

      Tähän mennessä kukaan ei ole haukkunut ja työmaani on olleet pitkiä. Jos en jonnekin kelpaisi, en kyllä pyytelis anteeksi! 🤙🤪😉
      Sanoisin, että ei se mitään. Pidän vähän vapaata ja menen seuraavaan tuttuun paikkaan.

      • Anonyymi

        Ja palkasta. Voit itse neuvotella palkan ja rakennussiivous kuuluu rakennusalan tessiin. Matkakorvaus kuuluu. Palkka on hyvä. Olen tyytyväinen, mutta se johtuukin kohtuullisista menoista ja pienestä ruokakunnasta. Jää säästöönkin. Käteen tulee yli 2 tonnia kuussa.

        Loppusiivouksesta ei tässä sitten puhutakkaan mitään. Selvittäkää itse. Voin kertoa, että ei niin hyvät ehdot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja palkasta. Voit itse neuvotella palkan ja rakennussiivous kuuluu rakennusalan tessiin. Matkakorvaus kuuluu. Palkka on hyvä. Olen tyytyväinen, mutta se johtuukin kohtuullisista menoista ja pienestä ruokakunnasta. Jää säästöönkin. Käteen tulee yli 2 tonnia kuussa.

        Loppusiivouksesta ei tässä sitten puhutakkaan mitään. Selvittäkää itse. Voin kertoa, että ei niin hyvät ehdot.

        Ja vielä se lisäys. Pidän työstäni, mutta kuten kaikissa töissä, niin tässäkin on miinuksia.


      • Anonyymi

        Kirjoitin hassusti. Piti sanoa uuteen paikkaan eikä tuttuun.


    • Anonyymi

      Valtaosa ihmisistä nyky- yhteiskunnassa onneksi kuitenkin on mukavia ja tasa-arvon kannalla. Että vaikka on niitä kurjia kokemuksia, niin on enemmän niitä kivojakin. Kaikkia joskus vituttaa se on varma.
      Olen ollut työmailla missä yhteishenki on pääosin kunnossa yhtä ainoaa lukuunottamatta. Kunnialla meni toki sekin loppuun. Vuokratyöntekijänä voit itse toki myös lähteä, jos ei vaan homma suju. Se toimii molempiin suuntiin.
      Toki ikävä jos nuorille tulee jo ekana huonoja kokemuksia.
      Raksalla pärjää tietyllä asenteella 💪 kaikille se ei sovi. Ei edes kaikille miehille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1940
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1110
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1075
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      5
      995
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe