Mikä on ankkastukki. Kuulin sen jostakin.
Ankkastukki
8
1783
Vastaukset
- kiinnostunut
Ankkastukki=hapatetusta taikinasta leivottu neliskulmainen leipä, ankkastokki; palmikoitu vehnäspitko (r. ankarstock). Nimi ankkurin yläpäähän kuuluvan poikkipuun mukaan. Muita nimityksiä: eltta, fleetu, lenki, letike, lettivehnänen, lonka, nisukyrsä, vehnäskanki.
(Kansanperinteen sanakirja)- Sini-vuokko
sanottiin kolmella letitettyä pullapitkoa ankkastukiksi,ja sanotaan sillä kylällä yhä vielä edelleen vanhempi väestö ja kyllä vain
vielä nuorempikin ikäpolvi.Viimeksi Jouluna kävin siellä kyläilemässä,niin nuori emäntä sanoi leiponeensa pullaa ja sanoi leikkaavansa ankkastukistakin pullansiivuja.Että tälläinen meidän perinne sanastosta löytyy.En tiedä mikä on tieteellisesti oikea nimitys mutta minä säilytän vain vanhoja lapsuus aikaisia nimityksiä,koska on hyvä hyväksyä kotikamaran murresanatkin. - Kerro
Sini-vuokko kirjoitti:
sanottiin kolmella letitettyä pullapitkoa ankkastukiksi,ja sanotaan sillä kylällä yhä vielä edelleen vanhempi väestö ja kyllä vain
vielä nuorempikin ikäpolvi.Viimeksi Jouluna kävin siellä kyläilemässä,niin nuori emäntä sanoi leiponeensa pullaa ja sanoi leikkaavansa ankkastukistakin pullansiivuja.Että tälläinen meidän perinne sanastosta löytyy.En tiedä mikä on tieteellisesti oikea nimitys mutta minä säilytän vain vanhoja lapsuus aikaisia nimityksiä,koska on hyvä hyväksyä kotikamaran murresanatkin.Mistä päin murretta?
- pulla
Ankkastukki on paksu pullansiivu= koilismaan murretta
- mummi
Meilläpäin sen pitkopulla mainittiin nimellä,ANKKASTOKKA.
Kyllä sitä nieä käytetään edelleenkin.
- Werneri
Se on sellainen "letitetty" pullapitko.
on ankkastukki eli "ankarstock" hapanleipätaikinasta leivottu pitkulainen limppu.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu635479Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti193732Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172746- 1331996
- 161775
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1171524- 951347
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171096- 681062
- 8797