Liput purjeveneessä?

Hullupurjehtija

Onko laillista laittaa purjeveneeseensä muiden maiden lippuja, jos on itse Suomen kansalainen? Entä saako laittaa fiktiivisten valtioiden lippuja?

16

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wewexwex
      • Paitsi että tuo sivusto on pelkkä erään yhdistyksen ohjeisto. Se ei ole lakia.

        LAIN näkökulmasta asia on näin:
        -Suomen alueella saa Suomen kansalainen käyttää lähes mitä lippuja vain; ainoat rajoitukset ovat oikeastaan ne versiot Suomen lipusta, joiden käyttö on rajattu tietyille käyttäjille eikä ko. kansalainen satu kuulumaan niihin ryhmiin
        -mitään lippua ei toisaalta tarvitse käyttää
        -jos menee kansainvälisille vesille, laajenee "ei-sallittujen" lippujen ryhmä sen verran, että muiden valtioiden lippuja ei oikeastaan saisi käyttää (se on ehkä vähän rajatapaus, en ole tutkinut kv. sopimuksia niin tarkasti, että tietäisin, voiko joutua kv. vesillä pidätetyksi vieraan valtion lipun käytöstä)
        -ja tietysti muiden valtioiden vesillä pätevät aina niiden omat lait.

        Sitten on asian toinen puoli: Suomen lippua saa käyttää perälippuna vain suomalaisessa veneessä. Se määritellään omistuksen kautta: 60% pitää olla Suomen kansalaisella. Esimerkiksi Viron kansalainen, joka omistaa Suomeen rekisteröidyn veneen, ei saa käyttää Suomen lippua. Eikä Vironkaan, koska heillä taas ehtona on kotisatama Virossa.


      • yhdrh

        Eh... Kyseinen "eräs yhdistys" on Suomen purjehduksen ja veneilyn kattojärjestö, ja kyseiset ohjeet käsittelevät juurikin liputuksen etikettiä ja lakeja. Mutta onneksi sinä tulit kertomaan meille LAKIA. Tosin unohdit omastakin kirjoituksestasi asiaa käsittelevät pykälät.


      • Lakionlaki
        yhdrh kirjoitti:

        Eh... Kyseinen "eräs yhdistys" on Suomen purjehduksen ja veneilyn kattojärjestö, ja kyseiset ohjeet käsittelevät juurikin liputuksen etikettiä ja lakeja. Mutta onneksi sinä tulit kertomaan meille LAKIA. Tosin unohdit omastakin kirjoituksestasi asiaa käsittelevät pykälät.

        Viralliset lakipykälät voittavat aina jonkun kuppikunnan omat pykälät, oli ne sitten mitä hyvänsä, niin aina yhtä tyhjänkanssa ja ilman mitään velvoitetta kenenkään puolelta.
        Haistatan pitkät paskat joillakin kattokerhon "laeilla".


      • efsecf

        ...
        .....
        Pakko olla trolli, luitko edes mitä kyseisen linkin alta löytyy ?!?


      • yhdrh kirjoitti:

        Eh... Kyseinen "eräs yhdistys" on Suomen purjehduksen ja veneilyn kattojärjestö, ja kyseiset ohjeet käsittelevät juurikin liputuksen etikettiä ja lakeja. Mutta onneksi sinä tulit kertomaan meille LAKIA. Tosin unohdit omastakin kirjoituksestasi asiaa käsittelevät pykälät.

        Ensinnäkin "liputuksen etiketti" ei kuulu tähän asiaan millään tavalla, koska puheena oli LAKI. Toiseksi kattojärjestö tai ei, kyseessä on joka tapauksessa vain yhdistys, ei lainsäätäjä.
        Kolmanneksi: pykäliä on tähän vähän hankala viitata, koska niitä ei itse asiassa ole olemassa kovin paljoa. Toisin sanoen meillä ei lainsäädäntö juuri rajoita lipunkäyttöä ja missään tapauksessa se ei pakota siihen. Edes ulkomaisilla aluksilla ei ole velvollisuutta käyttää lippua Suomen alueella (poikkeuksena sota-alukset).

        Mutta listataan tähän nyt muutama keskeinen säädös:
        -Laki Suomen lipusta määrää, että suomalaisen aluksen kansallisuustunnuksena on kansallislippu, jonka sijalla voidaan huvialuksessa kuitenkin käyttää seuralippua siten kuin asetus määrää (mutta tässä on syytä huomata, että kansallistunnuksen käyttöä ei missään suomalaisessa tai kansainvälisessä laissa määrätä huvialuksille tai yksityisille kauppa-aluksillekaan pakolliseksi)
        -Merilaki määrää, millainen alus on suomalainen ja saa siis käyttää Suomen lippua perälippuna.
        -Kansainvälinen merioikeusyleissopimus, joka siis on kansainvälinen laki tässä asiassa, mainitsee, että kansainvälisillä vesialueilla kaikkien valtioiden viranomaiset voivat pysäyttää tarkastukseen mm. aluksen, jonka kansallisuus on epäselvä tai jonka epäillään liikkuvan väärän lipun alla.

        Ja siinä ne sitovat säädökset sitten suurinpiirtein olivatkin. Mitään pakkoa käyttää lippua tai kieltoa käyttää muiden maiden lippuja tai muita kuin valtioiden lippuja ei ole. Ja esimerkiksi liputusajoista ei ole olemassa yksityishenkilöitä tai -aluksia sitovia säädöksiä.


      • yhdrh kirjoitti:

        Eh... Kyseinen "eräs yhdistys" on Suomen purjehduksen ja veneilyn kattojärjestö, ja kyseiset ohjeet käsittelevät juurikin liputuksen etikettiä ja lakeja. Mutta onneksi sinä tulit kertomaan meille LAKIA. Tosin unohdit omastakin kirjoituksestasi asiaa käsittelevät pykälät.

        Lisätään tähän vielä: SPV:lla on taipumus esittää erilaisia asioita ikään kuin ne olisivat pakollisia ja lakisääteisiä, vaikka ne ovat todellisuudessa vain joidenkin noudattamia tapoja/perinteitä.


      • gercecv

        Mitä IHMETTÄ horiset...? Kyseisessä linkissä vastattiin aivan suoraan aloittajan kysymykseen, siinä myös selvästi sanottiin mikä oli etikettiä mikä laissa säädettyä... Ja sinua haittaa ettei kyseisen opastuksen kokoaja ollut pysynyt sivullaa pelkästään tämän Suomi24 utelijan aiheessa, vaan kehtasivat laittaa mukaan asiaa koskevaa etikettiä?!? Oletko edes tosissasi, vai pakko vain vängätä jostain? Ensin syytät linkkiä siitä, että se ei tarjoa pykäliä lakeihin joista se puhuu, sitten julistat itse puhuvasi "LAISTA" ja jätät pykälät pois koska " pykäliä on tähän vähän hankala viitata, koska niitä ei itse asiassa ole olemassa kovin paljoa. "

        Ei Jeesus, Huoh... Ok, virallisesti Suomi24 annokseni on tullut taas muutamaksi vuodeksi täyteen.


      • fewcwec
        gercecv kirjoitti:

        Mitä IHMETTÄ horiset...? Kyseisessä linkissä vastattiin aivan suoraan aloittajan kysymykseen, siinä myös selvästi sanottiin mikä oli etikettiä mikä laissa säädettyä... Ja sinua haittaa ettei kyseisen opastuksen kokoaja ollut pysynyt sivullaa pelkästään tämän Suomi24 utelijan aiheessa, vaan kehtasivat laittaa mukaan asiaa koskevaa etikettiä?!? Oletko edes tosissasi, vai pakko vain vängätä jostain? Ensin syytät linkkiä siitä, että se ei tarjoa pykäliä lakeihin joista se puhuu, sitten julistat itse puhuvasi "LAISTA" ja jätät pykälät pois koska " pykäliä on tähän vähän hankala viitata, koska niitä ei itse asiassa ole olemassa kovin paljoa. "

        Ei Jeesus, Huoh... Ok, virallisesti Suomi24 annokseni on tullut taas muutamaksi vuodeksi täyteen.

        Ja, no shit, purhjehduskerho ei ole lakia säätävä elin, voi elämä...


      • gercecv kirjoitti:

        Mitä IHMETTÄ horiset...? Kyseisessä linkissä vastattiin aivan suoraan aloittajan kysymykseen, siinä myös selvästi sanottiin mikä oli etikettiä mikä laissa säädettyä... Ja sinua haittaa ettei kyseisen opastuksen kokoaja ollut pysynyt sivullaa pelkästään tämän Suomi24 utelijan aiheessa, vaan kehtasivat laittaa mukaan asiaa koskevaa etikettiä?!? Oletko edes tosissasi, vai pakko vain vängätä jostain? Ensin syytät linkkiä siitä, että se ei tarjoa pykäliä lakeihin joista se puhuu, sitten julistat itse puhuvasi "LAISTA" ja jätät pykälät pois koska " pykäliä on tähän vähän hankala viitata, koska niitä ei itse asiassa ole olemassa kovin paljoa. "

        Ei Jeesus, Huoh... Ok, virallisesti Suomi24 annokseni on tullut taas muutamaksi vuodeksi täyteen.

        Olen täysin tosissani, sillä SPV ei ole luotettava lähde.

        Se, että pykäliä ei ole, tarkoittaa, että saa tehdä suurin piirtein niin kuin haluaa.


      • Niin ja siis tarkennetaan: minä en syyttänyt SPV:ta linkkien puutteesta vaan siitä, että koska se on pelkkä yhdistys, se ei ole luotettava lähde. Oikea lähde on Finlex.


      • gerecvefv

        Olen tainnut mennä vain normaalia taitavampaan trolliin... Nyt siis ei pidä enää luottaa sinunkaan kertomaasi, vaikka sen niin LAIKSI julistit? Kerroppa nyt sitten ihmeessä, miksi sen vaivauduit tänne edes oksentamaan? Et niitä linkkejä pykäliin myöskään antanut ja henkilökohtaisesti luottamus kyseiseen kattojärjestöön on nyt hieman korkeammalla kuin sinun horinoihisi, ei sinällään että olisit edes ollut erimieltä heidän artikkelistaan? Mikä ihme on koko kirjoittelusi pointti, jos lopulta sanoma on se, että änkeröinnissäsi et usko mitään muuta kuin suoraan lakikirjasta, "virallisesta" lähteestä olevia pykäliä? (Kuulostat todella helpolta ihmiseltä, koskaan miettinyt missä terveen epäilyn raja menee?) Pää tässä räjähtää tämän Suomi24 järjettömyyden kanssa...


      • MistäNoitaPiisaa
        gerecvefv kirjoitti:

        Olen tainnut mennä vain normaalia taitavampaan trolliin... Nyt siis ei pidä enää luottaa sinunkaan kertomaasi, vaikka sen niin LAIKSI julistit? Kerroppa nyt sitten ihmeessä, miksi sen vaivauduit tänne edes oksentamaan? Et niitä linkkejä pykäliin myöskään antanut ja henkilökohtaisesti luottamus kyseiseen kattojärjestöön on nyt hieman korkeammalla kuin sinun horinoihisi, ei sinällään että olisit edes ollut erimieltä heidän artikkelistaan? Mikä ihme on koko kirjoittelusi pointti, jos lopulta sanoma on se, että änkeröinnissäsi et usko mitään muuta kuin suoraan lakikirjasta, "virallisesta" lähteestä olevia pykäliä? (Kuulostat todella helpolta ihmiseltä, koskaan miettinyt missä terveen epäilyn raja menee?) Pää tässä räjähtää tämän Suomi24 järjettömyyden kanssa...

        Olet ihme kiukuttelija. Menepä pyytämään päiväkodin tädiltä, että vaihtaa sinulle kuivat vaipat, ehkä sitten olo on vähemmän kurja.


      • fwedcwc

        Juuri sitä tasoa oleva vastaus jota odotinkin.


    • Multibiljets

      Minulla on paatti täynnä vaikka minkä maan lippuja. En koskaan ole nostanut niitä mihinkään laatikosta kun ei ole ollut tarvetta.

    • saa-olla

      Minulla etelävaltioiden lippu veneen perässä jo 10 vuotta eikä ole kuin muutama itkupelle valittanut. Poliisikin vain naureskellut varsinkun viime vuonna kun katsoi muita papereita veneestä käydessäni Virossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      223
      7179
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2482
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      38
      1883
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1758
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      333
      1691
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1674
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1661
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1529
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1457
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      337
      1275
    Aihe