Mitenkä voi olla mahdollista, että peritään takaisin 2000€ opintotukea. Nostin 2014 vuonna opintotukea 4kuukaudelta (tammi-huhtikuu), huhtikuussa valmistuin. Ks aikana en tehnyt töitä juuri ollenkaan, mutta valmistumisen jälkeen aloitin vakityöt. Nyt pitää maksaa takaisin, koska kela on laskenut koko vuoden ansioni ja sen perusteella takaisinperintä. Eihän siinä ole mitään järkeä. Kituutin pienellä opintotuella, valmistumisen jälkeen töihin jolloin en enää nostanut tukea, silti pitää maksaa tuet takaisin. Onko tässä mahdollista selvittää asia jotenkin? Ensimmäinen kerta kun näin käy minulle.
Opintotuen takaisinperintä
6
137
Vastaukset
- eitarvitsemaksaa
Sinun pitää tehdä Kelaan oikaisu.. Jos olet vasta valmistumisen jälkeen tienannut rahaa, sinulta ei pitäisi veloittaa mitään opintotukia takaisin. He eivät suoraan näe siellä Kelassa milloin olet tienannut rahaa ts. oletko tienannut opiskellessasi vai valmistumisen jälkeen. Toimita heille todistus siis palkkakuitit ja selvitys milloin olet tienannut mitenkin paljon.
- aloittaja73882
Ok. Kiitos vinkistä. Toivotaan että saan selvitettyä! :)
- 193
Tuohan on kerrottu jo siinä kirjeessä jonka olet saanut joten ei tuon mikään "vinkki" pitäis sulle olla ;)
- sdgst
Joo niin näköjään oliki. Kirjeen avattua alkoi v*tuttaa niin lujaa, etten jaksanu lukea sitä loppuun.
- vituttaatehdä
Miten saan selvitettyä tuloni helpåoiten. mulle kävi kans sama homma ja tein opiskelujen ohellä vähän töitä 2 eri yritykselle. saako verottajalta selville kuukausiansiot ?
- 54854
Otat mukaan tutkintotodistuksen (tai vastaavan), missä näkyy opintojen päättymispäivä sekä kaikki palkkakuitit kyseiseltä vuodelta ja kiikutat ne kelaan yhdessä selvityksen kanssa. Vaihtoehtoisesti valokuvaat kaikki edellä mainitut ja lähetät sähköisesti Kelan sivujen kautta kirjautumalla pankkitunnuksilla omille sivuillesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1341728- 401648
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631410- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091144Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2771097- 701083
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19958- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888