VP2001 merivesijäähdytteinen - pilssissä glykolia

VolvoXXI

Nopea käynti veneellä paljasti että glykolia on otsikon mukaisesta koneesta valunut aika tavalla. Niin paljon että mieleen tuli että jotain on pahasti hajonnut ja toiveena että koneessa on pakkastulpp(i)a sen verran että suurikin määrä glykolia/jäähdytysnestettä voi päätyä väärään paikkaan (ulos koneesta).

Räjäytyskuvien perusteella yhtensä ehkä kaksi "expansion plug":ia löytyy kannesta ja toinen itse lohkon yläosasta.
https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7726000-21-11536.aspx . Kai tuo "expansion plug" on "pakkastulppa"?

Onkohan pakkastulppia enemmän kuin kaksi, mahdollisesti jossain alempana?

Tarkemmat tutkinnat vuotopaikan etsimiseen veneellä kaatui ajan puutteeseen. Mahdollista on tietysti myös jonkun letkun pettäminen tms.
Kummasti haluais ajatella että mitään kovin pahaa ei ole sattunut...

Kokemuksia/vinkkejä mistä nesteet talven aikana koneesta häippää?

14

749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

1. Veikkaus: Seoksesi on ollut liian laimea.
      2: Veikkaus: Glykolia ei ole ollut kaikkialla vesitilassa
      Minä olen hajoittanut yhden Volvon yksipyttyisen dieselin jäätymisen seurauksena. Ei ollut 2001 mutta useissa malleissa merivesi menee vaihteiston jäähdytysvaipan kautta ennen moottoria. Jos pistit glykolin koneeseen muttei vaihteistoon niin vaihteiston kuori voi olla halki. Mutta silloin pilssissäsi olisi merivettä. Minulla oli materiaali valurautaa ja halkeama vaihteiston alapinnassa ika näkymättömissä.

• Arvaisin

Itsellä sama oire 2002:ssa viime talvena. Syynä oli kiertovesipumpun elinkaaren pää. Pumppuhan on siellä alhaalla joten missään koneen pinnalla ei näkynyt jäähdytysnestettä vaan kaikki oli pilssissä/moottorin alla.

Vika oli melkoisen helppo paikantaa laittamalla uutta jäähdytysnestettä niin koko lailla heti valui ulos. En nyt muista tarvitsiko konetta edes käyttää.

Pumppuun saa kunnostussarjan jolla on vihreälle maalilla maalatuille koneenosille tyypillinen hinta.

• ArvasinVäärin

Unohda koko juttu, lukihäiriö. En ymmärtänyt lukemaani, ei mahda merivesijäähdytteisessä olla kierovesipumppua ...

• Joakim1

Minulla vuosi 1GM10:n vesipumpun stefa mystisesti niin, että kesällä ei ollut ollut mitään ongelmaa ja talvikin meni OK, mutta sitten kevättalvella kahden veneelläkäynnin välissä oli valuttanut pakkasnesteet pilssiin vaikka konetta ei oltu koskettu. En osaa sanoa pääseekö koneesta paljonkin "takaisinpäin", mutta tuossa oli raakavesisuodatin, jossa oli glykolia, joten koneen alla oli ehkä litran verran pakkasnestettä.

• Glykoman

Joskus saattaa syynä olla vain suurten lämmönvaihteluiden aiheuttamat vuodot letkuliitoksissa. Miten ajoit syksyllä glykolit koneeseen? Oliko tulovesiletku kenties irti ja jäänyt vähän löysälle?

Tuntuisi omituiselta, että paikat olisi jäätyneet, jos kuitenkin olet imenyt litkut sisään. Ja vaikka seoskin olisi vähän laiha, ei sen pitäisi heti hajottaa paikkoja.

• VolvoXXI

Kiitoksia vastauksista. Toivotaan että seppomartin kohtalo ei ole tässä tapauksessa kyseessä. Tuloletku oli irti ja raakasuodattimen läpi glykolit koneeseen, kuten aina ennenkin.

Täytyy tutkia asiaa.

Olikohan tietoa pakkastulppien lukumäärästä / paikoista tietoa?

• C1R

Koneessa ei välttämättä ole mitään vikaa. Minulla tulee joka talvi puoli litraa pakkasnestettä merivesipuolelta moottorin alle. Näin on tullut uudesta saakka. Olen joskus yrittänyt löytää vuotokohtaa, mutta en ole löytänyt. Kesällä ei ole mitään vuotoa. Kylmä pakkasnesteseos vuotaa paljon pienemmästä reiästä kuin merivesi kesällä.

• Glykolman

Juuri samoja kokemuksia. Varsinkin jotkut stefat ja O-renkaat jäykistyvät pakkasella ja päästävät tällöin glykolia vuotamaan.

• VolvoXXI

Raporttia rapsahtaa. Kone kunnossa, ilmeisesti juuri stefa tai o-renkaat falskanneet talven pakkasilla.

• Osolemio17

Liittyen em "pakkasproppuihin" niin kyselin samaa asiaa Teknomarinesta / Sole 17 hv kone. Kerrottiin, että kyse on varsinaisesti sylinterilohkon valamiseen tarpeellisista aukoista joita ei varsinkaan pikkulohkoissa ole. Milloin on niin toimivat sekundääristi "proppuina".

Mitäs palstan konevelhot sanoo?

• ranks

Tarkempi tutkimus osoitti, että kyllä siellä on ne keernatulpat. Ei ole vaan koskaan sellaiset pullahtanut ulos, niin ei ole tullut ongelma eteen. Mitä tulee merivesikoneen talvihuoltoon, niin moottorin plokista pitää ensin laskea merivesi pois ja sitten imeä pakkasneste sisään. Muutoin pakkasneste ei mene plokiin ja ploki jäätyy.

• Tosi on. Ensimmäisessä veneessäni oli raakavesijäähdytteinen Yanmar 2GM. Tein sillä kokeen siten että panin glykolilitkut kiertämään laskematta lohkoa tyhjäksi. Tyhjäkäyntiä 10 min. ja näytteenotto: pakkaskestävyys vain -10 degC. Käytetty seos oli 50%. Koe oli tässä koneessa helppo tehdä koska vedensyötössä pakoputken mutkaan on letkuntumppi. Sivumennen sanoen suurin osa pumpun tilavuusvirrasta menee suoraan pakoputkeen, termostaatti laskee lohkoon vain tarpeellisen määrän.
      Nyt tietysti joku riemastuu ja hihkuu että tässä kokeessa pakoputki kuumeni liikaa. Seurasin sitä kyllä eikä ylilämpöä esiintynyt. Kun diesel käy tyhjäkäynnillä eikä tee juurikaan työtä ei pala paljon polttoainettakaan, ei siis kehity paljon lämpöäkään.

• MitaanTietamaton

Yanmar 2QM:ssa otin ensin termostaatin pois ja huuhtelin parilla ämpärisellä hanavettä. Glykoliseos lopuksi sisään ämpärin kautta. Pakkaskestävyyttä en mitannut, mutta pakkaset pannu näytti kestävän. Tiedä sitten, paljonko termarin poisto vaikutti vedenkiertoon.

• Masaesbosta

Minulla olevassa Volvo Penta ohjekirjassa seisoo, että termostaatti pitää ottaa pois siksi aikaa kun glykolia imetään moottoriin.
        Tuntuu järkevältä, sillä ei taida sinne blogiin paljoa nestettä mennä jos se termari on paikallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      182
      11326
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      57
      5392
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2627
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      39
      2313
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1811
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1745
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      38
      1403
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1319
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1246
    10. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      26
      1219
    Aihe