VP2001 merivesijäähdytteinen - pilssissä glykolia

VolvoXXI

Nopea käynti veneellä paljasti että glykolia on otsikon mukaisesta koneesta valunut aika tavalla. Niin paljon että mieleen tuli että jotain on pahasti hajonnut ja toiveena että koneessa on pakkastulpp(i)a sen verran että suurikin määrä glykolia/jäähdytysnestettä voi päätyä väärään paikkaan (ulos koneesta).

Räjäytyskuvien perusteella yhtensä ehkä kaksi "expansion plug":ia löytyy kannesta ja toinen itse lohkon yläosasta.
https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7726000-21-11536.aspx . Kai tuo "expansion plug" on "pakkastulppa"?

Onkohan pakkastulppia enemmän kuin kaksi, mahdollisesti jossain alempana?

Tarkemmat tutkinnat vuotopaikan etsimiseen veneellä kaatui ajan puutteeseen. Mahdollista on tietysti myös jonkun letkun pettäminen tms.
Kummasti haluais ajatella että mitään kovin pahaa ei ole sattunut...

Kokemuksia/vinkkejä mistä nesteet talven aikana koneesta häippää?

14

814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      1. Veikkaus: Seoksesi on ollut liian laimea.
      2: Veikkaus: Glykolia ei ole ollut kaikkialla vesitilassa
      Minä olen hajoittanut yhden Volvon yksipyttyisen dieselin jäätymisen seurauksena. Ei ollut 2001 mutta useissa malleissa merivesi menee vaihteiston jäähdytysvaipan kautta ennen moottoria. Jos pistit glykolin koneeseen muttei vaihteistoon niin vaihteiston kuori voi olla halki. Mutta silloin pilssissäsi olisi merivettä. Minulla oli materiaali valurautaa ja halkeama vaihteiston alapinnassa ika näkymättömissä.

    • Arvaisin

      Itsellä sama oire 2002:ssa viime talvena. Syynä oli kiertovesipumpun elinkaaren pää. Pumppuhan on siellä alhaalla joten missään koneen pinnalla ei näkynyt jäähdytysnestettä vaan kaikki oli pilssissä/moottorin alla.

      Vika oli melkoisen helppo paikantaa laittamalla uutta jäähdytysnestettä niin koko lailla heti valui ulos. En nyt muista tarvitsiko konetta edes käyttää.

      Pumppuun saa kunnostussarjan jolla on vihreälle maalilla maalatuille koneenosille tyypillinen hinta.

      • ArvasinVäärin

        Unohda koko juttu, lukihäiriö. En ymmärtänyt lukemaani, ei mahda merivesijäähdytteisessä olla kierovesipumppua ...


    • Joakim1

      Minulla vuosi 1GM10:n vesipumpun stefa mystisesti niin, että kesällä ei ollut ollut mitään ongelmaa ja talvikin meni OK, mutta sitten kevättalvella kahden veneelläkäynnin välissä oli valuttanut pakkasnesteet pilssiin vaikka konetta ei oltu koskettu. En osaa sanoa pääseekö koneesta paljonkin "takaisinpäin", mutta tuossa oli raakavesisuodatin, jossa oli glykolia, joten koneen alla oli ehkä litran verran pakkasnestettä.

    • Glykoman

      Joskus saattaa syynä olla vain suurten lämmönvaihteluiden aiheuttamat vuodot letkuliitoksissa. Miten ajoit syksyllä glykolit koneeseen? Oliko tulovesiletku kenties irti ja jäänyt vähän löysälle?

      Tuntuisi omituiselta, että paikat olisi jäätyneet, jos kuitenkin olet imenyt litkut sisään. Ja vaikka seoskin olisi vähän laiha, ei sen pitäisi heti hajottaa paikkoja.

    • VolvoXXI

      Kiitoksia vastauksista. Toivotaan että seppomartin kohtalo ei ole tässä tapauksessa kyseessä. Tuloletku oli irti ja raakasuodattimen läpi glykolit koneeseen, kuten aina ennenkin.

      Täytyy tutkia asiaa.

      Olikohan tietoa pakkastulppien lukumäärästä / paikoista tietoa?

    • C1R

      Koneessa ei välttämättä ole mitään vikaa. Minulla tulee joka talvi puoli litraa pakkasnestettä merivesipuolelta moottorin alle. Näin on tullut uudesta saakka. Olen joskus yrittänyt löytää vuotokohtaa, mutta en ole löytänyt. Kesällä ei ole mitään vuotoa. Kylmä pakkasnesteseos vuotaa paljon pienemmästä reiästä kuin merivesi kesällä.

      • Glykolman

        Juuri samoja kokemuksia. Varsinkin jotkut stefat ja O-renkaat jäykistyvät pakkasella ja päästävät tällöin glykolia vuotamaan.


    • VolvoXXI

      Raporttia rapsahtaa. Kone kunnossa, ilmeisesti juuri stefa tai o-renkaat falskanneet talven pakkasilla.

    • Osolemio17

      Liittyen em "pakkasproppuihin" niin kyselin samaa asiaa Teknomarinesta / Sole 17 hv kone. Kerrottiin, että kyse on varsinaisesti sylinterilohkon valamiseen tarpeellisista aukoista joita ei varsinkaan pikkulohkoissa ole. Milloin on niin toimivat sekundääristi "proppuina".

      Mitäs palstan konevelhot sanoo?

      • ranks

        Tarkempi tutkimus osoitti, että kyllä siellä on ne keernatulpat. Ei ole vaan koskaan sellaiset pullahtanut ulos, niin ei ole tullut ongelma eteen. Mitä tulee merivesikoneen talvihuoltoon, niin moottorin plokista pitää ensin laskea merivesi pois ja sitten imeä pakkasneste sisään. Muutoin pakkasneste ei mene plokiin ja ploki jäätyy.


    • Tosi on. Ensimmäisessä veneessäni oli raakavesijäähdytteinen Yanmar 2GM. Tein sillä kokeen siten että panin glykolilitkut kiertämään laskematta lohkoa tyhjäksi. Tyhjäkäyntiä 10 min. ja näytteenotto: pakkaskestävyys vain -10 degC. Käytetty seos oli 50%. Koe oli tässä koneessa helppo tehdä koska vedensyötössä pakoputken mutkaan on letkuntumppi. Sivumennen sanoen suurin osa pumpun tilavuusvirrasta menee suoraan pakoputkeen, termostaatti laskee lohkoon vain tarpeellisen määrän.
      Nyt tietysti joku riemastuu ja hihkuu että tässä kokeessa pakoputki kuumeni liikaa. Seurasin sitä kyllä eikä ylilämpöä esiintynyt. Kun diesel käy tyhjäkäynnillä eikä tee juurikaan työtä ei pala paljon polttoainettakaan, ei siis kehity paljon lämpöäkään.

      • MitaanTietamaton

        Yanmar 2QM:ssa otin ensin termostaatin pois ja huuhtelin parilla ämpärisellä hanavettä. Glykoliseos lopuksi sisään ämpärin kautta. Pakkaskestävyyttä en mitannut, mutta pakkaset pannu näytti kestävän. Tiedä sitten, paljonko termarin poisto vaikutti vedenkiertoon.


      • Masaesbosta

        Minulla olevassa Volvo Penta ohjekirjassa seisoo, että termostaatti pitää ottaa pois siksi aikaa kun glykolia imetään moottoriin.
        Tuntuu järkevältä, sillä ei taida sinne blogiin paljoa nestettä mennä jos se termari on paikallaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      117
      11089
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      155
      10303
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      26
      8030
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      181
      6492
    5. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      49
      5564
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      73
      5051
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      146
      4364
    8. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      25
      4226
    9. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      63
      4034
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      132
      3597
    Aihe