Pakko-oireita / sairauspelot / ludekammo

Miesvain79

Oon 36v onnellinen parisuhteessa elävä mies. Mulla on sellainen aaltoileva pakko-oireinen häiriö. Välillä on sellaisia jaksoja, ettei ole pakko-oireita lainkaan. Ja sitten taas joku ärsyke saa ne valloilleen. Esim. kun luen lehdestä ludehavainnoista, alan pakkomielteisesti pelkäämään, että niitä olisi myös omassa sängyssä. Tästä kehittyy sitten jokailtainen tarkistus, että onko patja varmasti puhdas jne. Välillä pakko-oireena voi olla joku sairaus, kuten esim. silmäsyöpä, suusyöpä, ALS, MS eli joku parantumaton tai vaikeasti hoidettava sairaus.

Toisaalta, koska tiedostan tämän häiriön, niin pystyn yleensä puhumaan järkeä itselleni. Ja kumppanillani on myös pakko-oireinen häiriö, onneks täysin eri asioista. Hänen kanssaan pystymme tukemaan toisiamme ja muistutamme, että niille ei saa antaa valtaa.

Mutta on tämä vittumainen häiriö. Eniten ärsyttää, että kun asiat ovat oikein hyvin, niin silloin voi alkaa ahdistamaan joku aivan idioottimainen juttu. Välillä taas ahdistaa se, että jos asiat ovat niin hyvin, niib varmasti tapahtuu jotain kamalaa, tulee joku sairaus tms.

Pystyn kuitenkin tästä huolimatta elämään täyttä elämää ja minulla on laaja ystäväpiiri ja ihana perhe. Tärkeintä tässä häiriössä on ehkä muistaa, että ei ole liian ankara itseään kohtaan ja itselläni nämä ainakin tulevat aaltoina. Mites teillä muilla?

1

334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LiikkuukoSielläJotain

Itselläni kanssa vähän samankaltaista ollut jo ties kuinka monta vuotta. Useasti ei ole mitään oireita, mutta välillä tulee sellaisia jaksoja, että tuntuu että olisi esimerkiksi syöpä tai kasvain tai joku loinen jossain päin kehoa. Viimeisimpänä huolestuin kun huomasin pienen patin poskeni sisäpuolella niin alkoi puskea kylmää hikeä pintaan ja en voinut olla ajattelematta että ei se ole mitään kummallista vaan olin vakuuttunut että se on suusyöpä. No kuinka ollakkaan tämä patti oli poissa muutaman päivän kuluttua.

Joskus olen tuntevinani liikehdintää pääni sisällä ja pelottaa että siellä olisi joku loinen (en tiedä aiheuttaako pelko tuon liikehdintätunteen vai toisinpäin), vaikka olenkin käynyt erään toisen syyn takia pään magneettikuvissa joista ei näkynyt mitään erikoista, mutta silti pelottaa tuollaiset asiat vaikka tietää etteivät nämä pelot ole kytköksissä tosiasioihin. Ylipäätään itsellä yleisimmät pelot liittyvät syöpiin, loisiin ja verenkiertoelimistön sairauksiin. Lisäksi asioita pahentaa tämä että olen lukenut ihan huvikseni kaikenlaisia wikipedia artikkeleita liittyen esimerkiksi eri syöpiin ja loisiin ja sitten olen tunnistavinani näitä oireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      156
      6329
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      49
      1763
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1434
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      46
      1044
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1009
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      931
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      909
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      888
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      867
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      865
    Aihe