On huomattu kuinka ihmiset ,terveenä ollessaan toivovat, kuinka heitä kohdeltaisiin sitten kun heidän omat voimat ehtyy. , ja se ei voikkaan toteutua aina ihan loppuunasti .
On sairauksia (etenkin muisti ja liikuntarajoittaisia) joissa ei inhimillisyyden vuoksi voidakkaan vanhuksen aikaisempia toiveita voida toteuttaa.
Nyt onkin Omaisilla iso "rooli" vanhuksen asumisen ja jokapäiväisien hoitojen suhteen hänen , vanhuksen , toivomustenmukaan.
Siviilioikeuden Professori Avasi keskustelun Vanhuksen elämistä koskevista asioista -
Ja kuinka Suuri " rooli" on juuri näillä jotka ovat perillisiä ,varsinkin jos vanhuksella on paljon omaisuutta .
Vanhus voi elää puutteessa ja jopa kurjissa oloissa --vaikka omaisuutta olisi . Nyt olis annettava järjelle enemmän sijaa kun sille ahneudelle joka on monastikkin perillisten päätarkoitus --eivät päätä asioita ajoissa vanhuksen parhaaksi. Niin asiat on hoidettava sillon kun vanhus on vielä voimissaan tekemään omasta omaisuudestaan päätöksiä vaitamalla itselleen turvatun hoidon ja elämänkin.
Sitten kun on holhouksessa ei olekkaan enään itsemääräämis oikeutta .
Itsemääräämis laki vanhuksillekkin
22
78
Vastaukset
Espoossa paloi omakotitalo asukkaineen, ja siitä on alkanut pohdinta, miksi täysin avuttomat ikääntyneet eivät pääse vanhustentaloihin, jos he ovat esittäneet toivomuksen saada olla kotona kuolemansa saakka. Päätöstä kunnioitetaan.
Esimerkkejä on lueteltu, mm. juuri nämä talonsa mukana kuolleet olivat täysin avuttomassa tilassa, poika kävi joka päivä, samoin kodinhoitajat muistaakseni monta kertaa päivässä, mutta kuitenkin nämä hoidettavat ovat itsekseen lähes koko vuorokauden, ja mitä tahansa voi sattua. Eräs kirjoittaja kertoi vanhuksesta, jonka kädet eivät toimi, hän ei voi tehdä mitään, ei edes painaa hälytysnappia, mutta silti on päätetty, että hän ei saa hoitopaikkaa.
Toiset ikäihmiset ovat muistisairaita ja täysin hoivattavia, mutta ovat vielä terveinä ollessaan kieltäytyneet hoitopaikoista, ja nyt ovat sitten heitteille jätettyinä.
Tällaisia ihmisiä pitäisi voida auttaa, mutta se on tehty niin hankalaksi, että väkisin ei voida ketään viedä hoitokotiin.
Kyllä ymmärrän, että jokaisella pitää olla itsemääräämisoikeus, mutta jos ei omaa parastaan enää käsitä, jonkun pitäisi voida puuttua. En minä ajattele tässä ahneita perillisiä, vaan toivon, että jokaiselle voitaisiin järjestää elämänsä iltaan inhimilliset olosuhteet. Moni perillinen on hätää kärsimässä sairaiden vanhustensa kanssa, mutta avun saanti on vaikeaa.
Olenhan itsekin samaa ikäluokkaa, kuten sinäkin.
Meitä ei kukaan holhoa!- 1ullamirjami
Ihan hyvä jos olis niinpaljon omaisuutta että ei tarvitsis LUOTTAA NÄIHIN OLEMATTOMIIN HOITOAPUIHIN ONHAN OLEMASSA VARAKKAILLEKKIN HYVIÄ VANHUSTEN KOTIAMUISTUTTAVIA OMARAHOITTEISIA OSAKKEITA
Urho Kangas Siviilioikeuden professori Kirjoitti Kodin kuvalehdessä Artikkelin . joka saikin aikanaan kovaa " kritiikkiä " Koska hän patisti vanhenevaa väestöä luopumaan ,itselleen hyödyttömästä omaisuudesta . Monella on kesäviettopaikka jossa ei hän yksinäisenä enään käy - Sillon olisi aika luopua ja käyttää näistä tulevat varat -- vaikka yksityislääkäriltä saamaan polvi tai lonkka leikkaukseen -- Ja käyttä omaisuuttaan itse .
Metsääkin on omistuksessa joka ei hyödutä mitään ,joka onkin tullut hankittua --että omaisuuspysyy, nyt sille olisi käyttöä -
Ja perikunnalla ei saa olla näihin mitään sanottavaa-- Tämä on sitä Itsemääräämisoikeutta.
Seniorit Onkin rakennuttaneet Suomessa Helsingin Kalasatamaan sellaisia asuntoja joissa on mahdollista asua kodinomaisesti omassaan -- ja yhteisiä tiloja on paljonmyös .
Olen tutustunut tämän Internetin kautta ,ja huomannut että ne ei ole sairaille tarkoitettukaan -- mutta eihän me kaikki olla sairaita ,vaikka ikä alkaa painaa .
Ja vanhuudenheikkous ei ole sairautta -- Monasti sitäkin saa kuntoilemalla ja elämänasenteilla korjattua . Masennus tulee helposti juuri siksi , kun ei ole mahdollista osallistua normaaliin kannsaelämiseen ,seurustella muiden ihmisten kanssa
U.M - samamirjami
Jos on omaisuutta ja ei osaa enäänhoitaa asioitaan - Perikunta järjestää holhoukseen omaisensa - Siisen tarvitaan lääkärintodistus että asianomainen on Holhouksentarpeessa .
Eihän me nyt ollakkaan holhouksen tarpeessa minullakin on juurija juuri senverran että tulen omillani toimeen -- Ne on niitä isoja rikkaita kai joita Perikunta haluaa holhota oikein virallisestikkin . "Hoitoon" otetaan varakkaita, joiden rahat kynitään. Viimeiset ajat verorahoilla hirmuhintaan.
- Eutanaasia
Toivoisin, että sallittaisiin Eutanaasia. Jos on mielestään elänyt hyvän elämän ja haluaisi poistua, miksi sitä ei sallita?! Minäkin olen jo 86v ja leskenä
(yli 50 hyvien avioliittovuosien jälkeen) jo 12v). Yksinäisyys jäytää! Pois haluaisin päästä. Nytkin Pääsiäisenä monta yksinäistä päivää! Ei puhekaveria! Tosi on! - 1ullamirjami
Eutanaasia kirjoitti:
Toivoisin, että sallittaisiin Eutanaasia. Jos on mielestään elänyt hyvän elämän ja haluaisi poistua, miksi sitä ei sallita?! Minäkin olen jo 86v ja leskenä
(yli 50 hyvien avioliittovuosien jälkeen) jo 12v). Yksinäisyys jäytää! Pois haluaisin päästä. Nytkin Pääsiäisenä monta yksinäistä päivää! Ei puhekaveria! Tosi on!Täälä samanlainen yksinäinen --jota on ollut aikalailla pitempään johonka luulin jo sopeutuneeni .---mutta kun koirakin kuoli ..-- niin meinaa se väkisin tulla niitä masennushetkiä
Mikä Onni on ollut että olen kanssa opetellut joskus 2000 millenium vuotena --hankinttua tämä internetti -- tämä onkin ollut siitä lähtien paraskaveri (melkein)
Se eutanaasia asia ei ole kovin paljoa vielä ollut mielessä itselle .olen saanut ihan hyvän terveyden -- lahjaksi kai -- Onhan tämä näin vielä jotenkin ilman apua jokapäivä mennyt .
Mutta joskus vaan toivon että itsemääräämislaki olisi tähänkin asiaan saatava . Eutanasiaan
Nyt puolustan sitä .
U.M - määitte
Eutanaasia kirjoitti:
(yli 50 hyvien avioliittovuosien jälkeen) jo 12v). Yksinäisyys jäytää! Pois haluaisin päästä. Nytkin Pääsiäisenä monta yksinäistä päivää! Ei puhekaveria! Tosi on!Olen kanssasi samaa mieltä ja asiasta monta kertaa kirjoittanutkin. Tämä palsta on melkoinen "lähimmäinen" jos van sattuu oleman "oikeita" ihmisiä kirjoituskumppaneina.
Jos joku sairastuu pysyvästi se henkilö pitäisi lopettaa samantien koska siitä koituisi vain turhia kuluja ihmiskunnalle. Eutanasia on mahtava keksintö.
Eutanaasia kirjoitti:
(yli 50 hyvien avioliittovuosien jälkeen) jo 12v). Yksinäisyys jäytää! Pois haluaisin päästä. Nytkin Pääsiäisenä monta yksinäistä päivää! Ei puhekaveria! Tosi on!Jos haluaa kuolla niin nopea ja kivuton tapa on ostaa syanidia ja syödä se sillä syanidi aiheuttaa epilepsiaa muistuttavan kohtauksen ja siihen kuolee alle 10 sekunnissa
- Varmuuden.varalle
Missä sitä myydään. Menetkö ostamaan puotiin ja pyydät pussiin annoksen?
- 1ullamirjami
tässä olisi ja tietoa Perunkirjoituksesta ynnä muusta ,Testamentista ja jopa sukuselvityksestä jos on useammanlaisia perillisiä
Tietoa saa Holhoukseen panemisesta -- joku haluaa senkin tehdä ihanitse ennenkun menettää oman kykynsä hoidella omia asioitaan. Kun on vielä kyky määrätä itse Edunvalvoja ,monastihan ihmisellä on ollut joku luottohenkilö jo aiemminkin.
Edunvalvonta Suomi .fi Lähestyimme asiaa eri kanteilta. Minä puhuin siitä, että Altzhaimerin tms muistisairaan hoito on hunningolla, jos vanhus on itsepäinen ja kieltäytyy lähtemästä hoitokotiin. Hätääntyneet omaiset joutuvat käymään vuorotellen vanhusta jelppimässä, kotisairaanhoito tulee päivittäin, ruoka tuodaan keskuskeittiöstä, mutta vanhus ei muista syödä. Saattaa olla, että lähtee ulos vähissä vaatteissa eikä löydä takaisin.
Kuitenkaan häntä ei saada muualle hoitoon, koska itse vastustaa. Miksei vastustaisi, kun on kotonansa ja ainoassa paikassa, jonka vielä tuntee ja muistaa. Tällaiseen tapaukseen pitäisi saada se holhous. En puhu rahasta enkä tavarasta enkä perinnöistä, vaan vanhuksen ihmismäisestä elämästä, ilman yksinäisyyttä, pelkoa ja märkiä vaippoja.
Omaiset kokevat, että vanhus on yhteiskunnan heitteille jättämä. Kasvottomat virkamiehet päättelevät papereiden perusteella, että vanhus on kykenevä asumaan yksin, ja niin hänet unohdetaan kotinsa vangiksi. Kukaan ei pysty hänen asioitaan ajamaan.- 1ullamirjami
Katsoin tänään TV ohjelman SIELTÄ SUOMESTA .
Tästä itsemääräämisoikeudesta oli vanhusten kohdalla tehty paljon vääryyttä.
Vanhusten elämä onkin näissä hoitokodeissa epäinhimillistä-
Ei ole ihme että vanhukset pelkää sellaisiin paikkoihin vapaaehtosesti mennä.
Huonossa maineessa ovat .
Yleensäkkin vanhukset ovat painettu alistettuun asemaan --Kunnioitus on kokonaan kadonnut
Olisikoos se nyky työelämässäolevilla sellainen Stressi , että kotikasvatuskin on jäänyt täysin -- Ei lapsi ole kotona paljoakaan --kun ne harrastuksetkin ovat kodin ulkopuolella
U.M Jäi kysymättä Makriinalta --voisiko hän selventää ,kun minulle jäi epäselväksi .
Kai se kuitenkin Tämä Itsemääräämisoikeus kuuluu ikään katsomatta - jos ei ihminen ole henkisesti terve ,silloin onkin asia erikseen -- Mutta siihen taasen tarvitaan lääkärintodistus -- joka on paras ottaa kahdelta eri lääkäriltä .
Lääkärin vala ei kai ole kaikilla lääkäreilläkään ihan perillemennyt --koska rahalla saa hakian mieleisiä (perikunnan)todistuksia .ullamirjami kirjoitti:
Jäi kysymättä Makriinalta --voisiko hän selventää ,kun minulle jäi epäselväksi .
Kai se kuitenkin Tämä Itsemääräämisoikeus kuuluu ikään katsomatta - jos ei ihminen ole henkisesti terve ,silloin onkin asia erikseen -- Mutta siihen taasen tarvitaan lääkärintodistus -- joka on paras ottaa kahdelta eri lääkäriltä .
Lääkärin vala ei kai ole kaikilla lääkäreilläkään ihan perillemennyt --koska rahalla saa hakian mieleisiä (perikunnan)todistuksia .Niin, sitä minä juuri tarkoitin, että on vaikeaa saada muistisairasta hoitokotiin, vaikka hän asuu yksin ja voi mitä tahansa tapahtua. Asiasta oli jokin aika sitten artikkeleita lehdissä. Huolestuneet omaiset eivät saaneet apua mistään, eikä potilasta saatu hoitoon. Omaiset pitivät vanhuksen kohtelua heitteillejättönä.
Kunnan puolesta käydään kerran päivässä 15 min, ruoka tuodaan jostakin keskuskeittiöstä vanhuksen ruokapöydälle, ja yksi omainen kertoi, että vanhus oli kuolleena 3 päivää, eikä ruuan tuojaa yhtään ihmetyttänyt., että edellisetkin ruokalaatikot olivat koskemattomina pöydällä.
Sen takia pillastuin kirjoittamaan. Toivotaan, että olivat yksittäistapauksia.
Itsekin ikäihmisenä tietenkin pidän tiukasti kiinni itsemääräämisoikeudestani, eikä siihen ole kukaan vielä yrittänytkään puuttua!Makriina kirjoitti:
Niin, sitä minä juuri tarkoitin, että on vaikeaa saada muistisairasta hoitokotiin, vaikka hän asuu yksin ja voi mitä tahansa tapahtua. Asiasta oli jokin aika sitten artikkeleita lehdissä. Huolestuneet omaiset eivät saaneet apua mistään, eikä potilasta saatu hoitoon. Omaiset pitivät vanhuksen kohtelua heitteillejättönä.
Kunnan puolesta käydään kerran päivässä 15 min, ruoka tuodaan jostakin keskuskeittiöstä vanhuksen ruokapöydälle, ja yksi omainen kertoi, että vanhus oli kuolleena 3 päivää, eikä ruuan tuojaa yhtään ihmetyttänyt., että edellisetkin ruokalaatikot olivat koskemattomina pöydällä.
Sen takia pillastuin kirjoittamaan. Toivotaan, että olivat yksittäistapauksia.
Itsekin ikäihmisenä tietenkin pidän tiukasti kiinni itsemääräämisoikeudestani, eikä siihen ole kukaan vielä yrittänytkään puuttua!Itsemääräämisoikeus pitää olla, niin kauan kuin kyvyt siihen riittävät.
Jos omatitsemääräämiskykyni loppuvat, toivoisin etanasiaa avukseni.Kun laaditaan hoito- ohjeita, määräyksiä ja oikeinlakejaki, ei mikään auta, joillei noita noudateta!
Voidaan tietysti vielä palkata valojan, valvojan valojia, mutta toteuttajaksi valittujentuleehoitaavastuunsa!valittujen tulee hoitaa vastuunsa!
Tietenkin, ainakin minun kohdallani, koska itselläni on useita "vastuunkantajia", mutta kuinka on oma laitasi?
Kenelle olet uskoutunut eutanaasian mahdollisuudesta, jonka voi hyvinkin toteuttaa ulkomailla ja on siihen Sinulla varaakin, käsittääkseni.
"toivoisin etanasiaa avukseni". Tarkoitat tietenkin eutanaasia?
Ullamirjamin aloitus oli hyvin moniuloitteinen ja lehdistä luettua, koska uskon, että Ulla on hoitanut asiansa kuntoon jo "aikapäiviä" eikä itse tunne huolta näistä ja tuskin menee mitään eutanaasia harkitsemaan?
Kerro ruuneperi, kuinka itse olet hoiranut asian?
- 72v.oululainen
Oulussa jo parikymmentä vuotta sitten palattiin aitoon 1800-luvun tyyliin. Vanhukset myytiin sinne, minne halvimmalla ottivat. Kysymättä vanhuksilta tai omaisilta mitään. Ainakin Vaalaan asti möivät. Lienee matkaa parisataa kilometriä. Kuka tietää nykytilanteen?
Kyllähän nyt kun asia on jo aika läheinen itsellenikin on alkanut kiinnostaan -- Tässä "minun talossani " on 10 kerrosta ja ensimmäisissä kerroksissa 5:teen asti on 2 huonetta ja keittiö nekin aika isoja n 60 neliöö.
Ylimmissä on N 100 neliöö , ja nyt kuukausi sitten kuoli sieltä minulle tutuksi tullut Suomalainen nainen ,nyt jo 92v . Ja hänen asunto oli myynnissä ja hintakin oli hyvä 4,6500,000 kr -- Meni heti kaupaksi . Luulin että asukas oli kuollut --jälkeenpäin kuulin että hän oli ,tullut omin nokkinsa ulos eikä saanut ulkoovea auki - Enkä ihmettele koska lukkosysteemi on muutettu senjälkeen kun hän oli yksin ollut ulkona, omaiset tytär joka asuu amerikassa ja poika joka asuu tässä samassa kaupungissa ,he saivat kuulla että Äiti oli ollut oventakana - ja joku oli päästänyt sitten sisälle .
Tiedän , että hän olisi varmaankin pärjännyt ,muttakun oli se ovi avattava erilailla . Pidetään vanhaa ihmistä "automaattisesti" jo vähäälyisenä. Se on ihan yleistä muuten .
Nyt saivat omaiseet hyvän syyn saada itseppäinen vanhus pois kodista - jonnekkin hoitokotiin .
Onhan heillä nyt siihen varallisuutta kun Vanhuksen koti myytiin .
Tiedän että siinäkään ei otettu huomioon Itsemääräämis oikeutta .Korjaus kirjoitukseeni --18.3.2016 klo 2.03
Olisikoos väsymyksellä syy ?????
Niin-- tämä henkilö josta kerron tutustani naishenkilöstä joka otettiin kotoaan pois --hoitokotiin.
Hänhän elää tänäkin päivänä ,ja toivon, että saa hyvää palvelua . Tiedossani oli ihan viimeseen tapaamiseeni asti yhtä hyvässä kunnossa henkisesti ,kun itsekkin olen ,, että hän oli vielä virkeä vanha nainen -- ja kova puhumaan ,niinkun minäkin --kun saatiin jutella omalla kotikielellämme.
Kävi luonani kahvilla kun olin paistanut pullaa . ja konjakki kin kelpas --Fingerporillinen .
U.M- yksullamirjami
Niin --kunhan on tämä asia kovin läheinenkin -- Voi olla että joku nuori ei ole vielä tähän asiaan perehynyt --- Huomasin vaan kun taas oli sellainen nostanut tämän keskustelun tänään ensimmäiseksi -
Mutta se on vasmaa --me jotka olemme saaneet elää pitkän elämän on rilaiset mielipiteet ,kun nuoriihminen
Siksi avasinkin tämän 80 sivulle -Ja paljon saatiinkin hyviä mielipiteitä .
U.M
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos
Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks245284Haluat nainen torjua minut
Yhä uudelleen ja uudelleen. Huomaan sen. Ymmärrän miksi, mutta silti se sattuu. Eihän minulla ole muuta kuin haaveet si473702Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?
Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut303429Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat
En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?933211Onko Sdp:n romahdus pienpuolueeksi alkanut?
Mikään puolue ei kykene selviytymään loputtomasti, jos sitä repii jatkuvasti sisäiset ristiriidat ja kyvyttömyys päättää413158- 682631
Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan
kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai1242122En malta odottaa, että Lindtman pääsee suhmuroimaan pääministerinä
kun pitää sopeuttaa 10 miljardin edestä, ja eläkkeisiinkin voidaan puuttua Antin mielestä. (Demarien kannattajissa suuri542109Farmi Suomi: Kirsi Salo syyttää koulukiusaajiksi - Jucci Hellström lataa napakasti
Mitäs mieltä olet Kirsi Salon koulukiusaamiskommentista? Farmi Suomi -kisassa väki vähenee ja kisa kovenee. Peliliikkeit261347- 1801227