"Älä tee muille sitä mitä et sallisi itsellsi tehtävän."
Tuo Jeesuksen vuorisaarnaan pohjautuva ohje on kaikssa uskonnoissa.
Eräs palstalle sopiva ohje on:
Tzu-kung kysyi, Onko yhtä sanaa, joka kävisi ohjaukseksi koko elämänajalle? " Se on huomioon ottaminen. Älä määrää sellaista muille, mitä et haluaisi itsellesi määrättävän."
Hiukan hauskan version noista toine toistensa kunnioittamisista esitti kirjailija George Bernard Shaw: Älä toivo lähimmäisillesi ihan samaakuinitsellesi, näillä saattaaolla eri maku!
Kultainen sääntö
4
135
Vastaukset
- opiksi
Parempi: älä tee sitä tänäin, minkä voit huomenna teettä toisilla!
- Ramoona_
Jeesuksen antama rakkauden kaksoiskäsky :
”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi . Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.”
Matteuksen evankeliumiin sisältyvän Vuorisaarnan kultainen sääntö: ”Kaikki minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin heille.”
Kultainen sääntö on Jeesuksen vuorisaarnassa myönteisessä muodossa : "tehkää" (ei siis "älkää tehkö"). Muitakin ohjeita sinä on, kuten paljon arvostelua saanut kehoitus kääntää toinenkin poski , jos sinua lyödään. Tuomitsemisesta ihmisten pitäisi myös pidättäytyä.
"Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin" ja "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi." Jeesus luettelee myös, millaiset ihmiset ovat autuaita.
Meidän ihmisten on vaikea käskyn henkeä toteuttaa. Valitettavan usein se meneekin näin : Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon. Tähän syyllistyvät myös isokenkäisimmät, paljon vartijaksi ylennetyt, jotka osoittautuvatkin pukeiksi kaalimaan vartijoina.
Suomalaisissa sanalaskuissa on samaa vuorisaarnan henkeä : niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Törmäsin tohkeissani tuohonvuorisaarnaan. Luin hiukan kaikista uskonnoista ja samaan on päädytty. Ainoastaan profeetta Muhmmed on itsekäs. Suo saman vain heimolaisille eli muslimeille.
- Vuorisaarna-onkin
Raamatun parhain kohta. Ohjetta täynnä.
Siinä ei siitä "perisynnistäkään" sanota halkaistuakaan sanaa!
Perisynti on hölmöintä, mitä olla voi, oikein tyypillistä hallitsijoiden strategiaa, "että juuri syntynyt vauvakin muka on perisyntinen"!
Perisyntiopilla alamaisten polvet saatiin notkautettua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809