Kuulostaako Mykoplasmalta?

Myko_ako

Oireet alkoivat syys/lokakuussa viime vuonna kurkkukivulla. Ei tuntunut ns. perinteiseltä flunssalta, vaan enemmänkin kurkussa poltti ja tuntui kuivalta ja kutitteli ikävästi varsinkin yöllä. Pian alkoi yskä, joka oli aika rajukin viikon - pari. Nuhaa ei tullut missään vaiheessa eikä kuumetta, mutta olo oli välillä tosi kipeä muuten.

Joidenkin viikkojen jälkeen olo alkoi kohentua ja lähdin hieman reippaammalle kävelylenkille. Keuhkot ei tuntuneet normaaleilta ja ylämäessä alkoi pistää hartian seudulle. Lenkin jälkeen keuhkoja alkoi polttaa. Tämä jälkeen olo vaihteli kovasti. Välillä oli melkein normaali, mutta sitten taas lievää hengenahdistusta ja sellainen olo, että kaikki ei oo kunnossa. Jossain vaiheessa muistaakseni marraskuussa hakeuduin päivystykseen hengenahdistuksen takia. Lääkäri totesi, että varmaan vaan flunssaa ja määräsi Flavamedia sitkeään limaan. Keuhkot kuulosti suht normaalilta hänen mukaansa.

Joulun alla sain varmaan siskon lapsilta perus nuhaflunssan (suomeksi räkätaudin), jota sitten kestikin melko kauan. Tämä johti poskiontelotulehdukseen (oma diagnoosi), jonka parantelin ihan kotona buranan avulla. Sitkeässä oli sekin ja monta kertaa olin lähdössä päivystykseen, mutta kipulääkkeellä kuitenkin sinnittelin. Pikkuhiljaa tulehdus parani ja olo alkoi taas kohentua. Hyvin pian alkoivat kuitenkin kummalliset kivut ylävartalossa. Ihan ensiksi tuli repivä kipu oikeaan rintaan kainalon puolelle. Kipu säteili milloin mihinkin ja levisi myös vasemmalle puolelle. Eniten kipua tuntui melko ylhäällä rinnan päällä ja välillä ihan keskellä. Hakeuduin tämän kivun vuoksi yksityiselle yleislääkärille, joka tunsi oikeassa rinnassa pienen kovan kyhmyn (=shokki!). Onneksi pääsin heti seuraavana päivänä mammografiaan ja ultraan, jossa lääkäri totesi kaiken olevan kunnossa, ei siis löytänyt rinnoista/kainaloista mitään poikkeavaa.

Kipuoireilu ja ajoittainen hengenahdistus kuitenkin jatkui ja eräänä päivänä epätoivoissani hakeuduin terveyskeskukseen, jossa olin tarkkailussa. Sydänfilmi, tulehdusarvo, pef-arvot ja lämpö - kaikki normaalit. Lääkäri kuunteli keuhkot, eikä kuullut poikkeavaa. Paineli niskaa ja yläselkää, mutta selkeää kipu/jumikohtaa ei löytynyt. Arveli kuitenkin oireiden olevan lihasperäisiä ja käski vaan lähteä liikkumaan(!).

Tästä kului ehkä viikko, kun kurkku kipeytyi taas ja arvasin tulevani jälleen kipeäksi. Nyt olen ollut taas noin 5 päivää flunssan kourissa, joka on nyt hieman helpottamaan päin.

Ennen viime syksyä minulla ei ollut flunssia moneen vuoteen. En tupakoi, liikun jonkun verran koiran kanssa ja syön kohtuullisen terveellisesti. Eli kuulostaako vaivani kroonistuneelta mykolta? Pyrin pääsemään verikokeeseen pikaisesti, mutta olen epävarma antibioottien hyödystä tässä vaiheessa, vaikka myko löytyisikin.

1

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viivivio

      Käy teettämässä testi :) itse olen ollut kipeänä koko tämän vuoden, eikä loppua näy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe