Kuulostaako Mykoplasmalta?

Myko_ako

Oireet alkoivat syys/lokakuussa viime vuonna kurkkukivulla. Ei tuntunut ns. perinteiseltä flunssalta, vaan enemmänkin kurkussa poltti ja tuntui kuivalta ja kutitteli ikävästi varsinkin yöllä. Pian alkoi yskä, joka oli aika rajukin viikon - pari. Nuhaa ei tullut missään vaiheessa eikä kuumetta, mutta olo oli välillä tosi kipeä muuten.

Joidenkin viikkojen jälkeen olo alkoi kohentua ja lähdin hieman reippaammalle kävelylenkille. Keuhkot ei tuntuneet normaaleilta ja ylämäessä alkoi pistää hartian seudulle. Lenkin jälkeen keuhkoja alkoi polttaa. Tämä jälkeen olo vaihteli kovasti. Välillä oli melkein normaali, mutta sitten taas lievää hengenahdistusta ja sellainen olo, että kaikki ei oo kunnossa. Jossain vaiheessa muistaakseni marraskuussa hakeuduin päivystykseen hengenahdistuksen takia. Lääkäri totesi, että varmaan vaan flunssaa ja määräsi Flavamedia sitkeään limaan. Keuhkot kuulosti suht normaalilta hänen mukaansa.

Joulun alla sain varmaan siskon lapsilta perus nuhaflunssan (suomeksi räkätaudin), jota sitten kestikin melko kauan. Tämä johti poskiontelotulehdukseen (oma diagnoosi), jonka parantelin ihan kotona buranan avulla. Sitkeässä oli sekin ja monta kertaa olin lähdössä päivystykseen, mutta kipulääkkeellä kuitenkin sinnittelin. Pikkuhiljaa tulehdus parani ja olo alkoi taas kohentua. Hyvin pian alkoivat kuitenkin kummalliset kivut ylävartalossa. Ihan ensiksi tuli repivä kipu oikeaan rintaan kainalon puolelle. Kipu säteili milloin mihinkin ja levisi myös vasemmalle puolelle. Eniten kipua tuntui melko ylhäällä rinnan päällä ja välillä ihan keskellä. Hakeuduin tämän kivun vuoksi yksityiselle yleislääkärille, joka tunsi oikeassa rinnassa pienen kovan kyhmyn (=shokki!). Onneksi pääsin heti seuraavana päivänä mammografiaan ja ultraan, jossa lääkäri totesi kaiken olevan kunnossa, ei siis löytänyt rinnoista/kainaloista mitään poikkeavaa.

Kipuoireilu ja ajoittainen hengenahdistus kuitenkin jatkui ja eräänä päivänä epätoivoissani hakeuduin terveyskeskukseen, jossa olin tarkkailussa. Sydänfilmi, tulehdusarvo, pef-arvot ja lämpö - kaikki normaalit. Lääkäri kuunteli keuhkot, eikä kuullut poikkeavaa. Paineli niskaa ja yläselkää, mutta selkeää kipu/jumikohtaa ei löytynyt. Arveli kuitenkin oireiden olevan lihasperäisiä ja käski vaan lähteä liikkumaan(!).

Tästä kului ehkä viikko, kun kurkku kipeytyi taas ja arvasin tulevani jälleen kipeäksi. Nyt olen ollut taas noin 5 päivää flunssan kourissa, joka on nyt hieman helpottamaan päin.

Ennen viime syksyä minulla ei ollut flunssia moneen vuoteen. En tupakoi, liikun jonkun verran koiran kanssa ja syön kohtuullisen terveellisesti. Eli kuulostaako vaivani kroonistuneelta mykolta? Pyrin pääsemään verikokeeseen pikaisesti, mutta olen epävarma antibioottien hyödystä tässä vaiheessa, vaikka myko löytyisikin.

1

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viivivio

Käy teettämässä testi :) itse olen ollut kipeänä koko tämän vuoden, eikä loppua näy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe