Olen aloittamassa päiväkodissa töissä ja minulla on suoraan sanottuna pasmat sekaisin vaipan vaihdon suhteen. (En ole kovin pienten lasten kanssa ollut aiemmin ellei työharjoitteluita lasketa)
Päiväkodissa joissa olin tarkastettiiin lasten vaipat ovatko kuivat välillä ja jos sattuu olemaan täynnä pissaa niin tietenkin vaihdettiin vaippa mutta pyyhittekö tai alapesu uuden vaipan vaihdon yhteydessä vai heti uusi vaippa?
Istutatteko 1,5 2 vuotiaista jolla vaippa potalle vessakäyntien yhteydessä?
Vaipanvaihto päiväkoti
3
3362
Vastaukset
Hei
Eiköhän nuo asiat selviä kun kyselet ja pyydät aktiivisesti neuvoa. Varmaan myös jokaisella päiväkodilla on omat käytäntönsä. Ei ole myöskään häpeällistä myöntää omaa kokemattomuuttaan.
Teet tosi tärkeää työtä! Tärkeintä on varmaan, että vaihdettiinpa vaipat millä frekvenssillä tahansa ja oltiinpa potalla ennen tai jälkeen.., se, että pikkuisia rakastetaan ja hoivataan hyvin siellä päiväkodissa. Jokainen pikku mukelo on ainutlaatuinen ja vanhempiensa silmäterä.
Voimia ja iloa hienoon työhösi
Pappi Elisabet- kdkdkdk_
Kiitos vinkistä ja kannustuksesta! Sellaista vielä olisin kysynyt, että miten menetellä, jos vaipassa onkin sumeet paskat? Minulla on sen suhteen paskat sekaisin.
- Teippis
Olin aikaisemmin töissä päiväkodissa pienten osastolla ja siellä oli tietyt rutiinit joiden lomaan nuo vaipan vaihdot istuivat. Toki jos vaippa oli erittäin märkä muulloinkin tai kakat niin silloin tietenkin tarpeen vaatiessa. Meillä siellä kaikkia istutettiin potalla ainakin pikku hetki. Sitä mukaan kun yhden lapsen otti potalta uudelle vaipanlaitolle niin seuraavia otettiin potalle istumaan. Meillä päivä rutiinit ja näin ollen vaipan vaihdot tulivat ennen aamupäivän ulkoilua, lounaan jälkeen ennen päikkäreitä, tarpeen vaatiessa päikkäreiden jälkeen, välipalan jälkeen iltapäivällä ennen uloslähtöä. Yleensä ne kakka vaipat painottuivat tuohon välipalan ja ulosmenon välimaastoon.
Yleensä pienen lapsen pissavaippaa vaihdettaessa ei tarvitse pyyhkiä tai pestä ollenkaan. Liika peseminen kuivattaa ihoa ja ei ole pissavaipan vahdossa tarpeellinen. Kakkavaipan vaihdossa tietenkin pesu ja muistaa käyttää kumihanskoja ja pestä allas ja kädet jälkikäteen kunnolla, sillä päiväkodeissa nuo bakteerit leviävät nopeasti, varsinkin pienten lasten puolella.
Eroja varmasti on päiväkodeissa, mutta itse koin tuon rutiinin melko toimivaksi. Monet pissasivat pottaan ja vaipat pysyivät pitempään kuivina. Kannattaa vaan rohkeasti kysyä heiltä heidän menettelytavoistaan, mutta pitää myös mielessä, että jokainen tykkää omastatavasta eniten (esimerkiksi se vaipanvahtotapa), eikä se tarkoita, että sinun tulisi tehdä tietty asia juuri samalla tavalla. Rohkeasti vaan sanoa, että sinulle tämä tapa tuntuu luontevammalta vaihtaa vaippa tai ihan sama mistä asiasta on kyse. Itse huomasin nuorempana henkilönä, että vanhemmat hoitajat olivat erittäin kangistuneita omiintapoihinsa ja kaikki olisi pitänyt tehdä juuri heidän tavallaan, vaikka se ei olisi niinkään perusteltua miksi se on parempi.
Tsemppiä uuteen työhön!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2133191
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172951Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee4001760Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess351588- 961372
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531299- 991267
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1901203Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1911181Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe1461039