Vaipanvaihto päiväkoti

kdkdkdk

Olen aloittamassa päiväkodissa töissä ja minulla on suoraan sanottuna pasmat sekaisin vaipan vaihdon suhteen. (En ole kovin pienten lasten kanssa ollut aiemmin ellei työharjoitteluita lasketa)

Päiväkodissa joissa olin tarkastettiiin lasten vaipat ovatko kuivat välillä ja jos sattuu olemaan täynnä pissaa niin tietenkin vaihdettiin vaippa mutta pyyhittekö tai alapesu uuden vaipan vaihdon yhteydessä vai heti uusi vaippa?

Istutatteko 1,5 2 vuotiaista jolla vaippa potalle vessakäyntien yhteydessä?

3

3108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

      Eiköhän nuo asiat selviä kun kyselet ja pyydät aktiivisesti neuvoa. Varmaan myös jokaisella päiväkodilla on omat käytäntönsä. Ei ole myöskään häpeällistä myöntää omaa kokemattomuuttaan.
      Teet tosi tärkeää työtä! Tärkeintä on varmaan, että vaihdettiinpa vaipat millä frekvenssillä tahansa ja oltiinpa potalla ennen tai jälkeen.., se, että pikkuisia rakastetaan ja hoivataan hyvin siellä päiväkodissa. Jokainen pikku mukelo on ainutlaatuinen ja vanhempiensa silmäterä.

      Voimia ja iloa hienoon työhösi
      Pappi Elisabet

    • kdkdkdk_

      Kiitos vinkistä ja kannustuksesta! Sellaista vielä olisin kysynyt, että miten menetellä, jos vaipassa onkin sumeet paskat? Minulla on sen suhteen paskat sekaisin.

    • Teippis

      Olin aikaisemmin töissä päiväkodissa pienten osastolla ja siellä oli tietyt rutiinit joiden lomaan nuo vaipan vaihdot istuivat. Toki jos vaippa oli erittäin märkä muulloinkin tai kakat niin silloin tietenkin tarpeen vaatiessa. Meillä siellä kaikkia istutettiin potalla ainakin pikku hetki. Sitä mukaan kun yhden lapsen otti potalta uudelle vaipanlaitolle niin seuraavia otettiin potalle istumaan. Meillä päivä rutiinit ja näin ollen vaipan vaihdot tulivat ennen aamupäivän ulkoilua, lounaan jälkeen ennen päikkäreitä, tarpeen vaatiessa päikkäreiden jälkeen, välipalan jälkeen iltapäivällä ennen uloslähtöä. Yleensä ne kakka vaipat painottuivat tuohon välipalan ja ulosmenon välimaastoon.

      Yleensä pienen lapsen pissavaippaa vaihdettaessa ei tarvitse pyyhkiä tai pestä ollenkaan. Liika peseminen kuivattaa ihoa ja ei ole pissavaipan vahdossa tarpeellinen. Kakkavaipan vaihdossa tietenkin pesu ja muistaa käyttää kumihanskoja ja pestä allas ja kädet jälkikäteen kunnolla, sillä päiväkodeissa nuo bakteerit leviävät nopeasti, varsinkin pienten lasten puolella.

      Eroja varmasti on päiväkodeissa, mutta itse koin tuon rutiinin melko toimivaksi. Monet pissasivat pottaan ja vaipat pysyivät pitempään kuivina. Kannattaa vaan rohkeasti kysyä heiltä heidän menettelytavoistaan, mutta pitää myös mielessä, että jokainen tykkää omastatavasta eniten (esimerkiksi se vaipanvahtotapa), eikä se tarkoita, että sinun tulisi tehdä tietty asia juuri samalla tavalla. Rohkeasti vaan sanoa, että sinulle tämä tapa tuntuu luontevammalta vaihtaa vaippa tai ihan sama mistä asiasta on kyse. Itse huomasin nuorempana henkilönä, että vanhemmat hoitajat olivat erittäin kangistuneita omiintapoihinsa ja kaikki olisi pitänyt tehdä juuri heidän tavallaan, vaikka se ei olisi niinkään perusteltua miksi se on parempi.

      Tsemppiä uuteen työhön!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe