Vaipanvaihto päiväkoti

kdkdkdk

Olen aloittamassa päiväkodissa töissä ja minulla on suoraan sanottuna pasmat sekaisin vaipan vaihdon suhteen. (En ole kovin pienten lasten kanssa ollut aiemmin ellei työharjoitteluita lasketa)

Päiväkodissa joissa olin tarkastettiiin lasten vaipat ovatko kuivat välillä ja jos sattuu olemaan täynnä pissaa niin tietenkin vaihdettiin vaippa mutta pyyhittekö tai alapesu uuden vaipan vaihdon yhteydessä vai heti uusi vaippa?

Istutatteko 1,5 2 vuotiaista jolla vaippa potalle vessakäyntien yhteydessä?

3

4049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

Eiköhän nuo asiat selviä kun kyselet ja pyydät aktiivisesti neuvoa. Varmaan myös jokaisella päiväkodilla on omat käytäntönsä. Ei ole myöskään häpeällistä myöntää omaa kokemattomuuttaan.
      Teet tosi tärkeää työtä! Tärkeintä on varmaan, että vaihdettiinpa vaipat millä frekvenssillä tahansa ja oltiinpa potalla ennen tai jälkeen.., se, että pikkuisia rakastetaan ja hoivataan hyvin siellä päiväkodissa. Jokainen pikku mukelo on ainutlaatuinen ja vanhempiensa silmäterä.

Voimia ja iloa hienoon työhösi
      Pappi Elisabet

• kdkdkdk_

Kiitos vinkistä ja kannustuksesta! Sellaista vielä olisin kysynyt, että miten menetellä, jos vaipassa onkin sumeet paskat? Minulla on sen suhteen paskat sekaisin.

• Teippis

Olin aikaisemmin töissä päiväkodissa pienten osastolla ja siellä oli tietyt rutiinit joiden lomaan nuo vaipan vaihdot istuivat. Toki jos vaippa oli erittäin märkä muulloinkin tai kakat niin silloin tietenkin tarpeen vaatiessa. Meillä siellä kaikkia istutettiin potalla ainakin pikku hetki. Sitä mukaan kun yhden lapsen otti potalta uudelle vaipanlaitolle niin seuraavia otettiin potalle istumaan. Meillä päivä rutiinit ja näin ollen vaipan vaihdot tulivat ennen aamupäivän ulkoilua, lounaan jälkeen ennen päikkäreitä, tarpeen vaatiessa päikkäreiden jälkeen, välipalan jälkeen iltapäivällä ennen uloslähtöä. Yleensä ne kakka vaipat painottuivat tuohon välipalan ja ulosmenon välimaastoon.

Yleensä pienen lapsen pissavaippaa vaihdettaessa ei tarvitse pyyhkiä tai pestä ollenkaan. Liika peseminen kuivattaa ihoa ja ei ole pissavaipan vahdossa tarpeellinen. Kakkavaipan vaihdossa tietenkin pesu ja muistaa käyttää kumihanskoja ja pestä allas ja kädet jälkikäteen kunnolla, sillä päiväkodeissa nuo bakteerit leviävät nopeasti, varsinkin pienten lasten puolella.

Eroja varmasti on päiväkodeissa, mutta itse koin tuon rutiinin melko toimivaksi. Monet pissasivat pottaan ja vaipat pysyivät pitempään kuivina. Kannattaa vaan rohkeasti kysyä heiltä heidän menettelytavoistaan, mutta pitää myös mielessä, että jokainen tykkää omastatavasta eniten (esimerkiksi se vaipanvahtotapa), eikä se tarkoita, että sinun tulisi tehdä tietty asia juuri samalla tavalla. Rohkeasti vaan sanoa, että sinulle tämä tapa tuntuu luontevammalta vaihtaa vaippa tai ihan sama mistä asiasta on kyse. Itse huomasin nuorempana henkilönä, että vanhemmat hoitajat olivat erittäin kangistuneita omiintapoihinsa ja kaikki olisi pitänyt tehdä juuri heidän tavallaan, vaikka se ei olisi niinkään perusteltua miksi se on parempi.

Tsemppiä uuteen työhön!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      152
      3496
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2442
    3. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      121
      1247
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      15
      1220
    5. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      10
      1119
    6. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      65
      997
    7. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      46
      904
    8. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      19
      900
    9. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      40
      815
    10. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      202
      731
    Aihe