Oletko vielä kehityskelpoinen ?

klikkaa-mua-

Haluatko oppia uutta ?
opitko uusia asioita ?

17

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hautk

      tUHATNIKIN ELEMMYYDEN TÄyteinen höperrysaloitus.

      • PeeJiiPee

        Mitä väärää tai tuomittavaa?


    • laholatva

      HALUAN oppia, mutta EN OPI mitään enää. Latvalaho mikä latvalaho...

    • Mihin ja miksi pitäisi olla kehityskelpoinen, kyllä tunnen jo olevani ihan kelpoinen tällaisenaan. Elämä on ollut niin monimuotoista, ettei enää paremmasta väliä, vaikka kyllä joka päivä jotain uuttakin vielä putkahtaa. Tietoa ei tarvitse ainakaan enää etsimällä etsiä. Aika täydellinen on sus.

    • Yritän hidastaa entisten taitojen ja kykyjen hiipumista. Kielitaidosta fyysisiin suorituksiin. Uutena kokeilen tällä viikolla kahvakuulatreenejä. Uskoisin, että siinä on luonnollinen mahdollisuus yhdistää aerobinen ja lihaskuntoharjoitus,

    • kehityskelpoisissalöytyy

      Joku sukulainen oli kysellyt vaimoltaan, mikä se tuo ( # = hashtag)
      "hästäkki" oikein on, niin vaimo oli selittänyt että "kuule, se on meidän sängynpeite"! :)

    • ärtsyn-vanhan-monologi

      Tahtoisin opiskella ruotsia, englantia ja saksaa, mutta en saa aikakseksi mennä kirjastoon hakemaan opiskeluaineistoa,
      ärsyttää oma saamattomuus,
      aikoinaan koulussa sain saksata ja ruotsista alkeiskoulutusta,
      - työelämässä aikoinaan kummasti palutu mieleen saksa ja ruotsi,
      niitä solkkasin asiakkaiten kaa omasta mielestä huonosti,
      mutta sakasalaisen asiakkaan mielestä aivan hyvin,heh,
      hän jopa kehui että osaan,
      vaikka en omasta mielestä osanuukkaa,
      enlantia hiukan opiskelin kansalaisopistossa muutaman tunnin,
      siitä jäi joitaki lauseita mieleen,
      ulkomailla puolison kanssa solkasin enlantia ja sakasaa sekasi, heh heh
      kummasti ne sai selvää mun siansaksata,
      aivan joskus nauratti,
      tulinki siihen tulokseen, ulkolaisetkaa ei osanneet yhtää paremmin kileilä kuin minä,
      ne osasi sanan sieltä ja toisen täältä,
      ne sotkee sanoja samanlailla sekasi kuin meikä,
      -
      mutta mutta
      alitajuinen haave pakottaa sisimmässäni,
      pitäisi raahautua kirjasoon,
      mutta mistä siihen voima ja into ettei jäis vain haaveeksi,,
      sitä tässä märehdin,
      vanhuus ei ole ilo kellekkää,
      ei anakaa mulle,
      olen tympääntyny vanhuuteen,
      päivä päivältä tulen aina vaan vanhemmaksi,
      kuolis pois,
      mutta ku ei kuole,
      olen kauheen ärtsy,
      olen kauhee kiroilija, kiroilen kaikseta kokoajan itsekseni,
      kuitenki niin ettei muut kuule,
      tämä ärtyisyys on outo piirre,
      eikö koskaan enää ihminen voi tuntea mukavaa oloa,
      teen paljon käsitöitä,
      purkaan akresiotani käsitöihin ja suunitteluun,
      sitten alan totuttaa tekemistä,
      nyt on mielessäni jotain suurempaa tekemistä,
      saap-nähä tuleeko valmista.

    • kivat-teille-

      Ylös ulos ja lenkille,
      ulkona satelee hiljakseen lunta,
      ei ku aivoja tuulettamaan,
      vaikka ei taira home enää lähtee sieltä tuulettamallakaa pois,
      jotain vaan pitää keksiä että huomaisi olevansa vielä elossa,
      moi taas,
      kirjoitelaan,,,,,,,,,


      https://www.youtube.com/watch?v=OYCaLJKB0Zk

    • henneä

      Vähän on samat asiat, kuin tuolla edellä joku suunnitteli kirjastosta materiaalia hakevansa kieliopintoja varten.
      Kansalaiopiston kurssilla olin joku aika sitten saksaa koetin tankata. Aivan mukavaa oli. Jotenkin saksankieli on aina kiehtonut, ehkä joitain saksalaisia lauluja on jäänyt mielee , Sarah Leander,m.m.
      Bis Morgen!

    • Männeinä vuosina kolistelin aika paljon paikallisjunalla etelämmäks, se kun pysähtyi jokaisella asemalla Helsinkiinkin mentäessä. Kerran yllätyksekseni kuulin portugalilaista puhetta, no minä tietysti ekstroverttinä ihmisenä sinne vähäisillä taidoillani keskustelemaan.

      Kansanopisto on minunkin opinahjoni parinkymmenen vuoden aikana ollut, siellä olen käynyt portugalin, italian, espanjan ja vironkin alkeet oppimassa. Siitähän se oikeesti kielen opiskelu lähtee, sitten pystyy edes sanakirjan avulla tarvitessaan keskusteluihin yhtymään. Kivaahan se.

      Ranska ja saksa ovat kuitenkin vahvimmat kieleni, saksan olen koulussa aikoinaan pitkänä lukenut, ranska kiinnosti jo ennenkuin se lukiossa alkoi. Vaikka harvoin kieltä tarvitsisikin, aika nopeasti palautuu opittu mieleen. Virheistä ei toki tarvitse välittää, kyllä tulee ymmärretyksi, elekieli lisänä. Sitäpaitsi opetinhan reilut 20 vuotta yläasteilla ja lukioissa ja muuallakin ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa viitisen vuotta sitä tarkkista.
      Tykkäsin käydä kansalaisopistoissa, mutta enää ei jaksa....eikä ole väliäkään, kun nekin ajat on kokenut.
      Henneälle terkkuja....Guten morgen ohne Sorgen! Sarah Leanderin laulut ovat mullekin tuttuja, laulan itse myös....." Ich stehe im Regen und warte nur dich, nur dich...."

      • havumetsien.mies

        Viimeiseen kappaleeseen:
        Etunimi kirjoitetaan: Zarah.
        Tulee mieleen ennen kaikkea hänen esittämänsä Nur nicht aus Liebe weinen, joka kuultiin ja kuunneltiin ensi kertaa vuonna 1939 juuri ennen toista maailmansotaa.
        Koko laulusta heijastuu kohtalon aalloilla ajelehtiminen kohti tuntematonta, mikä pian tulikin monen kansan, valtion ja yksittäisen ihmisenkin kohtaloksi.
        Ajan henkeä ja koettua kohtalonomaisuutta kuvaavatkin hyvin sen sanat "wir werden vom Schicksal getrieben/ und das Ende ist immer Verzicht".


    • jakolasku

      En ole kielinero mutta ekstroverttina otan nopeasti kontaktin aivan vieraisiinkin ihmisiin. Toki muissakin asioissa voin nostaa häntää ylös mutta ehkä vielä olen kehityskelpoinenkin.

      • henneä

        Morgen! Saksankieli on aika helppoa, esim. sijamuotoja on vain neljä, kun suomenkielessä on viisitoista, mutta onhan sitten preposioita paljon!
        Lisäksi jotkut prepositiot vaativat aina akkusatiivin, durich, fyr, gegen,ohne,um ja bis.
        Lisäksi vaihtoprepositiot: an, auf, hinter, in, neben, uper, unter, vor ja zvischen,
        kysymyslauseessa wohin, tarvitsevat akkusatiivin.
        Jotain on muistissa, mutta "Kertaus on opintojen äiti!"
        Kiitos terkuista sus! Sinulla on saksa varmaan hyvin hallussa, lauletaan:
        Bei dier war es immer so schön ja Du hast glyck bei denTraken Bel Ami
        laulaa kauniisti Lizzi Waldmyller


      • uralt

        Taitaa olla hieman aikaa kieliopinnoistasi... Niin kyllä minullakin...


      • verstehe.nix

        Asbach Uralt?


    • kaikille.tiedoksi

      Ruotsi, saksa, englanti, ranska ja venäjä siinä järjestyksessä sivussa latina ja italia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4277
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      281
      2422
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1504
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1297
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1180
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1094
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      345
      1040
    Aihe