Huono laminointi oli syynä.
http://www.sailingtoday.co.uk/news/oyster-825-polina-star-sank-due-to-unsound-lamination/
Polina starille kävi niin kuin veikkasin
38
4392
Vastaukset
- Vainkallisonhyvä
Ihan Bavaria laatua. Ihan. Ei ok.
- Tai.paremminkin
Huono laminointi viittaa paremmin Hallberg Rassyyn.
Tai.paremminkin kirjoitti:
Huono laminointi viittaa paremmin Hallberg Rassyyn.
Tästä lähtien se viittaa Oysteriin.
- Tai.paremminkin
Bossu kirjoitti:
Tästä lähtien se viittaa Oysteriin.
Tarkoitat kai, että myös Oysteriin.
- normaalia
Uutisessa sanottiin että tämä huono laminointi on yleisesti käytetty menetelmä.
- C1R
Uutisessa sanottiin, että yleisesti palkisto tehdään erikseen ja asennetaan paikalleen. Eikä se tarkoita oikein suoritettuna mitenkään huonoa tekemistä. Tuon Oysterin kokoisissa veneissä homma saattaa olla hiukan haasteellisempaa kuin jossain 10 metrisessä veneessä. Asiasta toiseen, minusta pelkästään liimattu on huonompi kuin sekä liimattu, että lisäksi laminoitu palkisto. Pelkästään liimattujakin löytyy vielä nykyään.
- Hijhojjoihuhu
Oysterille kunniaksi, että ovat ns. reilusti mukana selvittämässä ja kertomassa tuloksista.
On muuten ainoa tapa tulevaisuuden kannalta. - Joakim1
Pitää muistaa, että tämä on veistämön selitys eikä välttämättä koko totuus. Mitään ei mainita siitä, että kölitaskuun ulottuvat "laipiot" olivat naurettavan ohuet (5 mm!!!) ja koko pohjan ja kölitaskun kylkien laminaatti oli todella ohutta veneen kokoon nähden.
Täältä löytyy laminaattivahvuuksia: http://www.yachtrussia.com/articles/2015/11/30/oyster825.html
Bavaria 42 Matchin osalta monet olivat kauhuissaan, kuinka laminaatti oli kölialueella vain 13 mm paksua. Tässä siis reilusti yli 80-jalkaisessa "laatuveneessä" 15 mm! Perinteisillä mitoitusmenetelmillä 13 mm on sopiva 42-jalkaiselle, mutta Polina Starin kölialue pitäisi olla 25 mm. Polina Starin köli painaa lähes 10-kertaisesti ja sitä ei edes oltu pultattu palkiston läpi.- C1R
” Polina Starin köli painaa lähes 10-kertaisesti ja sitä ei edes oltu pultattu palkiston läpi.”
Onko missään veneessä pultattu lasikuitupalkin läpi? Palkistot ovat yleensä onttoja, joten ne kestävät huonosti pulttien kiristämistä. - Joakim1
C1R kirjoitti:
” Polina Starin köli painaa lähes 10-kertaisesti ja sitä ei edes oltu pultattu palkiston läpi.”
Onko missään veneessä pultattu lasikuitupalkin läpi? Palkistot ovat yleensä onttoja, joten ne kestävät huonosti pulttien kiristämistä.Aika harvinaista on nykyään pultata palkiston korkean osan läpi, mutta sen sijaan aika tavallista on pultata palkiston pohjaa vasten olevan osan läpi. Tuo osa voi olla joko osa erillisestä muotista tullutta palkistoa, tai tuollaisen palkiston laminointi runkoon tai sitten osa paikallaan laminoitua palkistoa. Oleellista tuossa on se, että pulttien ympäristossä on huomattavasti itse pohjalaminaattia paksumpi laminaatti ja pulttien alla oleva laminaatti on suoraan kiinni palkistossa, jolloin kölipultit eivät pyri irrottamaan palkistua pohjalaminaatista. Tässä yksi esimerkki: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTLO5IR9QqtpXDEmmiCjrFM-kre6Zw9JWmSd3D7yp69koHlZ7Ae
On myös noita palkiston korkean osan läpi pultattuja kölipultteja, mutta silloin palkisto ei voi olla ontto, vaan sisällä on tukevaa puuta.
Oyster 825:ssä kölipultit tulivat vain kölitaskun pohjan läpi ( yksi pitkä pultti jonnekin). Pultit eivät siis puristaneet palkistoa pohjaan vaan palkiston kiinnipysyminen oli pelkästään jälikäteen laminoidun palkiston "kiinnityslappujen" liimauksen varassa. Kyllähän se noinkin toimii, mutta vaatii paksumman pohjalaminaatin ja on kriittisempi laminoinnin laadulle (kunnon karhennus ja putsaus jne.). Joakim1 kirjoitti:
Aika harvinaista on nykyään pultata palkiston korkean osan läpi, mutta sen sijaan aika tavallista on pultata palkiston pohjaa vasten olevan osan läpi. Tuo osa voi olla joko osa erillisestä muotista tullutta palkistoa, tai tuollaisen palkiston laminointi runkoon tai sitten osa paikallaan laminoitua palkistoa. Oleellista tuossa on se, että pulttien ympäristossä on huomattavasti itse pohjalaminaattia paksumpi laminaatti ja pulttien alla oleva laminaatti on suoraan kiinni palkistossa, jolloin kölipultit eivät pyri irrottamaan palkistua pohjalaminaatista. Tässä yksi esimerkki: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTLO5IR9QqtpXDEmmiCjrFM-kre6Zw9JWmSd3D7yp69koHlZ7Ae
On myös noita palkiston korkean osan läpi pultattuja kölipultteja, mutta silloin palkisto ei voi olla ontto, vaan sisällä on tukevaa puuta.
Oyster 825:ssä kölipultit tulivat vain kölitaskun pohjan läpi ( yksi pitkä pultti jonnekin). Pultit eivät siis puristaneet palkistoa pohjaan vaan palkiston kiinnipysyminen oli pelkästään jälikäteen laminoidun palkiston "kiinnityslappujen" liimauksen varassa. Kyllähän se noinkin toimii, mutta vaatii paksumman pohjalaminaatin ja on kriittisempi laminoinnin laadulle (kunnon karhennus ja putsaus jne.).No joo, tuntuu tosiaan aika epävarmalta ja virheherkältä, kun tuota kuvaakin katsoo. Jos omistaisin Oysterin, olisi varmaan aika käydä tarkkaan läpi kölin seutu. Mitenköhän hyvin nuo 825:kin korjaukset onnistuu, kun poistetaan vanha palkisto. Ehkä ne laittaa pultit eri tavalla pitämään palkistoa paikallaan.
- ihmeellistä
Kuka harrastelija noita suunnittelee?
- Joakim1
ihmeellistä kirjoitti:
Kuka harrastelija noita suunnittelee?
http://polinastar3825.wix.com/blog#!oyster-team/xw9k6
Näyttää tuo rakennesuunnittelija listaavan oikein ko. ja monta muuta mallia rakennesuuunnitelleensa LinkedInissä. Ei ehkä paras refenrenssi? - Kdkkd
Joakim1 kirjoitti:
http://polinastar3825.wix.com/blog#!oyster-team/xw9k6
Näyttää tuo rakennesuunnittelija listaavan oikein ko. ja monta muuta mallia rakennesuuunnitelleensa LinkedInissä. Ei ehkä paras refenrenssi?Rakentelin viime keväänä 70 luvun ruotsittareeni kölipalkiston. Siinäkin on syvä kölitasku kuten oysterissa. Veneellä on kokoa 32 jalkaa. Alunperin tasku on roikkunut veneessä ilman sen kummempia palkkeja. Tooparia rälläköidessäni huomasin kuitenkin että joku oli laminoinut lisäkerroksia vanhan topparin päälle... Päätin hio nekin pois ja aloittaa suoraan maalaamattomasta rungosta. Tein palkit 20 mm vaahtolevystä ja laminoin ne käsin epoksia käyttämällä biaxiaalimatolla. Palkkeja sain mahtumaan pulttien väliin kaksi. Tein lisäksi pitkittäisjäykistäjät 10 cm levystä, johon kiinnitin palkit. Palkit ulottuvat turkkilevyjen tasolle. Oysterin materiaalivahvuudet ovat hyvin alimittaisen näköisiä. Syy repeytymiseen taisi olla heiveröinen rakenne, eikä laminointivirhe?
- SeTotuus
Mistä kertoo että tämä yachtingworldin linkki ei toimi?
:
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwil0Jbh34nLAhVGXCwKHWP5Dx8QFggcMAA&url=http://www.yachtingworld.com/news/oyster-yachts-explain-the-keel-failure-that-lead-to-the-sinking-of-oyster-825-polina-star-iii-70414&usg=AFQjCNFnOVCZcR7-OHfUkQgNVTwZf1hGaA&sig2=Xp6lucwh9xYJRpGcOnhJQQ
Mutta cache löytyy ainakin vielä hetken aikaa
:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:8aodViy1JkcJ:www.yachtingworld.com/news/oyster-yachts-explain-the-keel-failure-that-lead-to-the-sinking-of-oyster-825-polina-star-iii-70414 &cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi
Miksi yachtingworld haluaa nyt salata kirjoittamansa artikkelin aiheesta?- agsg
Voisiko Oyster kenties olla merkittävä mainostaja YW:ssä? Mainostajat vaikuttavat kovin paljon siihen, mitä venelehdissä kirjoitellaan ympäri maailmaa. Puolueettomia on melko vähän. Arvostan Polina Starin tapauksen jälkeen enemmän saksalaista Yacht-lehteä, joka on kertonut onnettomuudesta kuten journalistin kuuluu. SA:n foorumilla Yacht-lehden Venäjän painoksen toimittaja on lähtenyt avaamaan tapausta hyvin yksityiskohtaisesti ja hienosti. Koti- ja ulkomaisten venelehtien lukijat joutuvat suhtautumaan aika kriittisesti kirjoitteluun lehdissä, koska sitä tehdään yleensä mainostajien toiveiden mukaan. Hyvä esimerkki on Vene-lehti, jossa ei vieläkään ole ulkomaisten verkkokauppojen mainoksia. Sen ovat kotimaiset kauppiaat kieltäneet uhkaamalla lopettaa kaiken ilmoittelun lehdessä.
- OnniOnnettomuudessa
Myös kuten arveltiin väännetään vastuullisuudesta. Olematta sen enempää laiva-arkkitehti kuin juristikaan niin näyttää, että haetaan korvaajaa omistajan kärsimälle omaisuuden menetykselle kuin myös - totta maar hänen vaatimuksilleen korvauksesta pallonkiertosuunnitenman lykkääntymisestä yms...
"We have expressed our sincere regret for this failure to the owner of Polina Star III and are in the process of addressing questions of liability."
Kun Oyster jo myönsi jonkinasteisen osallisuuden haveriin rakennevirheenä laskun maksaja saattaa löytyä sieltä eikä maksajana ole vakuutusyhtiö?! - Vakuutukset
Oletko nyt varma, ettei Oysterilla ole vastuuvakuutusta?
Vakuutukset kirjoitti:
Oletko nyt varma, ettei Oysterilla ole vastuuvakuutusta?
Oysterillä saattaa merkittävämpää olla asiakkaiden epäluottamus. Mahtaako kukaan enää tilata isoa Oysteria? Miljoonaluokassa on tarjolla sellaisiakin veneitä, jotka pysyvät kasassa.
- kestää.vai.kestääkö
Bossu kirjoitti:
Oysterillä saattaa merkittävämpää olla asiakkaiden epäluottamus. Mahtaako kukaan enää tilata isoa Oysteria? Miljoonaluokassa on tarjolla sellaisiakin veneitä, jotka pysyvät kasassa.
..Jaa,a, toivottavasti pysyvät kasassa! "Miljoonaluokkaan" taitaa kuulua uusia Imoca-veneitä (kuvaliite) kuten VOR-veneitäkin…
http://www.transat-jacques-vabre.com/sites/default/files/styles/node_gallery_full/public/node_gallery/stmichel.jpg?itok=FrGSToGy - OnniOnnettomuudessa
Vakuutukset kirjoitti:
Oletko nyt varma, ettei Oysterilla ole vastuuvakuutusta?
Saattaapi Oysterilla ollakin vastuuvakuutus, mitä sitten kattaakaan? Tuskin kuitenkaan lommoa imagossa. Hassuimmillaan vakuutus saattaisi olla samassa yhtiössä kuin tuon irtopohjaveneen omistajalla ja...
Toisinperinen esimerkki imago- ja vakuutusilmiöistä on tuo hyljätyn Swanin tapaus, josta oli myös helmikuun Vene-lehdessä omistajan meriselitys. Swan ilmeisesti kelluu edelleen ja omistajalla on jo seuraava vähän isompi, uudempi Swan laiturissa.
Parhaan viisauden siis jälkiviisauden mukaan Oyster ehkä olisi selvinnyt pienemmin kolhuin, jos olisi reagoinut Polinan ongelmiin hiukan herkemmin...
- KohtaExTilaaja
Kuulostaa säälittävältä, jos pitää paikkansa, tuo venelehden mainosblokkaus. Onko faktaa väitteen tueksi?
En ihan tuosta tiedä, mutta naistenlehtien alalta on suurten kosmetiikkavalmistajien vaikutusvalta lehtien sisältöön hyvin tunnettu ilmiö. Ohessa siitä juttua. En epäile, etteikö sama meininki ole veneilyalan lehdissä, tosin sillä alalla on toiminta pienempää, joten ihan samaa tasoa ei varmaan saavuteta.
http://yle.fi/uutiset/sanna_ukkola_viiden_tahden_toimittajat/6418877
- jhjhhghg
Minähän se veikkasin,etkä sinä...pösilö!
Nyt meni koko Oyster nurin Polinan onnettomuuden takia.
http://www.yachtingmonthly.com/news/oyster-yachts-gone-liquidation-2-64825- Onni_onnettomuudessa
Siis siinä suhteessa ettei Polina Starin nurinmenossa kukaan menehtynyt, mutta yllättävää, jos Oysterin luotto loppui niin ettei uutta rahoittajaa löydetä. Huhun mukaan vaikeudet tulivat uuden omistajan HTP Investments BV:n laitettua rahahanat kiinni. HTP toiminee muun ohella myös luksusveneiden vuokrauksessa ja saattoi Oysterin kysyntä tuon haverin seurauksena heiketä...
Onni_onnettomuudessa kirjoitti:
Siis siinä suhteessa ettei Polina Starin nurinmenossa kukaan menehtynyt, mutta yllättävää, jos Oysterin luotto loppui niin ettei uutta rahoittajaa löydetä. Huhun mukaan vaikeudet tulivat uuden omistajan HTP Investments BV:n laitettua rahahanat kiinni. HTP toiminee muun ohella myös luksusveneiden vuokrauksessa ja saattoi Oysterin kysyntä tuon haverin seurauksena heiketä...
Voihan joku ostaa veistämön konkurssipesältä, mutta harvoinpa noi on takaisin jaloilleen päässeet. Asiakkaiden luottamus on mennyttä.
- Joakim1
Bossu kirjoitti:
Voihan joku ostaa veistämön konkurssipesältä, mutta harvoinpa noi on takaisin jaloilleen päässeet. Asiakkaiden luottamus on mennyttä.
Aika moni on päässyt jaloilleen konkurssin tai vastaavan jälkeen. Kuinkas monta kertaa Najad on jo kaatunut? Suomessakin veistämöt kaatuivat monta kertaa ennen lopullista päätöstä.
- Rhgfff
Joakim1 kirjoitti:
Aika moni on päässyt jaloilleen konkurssin tai vastaavan jälkeen. Kuinkas monta kertaa Najad on jo kaatunut? Suomessakin veistämöt kaatuivat monta kertaa ennen lopullista päätöstä.
Ehtiköhän ne maksa korvauksia uponneesta veneestä? Kukapa tuohon enää luottaa, kun veneet uppoaa ja asiakkaat jää velkomaan konkurssipesää.
- VoihanPahus
Ja mun piti saada tilaamani Oyster juhannukseen mennessä!!
- Isoantilla
Ranskalaisten veneitten laatua on pyritty aina haukkumaan. Pitäisikö vaihtaa levyä?
Kummastuttaa lukea moisia uutisia englantilaisista veneistä. Tuota Oysteriakin on käsittääkseni pidetty joltisenkin laatutyönä.
Toinen kummallinen on tuo juutuubin Sail Life -videoila kuvattu Warrior 38. Varsin erikoisia rakenneratkaisuja näkyy löytyvän.
En juurikaan ole kuullut, että tuollaisia ongelmia olisi kotimaisissa tai ruåtsalaisissa purjeveneissä.
- Nimimekki
Hieno timeline: http://oysterstory.info/
- Jeudjej
Näyttää siltä, että osa korvauksista jäi saamatta, vaikka itse veneestä korvaus tulikin. Swanin ja Balticin kannattaa ottaa opikseen, että noissa bisneksissä eka virhe on myös viimeinen. Huonoon alihankkijaan luottaminen kenties oli Oysterin suurin virhe, jos vika oli alihankkijan työssä.
- Observaattori
Tuosta jutusta saa käsityksen, että yhtiöstä on viety rahaa johonkin piiloon ja konkurssi olisi tahallinen teko.
Voisi ajatella että joskus myöhemmin nostetaan joku seuraaja näistä ”tuhkista” jatkamaan siitä mihin nyt jäätiin. (Viimeinen kappale omaa mutua). - jeudjej
Observaattori kirjoitti:
Tuosta jutusta saa käsityksen, että yhtiöstä on viety rahaa johonkin piiloon ja konkurssi olisi tahallinen teko.
Voisi ajatella että joskus myöhemmin nostetaan joku seuraaja näistä ”tuhkista” jatkamaan siitä mihin nyt jäätiin. (Viimeinen kappale omaa mutua).Voi olla. Vakuutusyhtiö varmaan karhuaa rahoja Oysterilta valmistusvirheen perusteella. Konkurssin avulla päästäneen noista vaatimuksista eroon. 85-jalkainen luksusvene on aika kallis korvattava.
- yökster
Samaa mieltä, hieno timeline, karsea juttu. Toivottavasti tuosta opitaan jotain, vaikka veneenrakennuksesta, arvoista tai asiakkaan kohtaamisesta..
Niin moni maireana myy ns premiumbrändiä, mutta kun tuote ei olekaan virheetön, nousee "oysterimäiset" asenteet esiin. - Karpaa-aasi
Observaattori kirjoitti:
Tuosta jutusta saa käsityksen, että yhtiöstä on viety rahaa johonkin piiloon ja konkurssi olisi tahallinen teko.
Voisi ajatella että joskus myöhemmin nostetaan joku seuraaja näistä ”tuhkista” jatkamaan siitä mihin nyt jäätiin. (Viimeinen kappale omaa mutua).Vuonna 2008 veistämö myytiin 70 miljoonalla punnalla, 4 vuotta myöhemmin se myytiin nykyiselle omistajalle 12 miljoonalla. Ilmeisesti siis ei ole mikään kultakaivos. Paitsi sille perustajalle, joka ehti rahastaa oikealla hetkellä.
- mahkuja.on
Karpaa-aasi kirjoitti:
Vuonna 2008 veistämö myytiin 70 miljoonalla punnalla, 4 vuotta myöhemmin se myytiin nykyiselle omistajalle 12 miljoonalla. Ilmeisesti siis ei ole mikään kultakaivos. Paitsi sille perustajalle, joka ehti rahastaa oikealla hetkellä.
Samalla tavalla rikastui Bavarian perustaja. Joku mahdollisuus on siis veneteollisuudessakin. Tosin vaatii jonkun muun tekemään isot tappiot. Suomessa onnistui tällä tavalla Jonmeri, mutta vain lilliputtimittakaavassa Bavariaan ja Oysteriin nähden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762701Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2781545Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461497- 871351
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3991311Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3891253Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat38997Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2899Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254812Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun316805