Terve.
Ostin 9m ja 5500kg teräsveneen (pieni hinaaja). Vene ei ui hirveän syvällä, mutta ei myöskään ole mikään lulla, syväys jäänee alle yhteen metriin. Tämä vene on siis tasaperäinen.
Nyt olisi uuden moottorin valinta veneeseen, koska haluaisin pienen, kompaktin ja tärinättömän voimanlähteen viemään venettä eteenpäin.
Onko totta, että voimanlähteeksi riittää noin 5hv/1000kg? Onko tässä laskukaavassa otettu huomiota ns. pahan kelin vara? Veneellä tullaan ajamaan vain Saimaalla ja pahimmilla myrskyillä tullaan pysymään rannassa. Eli toisinsanoen, jos löydän halvalla esimerkiksi 40hv moottorin, niin voinko olla varma, että se ei ole alamittainen veneeseen?
Kävin testaamassa viime kesänä "vastaavaa" 9m ja 3000kg puikulaperäistä kuitukippoa. Siinä reilu 7 solmun runkonopeus saavutettiin jo ehkä 30% tehosta (60hp ford diesel) ja täydellä teholla saimme perän painumaan ja veneen kulkemaan noin kahdeksaa solmua.
Tätä vain kysymyksessäni mietin, että ei kai tasaperäinen ja vajaa muutaman tonnin tästä painavampi eroa kovinkaan paljon tuosta koetusta tilanteesta?
Entä onko moottorin sijoitukselle noin metrin nykyistä edemmäs mitään haittaa käytännössä? Tällä toimenpiteellä saisin moottorin keskeltä ohjaamoa (huonekorkeus 220cm) ja oleskelutilaa vähemmän häiritsevään paikkaan eli etukajuuttaan (130cm). Toimenpiteen jälkeen kajuutassa mahtuisi edelleen yöpymään 2 henkeä.
Mitä tässä pitäisi ottaa huomioon? Painojakauma toki muuttuu vähän, mutta jos vanha kone on 400kg ja uusi 200kg niin helppohan sitä on valaa vaikka betonia eteen tai taakse tarvittaessa.
Hyvää kohta alkavaa kesää :)
Mikä moottori minulle teräsveneeseen?
29
941
Vastaukset
- Putputti
Tärinän ei pitäisi olla ongelma valitsee koneen miten tahansa. Pienelläkin koneella pääsee tyynellä runkonopeuteen. Veneessäsi moottorin koon ratkaisee tuulipinta ja keulan muoto.
Mene Volvon sivuille ja käytä siellä olevaa konfiguraattoria. Se kertoo aika hyvin mikä sopii veneeseesi.
Moottorin vaihdossa pitää ottaa huomioon päästönormit, joten mikä kone tahansa ei käy.- Å-Perkins
"päästönormit" mitä kummaa tarkoitat?
Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä tuo 40hv on alakanttiin, mutta kyllä silläkin pärjää. Volvoa älä laita. - päästönormit
Tosiaan kumma käsitys että veneilijän tai moottorin vaihtajan tarvitsisi välittää päästönormeista.
EU säädökset edellyttävät tiettyä hyväksyntää myytäville tuotteille , uusien myytävien moottoreiden on siis täytettävä asetetut päästönormit.
Vaatimus koskee vain myyjää (ja sekin vain ilmoitustasolla), käyttäjän ei tarvitse tietää mitään , eikä sitä edes valvota muuten kuin autoista joissain harvoissa maissa katsastuksen yhteydessä. - Paljontietämättömyyttä
päästönormit kirjoitti:
Tosiaan kumma käsitys että veneilijän tai moottorin vaihtajan tarvitsisi välittää päästönormeista.
EU säädökset edellyttävät tiettyä hyväksyntää myytäville tuotteille , uusien myytävien moottoreiden on siis täytettävä asetetut päästönormit.
Vaatimus koskee vain myyjää (ja sekin vain ilmoitustasolla), käyttäjän ei tarvitse tietää mitään , eikä sitä edes valvota muuten kuin autoista joissain harvoissa maissa katsastuksen yhteydessä.Joo, on tosiaan kumma, että veneilijät luulee, että veneeseen voi laittaa vaikka vanhan puimakoneen moottorin kunhan sen marinoi ensin. Veneen moottorin täytyy olla veneeseen tehty ja aika uusikin täyttääkseen päästönormit.
- fds
Paljontietämättömyyttä kirjoitti:
Joo, on tosiaan kumma, että veneilijät luulee, että veneeseen voi laittaa vaikka vanhan puimakoneen moottorin kunhan sen marinoi ensin. Veneen moottorin täytyy olla veneeseen tehty ja aika uusikin täyttääkseen päästönormit.
Kyllä siihen omavalmiste veneeseen saa laittaa vaikka minkälaisen kolimoottorin, ei koske päästömääräykset omavalmisteita.
- veneilyäaloittava
Tervehdys.
Tein tuon testin Volvon sivuilla, sen perusteella testi antoi vaihtoehdot 30hp, 40hp ja 55hp Pentat. Kai se on uskottava, että sopiva moottori löytynee joltain tuolta väliltä.
Hauska juttu sinäänsä, että 30hp ja 55hp moottoreiden huippunopeusero oli alle solmun luokkaa. Tosin ymmärrän kyllä, että käytännön suorituskyky voi olla toista, mutta hyvin antaa osviittaa siitä, että runkonopeutta kovempaa ei yksinkertaisesti pääse.
Vaikka veneessä onkin suhteellisen kivasti seisomakorkeusneliöitä, uskon sen olevan tuulipinta-alaltaan melko maltillinen, koska lattia on ikään kuin pilssissä. Vesirajasta ohjaamon katolle on reilu 2 metriä, samoin leveyttä ei ole kuin vajaa 3m joten kapeahkokin tuo on.
Mitsulla näytti olevan 42hp moottori 6500e sisältäen kytkimen, että jos sen suhteuttaa vaikka nettiveneiden käytettyihin, niin suorastaa halpahan se olisi.
Nettiveneessä kiinnostusta toi uusi "lomatec 60hp dieseli", mutta onko tuo taas sellainen merkki, että veneilykausi menee vaan ropatessa tuota "pommikonetta"? - öljyvoima
Lomatecki on kiinalainen halpakone eli laatu ei ole hääppöinen, mieluuummin ostaisin vähänkäytetyn tai peruskunnostetun kuin lomatecin. Yksi edullisimmasta päästä uusia koneita on Craftsmanin dieselit jotka on tehty Mitsubishin ja Hyundain lohkoihin hollantilaisessa ohjauksessa modernissa intialaistehtaassa. Ero Vetukseen taitaa olla lähinnä tehtaan sijainti.
- veneilyäaloittava
Kiitos vastauksista.
Varmaan tosiaan parempi jättää tuo Lomatec kokematta ja hankkia jotain parempaa.
Craftsmanin tuotteet vaikuttavat kyllä houkuttelevilta tuotteilta hintansa puolesta.
Moni varmasti liputtaa suuremman teollisuusmoottorin puolesta, mutta ehkä 50-100h kaudessa ajavana tuollainen pieni ja pippurinen tulee varmasti kestämään toista kymmentä vuotta hyvillä huolloilla, jotenka siinä vaiheessa on vene voinut vaihtua toiseen tai tapahtua muuta mukavaa?
Käyn kysymässä Lappeenrannan Uk -koskimiehestä muutamaa pentaa (vaihtokoneita) ja jos hinta saadaan viilattua sopivaksi, niin voisi olla harkitsemisen arvoinen. Nyt pyynti d2-55 koneesta (10v vanha) kytkimineen maksoi 6000-7000e, joka tuntunee kovin kovin kalliilta vaikka tuohon uuteen Craftsmaniin nähden. - Yanmarilla
Kyllä tuo 42 hp moottori riittää, jos valitsee 3:1 vaihteiston , näin saadaan isompi potkuri, eikä akselikierrokset nouse liian suureksi raskaaseen veneeseen.
- veneilyäaloittava
Hyvä huomio!
Tuota craftsmania saisi myös 2.94:1 vaihteella(jos muistan oikein) Tällähän saisi kierrosnopeutta ikään kuin vaihdettua väännöksi.
Jos nyt kuvitellaan, että ostaisin tuon k.o. koneen ja siirtäisin sitä 50-100cm keulaan päin, niin mitä kannattaa ottaa huomioon tässä asennusvaiheessa?
Potkurinakseli tulee sen verran vinossa, että järkevää voinee olla laittaa väliin ristikko tms. nivel, ilmeisesti myös jonkinlainen tukilaakeri olisi paikallaan. Tarviiko akselin ja vaihteiston vaipan väliin vielä jonkin joustinlaippa vai antaako nivel jo pelivaraa riittävästi, mitä nyt tuollainen moottori tulee kumityynyillä värisemään?Jos laitat ristikkoivelen väliin, niin on samalla pakko asentaa painelaakeri (tietenkin ainoa työtä vaativa osa on sen laakerin kiinnityspukin kiinnittäminen veneeseen ja akselin linjaaminen sen kanssa), nivelritistikko kun ei kestä akselin suunnasta tulevaa aksiaalipainetta (eli aksilin pyrkimystä liikkua tehontuoton voimasta pitkittäissuunnassa).
- Yanmarilla
http://www.mepratuote.fi/akselistot/nivelyksikkopaketit.html , tässä on nivelpaketti, jossa on painelaakeri valmiina. Nykyisissä vaihteistoissa on akselilaipassa vinous n. 7-10 astetta, joka myös helpottaa asennusta, moottorin saa lähes vaakasuoraan
- Yanmarilla
Craftsman 4.42 ZF:ssä näkyy olevan suora laippa, mutta nivelakselilla saa moottorin lähes vaateriin.
- Nuurdikki
Varmaakin reilu 40tv riittää, mutta. Itselläni on 4500kg uppoamarunkoinen ja siinä 73hv moottori. Max kierrokset on yli 3000 mutta hyvän kelin kruisailunopeuteen riittää reilu 1200rpm. Tuosta voi päätellä että paljon ei tehoa maksullisella tarvita. Etu yleisyydestä moottorista on pienet kierrokset mikä on ilo korvalle. Isompi teho tulee eduksi myös satamamanööveereissä Ha se antaa huonon kelin pelivaraa.
- veneilyäaloittava
Kiitos taas hyvistä viknkeistä, niitä on näin aloittavana veneharrastajana kiva lukea!
Nyt tosiaan tuossa on ihan perus ratkaisu talipoksi->painelaakeri->laippa vaihteistolle ja vaihteisto kiinni suoraan laippaan.
Voisiko joku vääntää vielä rautalangasta, että mitä muutoksia on järkevä tehdä tuohon nykyiseen konstruktioon jos tässä ruvetaan tekemään hyvää systeemiä?
A) jos jättää uuden moottorin nykyiseen kohtaan (lisätä esimerkiksi kokoonpanoon joustolaipan vaihteiston ja akselin väliin?)
B)siirtää sitä 50cm-100cm eteenpäin.
(taliboksi->nykyinen painelaakeri->jatko->tukilaakeri->nivelyksikkö-> vaihteisto?)
Aika suolaiselta vaikutti tuo nivelyksikkö olevan, mutta jos sillä saadaan kohdistusasioita anteeksi, toisaalta painelaakerikin tulee mukana ja vielä niveltäkin, niin ehkä se sitten on hintansa arvoinen?- KampiAkselijaElina
Jos ei ole ihan pakko, niin älä siirrä moottoria. Suora akseli on aina paremoi vaihtoehto. Huonoa rihtausta ei mikään asennus anna anteeksi. Se johtaa tärinään, joka syö nopeasti laakerit ja poksin tiivisteet voi alkaa vuotamaan lähes välittömästi.
- Yanmarilla
Jotkut veneilevät keksijäpellet ovat matkineet Scatraa, tekemällä itse samanlaisen, jossa on hyödynnetty VW:n vetoniveliä, en tiedä ovatko nämä sopivia: https://www.skruvat.fi/vw/Vetonivel-C179.aspx , tekemisessä tarvitaan sorvaria ja hitsaria. Kysy veneilypaikkakuntasi venemiehiltä aiheesta.
Moottorin vaihto on yllättävän työlästä. Jos ei sinulla ole kokemusta sellaisesta, tarvitset avuksi jonkun, jolla on. Rihtaus on millistä kiinni, joten moottoripukkia täytyy pystyä hienosäätämään. Joko joku järeä säädettävä pulttisysteemi täytyy olla, tai sitten täytyy pystyä sitä hitsaamaan tai olla joku muu selkeä systeemi.
- raunoks
Se 5 hv/tonni koskee purjeveneitä. Moottoriveneelle lasketaan 10 -15 hv/tonni. Se tarkoittaa tuohon veneeseen 55 - 80 hv. Solella löytyy kolme mallia, jotka sopivat
tuolle alueelle. Mini-55, Mini-62 ja Mini-74. Itse valitsisin tehokkaimman. Pyydä tarjous Tekno-Marinesta.- UppiksienTehoista
Uppoamarunkoisissa moottoriveneissä ei ole mitään syytä käyttää sen enempää tehoa kuin purkkareissakaan, runkonopeus tulee ihan samalla tavalla niissä vastaan romuttaen taloudellisuuden. Tehoreserviä ei tarvita keliin eikä vastavirtaan, vaan siihen ettei matkavauhdilla tarvitse ajaa kaasupohjassa vaan pienemmillä kierroksilla, jolloin hyötysuhde on hyvä ja melutaso siedettävämpi. 8 hv/tonni riittää taatusti jokaiseen uppikseen kaikissa tilanteissa, jos potkurin valinta ja välityssuhde on järkevästi tehty. Koskaan ei tarvitse käyttää 5 hv/tonni enmpää, vaikka koneessa puhtia riittäisikin. Useimmiten riittää 3 hv/tonni yli viiden tonnin veneissä. Aivan pienet pikkukipot tarvitsee aallokossa enemmän, koska tehontarve aalloista läpi puskemiseen ei riipu painosta, vaan pääosin veneen leveydestä ja runkonopeudesta sekä osin laidan korkeudesta.
Vastavirrassa runkonopeus rajoittaa vauhdin veden suhteen ihan samoin kuin virrattomissakin olosuhteissa, ja kovassa vasta-aallokossa taas halutaankin pudottaa nopeutta, joten sielläkään ei ole sen suurempaa tehon tarvetta.
Suuremmista tehoista hyötyvät ainoastaan koneita ja tarvikkeita myyvät kauppiaat. - tehontarve
Tehontarve / tonni riippuu huomattavasti aluksen koosta:
Esim1: https://en.wikipedia.org/wiki/Seawise_Giant
Tällä jättitankkerilla oli akselitehoa 50 000 hv, ja uppoumaa täydessä lastissa 657019 (metristä) tonnia. Jakamalla saadaan 0,076 Hv/tonni, jolla päästään noin 16 solmua, eli kovempaa kuin uppikset yleensä, mutta homattavasti alle runko nopeuden.
Esim2: https://en.wikipedia.org/wiki/Nimitz-class_aircraft_carrier
Akseliteho 260000 Hv ja uppouma 106300 tonnia, siispä akselitehoa on 2,446 Hp / tonni, jolla päästään noin 30 solmun nopeuteen, sekin alle runkonopeuden.
Veneiden väliset erot ovat toki pienempiä, mutta kyllä niissäkin näkyy että pienemmät veneet vaatii enemmän tehoa kuin suuremmat tonnia kohti.
5 tonnin vene ei tuolla 0,076 Hv/ tonni suhteella, eli 0,38 Hv teholla pärjäisi ollenkaan, toki tuollaisessa voi sähköveneenä olla vain se 280 Wattia akselitehoa, mutta silloin sillä "liikutaan" vain hyvällä kevyt tuulisella kelillä.
- veneilyäaloittava
Moikka.
Dodiin, nyt on vanha moottori heivattu pois, laitettu "pyyttoni" kiinteäksi osaksi venettä ja uudelle 45 kubotalle on peti heppausta vaille valmis. Vannasputkeen valikoitui manecraftin vesivoideltu akselitiiviste.
Kohta alkaa kaiken oheishälpäkkeen asennus kun tekniikka on saatu kondikseen.- MitaanTietamaton
Kiitos, kun päivität ketjua. On aina ilo tietää pähkäilyjen tulos.
Yksi juttu vielä. Jos voimansiirrossa käytetään vakionopeusniveliä tai ristikoita on ehkä syytä jättää jonkinverran murtokulmaa. Syystä että jos asennus on absoluuttisen suora hakkaavat kuulat tai laakerineulat aina samalla kohdalla. Aikaa myöden liukupintoihin syntyy syvennyksiä. Jos on murtoa ei liike tapahdu koko aikaa samalla kohdalla. Tietenkin linjauksessa on otettava huomioon tietyt asennukriteerit, eritoten ristikkonivelten kyseessä ollessa
- Vaihtoehtoja
Jos konetta siirtää eteenpän, kannattaisi ehkä harkita sitä, että merivaihde siirtyy taaksepäin. Silloin painopiste ei paljoa muutu, ja koneen ja merivaihteen välisen akselin saa paljon kevyemmäksi, koska se pyörii koneen kierrosluvulla eli pienellä väännöllä. Merivaihteeseen 1:3 ... 1:4 alennusvaihde, jolla vääntö kasvee reilusti ja vaatii sen ja potkurin väliin selvästi tuhdimman akselin, mikä voi nyt olla varsin lyhyt, eikä siten silti paina paljoa. Nyt voi valita vääntöön sopivan potkurin suurella halkaisijalla, jolla on hyvä hyötysuhde. Pitää vain tarkistaa, että potkuri mahtuu pyörimään, ja että lavan kärjet ovat riittävän kaukana rungosta ettei melua. Mikäli potkurilaskelma tuottaa noususuhteeksi (nousu/halkaisija) 1,0 ... 1,5 sopivalla 10% ... 15% jättämällä, on välitys sopiva, muussa tapauksessa tulisi välityssuhdetta hieman muuttaa.
Tämä ei tietysti enää aloittajan veneeseen välttämättä enää onnistu, jos osat on jo hankittuna.- 64plus11
Sepeteus oli asian ytimessä, ristikkonivel toimii kauemmin kun siinä on kulmaa tai päittäisvoimaa joka saa neulat liikkeelle,
Ristikko kestää muuten aika suuria aksiaalivoimia.
Potkuriakselin kierrosluku määräytyy käytetyn potkurin mukaan, potkuri valitaan mahdollisimman suureksi mikä luontevasti sopii veneeseen (liukuvat veneet erikseen) ja potkurin kierrosluku passataan alennusvaihteella niin että lavan kärkinopeus olisi 25-30 m/s matkavauhdilla ja nousu sitten nopeustarpeen ja tehon mukaan.
Moottoria valittaessa olisi huomioitava noin käyttömukavuuden kannalta että uppoumaveneessä paino ei ole kovin kriittinen ja mitä painavampi moottori/syl. tilavuus, ja useampi sylinteri niin yleensä käynti on värinättömämpi, massa- ym voimat heiluttavat isompaa massaa vähemmän ja ylitehokkaan moottorin käyntiääni on selvästi miellyttävämpi kun käyttökierrokset voidaan pitää lähes tyhjäkäynnillä. Höpö höpö, ideaalitilanne olisi, ettei voimanlähteenä olisi liikkuvaa massaa ollenkaan (tai massaa ollenkaan)
Kerro toki, että kumpi moottoreista on lähempänä tätä tilannetta? Pienimassainen pieni-iskuinen nykymoottori vai vanha iso jötkäle pitkällä iskulla?
- veneilyäaloittava
Moottori asennettiin edellisen möhkäleen kohdille samaan moottoripukkiin, toki kiinnikkeet joutui tekemään itse sopiviksi.
Tuo uusi kone on fyysisiltä mitoiltaan niin siro, ettei konetta tarvinnut siirtää tuosta minnekkään muualle. Päälle saa rakennettua ohjaamon istuimineen. (edellisen päälle ei olisi kyennyt) Hyvä juttu näin yksinkertaisuuden nimissä :)
Python drivea ei tarvinnut juuri linjailla. Vanhan vannasakselin ylätiivisteen messinkiholkki oli niin tiukka ja 45mm akseli kyllä pitää huolen, että se kun on suorassa niin on suorassa, hyvä näin :).
Pythoni tuli noin 5 asteen kulmaan, jolla moottori saatiin vaateriin, nyt varmasti kestää laakerikin paremmin.
Hyvää keskustelua moottorin koosta täällä kyllä. Olisihan se matalaviritteinen iso motikkä varmasti pitkässä juoksussa parempi. Olen kuitenkin 100% varma, että tuosta nykyaikaisesta diisselistä on helpompi hoitaa värinät ja muu äänimaailma kuriin. Sellanen nelilitranen, nelipyttynen ja pitkäiskunen kone ei todellakaan ole helppo hoidella äänettömäksi. 2.5hv nostaa plaaniin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367549Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361833Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251830- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104958- 49890
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja21709