Mistä voimia eroon ?

pallojalassa

moikka olen 51 vuotias mies ja ollut naimisissa nykyisen vaimoni kanssa n.4 vuotta. Nyt tullu ilmi hänen sairautensa eli masennus joka hänellä ollut koko aikuisiän, ja nyt ollut sairaalahoidossa muutaman viikon, en tosiaan tiennyt että on noin paha hänen masennuksensa ennen kuin nyt vasta, lisäksi hän on läheis riippuvainen tunnen olevani eräänlainen vanki vieraalla paikkakunnalla ja haluaisin itse palata kotikaupunkiini jossa kaikki ystävävät yms. Muutenkin haluaisin erota mutta miten kertoa se hänelle. Kohta en itse jaksa. Onko raukkamaista ajatella näin, kumminkin on vielä omaa elämää jäljellä ja en vielä haluaisi omaishoitajaksi vielä ja rakkaus on hävinnyt jo aikaa sitten.

24

1185

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omapahanonsoppasi

Muista mitä lupasit . Rakastaa myös vastamäessä .

Tai toisin päin olet itse todella huonossa jamassa niin haluatko että sut jätetään
      silloin .

• happy_F

Luvattiin tahtoa rakastaa, ei muuta.

Jos itse olisin huonossa jamassa, masentunut ja tekisin "sairaalakeikkaa", niin katsoisin omaksi velvollisuudekseni erota. Ihan faktaa, että masentunut on taakka itselleen sekä läheisille. Usein sairaus vie mennessään vuoksikin, eikä parantumisesta ole mitään takeita. Todellinen ihmissuhde puolisoon on usein päättynyt jo vuosia sitten. Ap puhui myös läheisriippuvuudesta. Läheisriippuvan kanssa on liki mahdotonta pitää tervettä tasavertaista suhdetta yllä.

• ex_myös

Sinun täytyy ajatella ennen kaikkea omaa jaksamistasi. Suhteenne tuskin koskaan voi parantua, jos molemmat olette masentuneita ja uupuneita. Ihan oikeasti masennus myös "tarttuu", vaikka siitä harvoin puhutaan. On täysin mahdotonta olla iloinen ja tasapainoinen tuntien elävänsä rikasta elämää, jos toinen on masentunut, vuosikausia.

• pallojalassa

ex_myös näyttää olevan samalla aaltopituudella minun kanssa, se masennus näköjään "tarttuu" vaikka kuinka yrittää ajatella positiivisesti, tässä kun ajattelee suhdetta taaksepäin niin huomaa kuinka sitä on kaikki tekemiset yms, laskenut kuin kissanhäntä kun on paininut tämän asian kanssa ja nyt tajuan mistä on ollut kyse. Nyt tietysti vähän pelottaa tekeekö hän itselleen jotain yms. ja tulis siitä huono omatunto mutta enhän minä voi niin ajatella koska sehän on sitten hänen omaratkaisunsa.

• minäminäminäitse

Nyt on asia puhetta . Näin just pitää toimia jos kumppani /puoliso sairastuu dumppaa se laitokseen yhteiskunnan murheeksi ja itse etsimään uutta tervettä seuraa .

Varmaan toivotte että olisi sellaisia leirejä kuten aatulla 35-45luvulla jossa oikein etsimällä ja tutkimalla huono aines kansasta kuljetettiin "käsiteltäväksi " ettei hyviksien tarvitse nähdä ihmis moskaa silmissään .

• huuhjibjkln

Aivan! Sitäpaitsi vaimoaan on valmiiksi hullu, kuten monet eroavat väittävät. Ei ole kuin pieni vaiva saattaa vanha luuttu psykoosiin osoittautumalla pertäjäksi. Tavarat ha asiainhoidot voi jättää vanhalle luukulle huoletta, koska terveydenhuollosta osaavat antaa neuvoja. Onhan se vähän hidasta siinä tilassa olevien hoitaa, mut onpahan jotain tekemistä kun ei ole enää puolisoa.

No. Olette olleet yhdessä tosi vähän aikaa. Monesko erosi on? Luulisi ikäisesi ihmisen osaavan elää paremmin jo ajattelevan suhteitaan.

• uhrilammas

Vaikea tilanne. Sivullisen helppo sanoa, että eihän sairasta voi jättää. Mutta kun miettii omalle kohdalleen, niin onko se niin itsestäänselvää jatkaa ja onko voimia, haluja pitää pystyssä mielenterveydeltään sairasta ihmistä. Miten käy silloin toisen osapuolen, mitä hän saa tästä suhteesta. Tervehtyminen on henkisissä sairauksissa pitkä taival, siinä on yksi vuosi lyhyt aika.

Ap.n tapauksessa, väistämättä tulee mieleen, että onko vaimolla vielä toivoa. Tietenkään näin ei saisi sanoa, mutta helppoa ei kuntoutuminen ole. Kyseessä kun ei ole mikään antibiooteilla hoidettava tulehdus. Läheisriippuvuus on luonnollista masentuneella ihmisellä. Kun ei voi itseensä luottaa, pitää hakea toisesta se mihin nojautuu. Mutta, onko aviomiehen tehtävä olla se? Jos rakastaa toista kuitenkin, silloin sitä varmasti haluaa ja jaksaa.
      Tässä ei ole hyvää ratkaisua olemassa, toinen kärsii aina.

• liitonpuolustajatry

Just! Aloittaja... Toiset, kuten äitinikin, hoitavat puolisonsa- ja yhtenä aamuna heräävät jäähtyvän viereltä ihmetellen, ettei se pyytänyt yöllä edes vesilasillista.
      Tahdon asioitahan nuo on. Jos itse et tahdo, miksi ihmeessä sitten olet luvannut tälle toiselle: tahtoa rakastaa niin myötä-, kuin vastoinkäymisissä.

En ole aviossa. Mutta: minun kamuni tuli luokseni kun sairastin. itsekin siirryn tilanteen niin vaatiessa, aina, luokseen. Mitä varten sitä yhtäköyttä oltaisi? Jos ei sekä hyviä että huonompia aikoja?

• Harmonitar

Täällä kirjoittaa yksi avioeron partaalla oleva 50 kymppinen nainen. Puhutaan myötä ja vastoinkäymisistä avioliitossa. Elämä on kuitenkin meidän yksi ja ainut elämä. Kenenkään ei pidä alkaa moralisoimaan tai syyllistämään, jos kertakaikkiaan haluaa elämältään sitä mitä se voisi parhaimmillaan antaa. Sinä mies 51 v saat ajatella juuri niin kuin sydämessäsi tuntuu oikealta ja alkaa tehdä valintoja sen pohjalta. Jos me aina annamme pelon päättää puolestamme, teemme päätkset pelon pohjalta, emme siltä mitä mieli sanoo tai jos päätämme tehdä valinnat toisten arvostelun pohjalta, niin silloin annamme toisten tehdä omat päätöksemme. Asioilla on aina ja ihan aina kaksi puolta. Tämä pitää ottaa huomioon. Ihminen on kokonaisuus, niin psyykkeeltään, fysikaltaan kuin seksuaalisuudeltaan ja se että pääsee balanssiin, edes jonkinlaiseen, on rohkeasti uskallettava tehdä ratkaisuja. Jos pelottaa, mitä voi toiselle tapahtua eron jälkeen, niin ne ratkaisut on jätetyn omalla vastuulla, ei sen joka on lähtenyt. Toki voi ja kannattaa tarjota tukea toiselle eron hetkellä, mutta siihenkin on osattava vetää raja. Omat voimavarat meillä on kaikilla jaksamisen suhteen. Tsemppiä tulevaan ja muista, vain sinä olet vastuussa omasta elämästäsi ja sen laadusta. Asioilla on tapana järjestyä, uskon että sinunkin kohdallasi näin tapahtuu.

• Olisitko yhtä salliva, jos sairaalassa olisikin miehen lapsi?

• bon-66
        BEM kirjoitti:

Olisitko yhtä salliva, jos sairaalassa olisikin miehen lapsi?

Mitä lapset tähän kuuluu? Lapsesta ei voi ottaa avioeroa.

Tietty lapsen vakava sairaus saattaa vaikuttaa hyvinkin paljon vanhempien suhteeseen. Jotkut liitot eivät kestä sitä, erotaan. Jotkut vanhemmat saattavat myös yhdessä tuumin hylätä esim. vammaisen lapsensa. Molemmat tai jompikumpi voi hylätä lapsensa joko erossa tai liitonkin aikana. Liiton aikana hylkäämisellä tarkoitan, ettei lasta huomioida mitenkään, hän on kuin ilmaa "näkymätön". Paljon kurjempaa tietysti on, jos lasta kohdellaan kaltoin.

• ljoi

Olette olleet naimisissa 4 vuotta ja rakkaus häipynyt jo ajat sitten!? Miksi ylipäätään menit naimisiin ja oliko mones avioliitto? Ja nyt kun vaimo on sairastunut ja sairaalahoidossa, haluat ottaa hatkat.
      Ei ikinä uskoisi tekstin perusteella että olet jo yli 50. Teksti sopisi epäkypsyydessään 20 vuotiaalle: Haluun vapaaksi, ei tää ollutkaan niin kivaa kun luulin!
      Sinä siis haluat eron, koska vaimo on osoittautunut epäkelvoksi ja sinä haluat vielä pitää hauskaa. Avioliitto on kuitenkin vakava juttu, eikä ihmisiä heitellä maantien ojaan kuin roskia. Vaimosi on ihminen johon olet sitoutunut.
      Ei avioliitossa tarvitse jatkaa jos liitto on täysin epäonnistunut, joskus ero on perusteltu. Mutta sinä kuulostat lapsekkaalta tuuliviiriltä, joka hakee täältä lupaa väistyä masentuneen vaimon viereltä.
      Masennus on vakava mutta hoidettavissa oleva sairaus. Mitään suuria muutoksia ei soisi tapahtuvan silloin kun sairaus on '' päällä''. Täytyisi saada toipua ensin edes jossain määrin. Todennäköisesti kuitenkin lähdet livohkaan koska vaimo otti ja sairastui ja hakeutui vielä hoitoonkin. Ja todennäköisesti solmit kolmannen - neljännen? - avioliiton.

• PilliJaPiipari

Avioiduin 10 vuoden yhteiselon jälkeen. Suhteemme oli hyvä ja kiinteä. Särmät olivat hioutuneet ja yhteiselomme mutkatonta. Rakkautta ja yhteistä oli paljon.

Vain muutama kuukausi avioitumisemme jälkeen puolisoni sai sairaskohtauksen. Hänen elämänsä muuttui, meidän elämämme muuttui. MIes koki täydellisen persoonallisuusmuutoksen ja "ulkoisti" minut kokonaan. Ensimmäisen vuoden ajattelin että se kuuluu asiaan ja on vain annettava tilaa toipumiselle. Fyysisesti mies kuntoutui parissa kuukaudessa täysin ennalleen, mutta persoona oli kuin eri ihminen.

Lopulta puhuimme asiasta ja huomasin, että oikeasti sitä ihmistä ei enää ole jonka kanssa olin jakanut elämääni toistakymmentä vuotta ja avioitunut. On jotenkin kamalaa huomata että samassa kuoressa on eri ihminen eikä se toinen puoli enää palaa.

Lopulta avioliittomme päättyi eroon. Tämän henkilökohtaisen kokemuksen pohjalta ymmärrän aloittajaa erittäin hyvin.

• kuitenkinhirmaneri

Niin, toki. Aivovamman aihautama persoonallisuusmuutos on äkillinen, jyrkkä ja pysyvä, mutta masennus ei.

• xyzWoman

Monet kyllä sairastavat masennusta loppuelämänsä, milloin enemmän, milloin vähän vähemmän. Sitten pitää muistaa mitä tuossa jo sanottiin, masennus tarttuu, etenkin puolisoon. Mitä herkempi ihminen, sitä herkemmin se tarttuu.

Masennus on oikeastaan vähintään yhtä vaikea, tai vaikeampikin kriisi parisuhteessa kuin toisen alkoholismi. Alkoholisti puolisosta pääsee kuitenkin "vapaalle", kun tämä on ryyppyreissullaan, useat alkkikset käyvät töissä juomisensa väliaikoina. Hänelle voi myös esittää selkeitä pyyntöjä "kotona et kyllä juo, sitä en kestä". Masentunut yleensä vain on ja suree itseään, ei halua mennä mihinkään. Mutta silti kaikki vastuu kotona jää toisen harteille.

• kenotulos
        kuitenkinhirmaneri kirjoitti:

Niin, toki. Aivovamman aihautama persoonallisuusmuutos on äkillinen, jyrkkä ja pysyvä, mutta masennus ei.

Olen aivovammainen mutta ihminen muuttuu vanhetessa myös. Mieheni on massentunut
        vaikeaa tämä on.Minun harrastukseni auttaa jaksamaan.

• pallojalassa
        xyzWoman kirjoitti:

Monet kyllä sairastavat masennusta loppuelämänsä, milloin enemmän, milloin vähän vähemmän. Sitten pitää muistaa mitä tuossa jo sanottiin, masennus tarttuu, etenkin puolisoon. Mitä herkempi ihminen, sitä herkemmin se tarttuu.

Masennus on oikeastaan vähintään yhtä vaikea, tai vaikeampikin kriisi parisuhteessa kuin toisen alkoholismi. Alkoholisti puolisosta pääsee kuitenkin "vapaalle", kun tämä on ryyppyreissullaan, useat alkkikset käyvät töissä juomisensa väliaikoina. Hänelle voi myös esittää selkeitä pyyntöjä "kotona et kyllä juo, sitä en kestä". Masentunut yleensä vain on ja suree itseään, ei halua mennä mihinkään. Mutta silti kaikki vastuu kotona jää toisen harteille.

Kyllä olet oikeassa

• PilliJaPiipari
        kuitenkinhirmaneri kirjoitti:

Täsmennys:'
        Ex puolisollani ei ole aivovammaa. Persoonallisuusmuutos ei ole synonyymi aivovammalle.

• omamielipide

Kyllähän naimisiin mennessä sitoudutaan olemaan yhdessä ylä-ja alamäissä. Minun mielestäni näin tuleekin tehdä ja erityisesti sairauksien kanssa, mutta jos alamäki vain jatkuu ja jatkuu niin mielestäni suhdetta ei tällöin välttämättä kannata jatkaa.
      Masentunutta voi tukea ja masentuneen tulee hakea apua. Jos masentunut ei halua apua ottaa vastaan eikä häntä mitenkään voi auttaa niin minun mielestäni silloin suhdetta ei välttämättä tarvitse jatkaa.

• xyzWoman

Ihmisen on ajateltava omaa jaksamistaan. Minusta olisi parasta, että otat asian vaimosi kanssa puheeksi. Ettet jaksa liittoanne, pahoittelet asiaa, ja kerrot halusi erota. Tätä ennen sinun olisi hyvä selvittää käytännön asiat, asuminen, miten se hoidetaan, ositus. Rauhoittaaksesi vaimoa, voit halutessasi tarjota apuasi myös eron jälkeen, ja olla tukena mahdollisuuksien mukaan.

• bon-66

Juuri noin. Erosta huolimatta voi pysyä väleissä ja tukea, jos molemmat niin haluaa.

• pallojalassa

Kiitos kaikille järkeville ihmisille jotka antoivat viisaita neuvoja ja nyt on kissa nostettu pöydälle katsotaan mitä tuleman pitää.

• Syvällä
        bon-66 kirjoitti:

Juuri noin. Erosta huolimatta voi pysyä väleissä ja tukea, jos molemmat niin haluaa.

Jos joku jättäisi hädän hetkellä, tuskin on mitään halua pitää sellaista ystäväpiirissä.

• Panomies_taidat_olla

Kokeile kaljaa, tai jos rahat ei riitä, niin pane itse kiljua.

Antaa varmasti sinulle tyydyttävät kyydit vapauteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3744
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe