Vaihtoon lähtö?

eiihuoh

Opiskelen amk:ssa insinööriksi ja nyt kolmas vuosi menossa. Tää vaihtoon lähtö on kuin armeijaan meno, käytännössä pakko mennä muiden painostamana. Vanhempani painostavat jatkuvalla syötöllä sitä kuinka hienoa olisi jos lähtisin vaihtoon ja kuinka työelämässä arvostetaan vaihdossa olleita. Ovat myös luvanneet tukea rahallisesti. En ole epäsosiaalinen tai että kammoaisin ulkomaille lähtöä. Olen käynyt paljon ulkomailla ja puhunut erimaalaisten ihmisten kanssajne. Tuntuu kuitenkin että vaihtoon lähtö on täysin yliarvostettua. Vitut olisin yhtään kiinnostuneempi opiskelemaan ulkomailla kuin suomessakaan, opetus kiinnostaisi yhtä paljon kuin kilo paskaa. Halvemman viinan perässäkään en jaksa lähteä, olen jo poksauttanut maksani 3 vuoden opiskelun aikana. Joutuisin laittamaan auton seisontaan. En myöskään haluaisi luopua kämpästäni, mitään muutto rumpaa en ala vaihdon takia tekemään, vaikka vanhempani maksaisivatkin vuokran olisi se nyt hiton typerää maksaa kahdesta kämpästä. En keksi mitään järkevää syytä mennä vaihtoon, muut tuntuvat niitä löytävän. Toki muiden vaihtareiden kanssa biletys tai kannabis kokeilut amsterdamissa ovat jonkun mieleen. Tänään tuli mitta täyteen, vanhempani tiedustelivat olenko selvittänyt vaihtoonlähtöasiaa, pettyivät tietysti kun vastasin etten ole uhrannut ajatustakaan vaihtoonlähdölle. Eli miksi sinne vaihtoon pitäisi lähteä? Halvemman viinan vai kulttuurielämämyksien takia? Opiskelun takia sinne kukaan ainakaan lähde?

7

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yökylässä

      Sinun ei pidä lähteä vaihtoon. Ei missään tapauksessa.

    • rakins

      Oikea ratkaisu. Itse opiskelen toista vuotta insinööriksi ja päätin juuri itsekkin olla lähtemättä vaihtoon. Tykkään matkustamisesta yli kaiken, mutta omalla kohdalla saman suuntainen syy jättää lähtemättä; en lähtisi sinne opiskelun takia vaan reissausmielessä. Vaihto-opiskelu on kyllä yliarvostettua ja monet lähteekin osin sen takia että on hienoa sanoa muille opiskelleensa ulkomailla.

    • VaihdonMaineMennyttä

      Fiksuja nuoria!! Olette täysin oikeassa siinä, että vaihto-opiskelu on yliarvostettua.
      Ei oikeastaan ole enää edes hienoa sanoa olleensa vaihdossa, koska monilla on niin huonoja kokemuksia lukiovaihdosta, joita järjestävät yritykset ovat vesittäneet koko vaihto-opiskelun maineen.

      • nmlki

        Vaihto-opiskelu lukion jälkeisissä opinnoissa on kuitenkin aivan eri asia kuin lukiolaisten kalliisti maksetut vaihdot kaupallisten yritysten järjestäminä.

        Minusta on se ja sama, onko hienoa sanoa olleensa vaihdossa ulkomailla. Tärkeää sen sijaan on se, että maailmankuva vähän avartuu. Minusta vaihto-opiskelun mahdollisuus kannattaa käyttää hyväkseen, jos yhtään kiinnostaa nähdä muutakin kuin kotinurkkia. Jos ei kiinnosta, on parempi pysyä kotona.

        Tulevat työnantajat, varsinkaan ensimmäisen jälkeen, eivät juuri katso opiskeluaikaista ulkomaanvaihtoa. Se ei ratkaise mitään. Olin itse vaihdossa, ja sillä on ollut merkitystä vain itselleni, työnantajia se ei ole kiinnostanut. Ehkä jonkin tasoista kansainvälistymistä pidetään jo oikeastaan itsestäänselvyytenä ainakin vaativissa tehtävissä.


    • Itse lähdin AMK:sta vaihtoon Chileen. Suurimmat syyt lähtöön olivat uudet kokemukset ja espanjani parantaminen. Olen saanut aikaiseksi yhden blogipostauksen reissustani :D http://www.webnocs.fi/fi/2016/03/22/onko-vaihto-opiskelu-pelkkaa-biletysta/

    • Töissä_ulkomailla

      Entisaikaan, kun ulkomaille pääsivät vain harvat ja valitut, niin opiskelu ulkomailla
      oli hyvä meriitti ja auttoi työmarkkinoilla hyvinkin. Nykyään ihmiset ramppaavat ympäri maailmaa muutenkin. Ulkomailla oleskelu vaihto-oppilaana ei nykymaailmassa ole paljon mitään. Eri asia, jos opiskelet Harvardissa tai MIT:ssä tai Yalessa, niin silloin saa kummasti prestiisiä. On tapauksia, joissa työnanantaja kavahtaa, jos olet ollut vaihto-oppilaana. Saa jopa kevytkenkäisen bilettäjän maineen. Helposti se ulkomailla vietetty vuosi kun menee oleiluksi ilman suorituspisteitä. Se merkitsee, jos olet ulkomailla työharjoittelussa insinööritoimistossa tms. alan firmassa, ja saat hyvät suositukset, kun kiidät takaisin Suomeen. Työssä tai työharjoittelu ulkomailla antaa paljon enemmän, kuin pelkästänsä vaihto-oppilaana olo. Työviisumien saanti ei aina niin helppoa ole.

      • VaihdonMaineMennyttä

        Juurikin näin!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2978
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1350
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1218
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      262
      1162
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      961
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      821
    Aihe