Valkosipuli kannattaisi siis ottaa mukaan osaksi kouluruokailua, niin kaikki tottuisivat siihen ja voisimme käyttää sitä yleisesti ruokailussa. Suomessakinhan valkosipulia on viljelty jo 1500-luvun lopulta lähtien; tosin viljely oli välillä unohduksissa parisensataa vuotta.
Eli se on kotikutoinenkin hyötykasvi.
Lisäksi talvivalkosipuli on valkosipulikanta, joka nimensä mukaisesti viihtyy talvet maassa. Se on kotoisin kylmästä Siperiasta, mistä syystä se menestyy erinomaisesti koko Suomessa Lappia myöten.
Valkosipulihan on vanhimpia viljelykasveja maailmassa. Sen oletetaan kehittyneen jostakin keskiaasialaisesta luonnonvaraisesta lajista. Eurooppaan se on tullut ensimmäisten viljelykasvien mukana. Valkosipulia on käytetty vuosituhansien ajan sekä mausteena että rohtona.
Valkosipulihan on siitäkin erityinen, että se ei lisäänny siemenistä. Valkosipuliin kasvaa kyllä kukkavarsi ja varteen kukintojen tyvelle muodostuu pikkusipuleita eli itusilmuja. Kasvin lisäys tapahtuu kokonaan sipulin kynsistä tai noista kukintojen itusilmuista, sillä valkosipuli ei pysty tuottamaan itävää siementä. Näin siksi, että vuosituhansia tapahtunut lisäys kynsien avulla on johtanut siihen, että kasvi on menettänyt kyvyn lisääntyä suvullisesti, jos tätä kykyä on koskaan ollutkaan.
Valkosipuli sisältää noin prosentin verran rikkipitoista aminohappoa, alliinia. Se hajoaa allinaasi-entsyymin vaikutuksesta allisiiniksi, jolla on kyky estää bakteereiden, hiivojen, sienten ja myös virusten kasvua. Eräät valkosipulin sisältämät ainesosat, mm. tioallyylisulfidit, ehkäisevät fibriinien muodostumista veressä ja hidastavat siten veren hyytymistä. Tästä syystä valkosipulilla on verisuonten tukkeutumista estävä vaikutus. Valkosipuli laskee myös veren kolesteroli- ja rasva-ainepitoisuutta ja ehkäisee verisuonten kovettumista. Se laajentaa verisuonia, mikä vaikuttaa alentavasti verenpaineeseen. Flunssaan pari kolme tuoretta valkosipulin kynttä sellaisenaan voileivän päällä, ellei sierain niitä kestä.
- Miten tuoksahdukset voi poistaa? - Voiko?
...
VALKOSIPULI, käytätkö kokatessasi? Miten poistat
20
1346
Vastaukset
- ö-Öö
Jahas, perusfilosofioiden parissa.
Jep.käytän valkosipulia, vähän vaihtelevasti. Viimeaikoina diggaillut chilimarinoitujajtnsiä. Niitä voi käyttää melkein mihin tahansa. Yks on, mihin valkosipulia en laita kai koskaan, lihamarinadit. Niistänyt vaan tulee kammottavan makuisia mun mielestä valkosipulin kansa. Olen tokikin vähän joskus kasvatellut valkosipulia kukkaruukussa. Helppoa ja maukasta, etenkin vihreät versot. Ja rerveysvaikutuksista käsittääkseni näyttöäkin, että ihan hyvä kasvi se on, ken tykkää.
Van, just toi, kaikki ei tykkää. On se munkin mielestä aika kammottava haju, kun reilusti valkosipulia syöneen ja keskaria juoneen henkilön kanssa joutuu samaan tilaan.
Ote suhtaudun valkosipulinsyöntiini vähän samalla tavalla, kuin tupakoimiseen tai kaljn juomiseen. Saahan sitä käyttää, mutta ei pidä kovin häiritä muita. Jotenkin kohtuudella ja oikeissa tilanteissa.
Eli jossain tilanteissa vedetän näkkärin päällys valkoiseksi tuoreesta valkosipulista, joskus ei syödä sitä olenkaan, ennen jotain tiettyä tilannetta.
Toi mun mielestä ainoa keino peittää valkosipulinhaju.
=DW=- Tiedoton_
Näin olen menetellyt minäkin, mutta joskus jokin yllättävämpi kutsu aiheuttaa ylimääräisen "ruokasalin kaluston" pesun, ja sen jälkeen vielä
30 sekunnin purskuttelu suuvedellä, jonka sanotaan raikastavan hengityksen. - Sitä ei vain itse tiedä sitten, auttoiko sekään. - Tietäväisempi
Ei se kuule auta kun se haju ei tule sinun suustasi vaan syvältä ruuansulatuksesta ja jos syöt paljon valkosipulia, niin se alkaa tulla ulos myös ihosi läpi ikään kuin hikikin.
- ö-Öö
Tietäväisempi kirjoitti:
Ei se kuule auta kun se haju ei tule sinun suustasi vaan syvältä ruuansulatuksesta ja jos syöt paljon valkosipulia, niin se alkaa tulla ulos myös ihosi läpi ikään kuin hikikin.
Jepsa
Näin on. Paitsi hengitys, jostain syystä se nyt vaan haisee muutenkin.
Mulla yks kamu, syö älyttömästi valkosipulia. se kai pelkää sydäriä, tai jotain. Nuotempana en tunnisti hajusta, ei tarvinnut edes nähdä. Nyttemmin, kymmenien vuosien jälkeen, sen ehkä edelleen tunnistaa hajustakin. Mutta kun se ei enää löyhkää sille. Vain jokin aromi. Se siis edelleen syö todella paljon valkkaria. Mutta jotenkin kai sen ruumiinruuansulatusjärjestelmä kai mukautunut. Tahi meitsin hajuaisti loppunut. Mutta ei sitä nykyisin enään tunnista tuoksun perusteella.
Taisitten, itsekin syön sentään sen verran, etä en kiinnitä hajuun huomiota :D
Mutta juu. Ihan ois hyvä totuttaa kakarat alusta astien totuttelemaan erilaisiin haju- ja maku maailmoihin. Ja tottuuhan net- Tarkoitan sitä, ite kun oli kakara, aika mautonta oli elämä. Maustepippuri ja sipuli oli kovin voimakkaita makuja. Nyt kun kattoo samanikäisiä pentuja, net vetää pokasta inkivääriä ja chiliä. Niistä tullut tuttuja makuja monille. Itelle net oli eksoottisia ja ihmeellisen vahvan makuisia.
Mutta kun aikana kaikenlaista vahvempaankin ja aromaattisempaa opetllut jne käyttämään, ite jo tottunut. Monia on, jotka ei ole tottuneet..
Koitan kai selittää sitä, suomessa aika mauttomat perusruoat. Muualla maailmassa erilaiset säilyvyysolelosuhteet jne. Niissä käytetty paljon enenpi mausteita. Meillä kun on toi pakastaminen jne. Meillä melkein mikä tahansa säilyy pitkään, kuumissa maissa ei. Siis toi jokin geneettinen juttu.
Mutta kai suomessa helkkaristi enenpi ravintoloita, mistä saa kinnallaista ruokaa tai pitsaa, etsippäs joku, mistä aa silakkapihvejä???? Noin se vaan meneepi.
Ai niin valkosipuli, ettei aloitus unohdu kokonaan. Hajun käytännössä voi peittää vain hajulla. Eiole olemassa neutralisoivaa vastakohtaa valkosipulin hajulle(mun tietääkseni). Siks suosittelen vähän tsekkailemaan, ett sit ei syö esim. ennen aamun työpaikkahaastattelua.
Muistui muuten mieleen jokin vanhempi kotilainen leffa. Kai Donnerin -60 luvulta. Siinä Ville Veikko Salminen näytteli jotain näyttelijää kuvauksissa. Oli pahoissa väleissä naispääosanesittäjän kanssa käsittääkseni sekä livessä, että leffassa. Noo. leffassa oli suutelukohtauksen kuvaus. Ka se kun ulkopuolelta kuvattiin, koska kyseessä siis filmi filmin tekemisestä. Ville-Veikko puraisi reilun palasen raakaa sipulia, just sekuntia ennen, kuin alkoi suutelemaan vastanäytteliäänsä :DDDDDD
Hitto, mikä toi leffa lie oli nimeltään..
=DW= - Kristiinanakin
No mitä toi nyt on? Ma olen tehnyt sen oikeassa elämässä: vuosia sitten harrastin teatteria ja yhden kerran ennen näytöstä olin juhlimassa edellisenä iltana eli söin hyvin ja joinkin jonkin verran.
En yhtään tykännyt pussata vastanäyttelijää mutta sillä kerralla tein sen antaumuksella. Valkosipuli ja vanhan viinan haiut tulivat hengitykseni mukana varmasti vielä suuteloonkin.
- Haittaaxse
Valkosipulia parempaa maustetta ei ole olemassakaan. Valkosipuli on myös luonnon oma antibiootti. Joskus jostain kuulin tai luin, että neilikoita imeskelemällä saa valkosipulin tuoksun haihtumaan. Neilikan kuivattu kukkanuppukin on vain niin samperin töpäkän makuinen.
- entinenmiäs
En käytä kokatessa, en juurikaan pidä valkosipulin mausta ja vaimo suorastaan vihaa sitä. Valkosipulit syön siksi purkista, uskon monet flunssatkin sillä ehkäisseeni, vähintäinkin lykänneeni tuonnemmaksi, jos ensioireita ilmaantunut pahaan aikaan. Pillereinä se ei onneksi juurikaan haise, vaimo ei valita. Mutta kun joskus eväsruokana vetäsen eineslasagnen, vaimo valittaa, että taas olet syönyt valkosipulia.
- alioli
ei haittaa toisten valkosipulinhuuruiset hönkäykset kun itsekin käyttää, mulla aina taskussa ainakin yksi kynsi jos sattuu joku kaveri kovasti tuoksahtamaan
omia hönkäyksiä voi lieventää syömällä tuoretta persiljaa - flegmaatti
Käytän valkosipulia varsin laajalti. En ryhdy tässä selvittelemään käyttöä.
Erään käyttömuodon vaimoni pani boikottiin jo 40-vuotta sitten. Tapani oli pureskella raakoja valkosipulin kynsiä lauantai-iltaisin ja samalla nauttia laadukasta omavalmistepontikkaa yhdessä helmeilevän uuteoluen kanssa. Kun vaimoni oli yhtenä yönä siirtynyt nukkumaan oh:n sohvalle niin sanomattakin käsitin tarpeen hienosäätää tapaani. Jätin valkosipulin pois rituaalista ja auvoinen yhteiselo jatkui ennallaan. Tiedän minäkin käytännössä valkosipulista jotain.
Aikoinaan töissä oli n. viiskymppinen mies, joka koki, että valkosipulin syönti estäisi sydän -ja verenkiertoelimien sairaudet. Hän söikin sitä joka päivä, ilmeiseti runsaasti, kun haisi vastatuuleenkin sata metriä. Ei liene tarpeen mainita, että pari vuotta valkosipulia syötyään, kuoli sydänveritulppaan. Surullista, kun oli muuten mukava kaveri.
Minä en syö valkosipulia kuin korkeintaan vahingossa, koska saan siitä pahoja vatsaoireita. Se ei sovi minulle.- Totuudellisemmin
Sydänveritulppa ei kuitenkaan johtunut valkosipulin syönnistä vaan kaiken sen, mitä hän söi valkosipulin lisäksi; rasva, sokeri, suola, valkoinen vehnäjauho ...
Totuudellisemmin kirjoitti:
Sydänveritulppa ei kuitenkaan johtunut valkosipulin syönnistä vaan kaiken sen, mitä hän söi valkosipulin lisäksi; rasva, sokeri, suola, valkoinen vehnäjauho ...
Ei tietenkään johtunut. Ei valkosipuli nyt sentään niin tappavaa myrkkyä ole. Mutta eipä pelastanutkaan häntä.
Luulen, mutta en tiedä, että uskomukset valkosipulin kaikkivoipaisuuteen on vailla pohjaa. Ehkäpä teho perustuukin plasebovaikutukseen, mene ja tiedä.
Sen olen kuullut, että valkosipuli aiheuttaa amerikkalaisille rotille syöpää. Ovat siis sen verran muita heikompia nuo amerikkalaiset koe-eläimet.
Joskus työelämässä piti syöttää vieraita ja pahus sentään, kun olikin piilottaneet valkosipulia soosiin. Inhottavia oireita mahassa. Mutta ei siinä vielä kaikki: kotona ei ollut vaimon viereen mitään asiaa. Siis autotalliin vaan yöksi. Mikä oli sitten saldo: kaksinkertainen kurjuus.- Vieläkökangesta
Meni näköjään ohi, joten käytetään rautalankaa: ei valkosipuli tietenkään auta, kun elimistö ei sen ravintoaineita voi millään saada kun suolen seinämät ovat niin täynnä kaikkea turhaa mössöä, että oikeat ja hyvät aineet eivät pääse sinne saakka minne niiden pitäisi, solutasolle asti.
Joten puhdista suolistosi ja syö sen jälkeen terveellisemmin ja elä muutenkin sillä viisiin että ymmärrät jostain jotain eikä elämäsi ole pelkkää lumetta.
- siilimuori3
Käytän ja tykkään. Pikkasen katson et jos on vaikka hammaslääkäriin meno, en edellisenä päivänä syö valkosipulia, sen verran pitää kanssakulkijoita ajatella.
Äitini vannoo valkosipulin nimeen lentsun torjunnassa. Onhan valkosipuli vissiin luonnon oma antibiootti? - sipeliini
En käytä, enkä totu, kaikenkaikkiaan pahan makuista ja vielä pahemman hajuista.
- Eiautaosseeioleraakana
Valkosipuli pitää puristaa raakana ja syödä raakana jotta sen antibioottinen tulehduksia poistava ominaisuus säilyy. En usko valkosipuli pillereihin ja kuumennetun valkosipulin voimaan muuta kuin mausteena.
Vain raakana ruokaan puristetulla valkosipulilla on yskää, limakalvo tulehduksia, influenssia ehkäiseviä ym. vaikutuksia. Ja nimenomaan se pitää puristaa jotta polttaa allisiini siitä hajoaa.
Kaali on myös oikein superfoodia kun raakana syö. Toinen superfoodi on peruna ja varsinkin höyrytetty kuorineen niin että hävikki on mahdollisimman vähäinen.
Rahallisesti tiukkana aikana selvisin ilman puutostauteja pelkällä perunalla. Kannattaa syödä sitä mikä maasta lähtee, on halpaa. Makaroonia ei kannata syödä ollekaan, välttää vehnäjauhoja ja sokeria.
Jokapäiväinen sokerimössö ja karkki mössö saisi minut aivan sairaaksi ja helvetin väsyneeksi. - Muutamahyväneuvo
Raakaa tuoretta valkosipulia puristettuna öljyyn niin että sitä saisi lusikalla lisätä ruuan päälle niin hyöty olisi täydellisin.
Ruuassa valmistusvaiheessa valkosipuli parantaa vain säilyvyyttä eikä sillä kypsennettynä ole mitään terveydellisiä vaikutuksia .
Valkosipulin tehoaineet haihtuvat herkästi, minkä takia rohdos tulisi nauttia kuumentamattomana.
Paras terveysvaikutus on pitkällä ja säännöllisellä käytöllä, ja annostuksena noin puolikas-kokonainen kynsi päivässä.
Mitä pienemmäksi kynsi pienitään, sen enemmän allisiinia vapautuu. Parasta on murskata raakaa valkosipulia keitettyyn ruokaan juuri ennen tarjoilua.
Nämä pillerimuotoiset valkosipulit ovat aivan humpuukia eikä niillä ole muuta kuin plasebo vaikutus.
Miksi ihmeessä törsätä rahat joihinkin pillereihin kun kaupasta saa aitoa ja kun sitä osaa käyttää niin hyöty on täydellisin.
Jos syö raakaa valkosipulia kynnen tai puoli joka päivä niin lakkaa haisemasta hengitys. Jos pitää taukoa niin alussa taas haisee. Elikkä hajuhaittojen takia kannattaisi sitä käyttää ihan joka päivä. Ja aivan taatusti jokapäiväinen raakan valkosipulin käyttö lisää vastustuskykyä ja olen kokenut sen niin ettei tarvitse mitään influenssa piikkejä. Kaikki kun käy kaikki viirukset lävitse niin minä selviydyn. Toki siihen vaikuttaa moni muukin asia kuten käsihygienia eikä laapi joka paikkaa paljain käsin vaan käyttää hanskoja mahdollisimman paljon. Hyvä neuvo on ottaa paperilla, käsipyyhkeellä kiinni yleisissä ruokaloissa kauhoihin millä ruokaa kauhotaan lautaselle. Kun niihin on koskenut kaikenmaailman paska kädet ja pitkäkyntiset joilla on aina paskaa kynsien alla (pitkät kynnet keräävät kaikki pöpöt) ja usein pitkien kynsien alla on kilo paskaa ja mustat rannut jos ei ole lakkaa päällä niin sen näkee aivan selvästi. Sitä paskaa ei ei kukaan viitsi päivittäin pestä sieltä pois eikä se lähdekkään ihan helposti.
Voi käyttää ohkasia suoja käsineitä ja käsipyyhkeitä. Minä toimin niin enkä ole missään influenssa kierteessä kuten kaikki muut.- ö-Öö
Näkökohta-
Mitenkä se vastustuskyky ja sordättäminen sitten toimii, jo ei koskaan kohtaa pöpöjä missään? Tollaeenhan rokotuketkin perustuupi, ihmisen luontaiseeen tapaan muodostaa vastamekanismeja tarttuville taudeille boostaamalla elimistöä tuottamaan vasta-aineita.
Mä edelleen sitä mieltä, kyllä valkosipuli on enenpi terveellistä, kuin epäterveellistä. Ongelmana just haju, josta aloitus oli tehty. Siihen konstinsa, aika harva oikeasti toimii. Paras konsti välttää hajua on olla syömättä valkosipulia. Mikä siis ei mitenkään kerro valkosipulin terveellisyydetä yhtään mitään. Ja se on se on kokonaan valkosipulia käyttämättömien ohmisten ongelma se. Olet kaiketi tehnyt taloyhtiöösi aloituksena, että valkosipulin syöminen ja muukin käyttäminen kielletään kokonaan ?
=DW=
- Nvm55
Tuore persilja neutraloi valkosipulin hajun, sitä reilu tupsu heti aterian jälkeen ja pureskelee kunnolla ennen nielaisua..... testattu on ja toimii
- Minäkin..noin
Noin olen itsekin tehnyt, lisäksi sitten hampien pesu ja päällepäätteeksi 30 sek. purskuttelu suuvedellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094246
- 783476
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?803302Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?243209Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223162- 722906
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452780Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim622743Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852549- 332384