s-pyörää hankkimassa - keski- vai napamoottorilla?

Jakesoffa

Toivottavasti tämä uusiyritys pysyy asiallisena. Jossa ekaa tai uutta sähköavusteista pyörän hankintaa harkitsevat voisivat saada ns 'vertaistukea' esim toisiltaan. Vaihtoehtoja kun on monia ja toiminnallisuuksissa selkeitä eroja. ...ja sähköavusteiset kiinnostavat monia kunnostaan ja käyttötarkoituksestakin riippumatta.
Jotkut haluavat fiilistellä, jotkut mennä hyväkuntoisina 'rexonanraikkaina' töihin, jne... Joillekin sähköavuste on oleellinen helpotus ja jopa mahdollisuus liikkumiseen raikkaassa ilmassa, etc...

Mulla on hiukka kokemustakin etunapamoottorilla varustetusta pyörästä. Hyvä pyörä, mutta moottorin toimintalogiikka kehno tai ainakin omituinen. Ja olisin siksi kiinnostunut muiden kokemuksista keskimoottorilla varustetuista pyöristä.

Lisäksi pyöriäkin on kovin monen hintaisia ja mulla rajoittunut budjetti. Halvimmat (marketti)pyöräthän alkaa selvästikin alta tonnin.
Keskimoottoriset noin kahdesta tonnista ylöspäin varusteista laadusta riippuen neljään-viiteen tonniin ja erikoispyörät ylikin.

Mutt toivoisin ainakin alkuun pysyttävän näissä konstailemattomissa liikkumisvälineissä ja jätettäis maasto-, mäki-, temppu-, ym erikoispyörät johonkin toiseen, niille perustettuun ketjuun.

42

7007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4564y

      Miksi pitää olla polkevinaan jos ei halua, ostaa vaikka mopon tai skootterin, ei tuu hiki.

      • kehityskehittyy

        Mopoa pitää tankata eikä pääse pyörittämään levottomia jalkoja. Laadukas sähköpyörä lataa akut alamäessä ja auttaa vetämään ylämäkeen tai liikkeelle. Hyvä vaihteiden korvike kaupunkipyörään.


      • kehityskehittyy

        Jonain päivänä toivottavasti nähdään ketjuton polku pyörä. Polkimilla kehität sähköä ja napamoottori hoitaa vedon.


      • Jakesoffa

        Sähköavusteisellakin pyörällä saa enemmän liikuntaa kuin mopolla, tms... Jalat liikkuvat aktiivisesti lantiosta asti ja polkeminen rasittaa lihaksia ja taivuttelee niveliä polkijalle sopivassa määrin valitun avusteen mukaisesti ...enemmän tai vähemmän. ...Veri kiertää paremmin ja siitä tykkää 'korvien välikin'...


      • polkijam
        kehityskehittyy kirjoitti:

        Jonain päivänä toivottavasti nähdään ketjuton polku pyörä. Polkimilla kehität sähköä ja napamoottori hoitaa vedon.

        sellainen on jo markkinoilla:

        http://www.mandofootloose.com/en/products/products.jsp

        Kallaves messuilla oli nähtävillä Kuopiossa.


      • Anonyymi

        Miks pitää polkee naama väärällä hiki persevakoa myöten kilpaa?


    • Soffajake

      Se on just napamoottoristen mielestäni omituisuus, josta haluaisin päästä eroon. Vaikka en olekaan mikään ntohimoinen kuntoilija, niin pyöräily on alkanut viehättää. Ja haluaisin mieluusti itse polkea pyörääni eteen päin. Kuitenkaan läkähtymättä ja täysin uupumatta. Enkä missään tapauksessa halua pyörää, jota pitäis taluttaa mäet ylös, EN!
      Siksi oonkin kiinnostunut keskimoottoristen ominaisuuksista. Oisko niissä *toimiva* momentintunnistus eli poljinvoiman tunnistus, jolloin pitää oikeasti polkea pyörää, jotta saisi siihen avustusta ...tarvittaessa.

      • relaaxi

        Itse kannatan sähköpyörää vaikka ei uskoisi, olen näet innokas pyöräilijä ja niitä jokunen erityyppinen tallissa on. Pyöräilen siis kuntoilun ja hyödyn vuoksi. Mutta jos sähköpyörä innostaa jotain jättämään auton kotiin niin todella hienoa. Ja juuri tuo "raikkaana töihin" on kans hyvä syy. Kenenkään ei kannata sähkön helppoudesta kitistä muille jos ei itse aja pelkästään peruspyörällä kaikkia ajojaan.


      • Soffajake
        relaaxi kirjoitti:

        Itse kannatan sähköpyörää vaikka ei uskoisi, olen näet innokas pyöräilijä ja niitä jokunen erityyppinen tallissa on. Pyöräilen siis kuntoilun ja hyödyn vuoksi. Mutta jos sähköpyörä innostaa jotain jättämään auton kotiin niin todella hienoa. Ja juuri tuo "raikkaana töihin" on kans hyvä syy. Kenenkään ei kannata sähkön helppoudesta kitistä muille jos ei itse aja pelkästään peruspyörällä kaikkia ajojaan.

        Muttku vaikutat paremminkin/syvällisemminkin pyöräilyyn syventyneeltä, niin oletko tutustunut myös napa- ja keskimoottorillisten pyörin toimintaeroihin käytännössä?
        Onko ne kerrotut erot todellisia, käytössä koettavia? ...vai teoriassa toimivia myyntimiesten jorinoita?
        Siis paremmin säilyvä vääntö ylämäessä vauhdin hiipuessa, jms?


      • Anonyymi

        Napamoottoreissa on nykyään kaikissa "momentin tunnistus"!


    • Soffajake

      Hyvä pointti tuo "mutta jos sähköpyörä innostaa jotain jättämään auton kotiin, niin todella hienoa"
      Juuri näin :)

    • Jakesoffa

      Lisää kysymyksiä tulee kaikenaikaa, joihin toivois vastauksia joiltain käytännön tuntijoilta.
      Onko selviä eroja esim Boshin moottorilla verrattuna Shimanon Stepsiin?

    • 3459604590
      • Tää_ketju_riittää

        Mieluummin argumentit/kommentit tähän ketjuun suoraan. En minä Facebookiin halua mennä


    • Napamoottorin

      Tulisi ainakin teoriassa olla taloudellisempi. Perustuu väittämään: ilman vaihteistoa, voima välittyy liikkeeseen yksinkertaisemmin.

    • Soffalta_satulaan

      Linkitän Ylen julkaiseman jutun myös tähän ketjuun, koska siinä mainitaan selkeästi useimpien napamoottorilla varustettujen pyörien heikko kohta, jonka mukaan avusteen säätö ei vaikuta avusteen määrään, vaan sen nopeuden 'kattoon', johon asti säädöllä on vaikutusta... Olkoonkin, että tällainen tuplaketjuttaminen on vähän sopimatonta, muttku juttu sopii paremmin tän ketjun aiheeseen

      http://yle.fi/uutiset/sahkopyora_halutaan_tyomatkalaisten_kayttoon__voisi_korvata_perheen_kakkosauton/8722604

    • Sähköpyörämies

      Sähköpyörämies Tampere, eli ammatikseni myyn sähköpyöriä :
      Pelkkä moottorin sijaintipaikka ei ratkaise sähköavusteisen pyörän hyvyyttä tai huonoutta, ihan sama kun takavetoisen tai etuvetoisen auton kanssa. Itse auto eli kokonaisuuden suunnittelu ja toteutus ratkaisevat.
      Etumoottori on halvin ja toimintavarmin rakenne. Se on usein halvimpien sähköpyörien tapa hoitaa homma. Suurin ero tulee poljinten tunnituksessa. Eli onko se halpa kiekolla tehty binäärinen tunnistus, joka tempaisee kulloinseenkin avustustasoon 100% tehot heti kerrasta päälle, kun viive (1-2 sek) on kulunut. Eli joudut itse polkaisemaan pyörän liikkeelle omalla voimallasi, ja sen jälkeen se nykäisee. Kun taas poljinvoiman tunnistuksella oleva sähköpyörä mittaa polkimien vääntömomenttia ja säätää automaattisesti moottorin tehoa 0 - 100 % välillä ja toiminta on välitöntä ja miellyttävää. Avustustason vaihdolla voit määrätä kuinka paljon keventää (esim 25 %, 75 %, 125 % tai 200 % omaan polkemiseen nähden). Keskiömoottori on painojakauman kannalta hyvä ratkaisu. Silloin moottori ja akku saadaan alas ja keskelle. Vaihteita voi käyttää sekä nopeuden valintaan että myös vääntömomentin muuntamiseen. Esimerkiksi voi ajella alhaisella avustustasolla ja silti kiivetä hiljakseen hyvinkin jyrkkää rinnettä ylös. Takanavassa olevat moottorit taas antavat koko vääntömomentin suoraan renkaaseen, jolloin tuntuma on hyvä ja kiihtyvyys mukavan rivakkaa.

      • Etunapa

        Kiinnittäisin huomiota myös varaosien saatavuuteen tulevaisuudessa.

        Itse ostaisin sen takia ehdottomasti etunapaan asennetulla moottorilla varustetun polkupyörän. Nuo keskimoottoriset varsinkin ovat niin valmistajakohtaisia virityksiä, että sidot itsesi tiettyyn valmistajaan myös varaosien hankinnan suhteen ja maksat itsesi kipeäksi varaosia ostaessasi. Pyörä saattaa myös jäädä ilman varaosia jos valmistaja tekee konkan.

        Vaikka etuvanteen ajo-ominaisuudet eivät ole niin hyvät, niin silti se on pitkäaikainen valinta


    • Soffalta_satulaan

      Onko noiden etu- ja keskimoottoristen pyörien ajossa oikein käytännössä tuntuvia eroja?
      Eli niinkuin tiedossa on, ett esim etunapaisessa pyörässä, vähän karrikoiden, ei tarvittais ketjuja, koska polkimien pyörittely, sinunkin kirjoittamasi mukaan, riittää aiheuttamaan moottorin vedo. Ja esim isommalla avulla ei ainakaan pienemmillä vaihteilla pysty niin nopeesti polkemaan että saisi tuntemaan polkevansa pyörää eteenpäin. Onko tai tuleeko sama tyhjää polkemisen tuntuma myös keskimoottorilla varustetussa pyörässä? Niisä kaiketi kun on se momentintunnistin eli poljinvoiman tunnistus...

      Sinä kun lienet molempia/useampia toteutusmalleja ainakin kokeillut...

    • Sähköpyörämies

      Ammatikseni näitä myyn = Sähköpyörämies : Etunavassa oleva moottori on toki yleiskäyttöisempi, jos yleinen 100 mm drop out mitta (sisämitta etuhaarukassa)
      on kohdallaan, mutta ei se silti takaa varaosien saatavuutta. Akku on sähköpyörässä se varaosa, johon kannattaa satsata. Näiden viiden vuoden aikana, jonka olen ollut mukana moottoreita ei ole montaa kpl uusittu, joten ne eivät ole helposti vikaantuvia.
      Toki tekninen laite voi aina joskus mennä rikki. Etunapamoottori hiukan vetelee ohjattaessa, mutta siihen tottuu pian. Jyrkässä, hiekkaisessa mäessä se saattaa joskus sutia hiukan tyhjää, mutta silloin tarvitsee itse polkea takapyörän kautta lisää "kaksivetoista".

      Tuo tyhjää polkemisen tunne tulee, jos monentintunnistus ei huomaa riittävästi momenttia. Mutta silloin se itse asiassa toimii ihan oikein, eli pienellä momentilla sähköä säästyy kun moottorin teho pysyy alhaalla. Sitä voi vähän huijata kun pitää väännön polkimissa tasaisena ja käyttää vähän liian suurta vaihdetta. Tämä on havaittu sekä keskiökoneissa että etumoottorilla varustetuissa - riippuen siitä miten hyvin sähköjärjestelmä on suunniteltu. Urheilulliseksi säädetyissä järjestelmissä tätä ei ole, mutta "sohvapyörissä" kylläkin. Tavoitteeena on sähköavustuksen toiminta ikään kuin huomaamatta... pehmeästi ja jouhevasti. Toiset tykkää, toiset ei.

      Keskiökone kuluttaa rattaita ja ketjuja hieman enemmän, mutta ei kuitenkaan merkittävästi. Puhtaanapito on tärkeää myös kulumisen ehkäisyä varten - hiekkaa kun on hiomapaperissakin. Eli hiukan vettä, rättiä ja vanha astiaharja käteen ja pesulle.
      Sitten kunnon ketjuöljyä muutama tippa, niin jopa taas hyrrää.

      Nythän on tullut yksi erikoinen ratkaisu markkinoille = kaksi moottoria , eli oma sekä etunavassa että takanavassa. Tarkoitettu pehmeälle hiekalle tai lumelle. Aika veikee ajettava...

      • Perinnepyöräilijä

        harmi kun uusissa pyörissä näyttää olevan runkoon integroitu akku. Mikä mahtaa olla sellaisen saatavuus esim. kymmenen vuoden kuluttua, vai onko näitä uusia edes ajateltu niin pitkäaikaisiksi menopeleiksi?


    • Soffalta_satulaan

      Se tyhjää polkeminen ärsyttää minua ja avusteen määrän vaihdossa oleva viive mun etunapamoottorissa, jossa ei ole poljinvoiman eli momentin tunnistusta. Niinkuin sanovat, ettei juuri missään muussakaan etunapaisella moottorilla olevassa pyörässä. On kuulemma vain yksi pyörä, jonka etunapamoottori tunnistaa poljinvoiman. Muttku menee mainokseksi, jos mainitsen tuon merkin, Boostbike, niin 'jätän mainitsematta'...
      Tuolle en osannut pal merkitystä antaa, kun pyöräni valitsin. Valintaan vaikutti sekä rajallinen budjetti että paikkakunnalla olevan pyöräliikkeen valikoima sekä pojan kokeilusta saama tuntuma, jonka mukaan myös em momentintunnistimella (poljinvoima) varustetulla pyörällä tuli samanlainen tyhjää polkemisen tunne. Siis sillä ainoaksi sanotulla, jossa kuitenkin etunapamoottori.
      Ite en ole moista edes kokeillut, mutt nyt kyll kevään kelien parantuessa lie 'pakko' mennä 'testaamaan' Turkuun Kakolanmäkeen kiipeämään. Saako avustetta riittävästi ja vaikka vaihdetta pienentämällä päästäkseen mäen ylös polkemalla... Ja tunteeko tasamaalla edes jonkinmoista vastusta polkiessa.

      Mikä on asiantuntevan pyöräkauppiaan tai muiden sähköpyöriä tuntevien veikkaus?

      Vihjeeksi, että vaikka reisissä sinänsä löytyykin, niin voima niissä ei enää riitä juuri muuhun kuin tasamaalla tallustamiseen.

    • Sähköpyörämies

      Sähköpyörämies = Olen kauppias : Näyttää tuo vielä olevan vanha video lehden sivuilla katseltavana. Lukonmäki on yksi Tampereen alueen jyrkimmistä mäistä. Se on jopa ansainnut liikennemerkin "Vaara - jyrkkä mäki 12%"... kun en nyt muista Kakolan vastaavan lukuja niin ihan vaan tiedoksi... Boostbike menee heittämällä ylös
      ja niin kaikki muutkin poljinvoiman tunnistuksella varustetut.
      Toimittaja ajaa tuossa yhdellä kädellä ja pitelee toisella kameraa.
      Ajoi kuulemma kahteen kertaan kun oli niin hauskaa.

      http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/240071-paaseeko-sahkopyoralla-lukonmaen-ylos-katso-video

      Integroidusta akusta : kaikki sähköpyörän akut ovat erilaisia, mitään standardia ei ole olemassa. Ihan sama kuin kännyköissä ja läppäreissä. Kannattaa siis katsoa että myyjä on luotettava, myyjän kate on riittävä ja säilyy markkinoilla vielä jatkossakin. Alalla
      on paljon kontillisen kiinasta rahtaavia jobbareita, joita kiinnostaa vaan pikainen rahastus ja sitten takuiden tullen painelevat thaikkuihin vetelemää gintonikkia.

      Vanhimmat tuntemani akut ovat jo noin 8-9 vuoden ikäisiä ja pelittävät vieläkin.
      Eli laatukennoista rakennettu tuote toimii hyvin. Niitä kiinan keksintöjä vaihdetaan usein jo kahden vuoden välein. Siitä se hinnan ero...

      • Soffalta_satulaan

        Vastaus tulikin nopeesti. Ja niinkuin aloin ounastella, olet ilmeisesti juurikin tuota Boostbikea myyvä kauppias... Mutta ei se mitään, kun sen ottaa huomioon kommenttejasi lukiessa. ;) Avoimestihan olet joka kerta kertonut olevasi pyöräkauppias.

        Jätit kuitenkin kommentoimatta sen osan kysymystäni, että tuleeko tuolla hyvin mäkeä kiipeävällä pyörällä samanlainen tyhjää polkimia pyörittävä tunne tasamaalla ajaessa, kuin ilman momentintunnistinta (poljinvoiman tunnistinta) olevilla napamoottoreilla ajettaessa?


      • voimaSama

        >>ja niin kaikki muutkin poljinvoiman tunnistuksella varustetut.

        Nyt taitaa haista momenttitunnistin-pyörää myyvän kauppiaan omakehu.
        Eihän etunapa-moottorin mäen ylösnousukykyyn vaikuta poljintunnistimen tekniikka silloin kun moottori on täysillä.

        Poljintunnistin (momentti/kadenssi eli pyörintänopeus) vaikuttaa kyllä fillaroinnin tuntumaan, mutta ei mäennousun tehoon.

        Ja jos epäilytttää, niin laittaa polkutunnistimen lisäksi kaasukahvan, jolla saa ainakin täydet tehot jyrkässä ylämäessä.


    • Kakkaa_pukkaa

      Mikä on maailman yleisin sähköpyörämerkki?

      Sellaisen ostaisin, niin varaosia saa varmasti. ainakin akkuja kuuluu menevän noista aika usein, eikä mene takuuseen, koska syytetään käyttövirheestä. Ladattu väärin.

    • Sähköpyörämies

      Sähköpyörämies = olen kauppias.
      Tyhjää polkimia pyörittävä tunne tulee vain pyörintäkiekolla varustetuilla pyörällä. Momentintunnistus kun vaatii sitä momenttia eli vääntöä polkimiin.
      Pelkkä halpa pyörintätunnistin aktivoi moottori vaikka vääntöä ei ole laitettu polkimiin (tunnistaa siis vain pyöriikö vai ei, hupi pyörittely riittää).
      Toki polkimista löytyy tavanomainen vaste niinkuin vaihteistolla varustetussa pyörässä normaalistikin kun vaan polkee normaalisti. Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi.

      "Maailman yleisin" on kiinan sisämarkkinoiden halpis, eli yli sata miljoonaa kappaletta erilaisia vekottimia... skootterin ja sähköpyörän välimuotoja... joo, luit ihan oikein. 100 miljoonaa kappaletta. Hintataso siellä on ihan muuta kun meillä ja vehkeitä varastetaan niin paljon, että kukaan ei satsaa kunnon tavaraan.
      Nurkalla on sitten "vähän käytettyjen" kauppa, missä ruiskaistaan uutta maalia päälle
      ja sekoitellaan osia, niin että omaa varastettua ei helposti tunnista. Kauppa se on joka jne...

      Noita kiinan keksintöjä on moni "joppari" tuonut kontillisen kerrallaan maahan ja häipäissyt sitten ginitonikin juontiin thaikkuihin kun takuut alkaa paukkua... ei varaosista tietoakaan. Niitä kysytään minulta viikottain. Korjaaminen on melkein aina mahdotonta, koska eri osia on niin paljon erilaisia, että jos kukaan ei pidä systemaattisesti huolta varaosista, niin niitä on kannattamatonta alkaa metsästää netistä yksittäin.

      Akkua ei voi ladata väärin jos käyttää alkuperäistä laturia alkuperäisessä kunnossa.
      Menee siis samaan "joppari" helppoheikkien kerhoon kuin edellinenkin sellainen myyjä jos syyttää käyttövirheestä. Ainoa juttu millä akun saa rikki, on se että akun ajaa syksyllä täysin tyhjäksi ja jättää lataamatta yli puoleksi vuodeksi tai enemmän.
      Litiumakun itsepurkautuminen on noin 3% luokaa kuukaudessa, joten se ei irrotettuna itsekseen purkaudu kovin nopeasti. Pyörässä kiinni olevaa kannattaa
      katsoa kerran kuussa ja ladata 60 - 80% tasolle jos tarpeen (ei siis täyteen, tulee "ähky"). Itsepurkauksella ja pitkällä lataamattomalla ajalla akun varaustason saa laskemaan vaarallisen alas, jolloin kemia akussa tuhoutuu... siis sama kun yrität
      käynnistää vuosia vanhaa läppäriä ... ledit vilahtaa mutta vehje ei toimi.
      Normaalisti akun turvaelektroniikka katkaisee kulutuksen kun varaus menee liian alas (siis ajossa), mutta itsepurkaustahan se ei voi estää.

      Euroopassa käytännön "maailman yleisin" on Boschin järjestelmä (active, performance, performance CX) Messuilla oli noin 1300 valmistajaa viime syksynä ja jokaisella miltei poikkeuksetta joku pyörä missä on Bosch järjestelmä ja akku. Eli jos haluaa maksimoida varmuuden, niin Boschilaista valitsemaan.
      http://www.bosch-ebike.de/en/home/home.html
      Myös Yamaha ja Panasonic ovat yleisiä, myös Shimanon Steps vahvistuu koko ajan.

      Yritän pitää kaupalliset tiedotteet minimissä ja kommentoida vain teoriassa, mutta täysin ilman tuotenimiä näitä neuvoja ei voi antaa.

    • Soffalta_satulaan

      OK Kiitos selkeästä vastauksestasi! Nyt alan jo uskoa tuohon, kun jo useampikin on saman sanonut/kertonut. Sillä tyhjää pyörittämisellä kun kunto ei korjaannu lainkaan. Tulee vaan holja tunne typerryttämään. Pienikin vastus antaa jo tunteen, että itse polkee pyöräänsä eteenpäin. ...ja sitä vastustajan voi säätää omien halujensa, tarpeittensa ja tavoitteidensa mukaan.

      Nyt valintani tuossa suhteessa alkaa olla selvä eli momentintunnistus on se avainsana valinnassa. Ja varminta sen olemassaolo lie keskimoottorisissa pyörissä ja jossain, mutta ilmeisesti vain yhdessä, napamoottorilla varustetussa pyörämerkissä.

      Joten eikun kevättä ja kesäsäitä toivomaan... ;)

    • Soffalta_satulaan

      Onko momentintunnisteisilla pyörillä havaittavia eroja keskenään?
      Onko keskimoottorisilla vähemmän viiveitä, tms avuntarpeen havaitsemisessa kuin napamoottorilla?
      Tai onko toiminta tasaisempaa, tms?

      Ja onko Bosh jossain suhteessa havaittavasti 'sivistyneempi' toiminnoissaan kuin esim Shimano?

      Boshia käyttävät pyörät kun tuppaavat maksamaan muutaman satasen enemmän kuin jotkut/joku Shimanoa käyttävä...

    • Sähköpyörämies

      Sähköpyörämies = olen kauppias. Momentintunnistus tapahtuu joko keskiömoottorin sisällä, keskiossä tai takahaarukassa mittaamalla polkimien vääntömomenttia. Sähköjärjestelmä voidaan tehdä ja ohjelmoida tehtaalla hyvinkin eri tavalla, joten sekä napamoottoreissa ja keskiökoneellisissa ratkaisuissa on paljonkin eroa. Ajotuntuma on erilainen. Säätökäyrät tehdään citypyörissä laimeammiksi kuin terävästi vastaavissa maastopyörissä. Viive kaikissa momentintunnistimissa on vain muutamien millisekuntien luokkaa, eli sitä ei havaitse. Mutta ohjelmalllisesti säätö saadaan toimimaan enemmän tai vähemmän argessiivisesti. Bosch ja Shimano Steps ovat aika samantyyppisiä, riippuu vähän kenelle pyörävalmistajalle ne on ohjelmoitu.

      Momentintunnistimen etuna on myös se, että avustus alkaa heti ensimmäisestä polkaisusta alkaen ja alavääntö moottorille saadaan voimakkaaksi.
      Moottori siis alkaa vetää heti kun polkimet liikahtavat ja momenttia syntyy.

      Halvalla pyörintäkiekolla tehdyssä järjestelmässä pitää polkea 1-3 sekuntia, ennen kuin
      järjestelmä "uskoo" että nyt polkeminen on jatkuvaa. Vasta tuon viiveen jälkeen avustus tulee mukaan. Eli olet jo ehtinyt itse vääntää pyörän suurimman vastuksen
      eli liikkeellelähdön energian jaloistasi.

      Samoin kiekolla moottori käy myös tasaisella ja alamäessä... kun momenttia ei mitata, niin sähkötehoa ei myöskään säädetä.
      Momentintunnistin säätää koko ajan moottorin tehoa 0 - 100 % välillä ja säästää näin akun energiaa = eli yhdellä latauksella pääsee pidemmälle.

      Eiku kauppaan siitä ! Nyt on kadut sulia ja osin jo harjattukin ... hyvää kevättä kaikille.

    • Mummotunturi

      Kolme vuotta sitten työmatkani piteni kilometrista kahdeksaan, ja jouduin bussien armoille. Aikataulut ahdistaa, aikaisemmin kuljin omien aikataulujen mukaan eli kävellen. Nykyisellä kahdeksan kilometrin matkalla on tuo mainittu Lukonmäki, eikä tule kyseeseenkään, että sitä alkaisin vanhalla mummotunturillani sahaamaan.
      Tämän vuoksi olen miettinyt sähköpyörän hankkimista jo kauan ja olen ahkerasti surffaillut sähköpyöräasioita tutkaillen. Onnekseni päädyin myös tähän ketjuun, asiallista tietoa, kiitos teille Soffalta_satulaan ja Sähköpyörämies!

    • soffalta_satulaan

      Se on sitten tää kevät pyöräilyn osalta korkattu ja voi hitsi kun tuntui hyvältä! :) ...jopa tuplasti, kun aurinko paistoi poikkeuksellisesti ja niin houkuttelevasti. Ensin alle kouluikäisten lapsenlasten ja sitten tekosyynä mehupurkin hakeminen parin kilometrin päästä kaupasta.
      Tekosyy tarvitaan, jotta saa 'hyötyliikuntaa'... ;)

      Eikä tarvinnu ihan tyhjääkään polkea, kun piti avusteen mahd pienellä ja vaihteen vähän isommalla. Ylämäessä sitt tietty sillee niinku 'toisinpäin'... Alamäen 'säädöt' olikin jo 'luontevasti hallussa' ...pudotin minkä rohkenin ;)

      Kyll sitä vaan tällee soffaltakin liikkeelle pääsee, kun pikkusen vaan 'sähköllä piiskaa' apua ;)

      Ps. Lämmin kiitos kehumisesta! Tuntuu hyvältä :)

      • Soffalta_satulaan

        Niin ja jottei syntyis väärinymmärryksiä, niin tuolle viimevuotiselle 'etuvetoiselle' poljinvoimasta mitään tietämättömälle olen loogisemmin toimivampaa vaihdokkia hankkimassa ...you know... suotaen ja huovaten... ja pähkäillen, ett onko ne paremmat oikeesti parempia käytössäkin vaikon vain paperilla eli teoriassa...?
        Mutt vaihto siis mielessä. Kuinka kauan, sen aika näyttää. Mutt jokatapauksessa kokeilemaan meen erilaisia toteutuksia, jotta paremmin tietäisin mitä on valittavissa.


      • Soffalta_satulaan
        Soffalta_satulaan kirjoitti:

        Niin ja jottei syntyis väärinymmärryksiä, niin tuolle viimevuotiselle 'etuvetoiselle' poljinvoimasta mitään tietämättömälle olen loogisemmin toimivampaa vaihdokkia hankkimassa ...you know... suotaen ja huovaten... ja pähkäillen, ett onko ne paremmat oikeesti parempia käytössäkin vaikon vain paperilla eli teoriassa...?
        Mutt vaihto siis mielessä. Kuinka kauan, sen aika näyttää. Mutt jokatapauksessa kokeilemaan meen erilaisia toteutuksia, jotta paremmin tietäisin mitä on valittavissa.

        Tämä testi lie joillekin/monillekin jo tuttu, mutta jos ei kaikille sähköapua miettiville, niin laitan linkin kuiteskin.
        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/15/sahkoavusteisten-polkupyorien-testissa-kallein-polki-voittoon

        Joidenkin kokeilijoiden mietteitä, niinkuin täällä muutkin


    • Soffalta_satulaan

      Koska en ole pyöräkauppias enkä oo juurikaan sähköpyörällä edes ajanut, kuin vasta vuosi sitten kesällä pari kertaa haparoiden ajanut jonkun kilometrin, niin minähän voin mainita jopa pyörämerkkejäkin...

      Poikani, joka on suhtautunut varsin kriittisesti esittämääni keskimoottorien paremmuuteen, oli eksynyt reisullaan Riese & Müller-pyörien esittely/koeajotilaisuuteen, joutuikin pyörtämään puheitaan ;)

      Lausuen näin: Täällä oli yllättäen Riese et Müller koeajopäivä. Menneet keskimoottorit tai niiden ohjelmointi loikan eteenpäin. Tai sit tuo merkki vaan säätänyt paremmin ne kuin muut.

      Tehovalinnalla valitsin maksimitaso apua, ehkä avun suuruus suhteessa polkimen momenttiin, ja toiminta oli hyvin välitön.

      Voi olla, et jos haluaisi tasaisella paljon omaa työtä ja mäessä apua, niin edelleen joutuis säätämään.

      Mut ihan toista maata kuin Boostbike ja aika lailla eri maata kuin viime tai ed vuoden parhailla koneilla olleet Haibiket tai Cannondalen.

      Mutt on sitt kalliitakin mun mahdollisuuksiin nähden.
      Eli kyll se niin taas on, ett laadusta joutuu maksamaan enemmän ja ne halvimmat pyörät ei oo parhaita... Hitsi!

    • Soffalta_satulaan

      Näiden kalliimpien pyörien yhteydessä mainostetaan myös automaattivaihteisia ratkaisuja, niin esim Shimano ja Nuvinchin vaihteistojen yhteydessä.
      Mutku moottori ja vaihteisto ovat useimmiten eri toimittajilta, niin kumpaakos se ohjaus-/säätöyksikkö 'komentelee'?
      Vaihtaako se ylämäessä pienemmälle vaihteelle vai lisääkö se avusteen määrää, jotta polkijan ei tars taluttaan alkaa...

      • Soffalta_satulaan

        Kun kyselin, niin sain vastaukseksi, ett vaihteitahan tuo 'automaagisesti' säätelee, poljinvoiman 'tuntemuksen' ja kampien kirtonopeuden muutosten mukaan.
        Poweria pitää säätä (lisää) ihan käsipelillä tarpeen mukaan.


    • MattiPekka

      Minun pyöräni Bosch-keskimoottorini sanoi sopimuksen irti. Näyttö tunnistaa akun varauksen. Moottori ei avusta, joten se ei saa sähköä. Maallikkon en osaa tehdä mitään muuta kuin etsiä huoltofirmaa. Testereitä ei tunnu löytyvän. Kuka pääkaupunkiseudulla on perehtynyt Bosch-moottorien saloihin vai onko kukaan?

      • Anonyymi

        Paskoja ne on kun ei kestä ylipainoa kuljettaa!


    • Soffalta_satulaan

      Seuraavaks ihmettelen ja siksi kyselen, ett "onko eri pyörien sähkömoottoreissa eroa väännön osalta? Eli jaksaako saman tehoiset, 250W, jotkut moottorit avustaa enemmän/paremmin kuin toiset?
      En oman etunapamoottorin merkkiä edes tiedä, mutt jotkut näyttävät menevän saman mäen selvästi kevyemmän näköisesti kuin minä...
      No voihan niillä toki olla avustuskin säädettynä isommalle, kuin mulla siinä paikassa, juu. Mutt onko eroja?

    • Anonyymi

      Osta luomupyörä eläkä huijaa itseäsi avustamilla, lihasheikkous alkaa kehittymään muuten jo nuorella iällä!!

      • Anonyymi

        Lihasheikkous-salaliittouskovaiset hörisevät omiaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe