Eläkeläinen takaisin Suomeen , verotusasiaa

Takaisinko

Soitin tänään Skatteverket, eli Ruotsin verotoimistoon, ulkomaanasioiden osastoon.
Kysymykseni oli, muuttuuko eläkkeen veroprosentti, kun muuttaa takaisin Suomeen.

Vastaus oli: Pitää itse mennä anomaan sitä verotoimistosta ja kaikki eläkeläiset maksavat saman verran veroa Ruotsiin: 20 %.

Sitten jääkin arvoitukseksi ainakin minulle, kuin paljon Suomessa otetaan lisää veroa.

18

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lättsomenplätt
      • jäänRuotsiin

        Katso myös liitännässä olevaa otsikkoa syventävät vero-ohjeet ala otsikkoa 5. Suomessa asuvan henkilön ulkomailta saaman eläketulon verotus ja erityisesti ala-otsikkoja 5.2 sekä 5.2.1
        Ruotsi lähettää Suomen veroviranomaisille tiedon bruttotuloista ennen grundavdragia.
        Täällä myös löytyy erinomaista tietoa: http://www.ruotsinsuomalainen.com/veropalsta-rs-1014/


    • höhmistä

      Kai nyt jostain voisi saada tarkan tiedon että miten on.
      Ei tällä palstalla olijat oo asiantuntijoita.

      Mistä saa varman tiedon?

    • maastamuuttanut

      Ruotsi pidätää 20 prosenti veroa eläkeesti Ja Suomessa joudut maksamaan Kela maksun joka vastaava täällä Ruotsilla Sairaskassa en aivan marma paljonko se on ja sitten on kirkovero jos kuulut kirkkoon Suomi ei ota veroa eläkeestä mikä maksetaan Ruotsista Koska Ruotsin valti pidätää siitä sen 20 prosenti

    • eitakaisin

      Maksan 55% veroa , vero on tulon mukaan näin eläkkeellä.

    • ennenraimotiesi

      Ennen oli se Raimo, joka tiesi kaiken.
      Kuka nyt?

    • Verokauhu

      Ruotsissa ja Norjassa työskennellyt Suomeen eläkepäiviksi. Vero 3000€ kuukausituloista, siis eläkkeestä, 52%. Verotoimiston kanssa vilkasta yhteydenottoa asian takia ja heidän mielestään kaikki on kuten pitää vaikka jo maalaisjärkikin sanoo ettei voi olla. Ainoaksi mahdollisuudeksi jotta Suomi ei veisi yli puolta eläkkeestä on muuttaa uudestaan pois Suomesta. Ikävää mutta totta ja jos etsit eri keskustelupalstoista niin löydät samanlaisia kokemuksia eli Suomeen takaisinmuutto ei rahallisesti kannata millään.

    • Skånepåg

      Ei Suomeen kannata asettua, mitä välillä käyn hakemassa Reissumies leipää ja Vesta silliä.- Ja Vana Tallinnaa :D

    • entäjoskolmekuukautta

      Entäpä jos asuu Suomessa kesällä kolme kuukautta ja talvet Ruotsissa?
      Mitenkäs silloin?

      Entä jos sairastuu vaikka heinäkuussa?

      Voiko ostaa kesämökin, mitenkä sen kanssa?

      • MatkallaHyvä

        Jos matkustelet niin hommaa tällainen kortti.Europeiskt sjukförsäkringskort ..Se on ilmainen ja toimii europassa.


    • Jurpan

      Kyllä se taitaa olla aikalailla omituiseksi sumplittu tuo eläkehomma ja kiinteistön omistaminen y.m.s. Luulis että Pohjoismaissa olis itsestäänselvyyksiä tuommoset asiat.
      Jos Ruotsissa on asunut pitempiä aikoja ja tienannut kohtuullisesti, niin kyllä se Suomeen kiinteistöön tai maahan sijoittaminen ei pitäis olla ongelma. Jos Suomesta hankkii kiinteistön esim. kesämökin Inarista, eihän sitä tarvii kellekkään kertoa mistä rahat tulivat. Onhan näitä tuhansia tapauksia varsinkin tuolla Pohjois-Suomessa, että ollaan Ruotsissa työssä ja asutaan, mutta toinen koti onkin Suomen puolella.
      Eläke kyllä tulee Ruotsista ja ihan Suomen Kelan kautta voi hakea, jos on tullut muutettua paperit Suomeen.

      • Ettämiten

        Mulla ois osa kiinteistössä Suomessa......


    • verotverot

      Kävin eilen Suomen verotoimistossa kyselemässä Näitä eläkeläisen verotusasioita.
      Ei siis ole enää mitään kaksoisveroitusta kuten vuosia sitten oli.
      Ruotsi ottaa 20 % eläkkeestäni siellä ja Suomessa en enää maksa siitä toista kertaa.
      Menen takaisin verotoimistoon kun Ruotsin veropäätös on valmis, kerron sitten miten tämä koko asia menee!

    • Itämeren_seilori

      Jos kerran Ruotsi verottaa Suomeen palannutta koko ajan eläketulosta niin onko myös oikeus vaatia esim. Försäkringskassasta korvauksia jos on käyttänyt Suomessa yksityistä lääkärinhoitoa? Tai jos on käyttänyt jonkin kolmannen maan terveydenhoitoa niin pitäisi minun käsityksen mukaan FS:n maksaa kun kerta veroakin saavat sinne eläkkeestä. Kun asuin Suomessa mutta olin ruotsalaisfirmassa töissä ja Ruotsi verotti 15% palkasta niin FS:sta silloinkin piti hakea korvauksia lääkärikuluista jotka tuli kolmannessa maassa käydessä. Muutoin oli Kelan ja FS:n välillä sopimus että Kela korvasi ja ilmeisesti haki sit FS:lta jotain osakorvausta. En oo varma siitä mutta tarkkaan piti selvittää syyt miksi oli käyttänyt yksityistä. Korvaus tuli kyllä ok.

    • aikunhyvä

      Ihanko totta?

      "Ei siis ole enää mitään kaksoisveroitusta kuten vuosia sitten oli."
      Eli nythän voi muuttaa Suomeen ihan rauhassa.
      No jopa oli hyvä tieto, milloin näin päätettiin?

    • summar

      Miten tämä eläkkeen koko lasketaan ruotsissa,kun olin noin vajaa 2vuotta volvolla töissä ja nyt sain työkyvttömyys eläkkeen ruotsista.Summa on pieni,ja kun olen kuullut että joillakin on ollut huomattavasti suurempi summa eläkettä samoilla työvuosilta.
      Mikä siihen vaikuttaa?

    • Saa-Mari

      Ruotsin ja Suomen pitäisi olla yhteistyössä näissä eläkeasioissa.
      Olen antanut molempiin maihin luvan hankkia haluamansa tiedot toisesta maasta.
      Kelasta tuli vaatimus papereista koska eläkkeeni on alkanut ja paljonko olen saanut.
      Menin hakemaan puntin papereita Skatteverkistä Ruotsissa.
      Ruotsin verotoimisto ei halunnut olla Suomea pahempi, vaan vaati samoin kaikki paperit Kelasta Ruotsiin minun kauttani! Kysyin eivätkö he saa ne suoraan Suomesta. Ei ole kuulemma lähetetty Suomesta mitään!
      Siis sairaita, vanhoja ihmisiä pienimmällä mahdollisella eläkkeellä on itse haettava papereita ja täytettävä ne ja postitettava kahden maan välillä!
      Mitä saamarin piruilua tämä on! Minulle maksaa matkat ja postit pienistä eläkkeestä.
      Koko ajan kyseenalaistetaan. Paljonko tämä ruljanssi maksaa kaikille?

    • Reppujareissumie

      OLET AUTOMAATTISESTI SIINÄ VALTIOS VEROVELVOLLINEN MISSÄ MAASSA ASUT VAKITUISESTI VOIT ASUA SUOMESSA VUODESTA PUOLET MUTTA JOS AIKA MENEE YLI SEN OLET VEROVELVOLLINEN SUOMEEN YKSI PÄIVÄ YLI RIITTÄÄ PUOLESTAVUODESTA,VALITSE TARKKAAN MISSÄ MAASSA HALUAT OLLA VEROVELVOLLINEN,SENJÄLKEEN OPETTELE JUNAILEMAAN OIKEIN. (TOIVOTTAVASTI YMMÄRSIT ASIAN ELLET YMMÄRRÄ KYSY LYHYESTI AUTAN MIELELLÄNI)HUOM!PARAS VEROTUS ON ÅLANNISSA JOS NIMESI ON RUOTSALAINEN.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe