mutta tajuatko, kuinka tällainen systeemi voi toimia ja voi olla keksitty? Minä en tajua tätä uskomattoman hyvää juttua.
Me vain käytämme nettiä, hienoa keksintöä
9
<50
Vastaukset
Kyllä tajuan. Oikeastaan sitä ei ole noin vaan keksitty, vaan hiljalleen kehitetty.
Itse tiedonsiirtotekniikka on keksitty jo 1800 luvulla (sähköinen lankalennätin) ja vähitellen sitä on kehitetty nykyiseen muotoon.
(Vieläkin aikaisemmin osattiin siirtää tietoa nopeasti matkojen taa esim. vainovalkeat, joilla ilmoitettiin, että nyt on vihollinen tulossa.)
Tietokoneiden keksimisen jälkeen, ei ollut suurikaan innovaatio siirtää tietoa lankaa pitkin kauaskin.
Aikaa myöden kehitettiin sopivia tietovarastoja, ensin nauhat sitten disketit ja kovalevyt ja puolijohdemuistit (esim muistitikut ja -kortit).
Sitten näitä tietovarastoja suurennettiin aina vaan tilavimmiksi ja sijoitettiin sopiviin paikkoihin ympäri maailmaa. Ne yhdistettiin johdoilla toisiinsa ja saatiin verkko (net).
Mutta siitä ei olisi ollut sitä hyötyä, mitä siitä nykyään on totuttu saamaan, jos ei olisi kehitetty ns. hakukoneita (esim Google). Hakukone on ohjelma joka osaa tehokkaasti hakea noista netin tietovarastoista tietoa ja tuoda sen käyttäjän ihaltavaksi.
Alkuun muuten oli todella hankalaa etsiä tietoa maailmalta, kun ei ollut vielä kunnolla toimivia hakusysteemeitä. Piti tietää tarkasti se osoite mistä tieto piti hakea.
Tämä tietenkin siivitti hakukoneiden kehittämistä.
Käytännössä koko homma on monimutkaista toimintaa ja vaatinut paljonkin miettimistä, että toiminta on saatu niinkin nopeaksi mitä se nyt on.
Tietenkin siinä on ollut paljon kehittamistä ja se kehitys jatkuu edelleenOn hienoa, että täällä löytyy kaikesta uudesta kiinostuneita ihmisiä ja niitä myös, jotka tietävät.
Kun itse olen analogia-ajan ihminen, joka oli tekemässä Suomen ensimmäisiä televisioita 1956. Digitaalitekniikkaan eli tietokoneiden käyttöön aloin harrastuksesta 2000-luvun auettua.
Melkoista muutosta on saatu aikaan laadussa. Esimerkiksi äänen pohjakohina on häivytetty niin, että sitä piti panna hiukan joukkoon , luonnollisen tunnun säilyttämiseksi.
Television kuvissa ei ole enää "lumipyryä" vaan hyvä kuva tai ei kuvaa lainkaa. 0 ja 1, jotka ovat binäärisen järjestelmän pohjana, näkyvät ja kuukuvat tai päin vastoin.
Äänen ja kuvan silppuaminen on mahdollista. Nimitys on muistaakseni "scramlaaminen". Ääni tai kuva silputaan tarkalla järjestelmällä ja vastaanotossa palaset kootaan taas samalla järjestelmälä yhteen.
Tietojen salaaminenkin on aika pitkälti toteutunut.
- yhdessäxyz
Meidän ikäluokkamme on koko työuran ajan saanut seurata esim. tietokoneen kehittymistä. Itse olin opiskeluaikana ohjelmointikurssilla, oli melko monimutkaista. Myös jopa koneen käynnistäminen oli alkuaikoina melko hankalaa nykyiseen verrattuna. Pöytäkone on vaihtunut läppäriin, mutta mahdanko enää vaihtaa pienempään. Oikeastaan päätin käyttää konetta vain kirjoituskoneena, kun jäin eläkkeelle. Se päätös ei piitänyt.
- PeeJiiPee
Kaivoin esiin vanhan Brother AX45 kirjoituskoneen ja hankin Sam Tab. Nyt ihmettelen, miten saisin hukattua vanhan pönttötitsikkani ja sen kuvaputkinäytön. Tulostimeen ei saa enää patruunia.
- SitäEIvieläoletapahtunut
Kun "vähäarvoisemman" työn tekijät aina moittivat koulunsa ahkerasti käyneitä, eri tavoin vaikeissakin olosuhteissa kouluttautuneita, ja huom. meidän aikanamme ilman mahdollisuutta edes opintovelan saamiseen, opintorahasta puhumattakaan, niin olisi mukava, jos pystyisivät tunnustamaan, että jotain hyötyäkin on hänkin saanut muiden puurtamisesta.
- daattat
Minulla vanha suuri pöytäkone jolla uudet sisäkalut pidän parhaana korkealaatuiset kaiuttimet juuri nyt toimii langalla puhelin, tv, data. On myös valokaapeli kytkemisessä itsellä vaikeuksia tulee aikanaan.
Tosi hyvä rahaa tehdessä ja hävitessä. Myös kaikessa taloudessa pankki on aina matkassa. Koko talous näkyy.just, joo. Tänne ehti useita kirjoittajia, joihin olisi mukava kirjoittaa vastauksia, mutta anti olla..
Sinulle AkanUkko. Olet harvinaisen hieno kirjoittaja täällä ja tuot asiasi selkeästi esille ilman mitää ivaa toisista kirjoittajista, jonka huomasin jo tuolla 60 palstalla.
Minä olen UkonAkka, vaikka mieheni ei koskaan nimitellyt minua "akaksi", kuten minäkään en koskaan sanonut häntä ukoksi? Aikuiset lapsenikaan eivät ole koskaan ainakaan kuulteni sanoneet ketään ukoksi tai akaksi, vaan ovat setä tai täti?- miehenkulta
Tulipa mieleeni kansakoulusta, kun karjalainen luokkatoverini totesi "miun äijäin". Ihmettelin. miten noin nuorella voi olla äijä.
Kristiina23 kirjoitti:
just, joo. Tänne ehti useita kirjoittajia, joihin olisi mukava kirjoittaa vastauksia, mutta anti olla..
Sinulle AkanUkko. Olet harvinaisen hieno kirjoittaja täällä ja tuot asiasi selkeästi esille ilman mitää ivaa toisista kirjoittajista, jonka huomasin jo tuolla 60 palstalla.
Minä olen UkonAkka, vaikka mieheni ei koskaan nimitellyt minua "akaksi", kuten minäkään en koskaan sanonut häntä ukoksi? Aikuiset lapsenikaan eivät ole koskaan ainakaan kuulteni sanoneet ketään ukoksi tai akaksi, vaan ovat setä tai täti?Ei meilläkään akaksi tai ukoksi tituleerata, sen paremmin kuin ämmäksi tai äijäksi, muijakin on meille vieras sana. Keskenään se on "kulta" ja muille "vaimo" tai "mies" ja joskus kyllä "ukko" josta tietenkin olen ylpeä.
Mutta tiesitkö, että akka ja ukko ovat vanhastaan niitä korkeimpia arvonimiä mitä ihmiselle voi antaa.
Esim. Kalevalassa niitä nimityksiä käytetään: "Pohjan akka" oli erään heimon johtaja ja sitten "Ukko ylijumala", voisko enää korkeammin ketään nimittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos
Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks245284Haluat nainen torjua minut
Yhä uudelleen ja uudelleen. Huomaan sen. Ymmärrän miksi, mutta silti se sattuu. Eihän minulla ole muuta kuin haaveet si473702Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?
Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut303429Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat
En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?933211Onko Sdp:n romahdus pienpuolueeksi alkanut?
Mikään puolue ei kykene selviytymään loputtomasti, jos sitä repii jatkuvasti sisäiset ristiriidat ja kyvyttömyys päättää413158- 682631
Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan
kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai1242122En malta odottaa, että Lindtman pääsee suhmuroimaan pääministerinä
kun pitää sopeuttaa 10 miljardin edestä, ja eläkkeisiinkin voidaan puuttua Antin mielestä. (Demarien kannattajissa suuri542109Farmi Suomi: Kirsi Salo syyttää koulukiusaajiksi - Jucci Hellström lataa napakasti
Mitäs mieltä olet Kirsi Salon koulukiusaamiskommentista? Farmi Suomi -kisassa väki vähenee ja kisa kovenee. Peliliikkeit261347- 1801227