Jos tekee Rossin niin kuinka?

nimimerkkixxx

Puinenrossi, kuinka sen tekisi oikein? Siten että se olisi toimiva?

25

1084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • remonttimies1

      Toimii kun riittävä ilmatila/tuuletus, montut/vesipesät täytät ja ohjaat salaojilla rakennuksen ulkopuolelle, siinä lyhyesti perus ohjeet !

    • raksaaja

      Eristä se maan pinta joka jää talon alle. 5cm EPS levyt ja 10cm kevytsoraa päälle. Tai 2x5cm EPS limittäen. Tai 20cm kevytsoraa.

      Tällöin rossitila lämpiää kesällä ja kosteus % jää alemmas.
      Ja kohtalaiset tuuletusaukot jotka halutessaan voi talveksi vaikka sulkeakin.
      (sulkupatenttiin värkkäisin runkoleijonapalat jotka läpäisee vesihöyryä myös talvella, mutta pitää lämpöä sisällä)

      • raksaaja

        Ja lattiaan eristettä 40cm. Jos lattialämmitys. Eristeeksi finfoam tai SPU. Höyrynsulku täydellisen tiiviiksi siihen eristeen päälle.


      • rossilllinen

        Foam tai urtsia mietin kuinka se käyttäytyy tai kuinka hintavaa se on vs kivivilla..


      • raksaaja

        Foam ja urtsi ei läpäise vesihöyryä. Eli kosteus ei pääse eristeen sisään.
        Jäljelle jää sen varmistaminen ettei huoneilman kosteus pääse puurakenteisten lattiankannattimiin. Uretaain/foamin sisällä ne kun ei kuivu.
        Tällainen rakenne on pomminvarma http://www.finnfoam.fi/files/7813/5530/7279/9223_6433ed5ac8e6ff4ff671a33cb4d48bd9.jpg

        Voit koettaa laskea tuleeko halvemmaksi jos eristeen lämpimällä puolella on esim 100mm finfoam ja sen alla 200mm kivivilla kannatusrakenteet.

        (on myös sitä parempi mitä vähemmän orgaanista materiaalia tulee sinne kylmälle puolelle homeelle alttiiksi kannattaa homesuojata)


      • hyvnä
        raksaaja kirjoitti:

        Ja lattiaan eristettä 40cm. Jos lattialämmitys. Eristeeksi finfoam tai SPU. Höyrynsulku täydellisen tiiviiksi siihen eristeen päälle.

        tyhmä


      • MaaInsS
        raksaaja kirjoitti:

        Foam ja urtsi ei läpäise vesihöyryä. Eli kosteus ei pääse eristeen sisään.
        Jäljelle jää sen varmistaminen ettei huoneilman kosteus pääse puurakenteisten lattiankannattimiin. Uretaain/foamin sisällä ne kun ei kuivu.
        Tällainen rakenne on pomminvarma http://www.finnfoam.fi/files/7813/5530/7279/9223_6433ed5ac8e6ff4ff671a33cb4d48bd9.jpg

        Voit koettaa laskea tuleeko halvemmaksi jos eristeen lämpimällä puolella on esim 100mm finfoam ja sen alla 200mm kivivilla kannatusrakenteet.

        (on myös sitä parempi mitä vähemmän orgaanista materiaalia tulee sinne kylmälle puolelle homeelle alttiiksi kannattaa homesuojata)

        Tässä tulee sellainen skitso fiilis, että tässä syytetään yläpohjan insinöörejä. Taitaa alapohjat valskata.


    • rossillinen

      Hei mitäs jos laittaa tavallista eristettä niin mikä olisi paras tuulensuojalevy? Mikä kestää vähän kosteita... Itse ajattelin vielä lisänä jos tuulensuojia joutuu vaihtaa niin esim.kanaverkko pitäisi vielä eristeet vasojen välissä varmisteena??

      • olentehnyt

        Rossipohjan maanpinta tulisi olla korkeusasemaltaan ylempänä rak. ulkopuoliseen maanpintaan verrattuna.Vaakapalkkien K600 alapintaan harvalaudoitus K400.
        Lautojan päälle pieneläinverkko 13mm silmällä ja tuulensuojalevy 25mm,palkkien päälle
        vielä ristikoolaus 45x95 K400 ja puhallusvillalla täyteen,ilmansulkupaperi,pontattu lastulevy,sitten pintalattia maunmukaan,se on siinä.Tuuletusaukot 20x30cm vaikka 5-6m. välein, tuolla samalla verkolla sokkelin rappaukseen kiinni,toimii.Eimitään finnfoameja mihinkään.


      • raksaaja

        Minä en höyrynsuluttomana moisia rakenteita ikinä tekisi. Ja minimoisin orgaanisen materiaalin käytön alapohjassa. Eli tekisin lahoamatonta.
        Mutta onhan näitä koulukuntia...

        (itse asiassa, en näe järkevää syytä miksi rossia kenenkään pitäisi tehdä, mutta....)


      • veikkokysyy
        olentehnyt kirjoitti:

        Rossipohjan maanpinta tulisi olla korkeusasemaltaan ylempänä rak. ulkopuoliseen maanpintaan verrattuna.Vaakapalkkien K600 alapintaan harvalaudoitus K400.
        Lautojan päälle pieneläinverkko 13mm silmällä ja tuulensuojalevy 25mm,palkkien päälle
        vielä ristikoolaus 45x95 K400 ja puhallusvillalla täyteen,ilmansulkupaperi,pontattu lastulevy,sitten pintalattia maunmukaan,se on siinä.Tuuletusaukot 20x30cm vaikka 5-6m. välein, tuolla samalla verkolla sokkelin rappaukseen kiinni,toimii.Eimitään finnfoameja mihinkään.

        Monesttikin maapinta tuulettuvassa alapohjassa on matalemmallalla(monttu).
        Millainen yms korkea sokkeli(kivijalasta alapuuhun) olisi hyvä, entä maaaines


      • olentehnyt

        Kosteammilla,esim. jollain peltotontilla etenkin jos salaojitusta ei ole tai on puutteellinen,saattaa sokkelin sisäpuolinen monttu kerätä vedet kun veden niska vie aina alaspäin.


      • doido
        raksaaja kirjoitti:

        Minä en höyrynsuluttomana moisia rakenteita ikinä tekisi. Ja minimoisin orgaanisen materiaalin käytön alapohjassa. Eli tekisin lahoamatonta.
        Mutta onhan näitä koulukuntia...

        (itse asiassa, en näe järkevää syytä miksi rossia kenenkään pitäisi tehdä, mutta....)

        Oletkos sitten tehnyt rossipohjaa? Minä olen ja kokonaan orgaanisista aineista, muovia löytyy vain vesikaton aluskatteesta, pidän puista rossipohjaa "järkevänä" ratkaisuna, tosin talon olen tehnyt itselleni.
        Jos pitäisi rakentaa suonsilmään, niin tekisin pilariperustuksen, toisaalta en suonsilmään rakentaisikaan.


      • Ydinjäte

        Lintukin rakentaa puuhun.


    • rossillinen

      Että tuulensuoja(huokonen)levy ei ole hyvä??, eikös jotkut käytä kovalevyä? Tai jotain muuta levyä??

    • olentehnyt

      Runkoleijona 25 mm. on myös eriste tossiin ja tehty kestämään.Ja jos sen vielä jaksaa ampua naulaimella,niin jäykistää rakennettatämä on selvä juttu.

      • ötsijäämies

        Olen nähnyt sellaisen missä on vielä erittäinharva laudoitus päällä.

        Mutta miten on toi kovalevy mahtaako se tuuletella hyvin?


      • raksaaja

        Kovalevyn on lähempänä höyrynsulkumuovia kuin esim. kivivillan vesihöyryn vastusta. Kovalevyllä jos verhoilee alapinnan niin edottomasti muovi yläpintaan.

        (mutta tekisin yksinkertaisemmalla ja luotettavammalla foam rakenteella.)


    • V1li
      • Saatyh

        On se , muuten kaikki homehtuu.


    • ehkäpänäin

      Ehkäpä nykyaikaan parhaiten sopiva ja riskittömin rakenne rossipohjaksi löytyy Muurametalon tavasta rakentaa se. Jos kiinnostaa niin ei muuta kuin google kehiin..

    • googletin

      juuri niin!

    • vossiiLi

      Älä usko näihin tietäväisiin, pidä maalaisjärki mukana. Nosta kiviaineksella tai petonilla anturaasi niin korkealle n 1/2 m maan pinnan yläpuolelle ja voit viellä sadan vuoden päästä nauraa nykyisille insinööreille.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minun yli 200 vuotiaan taloni alla olevaan monttuun tuli viimein vettä. Kattorempan yhteydessä kun tuli räystäskourut, ja katolta tuleva vesi menee päädyistä alas, ajattelin että hyvin pysyy monttu kuivana. Liika on kuitenkin liikaa.
        Noin on käynyt joka syksynä ja keväänä talon tässä seistessä, eikä ongelmia veden takia ole ollut. Kyllä se aikanaan häipyy.


      • Järkeäpeliin
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Minun yli 200 vuotiaan taloni alla olevaan monttuun tuli viimein vettä. Kattorempan yhteydessä kun tuli räystäskourut, ja katolta tuleva vesi menee päädyistä alas, ajattelin että hyvin pysyy monttu kuivana. Liika on kuitenkin liikaa.
        Noin on käynyt joka syksynä ja keväänä talon tässä seistessä, eikä ongelmia veden takia ole ollut. Kyllä se aikanaan häipyy.

        Kiitä onneasi, että sinulla on rossipohja. Kuvittele, mitä tapahtuisi jos tuolla montussa olisikin maanvarainen betonilaatta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe