Suruliputus taloyhtiössä

otan_osaa

Eräs naapurimme menehtyi tässä taannoin. Itse en tuntenut häntä tarkemmin, eikä hän loppuaikoina pahemmin näyttäytynyt pihapiirissämme. Joka tapauksessa hän menehtyi kotiinsa ja satuin vaan näkemään, kun ruumisauto kävi hänet noutamassa. Kukaan naapurustossa ei ole ylipäänsä puhunut asiasta. Jälkeenpäin juolahti sitten mieleen, että olisiko asiaan kuulunut suruliputus. Koitin etsiä asiaa taloyhtiön säännöistä, mutta en löytänyt mitään mainintaa siitä. En sitten ilennyt lähteä vetämään lippua puolitankoon "kaiken varalta". Jäi sitten liputtamatta. Miten näissä tapauksissa menetellään tuon suruliputuksen kanssa, että pitääkö odottaa joltain varmistusta kuolemasta, vai millä perusteillä voi suruliputtaa?

10

5066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juhlava.ele

      Jos taloyhtiössä on huoltofirma hoitamassa talonmiestyöt, niin he huolehtivat myöskin suruliputuksesta. Mutta eivät hekään liputa, ellei heille kukaan ilmoita asiasta. Avokumppanini äiti menehtyi sairaalassa ja hän ilmoitti isännöitsijälle asiasta. Lippu oli suruliputuksessa kuolinpäivänä, sekä hautajaispäivänä.

      Pienessä taloyhtiössä, jossa asukkaat hoitavat talonmiestyöt, myös liputuksen, niin kuka tahansa voi liputtaa.
      Olit aika vaikeassa tilanteessa. Minun henkilökohtainen mielipiteeni tällaisessa tilanteessa toimimisesta on, että olisit voinut käydä vetämässä sen lipun puolitankoon. Kun ruumisauto on liikkeellä, niin kuolemantapaus on silloin varma. Liputuksen olisi voinut suorittaa myöskin seuraavana päivänä.

      Netissä on liputusohjeita, mutta ei niin yksityiskohtaisia, että niissä käsiteltäisiin tällaisia tilanteita. Ohjeissa kerrotaan, että lippu on liputtamista varten. Suositellaan liputtamaan esim. perhejuhlien kunniaksi tai jos saapuu vaikkapa mökille vieraita. Tuskin kukaan vainajan läheinen tai omainen olisi kokenut liputusta esim. loukkaavana. Liputtamalla osoitetaan kunnioitusta menehtyneelle asukkaalle.

    • annaollajaunohda

      Mitäpä sitä toisten asioilla päätään vaivaavaan, jos ei edes tunne henkilöä tarkemmin niin miksi ihmeessä alat miettimään että pitäisikö liputtaa jos on ruumisauto pihassa pyörähtänyt?

      Mitä merkitystä sillä sinun kannalta on onko liputettu vai ei ja miksi se ylipäätään olisi sinun asia hoitaa. Eiköhän jos joku asianomainen sitä liputusta haluaa, hoida asian eikä siihen tarvita kenenkään kyttääjänaapurin oma-aloitteisuutta.

    • näinsemenee

      Omaiset pyytävät suruliputusta huoltoyhtiöltä, isännöitsijältä, tai hallitukselta.

      • kunnioita.lähimmäistäsi

        Valitettavasti kaikilla yksinäisillä vanhuksilla ei ole omaisia tai läheisiä, jotka ilmoittaisivat kuolemasta. Jos kotisairaanhoitajat ovat ainoat "läheiset", jotka ovat käyneet hänen luonaan, niin he tuskin ilmoittavat haluavansa suruliputusta menehtyneen muistoksi.
        Liian monta yksinäistä, yksinäistä vanhusta kuolee aivan yksin, eikä kuolemaa huomata edes samana päivänä.

        Kaunis ele, suruliputus, miksi sitä ei voisi liputtaa kuka tahansa, kuka asian huomaa? Suurissa taloyhtiöissä pieni hiljainen ihminen "hukkuu" eläessään, niin hänet voidaan huomata edes kuolleessaan.


      • jokin_roti

        Mitän siitäkin seuraisi jos taloyhtiössä olisi liputus mahdollista kenelle vain. Taitaisi illan istujaisten kunniaksi salkoon vedetty lippu jäädä yöksi liehumaan, kun liputtajat sammuisivat...


      • sitten_kun_sinä
        jokin_roti kirjoitti:

        Mitän siitäkin seuraisi jos taloyhtiössä olisi liputus mahdollista kenelle vain. Taitaisi illan istujaisten kunniaksi salkoon vedetty lippu jäädä yöksi liehumaan, kun liputtajat sammuisivat...

        Kysymys oli suruliputuksesta kuoleman yhteydessä.


    • slkfjksajfklsdjd

      Meidän taloyhtiössä oli kerran lippu puolitangossa mutta en vieläkään tiedä kuka delasi vaikka tapahtuneesta on jo monta vuotta. Suurinta osaa naapureista en tunne ollenkaan enkä edes huomaa jos asukkaat vaihtuvat, autotkin näkyy vaihtuvan parkkipaikalla niin usein että en tiedä vaihtuiko auto vai asukas...

      • lippusalkoon

        mistäs sen tietää vaikka auto kuski olis käyny naimassa jotain emäntää ei kannattas hötkyillä


      • jsfjsdlfjsdklfjksdl
        lippusalkoon kirjoitti:

        mistäs sen tietää vaikka auto kuski olis käyny naimassa jotain emäntää ei kannattas hötkyillä

        Luulisi kyllä että tuollaisilla virka-autoilla kuten hautausauto, ei ajella noin vain ihan mitä tahansa ajoja.


      • seuraa.lippua

        Ei sillä virka-autolla huvikseen kukaan ajele. Kun sellainen on liikenteessä, niin tiedät vainajan olevan auton kyydissä nähdessäsi siniristilipun liehumassa auton konepeltin päällä olevassa pienessä lipputangossa. Auton ollessa toisenlaisessa ajossa lippua ei ole lipputangossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe