Katselin tuossa englantilaisia käytettyjen veneiden markkinoita, ja meni melkein yöunet miten paljon edullisemmin siellä veneitä myydään. HT - veneitä 500 eurolla, 2- hyttisiä HT - veneitä 1500 eurolla, sisäperä pikavene projekteja 1000 eurolla ja sitä rataa.
En tiedä onko joku muu pistänyt merkille saman lohduttoman tilanteen joka on jämähtänyt suomen ehkä ainoalla jollain lailla aktiivisella myyntifoorumilla Nettivene, että samat 600 - 1000 euron rekisteröimättömät kolhuistet Lohi 355, Marino Mustang, Torontot, Brigittet ja muut 60 - 70 luvun punaiset ja keltaiset projektiveneet naarmuisine rikkinäisine tuulilaseine ja revenneine mädäntyneine penkkeine on siellä kuukausikalpalla, ja jos sinne edes vilahtaa joku alle 400 euron lasikuituvene, se on äkkiä poissa tai hinta nostettu.
Noniin, takaisin aiheeseen, eli jos tai kun henkilö X ottaa trailerin, auton ja ajelee Englantiin ja tuo sieltä veneen, niin onko kokemuksia miten trafin kanssa menetellään ja tuleeko jotin ongelmia ? verojen suhteen ei pitäisi, mutta kysytään nyt sitäkin ?=
Tattis infoista etukäteen
Veneen tuonti ja rekisteröinti
23
203
Vastaukset
- lisähuomiona1234
Lisätään vielä huomio kokonaiskuvaa kartoittamaan asiaan vähemmään vihkiytyneille siitä, että Suomessa käytettyjen veneiden markkinoilla alle 2000 euron lasikuituinen HT - vene on utopia, ja että käytännössä kaikki alle 2000 euron lasikuiturunkoiset ovat joko 40 vuotta vanhoja laajaongelmaisia tuulilasiveneprojekteja, tai avoveneitä
- Better_Than_Life
Pari vuotta sitten 3,5 tonnin veneen rahti Englannista Suomeen maksoi 5000 euroa ALV joten halvassa veneessä rahdin osuus nostaa hinnan kokonaisuutena yli kotimaisen tason.
Hapenee rahti huomattavasti, jos on sopiva auto (pieniruokainen) ja traileri, kuten aloittaja kertoili. Englannista Goteborgiin laitalla, Ruotsin poikki ja lautalla yli. kustannus autosta riippuen n. 2000,- sis. Alv.
- ajelenmielelläänhakemaan
Tarkoitus on ajella itse hakemaan omalla autolla ja trailerilla joten polttoainekulujen hinnalla pärjätään, ja etenkin tuossa alle 2000 e hintaluokissa kun liikutaan.
3,5 tonnin veneen ajaisi jo itse jos hinnat tuota luokkaa rahdeissa, mutta jokaisen makuasia ja mitkä merenkulkutaidot kelläkin on - Better_Than_Life
Tätäpä juuri tarkoitin. Kun lasketaan tuon 2000 euron rahtauksen päälle se veneen hinta (500 - 1500 euroa) niin ollaan kolmen tonnin kantturoissa jolloin kotimaassakin on aika paljon asiallista tarjottavaa.
- enajaCorvetella
Sea_Ray kirjoitti:
Hapenee rahti huomattavasti, jos on sopiva auto (pieniruokainen) ja traileri, kuten aloittaja kertoili. Englannista Goteborgiin laitalla, Ruotsin poikki ja lautalla yli. kustannus autosta riippuen n. 2000,- sis. Alv.
en ole tarkkoja laskelmia tehnyt polttoainekuluista, mutta tuossa 2000 eurossa mättää kyllä jokin. Olin autolomalla Saksassa 2 viikkoa ruotsin ja tanskan kautta ajaen ja polttoainekulut liikkui muutamassa satasessa.
enajaCorvetella kirjoitti:
en ole tarkkoja laskelmia tehnyt polttoainekuluista, mutta tuossa 2000 eurossa mättää kyllä jokin. Olin autolomalla Saksassa 2 viikkoa ruotsin ja tanskan kautta ajaen ja polttoainekulut liikkui muutamassa satasessa.
Auto traileri, takaisin päin tullessa pidempi yhdistelmä. maksaa lautoilla. Ei niinkään se polttoaine.
- wwwwwjkt
Sea_Ray kirjoitti:
Auto traileri, takaisin päin tullessa pidempi yhdistelmä. maksaa lautoilla. Ei niinkään se polttoaine.
Eihän siinä ole pakosti kuin yksi lautta välissä.
Itse katsoisin myös Saksan, Hollannin yms. tarjontaa. Ja tietysti lähimmät Ruotsi ja Tanska. - MaayhteysOn
wwwwwjkt kirjoitti:
Eihän siinä ole pakosti kuin yksi lautta välissä.
Itse katsoisin myös Saksan, Hollannin yms. tarjontaa. Ja tietysti lähimmät Ruotsi ja Tanska.Kuriositeettina mainittakoon, että Englannista Suomeen on maayhteys. Tunnelijunaan ei tosin taida mahtua venetraileria.
- kesällä.on.lämmintä
MaayhteysOn kirjoitti:
Kuriositeettina mainittakoon, että Englannista Suomeen on maayhteys. Tunnelijunaan ei tosin taida mahtua venetraileria.
Ja sulan veden aikaan veneen saa tuotua teoriassa ajamallakin mantereelle. Jos raaskii ajella trailerin kanssa Ranskaan asti, niin kanaalin ylityksen ei pitäisi olla hyvässä säässä kummanenkaan juttu.
Ekstriim-veneenhakureissu olisi mennä Ryanairilla Tampereelta Lontooseen ja sitten veneellä takasin ;-) - Syysveneilijä
Omalle ajalle pitäisi myös laskea hinta jos halutaan päästä oikeaan loppusummaan.
- 2324rtgtr4
Sea_Ray kirjoitti:
Auto traileri, takaisin päin tullessa pidempi yhdistelmä. maksaa lautoilla. Ei niinkään se polttoaine.
auto ja c hytti yhteen suuntaan 80 euroa tku sto. jos se palatessa on sitten 160 e niin siitä on pitkä matka 2000 euroon
2324rtgtr4 kirjoitti:
auto ja c hytti yhteen suuntaan 80 euroa tku sto. jos se palatessa on sitten 160 e niin siitä on pitkä matka 2000 euroon
Helpottaako ahdistusta, jos totean että tuo on sellainen max. kokonais-arvio kahdelle, auton ja trailerin kanssa, enkä usko että venettä hakemaan lähtevä siitä loukkaantuu, jos jää alle tuon hinnan.
En viitsinyt, enkä viitsi tarkasti sitä nykyhintaa selvittää, kun en ole sinne Lähdoössä.- Mannlineslaivalla
Kuulostaa kalliilta tuo 5000. Itse toin 40 jalkaisen yläohjaamollisen Essex:istä maantiekuljetus satamaan, laivausalustan vuokraus, rahdit vakutuksineen Turkuun 7400€ sis alv. Turussa tipautetti paatti satamassa veteen ja ajoin kotisatamaan.
Kilpailuttakaa rahtinne itse tai pistäkää vene välittäjänne töihin, siitä hän palkkionsa perii... Mannlineslaivalla kirjoitti:
Kuulostaa kalliilta tuo 5000. Itse toin 40 jalkaisen yläohjaamollisen Essex:istä maantiekuljetus satamaan, laivausalustan vuokraus, rahdit vakutuksineen Turkuun 7400€ sis alv. Turussa tipautetti paatti satamassa veteen ja ajoin kotisatamaan.
Kilpailuttakaa rahtinne itse tai pistäkää vene välittäjänne töihin, siitä hän palkkionsa perii...Ihan linjassahan tuo, ajankohta ja tuuri ratkaisevat aikalailla kustannuksia tänne peräkylään rahdin suhteen. Se on mahdollista saada huomattavankin edullisesti, jos on aikaa "roikottaa" venettä esim. Englannissa ja odottaa oikeaa laivaa suomeen.
- mannlineslaivalla
Sea_Ray kirjoitti:
Ihan linjassahan tuo, ajankohta ja tuuri ratkaisevat aikalailla kustannuksia tänne peräkylään rahdin suhteen. Se on mahdollista saada huomattavankin edullisesti, jos on aikaa "roikottaa" venettä esim. Englannissa ja odottaa oikeaa laivaa suomeen.
Manlinesin paatti piipahtaa Åbo:ssa kerran viikossa , eli ei tarvitsee kauheasti makuuttaa...
Jos hakee omalla autolla, niin ottavat ilmeisesti myös ihmisiä kyytiin, eil pääsee yhdellä laivalla Turusta Englantiin
http://www.portofturku.fi/portal/fi/media/ajankohtaista/?id=408
- ajanmielellänihakemaan
Joo hyvää pointtia tuotu täällä esiin. Eli ilman muuta katselen myös hollannin, belgian ja ranskan valikoimia jos tulee lähdettyä reissuun. ranskan ja englannin välin yhteys voi olla turha kustannus jos täällä manner-euroopassakin on veneitä
Tuo omalle ajalle summa herätti käänteisen ajatuksen; tosiaan, reissu itsessään olisi melkoinen elämys, ei ainoastaan veneen haku siis.
En ole 9-17 kiireinen liikemies kalenteri kädessä joten ajan ajattelu kustannuksena on vähintäänkin erikoinen, ei millään pahalla - Vierasvene
Traileriveneily taitaa euroopassa olla paljon suositumpaa kuin suomessa? Samalla kun tuo veneen, niin kannattaa varmaan tutkia paikalliset trailerimarkkinat ja tuoda traileri samalla. Ja kun veneen on perään saanut, niin paluumatkalla voi käydä tutkimassa useampia matkan varrelle osuvia veneilykohteitakin.
Ostomaan rekisteröinneistä riippuen sekä vene että traileri pitää ilmeisesti ostomaassa ilmoittaa vientiin ja niillä dokumenteilla voi suomen trafi vahvistaa omistuksen suomessa. Ruotsissahan veneitä ei rekisteröidä, joten sieltä veneelle riittänee kauppakirja (jos ihan oikein muistan täältä ja muualta asiaa joskus lueskelleeni.)
Trailerit pitää tieliikinteeseen rekisteröinnin yhteydessä myös katsastaa, joten sen tuonnnista seuraa viranomaiskuluja yhteensä jotain 200-300 euroa (tästäkin on erinäisillä karavaanarifoorumeilla ollut juttua, mutta en takaa että muistan ihan oikein) - Vierasvene
Lisää katetta jos matkalle haluaa, niin paluumatkalla voi auton ja veneen lastata täyteen veneilytarvikkeita tai elektroniikkaa tai alkoholia, jotka saattaa euroopan puolella olla huomattavasti edullisempaa hankkia. =)
- maahantuontiEU
Veneen maahantuonnista kun tässä samalla on puhe on niin eikö kukaan muu ole ihmetellyt/eikö ketään muuta vaivaa; miksei jostain itä-euroopan periferiasta esim. romanian, bulgarian tai tsekin maaseudulta ole kukaan alkanut tuomaan maahan pieniä avoveneitä ? luulisi olevan saletisti halvempia valmistaa, kuin Rymättylässä, kuopiossa, porvoossa ja seinäjoella viisinkertaisella tuntipalkalla ja kolminkertaisella byrokratialla ja kaksinkertaisella verotuksella ? piirrustukset kulkee suuntaan ja toiseen, kaupankäynnillä tai hakkereiden avulla, kuten myös kilpailijan mallit ja muotin pienehköt muuttelut. EU aluetta kun ollaan ja käsinlaminointi onnistuu millaisessa hevoshangaarissa vaan kun suuri osa vuotta yli 15 astetta. Tuli näin 1000 - 1900 euron soutuveneiden vyöhykkeellä mieleen...
- Kjgjlbgf
Esim. Brig valmistetaan Ukrainassa, hinnassa se ei kylläkään näy millään tavalla.
- lasikuitu4h4h4h
Juu, hävytöntä. Ja vielä kumivene, ehkä viimeinen asia jonka haluaisi ostaa Itä-blokin maasta.
Mutta lasikuitu on ilmeisesti kallista ns perifeerisissä maissa. Taannoin juttelin eräällä palstalla lasikuituveneprojektista kun olin tehnyt, kertoen kaikki materiaalit määrineen mitä veneeseen kului n. 180 eur. Eräs Kreikkalainen kaiffari totesi, että tuon listan tarvikkeet kreikassa olis maksanut noin 500 eruoa. Eli jotain iloa meillä on täällä Skandinaviassa raaka-aineiden halpuuden suhteen. työn hinnan suhteen ollaankin sitten heikommilla kantimilla, teettäjän vinkkelistä. lasikuitu4h4h4h kirjoitti:
Juu, hävytöntä. Ja vielä kumivene, ehkä viimeinen asia jonka haluaisi ostaa Itä-blokin maasta.
Mutta lasikuitu on ilmeisesti kallista ns perifeerisissä maissa. Taannoin juttelin eräällä palstalla lasikuituveneprojektista kun olin tehnyt, kertoen kaikki materiaalit määrineen mitä veneeseen kului n. 180 eur. Eräs Kreikkalainen kaiffari totesi, että tuon listan tarvikkeet kreikassa olis maksanut noin 500 eruoa. Eli jotain iloa meillä on täällä Skandinaviassa raaka-aineiden halpuuden suhteen. työn hinnan suhteen ollaankin sitten heikommilla kantimilla, teettäjän vinkkelistä.Ei ole kallimpaa "etelänmailla", kyllä meitä rahastetaan myös siitäkin kohtuullisella korotuksella, mutta mielenkiintoisia veneitä on mm. Kreikassa.
http://www.olympic-boats.com/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783588
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t292334Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä842033Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191570- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271413Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71374Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671337Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531085