Aivot huutaa alkoholia

Pullberg

Jos tissuttelee hieman iltapäivän aikana niin aika nopeasti jonain päivänä jano taas yllättää uudestaan.Suuremman kerta-annoksen jälkeen menee kauemmman aikaa ennenkuin lähtee alkoon tai kaljaostoksille.
"Alkoholipäiväkirjaa" pitämällä onnistuin hieman vähentämään juomista mutta kovin paljon ei ainakaan muutaman kuukauden aikana pysty vähentämään koska jos ei juo säännöllisesti niin tulee levoton olo eikä pysty keskittymään mihinkään.Aivoissa tuntuu myös eräänlainen "kutina" joka lähtee pois vain juomalla alkoholipitoista juomaa.
Olettaisin että tällainen riippuvuus ja oireet on tavallisia myös muilla suomalaisilla ja palstan lukijoilla?

11

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naisalkoholisti

      Jeo. Ilmiselvä alkoholiriippuvuus. Niin minullakin oli: säännöllisen, vuosia kestäneen tissuttelun eli päivittäisen viininjuomisen seurauksena. Loppuaikoina meni pullo, kaksi päivässä.

      Mä en pystynyt pitämään yhtään selviä päiviä. Lopputulos: alkoholismi.

      Viinin tissuttelu eli juominen määritteli koko päivän. Välittömästi työpäivän jälkeen lasi käteen; ruuanlaiton, pyykinpesun, siivouksen, yms. lomassa tasaista naukkailua. Mies hoiti perheen harrastuskuljetukset. Olin kiukkuinen ja raivoissaan, jos minun piti hakea lapset illalla seitsemän, kahdeksan aikoihin. Sehän tarkoitti, että vasta sen jälkeen sain juoda. Olin äreä, kiukkuinen, hermona.

      Pää eli aivot alkoivat toimia vasta, kun sain viiniä. Ajatus juoksi, elämä hymyili. Jne. Aikoinaan opiskelun loppuvaiheessa gradukin tuli kirjoitettua viinin voimalla.

      Muutos tapahtui pakon edessä. Elämänmittainen, lapsuudenkodissa opittu malli alkoholinkäytöstä näyttäytyi minulle haitallisena, vääränä tapana. Minulle avautui uutena asiana sellainen elämä, missä viina/viini ei määrää. Koko ikäni olen ollut väärässä alkoholin käytön suhteen. Kaikki vuodet nuoruudesta keski-ikään olen ollut kuin väärässä, haitallisessa, ala-arvoisessa seurassa - alkoholin kanssa. Tämä on asia, jota en osaa sanoiksi pukea. Korostan, että opin väärän tavan/mallin lapsuudessa kotona - ja teini-iästä saakka käytin alkoholia väärin. Jatkoin vanhempieni mallia, pitäen sitä oikeana. Kuinka väärässä olinkaan.

      Tämä on ollut suuri oivallukseni. Aloin nähdä ympärilläni ihmisiä, joiden elämän pääasiallinen ajatus ei ollut viininjuonti. Ihmisiä, jotka käyttävät vähäisesti alkoholia - tai ovat täysin raittiita. Ihmisiä, jotka elävät elämää, jossa viini ei ole keskiössä. Ikäisiäni naisia, joiden vapaa-aikaa ei täytä viininjuonti. Sillä tiellä olen. En halua olla masentunut keski-ikäinen nainen, joka turruttaa aivonsa ja kehonsa viinintissuttelulla - ja samaan aikaan voi henkisesti pahoin. En halua olla turhautunut, yksinäinen nainen, joka juo täyttääkseen sisäisesti tyhjän elämänsä. Siitäkin on kokemusta - join reippaasti tyhjyyden, turhuuden, turhautuneisuuden tunteeseen: täytin tyhjää elämääni viinillä. Salattu, mutta silti lapsuudessa nähty malli äidiltä kotoa.

      Nykyään aivot huutavat muuta: toimintaa, työtä, haasteita, tekemistä, pohtimista. Vauhtia, muutoksia, uusia juttuja. Energiaa.

      • 6000-päivää

        Kauanko nykyinen elämänmuotosi on kestänyt?


      • Naisalkoholisti

        Kauan. Kuinka niin?


      • 6000-päivää

        Samantapaisia elämänvaihteita läpikäyneiden kokemukset kiinnostavat.


      • wqssqwdqwsd

        Onhan se parempi kuin alkoholi, mutta paras olisi oppia hallitsemaan itsensä niin ettei tarvitse edes noita korvikkeita. Paras taito elämässä on ehkä se että pystyy myös olemaan tekemättä mitään. Ja silti tuntea itsensä tärkeäksi. Kova tekeminen ja vauhti ja muutokset ovat korvikkeena mutta ei ne aiheuta maksakirroosia ainakaan. Mutta ihminen tekee sitä kautta paljon turhaa.


    • Ei.tillin.tallin

      Minullakin aivot huutavat toimintaa, työtä, haasteita, tekemistä, pohtimista. Vauhtia, muutoksia, uusia juttuja. Energiaa. Ja niitä toteutankin ja liikuntaa paljonlaisesti. Ja sen lisäksi ehdin ryypätä, melkein joka ilta pullo viiniä. Kaikkein pahin on pelko, milloin menetän hallintani kokonaan. Nyt vielä kun kunto on erinomainen, elimistö kestää alkoholin.

      Mutta mitä keksiä, joka olisi yhtä mukavaa, kuin olla pikkusievässä. Kuten kirjoitat, ajatus juoksi ja elämä hymyili. Se vain on ihana tila. Vaihtaisin alkoholin vaikka seksiriippuvuuteen, jos se olisi mahdollista. Pääsisikö samanlaiseeen onnetilaan meditoinnilla, joogalla? Kun sen keksisi?

      • Arwin

        Kokeile onanointia.


      • musta_makkara

        Lähde mamupatjaksi vastaanottokeskukseen.


      • Vaihtoehtoja_etsivä

        Jooga on hiljentymistä ja kiireinen tai alkoholilla stimuloitu mieli ei halua hiljaisuutta.Itsekin etsin vaihtoehtoja jokaviikkoiselle kännille.


      • Ei.tillin.tallin
        Vaihtoehtoja_etsivä kirjoitti:

        Jooga on hiljentymistä ja kiireinen tai alkoholilla stimuloitu mieli ei halua hiljaisuutta.Itsekin etsin vaihtoehtoja jokaviikkoiselle kännille.

        Kiva kun saa asiallista vertaistukea. Olisiko apua meno-/lenkkikaverista, jolla on sama ongelma? Voitaisiin yhdessä käsitellä alkoholin himoa. Vai heikentäisikö se niin että himon iskiessä yhdessä rynnättäisiin kaljalle. Itselleni on kertynyt ystäviksi lähes absolutisteja, joiden kanssa ei lainkaan puhuta alkoholista. Olenkohan heitä tietoisesti valinnut? Myös harrastukseni ovat sellaisia, joissa ei voi alkoholia käyttää. Ilman näitä kahta ryyppäisin vielä enemmän.


    • Ihhannaaaa

      Vedin hirveen humalan perjantaina, sitten lauantaina loput viinat tärinöihin ja nyt 2 kylmää bissee että tulis uni.... aaaaaaah.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe